• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zenith XL-tronic

0des

Breitling
Hej!

Jag är helt ny på forumet och önskar lite råd angående en klocka jag ärvt efter min farfar.

Jag lämnade in klockan hos Step in Watch Center på Drottninggatan i Stockholm för att byta batteri och sätta på ett läderarmband som jag tyckte skulle passa mig bättre. På väg hem skulle jag ta på mig klockan och tappade den då i marken så att glaset sprack. Jag var snabb att dra ut kronan för att jag trodde att den kanske skulle ta mindre skada då visarna annars kunde fastna mot glaset.

Jag lämnade återigen in klockan till Step in Watch Center för att de skulle byta glaset och fick tillbaka den efter några veckor. Då upptäckte jag att klockan endast gick några få sekunder efter att jag tryckte in kronan eller knackade lätt på den.

Därefter lämnade jag in klockan till Franks Ur, även det på Drottninggatan i Stockholm, då de säljer Zenith-klockor. De tog in den för kostnadsbedömning och svarade efter någon vecka att den behövde skickas till fabriken i Schweiz. Det skulle kosta 1 200 kr om jag valde att inte skicka in klockan 7-8000 kr och uppåt för reparationen om jag valde att skicka iväg den.

Jag har ingen som helst erfarenhet av finare klockor och undrar om prisförslaget för reparationen kan stämma eller om jag har något alternativ om jag vill få klockan fungerande igen.

Tackar ödmjukast för vägledning.
Mvh

IMG_4904.JPG
IMG_6862.JPG
IMG_6863.JPG
 

rogart-63

Patek
Hej!

Jag är helt ny på forumet och önskar lite råd angående en klocka jag ärvt efter min farfar.

Jag lämnade in klockan hos Step in Watch Center på Drottninggatan i Stockholm för att byta batteri och sätta på ett läderarmband som jag tyckte skulle passa mig bättre. På väg hem skulle jag ta på mig klockan och tappade den då i marken så att glaset sprack. Jag var snabb att dra ut kronan för att jag trodde att den kanske skulle ta mindre skada då visarna annars kunde fastna mot glaset.

Jag lämnade återigen in klockan till Step in Watch Center för att de skulle byta glaset och fick tillbaka den efter några veckor. Då upptäckte jag att klockan endast gick några få sekunder efter att jag tryckte in kronan eller knackade lätt på den.

Därefter lämnade jag in klockan till Franks Ur, även det på Drottninggatan i Stockholm, då de säljer Zenith-klockor. De tog in den för kostnadsbedömning och svarade efter någon vecka att den behövde skickas till fabriken i Schweiz. Det skulle kosta 1 200 kr om jag valde att inte skicka in klockan 7-8000 kr och uppåt för reparationen om jag valde att skicka iväg den.

Jag har ingen som helst erfarenhet av finare klockor och undrar om prisförslaget för reparationen kan stämma eller om jag har något alternativ om jag vill få klockan fungerande igen.

Tackar ödmjukast för vägledning.
Mvh

IMG_4904.JPG
IMG_6862.JPG
IMG_6863.JPG
http://electric-watches.co.uk ska tydligen vara riktigt bra och billiga, @rogart-63 har använt dem ett par gånger och varit väldigt nöjd.
Vad är det för verk i en sån?
Har använt mig av Electric-watches ett flertal gånger . Om den funkar och verket går att serva så tror jag inte det sak kosta skjortan . Betalde cirka 500:- för en service av ett tidigt electronic verk i en Tissot .
Googlade fram att det är ett stämgaffelverk .
Skicka den till Paul på Electric-Watches. Men just nu har han stängt ett tag för att flytta . Kolla hemsidan . Suverän service.
 

0des

Breitling
Tack för snabba svar!

Bra tips med electric watches. Är helt novis på klockor men tror att jag sett att det stod något om stämgaffelverk när jag googlat runt.

Är affärens pris på runt 8000 kr rimligt för en fullservice om den skulle skickas till zeniths egna service?
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack för snabba svar!

Bra tips med electric watches. Är helt novis på klockor men tror att jag sett att det stod något om stämgaffelverk när jag googlat runt.

Är äffärens pris på runt 8000 kr rimligt för en fullservice om den skulle skickas till zeniths egna service?
Tycker det låter sjukt dyrt med tanke på att EW tar 500:- plus reservdelar.
 
Topp