• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Yngre klocknörd = fake?

Bar också någorlunda fina klockor i den åldern, tag heuer(såld), omega och Ingen ifrågasatte om dem var äkta. Tror dock att många tyckte man var bortskämd vilket jag kan säga att jag var.

Föräldrarna var med, AD'n krävde ett godkännande från föräldrarna. Dock betalade han själv med egna intjänade pengar.
EDIT: Sen är det ju också så att han sparade ganska länge, hade ett mål liksom. Han gick inte bara in o brände pengar han inte hade.

Imponerande och bra av AD kan man tycka! Hade jag varit förälder så hade jag nog uppmanat att använda pengarna till körkort, placera till bostad, spara till resa osv. Samtidigt lever man bara en gång och man ska göra vad man vill för sina egna pengar :)

Sverige ett jamte-land, och det ligger nog tyvärr i vår kultur att försöka dra ner människor som "lyckats" eller sticker ut från normen.. hur ens man väljer att tolka detta. Jag har tex haft vänner från USA som blivit mycket förvånade med Svensk och europeisk mentalitet där vi ofta inte väljer att hylla framgång, utan istället ifrågasätter tillvägagångssättet för framgångsagan samt vad personen i fråga lämnat i kölvattnet ledande upp till detta. Det i kontrast till USA, där man istället hyllar framgång och strävar efter att efterlika framgångsrika människor. Nu inte sagt att en fin klocka är = framgång.. Men du förstår ;)

Utöver det tvivlar jag på att majoriteten av dina kamrater för det första vet vad en Longines är, och för det andra antagligen inte vet hur man ser skillnad på en klocka som är äkta kontra fake. Det bästa brukar bara vara att inte ens försöka argumentera eller se ut att bry sig om vad dom säger, det är ganska svårt att ta en människa oseriöst ifall du bara ler tillbaka och tittar in i deras ögon utan att säga något haha. Confidence is key!

Föräldrarna var med, AD'n krävde ett godkännande från föräldrarna. Dock betalade han själv med egna intjänade pengar.

EDIT: Sen är det ju också så att han sparade ganska länge, hade ett mål liksom. Han gick inte bara in o brände pengar han inte hade.
Plockade ut en Panerai från AD när jag var 16, inget godkännande av föräldrar erfordrades? Enligt lag har man rätt att köpa vad man vill när man är över 15 för egentjänade pengar

En anledning är att många barn och ungdomar sysslar en hel del med att jämföra och trycka ner varandra. Typ: -"kolla vad jag har fått, sån har inte du!".
-"Vadå, den är ju fejk!"
För en del växer sånt bort med åren men andra tycker även sånt är kul när de är vuxna. Jag t.ex tycker det är jättekul att reta @leben för att ofta bära fejk.

Plockade ut en Panerai från AD när jag var 16, inget godkännande av föräldrar erfordrades? Enligt lag har man rätt att köpa vad man vill när man är över 15 för egentjänade pengar

Nu menar jag inte att det stod i något avtal eller så. Han sa istället att det skulle kännas bättre för honom att sälja till en ungdom som har föräldrars samtycke. Och om han kunde ordna det skulle det vara jättebra, men givetvis kunde han köpt utan föräldrarna. Det var mer av en komfortsak för AD’n.

Sverige ett jamte-land, och det ligger nog tyvärr i vår kultur att försöka dra ner människor som "lyckats" eller sticker ut från normen.. hur ens man väljer att tolka detta. Jag har tex haft vänner från USA som blivit mycket förvånade med Svensk och europeisk mentalitet där vi ofta inte väljer att hylla framgång, utan istället ifrågasätter tillvägagångssättet för framgångsagan samt vad personen i fråga lämnat i kölvattnet ledande upp till detta. Det i kontrast till USA, där man istället hyllar framgång och strävar efter att efterlika framgångsrika människor. Nu inte sagt att en fin klocka är = framgång.. Men du förstår ;)

Utöver det tvivlar jag på att majoriteten av dina kamrater för det första vet vad en Longines är, och för det andra antagligen inte vet hur man ser skillnad på en klocka som är äkta kontra fake. Det bästa brukar bara vara att inte ens försöka argumentera eller se ut att bry sig om vad dom säger, det är ganska svårt att ta en människa oseriöst ifall du bara ler tillbaka och tittar in i deras ögon utan att säga något haha. Confidence is key!

