• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilvård

laketwig

Patek
2-Faktor
Det här med lacken... Egentligen bryr jag mig inte men samtidigt är det ju väldigt trevligt när den är fin och du får det här djupet i lacken, speciellt när man har svartmetallic som i mitt fall.

Kollade förra året med någon firma, skulle kosta 6-7 lax, det tyckte jag väl iofs inte det var värt men vad jag anekdotiskt fått till mig är att det numera finna bra "keramiska" (vad nu det är) produkter som man liksom stryker på lacken och sen ska bli kanske inte lika bra som att polera eller lackonservering, ändå mkt bättre än att åka till okq8 och köra deras "deluxe"tvätt.

Så finns det något ni rekommenderar för detta ändamål. dvs enkelt att applicera, som ger lyster och glans och som iaf håller en halv eller helst en säsong?

Om lacken är i skapligt skick nu så går det att få ett bra keramiskt lackskydd pålagt av proffs för mellan 3 och 4 tusen, mindre vid upprepad behandling efter några år. Min BMW lackskyddades innan jag hämtade ut den ny. Kostade bara 2k extra då samma firma (Speedy Glans) gjorde leveransputsen åt BMW. Två år senare gjorde jag om behandlingen, mest för att jag hade fått lite smårepor som dom polerade bort. Även det gick på 2k. Några bilder från när jag hämtade ut den andra gången:

BMW 420 GC 2019-04-16 (höger).jpg

BMW 420 GC 2019-04-16 (snett).jpg


Molnen speglar sig i motorhuven. ;)
BMW 420 GC 2019-04-16 (grill).jpg
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
Någon som har tips om bra medel/metod för att få bort hundlukt? Förra ägaren av min 320d hade hund och trots att jag dammsugit bort alla hår så känns fortfarande viss lukt. Har gått igenom bilen med Interior Cleaner från BBV och borrmaskins-borste+våtdammsugare men det hjälper inte 100%. Vad är nästa steg? Vill helst inte använda ozon-maskin, dels har jag ingen, dels verkar det slita på plasten nåt vansinnigt i bilen.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Någon som har tips om bra medel/metod för att få bort hundlukt? Förra ägaren av min 320d hade hund och trots att jag dammsugit bort alla hår så känns fortfarande viss lukt. Har gått igenom bilen med Interior Cleaner från BBV och borrmaskins-borste+våtdammsugare men det hjälper inte 100%. Vad är nästa steg? Vill helst inte använda ozon-maskin, dels har jag ingen, dels verkar det slita på plasten nåt vansinnigt i bilen.
Stor skål med ättika i ett par dagar. Tar bort den mest doften.
 

Edin

Panerai
Byt även kupefilter.
Finns ju även dessa luktgrejer man sätter in. Tycker det gjorde en hel del i min E92 men den luktade iof inte hund..

Frågan är om det har satt sig i innertaket och om du ska göra rent det om du itne gjort det först.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Stor skål med ättika i ett par dagar. Tar bort den mest doften.

Byt även kupefilter.
Finns ju även dessa luktgrejer man sätter in. Tycker det gjorde en hel del i min E92 men den luktade iof inte hund..

Frågan är om det har satt sig i innertaket och om du ska göra rent det om du itne gjort det först.
Tack för era svar! Ska ge mig på detta efter sportlovet och återkomma med resultat.
 

Nicke75

Patek
2-Faktor
Det här med lacken... Egentligen bryr jag mig inte men samtidigt är det ju väldigt trevligt när den är fin och du får det här djupet i lacken, speciellt när man har svartmetallic som i mitt fall.

Kollade förra året med någon firma, skulle kosta 6-7 lax, det tyckte jag väl iofs inte det var värt men vad jag anekdotiskt fått till mig är att det numera finna bra "keramiska" (vad nu det är) produkter som man liksom stryker på lacken och sen ska bli kanske inte lika bra som att polera eller lackonservering, ändå mkt bättre än att åka till okq8 och köra deras "deluxe"tvätt.

Så finns det något ni rekommenderar för detta ändamål. dvs enkelt att applicera, som ger lyster och glans och som iaf håller en halv eller helst en säsong?
Finns både schampo och spray som ger både grym glans och avrinning samt skydd även på obehandlad lack.
Polering ger ju bättre djup och mindre repor men det blir bättre med sådana produkter än inget alls.
Själv kör jag med Angelwax produkter samt carcareproducts grejer som även är återförsäljare av Angelwax.
IMG_2454.jpeg
 
Senast ändrad:

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Någon som har tips om bra medel/metod för att få bort hundlukt? Förra ägaren av min 320d hade hund och trots att jag dammsugit bort alla hår så känns fortfarande viss lukt. Har gått igenom bilen med Interior Cleaner från BBV och borrmaskins-borste+våtdammsugare men det hjälper inte 100%. Vad är nästa steg? Vill helst inte använda ozon-maskin, dels har jag ingen, dels verkar det slita på plasten nåt vansinnigt i bilen.
Kärscher våtdammsugare på all textil i bilen OCH grönsåpa i vattnet ✅

Glöm inte innertaket, där kan lukt sitta mer än vad man tror.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Varför vill du ha fett i inredningen?
Fett löser fett. Hundar är feta i pälsen. Såpa luktar gott.

