• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zenith El Primero -69

  • Trådstartare Deleted member 4412
  • Start datum
D

Deleted member 4412

Guest
Denna helt underbara vintage chrono dök upp under en par middag ikväll då jag och min fru blev hembjudna? på middag hos min frus kollega och hennes man.
Efter att ha spanat in hans Omega PO så började jag lite smått fråga om han gillade klockor varpå han så småningom berätta om att han fått sin fars gamla Zenith. Denna Zenith hade hans far köpt 1969 som nu visade sej ligga i en plastpåse i garderoben (dock en NK påse men ändå:bag:).
Det handlar alltså om en El Primero, helt opolerad så vitt jag kunde se som visserligen behöver en genomgång för att bli fullt funktionsduglig igen men ack vilken härlig vintage chrono!
Jag vet inte så mycket om den mer än att den vid denna tid (-69) delade urverk med en viss Daytona men jag kan ha fel.
All hjälp om info samt en ungefärlig prisbild vore mer än uppskattat (den ska dock ej sälja då affektionsvärdet är för högt).
Lite slarviga bilder oxå men bättre utlovas!!
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
 
D

Deleted member 4412

Guest
Kommit fram till att det är en A386 än så länge..
 
D

Deleted member 4412

Guest
Trots värdet (jag gav honom en vild gissning på minst 50') så kom vi bpda fram till att den inte ska ligga gömd i nån påse. Den ska nu få sej en genomgång samt nytt läder och sedan användas:)
Mitt förslag blev ett blått med vita sömmar.
Några fler förslag vore uppskattat!!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Trots värdet (jag gav honom en vild gissning på minst 50') så kom vi bpda fram till att den inte ska ligga gömd i nån påse. Den ska nu få sej en genomgång samt nytt läder och sedan användas:)
Mitt förslag blev ett blått med vita sömmar.
Några fler förslag vore uppskattat!!
Wow, stört fint fynd! Var försiktig vid en service så inte saker byts ut.

Angående band hade jag gått på ett mer tidstypiskt alternativ. Svart eller grått hålat. Mocka, skinn eller corfam. Håll det relativt neutralt, den där tavlan klarar sig fint ändå med alla färger och detaljer.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Wow, stört fint fynd! Var försiktig vid en service så inte saker byts ut.

Angående band hade jag gått på ett mer tidstypiskt alternativ. Svart eller grått hålat. Mocka, skinn eller corfam. Håll det relativt neutralt, den där tavlan klarar sig fint ändå med alla färger och detaljer.
Du skulle hört mej svära när han nämnde "polera o byta glas" haha
Näe, det blir endast en rengöring, byte av oljor, packningar osv..
Var inne på samma spår dvs racing mocka i läder sen såg jag att de tydligen såldes med svart?! läder original och han mindes även att far hans hade ett svart Rolex! läder till den men det var borttappat..
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Trevligt plastpåsefynd din vän halade fram Micke:)
Tror snarare priset ligger närmre 100 än 50, hittade en drygt tre år gammal Christiesauktion:
http://www.christies.com/lotfinder/...c-chronograph-wristwatch-5644052-details.aspx
$ 6875, back then.
Väldigt rare, bara gratulera då det också är en väldigt vacker klocka.
Som @Aurum skriver, var petig och nogrann med vem som servar och be dem kontakta er om något behöver bytas, det skulle vara trist att introducera ful-dna i just den här klockan.
Smuggla med den till nästa vecka btw så jag får klämma:)
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Detta är ett bra exempel på att det fortfarande kan finnas många fynd i folks garderober :) Synd att han inte ska sälja den men lätt att förstå varför.
Grym klocka hursomhelst, definitivt en av de roligare kronograferna.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Detta är ett bra exempel på att det fortfarande kan finnas många fynd i folks garderober :) Synd att han inte ska sälja den men lätt att förstå varför.
Grym klocka hursomhelst, definitivt en av de roligare kronograferna.
Jag skulle nog tippa att det finns en hel del "gobitar" som gått i arvegods där själva affektionsvärdet är så pass högt plus att intresset för klockor är obefintligt så de bara blir liggandes och samlar damm. Denna kombination med ett lågt penningbehov gör ju tyvärr att man knappast kan fynda dessa klockor vilket är trist såklart. Visst en dröm vore ju om man stötte på nån "tjackpundare" eller "speltorsk" som var i behov av "snabba cash" och råkade ha en gammal Daytona eller nåt haha. Kan även tänka mej att de få gånger de väl säljs så är det ju auktionsfirmorna som blir dom stora vinnarna och vi köpare som blir förlorarna iom budgivning.
Nu glädjer det ju mej att just denna ska användas igen och återigen bli det "verktyg" det en gång var och hur kul skulle det inte vara om fler bortglömda vintage klenoder fick ett nytt liv:)
 
D

Deleted member 4412

Guest
- Vill ägaren inte fräscha upp boetten bör ju i vart fall glaset bytas, det är i riktigt dåligt skick. Tavlan verkar vara riktigt fin!
Personligen så tycker jag bara att det är charmigt och plexit ska endast bytas om ett nos original hittas..
 