Mycket bra skrivet, något som jag ofta ser!

En anledning är att många barn och ungdomar sysslar en hel del med att jämföra och trycka ner varandra. Typ: -"kolla vad jag har fått, sån har inte du!".
-"Vadå, den är ju fejk!"
För en del växer sånt bort med åren men andra tycker även sånt är kul när de är vuxna. Jag t.ex tycker det är jättekul att reta @leben för att ofta bära fejk.
Hellre det än ditt mögliga skräp.

Nästan rätt. Gränsen är sexton år.

3 § Underårig äge själv råda över vad han genom eget arbete förvärvat efter det han fyllt sexton år. Detsamma gäller avkastningen av sådan egendom och vad som trätt i egendomens ställe

https://lagen.nu/1949:381#K9P3S1

Jag fick en Cartier Santos i tvåton av farsan i julklapp när jag gick i 8:an. Den klockan startade hela intresset för mig. Jag bar den varje dag och ingen ifrågasatte om den var äkta eller inte. Däremot så fick jag höra att det var en riktig "gubbklocka" men det gav jag fan i, för jag älskade den! Jag hade fått den av farsgubben vilket var det största värdet i den. Att det var en lite mer exklusiv klocka förstod jag först några år senare när den skulle in på service.
Tyvärr blev jag rånad på klockan för några år sedan och har inte köpt en ny Santos än men det ska jag göra så fort jag hittar en likadan.

Idag bär jag mest Rolex och kommentarerna haglar från folk som känner mig ytligt. "Snygg kopia!" eller "En sån där köpte jag också i Thailand" mm.
Det är såklart trist att höra när man har sparat ihop kapital för att köpa en drömklocka. Men jag orkar inte heller alltid ta snacket med att motivera varför det är ett rent hantverksintresse och nörderi som gör det värt att lägga så pass mycket pengar på ett armbandsur. För mig är det så mycket mer, Ni här på KS, Ni förstår!
I min närmsta umgängeskrets vet alla vilken klocknörd jag är. Jag har jag öppnat en helt ny värld med klockor för några vilket är jättekul. Jag har varit med några vänner som har gjort sin första affär hos AD och det känns lika roligt för mig med.

Hur som, kör din grej! Vad andra tycker om dig och dina klockor är deras ensak, gör det inte till din.

Jag tycker mest att det är skönt att få noterar vad jag har för klockor. Nu har jag inga klockor som folk känner till. Men hade en Aerospace förut, var mest jobbigt att få massor av kommentarer bara för att folk vet att det är en dyr klocka. Jag är själv 18 år.

Bara en i mängden där jag går, inte fått frågan en ända gång
IMG_5510.JPG

Däremot är väl det amerikanska samhället inget att eftersträva, men det är ju en annan sak. :)

Inget att bry sig om. Det kommer från avundsjuka småglin som har en sisådär 10 år kvar innan de är någorlunda färdigutvecklade.
Jante och avundsjuka komma alltid existera, speciellt i dagens dåliga komedi till verklighet. Bär fanan högt istället!

Du har uppenbarligen något slags intresse, vilket är bra och stimulerande och dessa kreaturer har väl på sin höjd lite kunskap om iPhone 4689X power king 900s och allt vad dom heter.

Vänta till du är vuxen och lönen börjar trilla in, då jäklar ska du få se på klocknörderi! :)

Jag har för övrigt också fått liknande kommenterar om allt från kläder till klockor när jag var yngre och gick i grundskola och gymnasiet. Jag brukade bara skratta åt mupparna. Ingen idé att ödsla tid på sådant.

