• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Återställa brons till sin forna glans??

Chrisse

Pandion
2-Faktor
Det är ju inget konstigt, använt ättika eller citron till att återställa brons-klockor massvis med gånger.
Men min IWC Spitfire I brons ville inte alls reagera med varken ättika eller citron.

Chattade med IWC via whatsapp, fick tipset med citronsyra.. fick ligga i mättad citronsyralösning säkert en timma utan effekt.

Tänkte eventuellt lämna över natten i SPA't, men funderar om det inte kan skada packningar och dyl.?

Någon som testat?

Bra läsning på ämnet för övrigt

Bild för att pigga upp, snyggt med patina men också skoj att ”börja om”

IMG_2780.jpeg

Det som fungerade förvånansvärt bra för mig var babywipes. Dock hade jag inte så pass mörk patinering. Testade även bikarbonat och citronsaft och det fungerade hyfsat. Ketchup för min del fungerade inte alls. Det blev mörkare av den (efter att jag testat med ketchup efter ovan).

Lagt spännet i citronsyra över natten och ”tungan” i ketchup.. få se vad som händer.

Klockan får sitta på nato sålänge

IMG_2781.jpeg
IMG_2782.jpeg

Uppdatering, varken ketchup eller citronsyra gjorde märkbar skillnad efter 12 timmars applicering :eek:
Seg beläggning

Vit tandkräm brukar ta bort all form av patina. Iaf på de brons jag haft. Luktar gott med… 🙈

Borsta enkelt den med en tandborste med krämen på tills det försvinner.

Testat det mesta av ovan, snubben på wus använde "denture cleaners" (tandblekning?), får bli nästa steg. Sen putsade han klockan med en nagelpolerare.. jag hade gärna använt bara en lösning, vill ha bort all ärg (om det går)

Båda mina gamla Landsort och B&R gick utmärkt med bara ättika.. IWC har en annan legering, ännu inget som biter på den.

Testat det mesta av ovan, snubben på wus använde "denture cleaners" (tandblekning?), får bli nästa steg. Sen putsade han klockan med en nagelpolerare.. jag hade gärna använt bara en lösning, vill ha bort all ärg (om det går)

Båda mina gamla Landsort och B&R gick utmärkt med bara ättika.. IWC har en annan legering, ännu inget som biter på den.
Verkar nästan bara vara Brasso som biter på IWC om man läser ett par trådar på watchuseek

Tänker det löser samt "slipar" milt, men jag vill inte forcera bort beläggningen, vill ju egentligen vara "lösa" den.

Tar emot alla tips jag kan få.
Lät som mekaniskt nötande polermedel som autosol och silverputs. Vet inte själv vilka syror som löser upp brons/mässingsoxid.

Lät som mekaniskt nötande polermedel som autosol och silverputs. Vet inte själv vilka syror som löser upp brons/mässingsoxid.
Citronsyra/ättiksyra är de vanligaste man tänker på, funkar oftast mkt bra. Min forna landsort blev guldblank på 20 min i 12% ättika.

IWC’n blev ingen skillnad över natten i en mångfaldigt starkare syra

Citronsyra/ättiksyra är de vanligaste man tänker på, funkar oftast mkt bra. Min forna landsort blev guldblank på 20 min i 12% ättika.

IWC’n blev ingen skillnad över natten i en mångfaldigt starkare syra
Jag brukar patinera rostfritt stål med oxalsyra (finns på bygghandeln), det fungerar bra att "avpatinera" brons med. Pulver som löses i kokande vatten. Jag har använt det på gamla koppar och bronsföremål med framgång, dock tillsammans med putsning. Det är inte "doppa och allt är borta" ;) Har dock inte testat på klocka...

Jag brukar patinera rostfritt stål med oxalsyra (finns på bygghandeln), det fungerar bra att "avpatinera" brons med. Pulver som löses i kokande vatten. Jag har använt det på gamla koppar och bronsföremål med framgång, dock tillsammans med putsning. Det är inte "doppa och allt är borta" ;) Har dock inte testat på klocka...
Cool

Ska definitivt testa 👍🏻

Tillbaka
Topp