D

Deleted member 4412

Guest
- Vad tycker ägaren? Vore verkligen roligt att se detta ur i fint skick igen....
Han föreslog en polering o nåt nytt "glas" först.. Visst,det är ju inte min men jag är glad att ingen polering kommer att förekomma. Sen vet jag såklart inte alls vad ett original plexi kostar heller men någon brådska att ordna ett nytt plexi är inte aktuellt. Risken finns ju även att om ett ej original plexi alt en lättare ploering? av plexit bara blir fel. Näe, som sagt, den bara osar av charm precis som den är. Nytt läder/mocka, rengöring av verket (oljor osv) så att den är redo att brukas igen är det vi diskuterat:)
Sen är ju det du skriver "i fint skick" en subjektiv bedömning. Tex alla klockor hos en viss doktor är ju "i fint skick" oavsett ålder medan jag skulle anse de flesta som "sönderpolerade och förstörda". Men om detta finns det andra trådar haha;)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Fantastiskt fynd! Och kanske en av de alra roligaste kronograferna.

Att denna, vid denna tid, delade verk med Daytona är dock inte sant. Vid denna tid satt det Valjoux i Daytona. El Primero-verket dök upp i Daytona först -88.

...om jag nu inte minns del och ingen vill läxa upp mig kring årtalet.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Han föreslog en polering o nåt nytt "glas" först.. Visst,det är ju inte min men jag är glad att ingen polering kommer att förekomma. Sen vet jag såklart inte alls vad ett original plexi kostar heller men någon brådska att ordna ett nytt plexi är inte aktuellt. Risken finns ju även att om ett ej original plexi alt en lättare ploering? av plexit bara blir fel. Näe, som sagt, den bara osar av charm precis som den är. Nytt läder/mocka, rengöring av verket (oljor osv) så att den är redo att brukas igen är det vi diskuterat:)
Sen är ju det du skriver "i fint skick" en subjektiv bedömning. Tex alla klockor hos en viss doktor är ju "i fint skick" oavsett ålder medan jag skulle anse de flesta som "sönderpolerade och förstörda". Men om detta finns det andra trådar haha;)
Är glaset helt kan man bara polera, är glaset sprucket skulle jag helt klart byta. Glasen tillför knappt något värde här så det är en slitvara jag skulle bytt direkt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Grym klocka! I och med att jag ägde den nya versionen ett tag så har jag någorlunda koll på modellen. Urverket uppgraderas ständigt av Zenith så även om det är samma ref nu som 1969 har urverket förändrats. Angående Daytona stämmer det att urverket senare i kraftigt modifierad form suttit i Daytona men det var ju drygt 20 år senare.

Angående värdet skulle jag inte sätta så mycket hopp till c24-priserna, runt 60' är nog mer rimligt i nuvarande skick.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Fantastiskt fynd! Och kanske en av de alra roligaste kronograferna.

Att denna, vid denna tid, delade verk med Daytona är dock inte sant. Vid denna tid satt det Valjoux i Daytona. El Primero-verket dök upp i Daytona först -88.

...om jag nu inte minns del och ingen vill läxa upp mig kring årtalet.
Gött!! Då är detta klargjort..
 
D

Deleted member 4412

Guest
Grym klocka! I och med att jag ägde den nya versionen ett tag så har jag någorlunda koll på modellen. Urverket uppgraderas ständigt av Zenith så även om det är samma ref nu som 1969 har urverket förändrats. Angående Daytona stämmer det att urverket senare i kraftigt modifierad form suttit i Daytona men det var ju drygt 20 år senare.

Angående värdet skulle jag inte sätta så mycket hopp till c24-priserna, runt 60' är nog mer rimligt i nuvarande skick.
Jo visst är det så iom att de få på ch24 var i stort sett NOS och hade box..
 
D

Deleted member 4412

Guest
Grym klocka! I och med att jag ägde den nya versionen ett tag så har jag någorlunda koll på modellen. Urverket uppgraderas ständigt av Zenith så även om det är samma ref nu som 1969 har urverket förändrats. Angående Daytona stämmer det att urverket senare i kraftigt modifierad form suttit i Daytona men det var ju drygt 20 år senare.

Angående värdet skulle jag inte sätta så mycket hopp till c24-priserna, runt 60' är nog mer rimligt i nuvarande skick.
Förresten, vilka rekommenderar du till att serva detta urverk samt är delar såsom nytt plexi svårt/dyra att få tag i?
 

Simpatico

Rolex
Helt underbart fynd i en plastpåse.
Vill gärna se efter-bilder när service är gjord.
Ett neutralt racingläder som rem kanske.
 
Topp