Senast ändrad:
Visar sig att vi ändå är ett par stycken här på forumet under / runt 18 år, kul!
(Vi borde få liv i en ungdomstråd ;)) @marlun @mackman @TobiasD

Till ämnet; av det jag burit har folk aldrig trott det varit fake. Däremot har man fått höra att det finns folk som bakom ryggen kallar en bortskämd osv. (trots att jag köpt mina klockor för egna intjänade pengar).
Fyller 18 om fyra månader och kommer köpa mig min första "lite dyrare" klocka. Vet redan nu med säkerhet att folk kommer spekulera kring "hur jag kan ha sån klocka" eller "hur vidare jag är bortskämd eller inte"...
Men helt ärligt, varför fan ska man bry sig? Det är svårt att ta till sig sådant skitsnack som sägs i skolan, (så länge man lever efter mitt motto) -I'm surrounded by idiots..

Jag kanske är gammal och inte hänger med i tiden men när jag va 16 så va ekonomin ganska obefintlig.
Det är fantastiskt att du och din kompis hittat ett sätt att få en skaplig inkomst som tillåter denna typ an lyxvaror (som det ändå är)! Kul!
Om man inte kommit på hur man kan få i kapital så är det kanske lätt att förutsätta att ingen annan har det heller.
Och har man ingen inkomst är det väldigt svårt att ha en äkta Rolex om man inte fått den av tillexempel föräldrar (läs bortskämd) eller köpt en fejk för 75kr.
Jag förstår på ett sätt hur dom tänker, men det är otroligt tråkigt att folk är så trångsynta och inte kan föreställa sig nått annat än hur dom har det själva.

Visar sig att vi ändå är ett par stycken här på forumet under / runt 18 år, kul!
(Vi borde få liv i en ungdomstråd ;)) @marlun @mackman @TobiasD

Till ämnet; av det jag burit har folk aldrig trott det varit fake. Däremot har man fått höra att det finns folk som bakom ryggen kallar en bortskämd osv. (trots att jag köpt mina klockor för egna intjänade pengar).
Fyller 18 om fyra månader och kommer köpa mig min första "lite dyrare" klocka. Vet redan nu med säkerhet att folk kommer spekulera kring "hur jag kan ha sån klocka" eller "hur vidare jag är bortskämd eller inte"...
Men helt ärligt, varför fan ska man bry sig? Det är svårt att ta till sig sådant skitsnack som sägs i skolan, (så länge man lever efter mitt motto): -I'm surrounded by idiots..

Kul!

Ja, bäst är väl o bara skita i dem. Jag siktar också in mig på en dyrare klocka när jag fyller 18. En Aqua Terra eller någon annan riktigt bra allrounder. Vad siktar du in dig på?

/Tobias

Kul!

Ja, bäst är väl o bara skita i dem. Jag siktar också in mig på en dyrare klocka när jag fyller 18. En Aqua Terra eller någon annan riktigt bra allrounder. Vad siktar du in dig på?

/Tobias
Nya aqua terra med master co-axial hade varit något! Själv var jag inne på Rolex OP samt explorer 1. Men hejdade mig själv och tänker i nuläget mer istället på en ny Tudor BB (in-house) alternativt speedy pro.

Nej absolut! Håller med dig, kanske inte är något att eftersträva i någon större utsträckning just utöver ovan nämt ;)
Ett exempel på denna Svenska mentaliteten var när en Audi R8 V10 Plus (helt ny) kom körandes i stan. Vad gör jag? Jag kollar, tänker ”Nice!”

Vad gör andra runtom mig? ”Han säljer säkert knark!” ”Den är nog stulen” ”Hans pappa måste va rik” osv.

Vafan? Kan man inte bara vara glad för att någon lyckats bra i livet?!

Ett exempel på denna Svenska mentaliteten var när en Audi R8 V10 Plus (helt ny) kom körandes i stan. Vad gör jag? Jag kollar, tänker ”Nice!”

Vad gör andra runtom mig? ”Han säljer säkert knark!” ”Den är nog stulen” ”Hans pappa måste va rik” osv.

Vafan? Kan man inte bara vara glad för att någon lyckats bra i livet?!
Håller med.. samma personer som slutar upp som arbestslösa och lever på bidrag, från skattepengar av de som lyckades :facepalm:

Tillbaka
Topp