Sen kanske gul såpa är lämpligare. Minns faktiskt inte vilken jag använde sist om jag ska vara ärlig.

APC ska hanteras som miljöfarligt avfall och innehåller MGDA som inte rekommenderas för hushållsanvändning. Vill man ha det i bilen?
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fett löser fett. Hundar är feta i pälsen. Såpa luktar gott.

Sen kanske gul såpa är lämpligare. Minns faktiskt inte vilken jag använde sist om jag ska vara ärlig.
Är inte bara fett som löser fett. Det speciella med just såpa är att det återfettar. Lite oklart varför man vill ha det i/på plast?
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Är inte bara fett som löser fett. Det speciella med just såpa är att det återfettar. Lite oklart varför man vill ha det i/på plast?

En kapsyl såpa i Kärcherns vattenbehållare på säg 10 liter tror jag inte bidrar till nån dramatisk nedfettning av inredningen på bilen.

Ska tillägga att jag inte är anal när det gäller bilvård men har haft en jäkla massa bilar genom åren som transporterat hundar, lortiga barn och diverse hästtillbehör så jag tycker mig ha rätt bra koll på hur man får bort rejäl smuts och dålig lukt. Skiter fullständigt i om jag råkat återfetta några plastdetaljer.

Mitt senaste objekt är en gammal pickup som levt hela sitt liv hos en kemifabrik. Den luktar speciellt om man säger så o_O
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
En kapsyl såpa i Kärcherns vattenbehållare på säg 10 liter tror jag inte bidrar till nån dramatisk nedfettning av inredningen på bilen.

Ska tillägga att jag inte är anal när det gäller bilvård men har haft en jäkla massa bilar genom åren som transporterat hundar, lortiga barn och diverse hästtillbehör så jag tycker mig ha rätt bra koll på hur man får bort rejäl smuts och dålig lukt. Skiter fullständigt i om jag råkat återfetta några plastdetaljer.

Mitt senaste objekt är en gammal pickup som levt hela sitt liv hos en kemifabrik. Den luktar speciellt om man säger så o_O
Ville bara hjälpa. Nummer ett är kunskapen, sedan får alla göra sina egna val. Att fetta in en plastmatta låter fel och tror väldigt få skulle göra det aktiva valet.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Ville bara hjälpa. Nummer ett är kunskapen, sedan får alla göra sina egna val. Att fetta in en plastmatta låter fel och tror väldigt få skulle göra det aktiva valet.

Svenska husmödrar har väl skurat sina golv med såpa i århundraden så nån större skada lär det inte göra.

Men visst, fett drar till sig viss smuts och i detta fall föreslog jag såpa då man vill förbättra (maskera) doften i bilen.

Är det bara smutsig textil i bilen kör jag oftast Kärchers rengöringsmedel som faktiskt är fettlösande 😎
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Svenska husmödrar har väl skurat sina golv med såpa i århundraden så nån större skada lär det inte göra.

Men visst, fett drar till sig viss smuts och i detta fall föreslog jag såpa då man vill förbättra (maskera) doften i bilen.

Är det bara smutsig textil i bilen kör jag oftast Kärchers rengöringsmedel som faktiskt är fettlösande 😎
Trägolv mår bra av fett/såpa då det kan absorberas. Samma med olackat läder. Tyvärr finns ju varken olackat läder eller trä i bilar.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor

Kärscher våtdammsugare på all textil i bilen OCH grönsåpa i vattnet ✅

Glöm inte innertaket, där kan lukt sitta mer än vad man tror.
Jag snubblade på en flaska "Odour remover" i en biltillbehörsbutik och den har jag sprejat i och låtit torka. Viss förbättring men lukten är inte borta.

Pratade dock med min sambo (som till >90% kör bilen) och hon sade "jag tycker inte den luktar hund, visst luktar den annorlunda än Teslan men jag tycker inte det luktar illa".
Kanske bara jag som är superkänslig?

Våtdammsugare körde jag tillsammans med APC innan jag ställde frågan men jag tyckte inte det hjälpte tillräckligt mycket. Har inte provat med såpa än. Bilen är som sagt upptagen av min sambo nästan hela tiden så svårt att hitta tid.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Bästa bilschampo enligt ViB:
Bilschampo.jpg
Att dem ger bathe+ minus för att den inte skummar mer ...... Schampot skall göra två saker bryta upp smuts där det går och ge så lite friktion som möjligt(främst detta).
Jag kör på med shampo i foam lance sen även schampo i hink för att få så lite friktion som möjligt (efter det jag kört med förtvättsmedel). Dessutom så är utspädningen mycket högre på Bathe+

Som de som säger att exv när förtvättsmedel inte skummar mycket inte är "bra" eller upplevs som att dem inte gör sitt job, Touch Less från Bilt Hamber som i princip är det bästa förvättsmedlet skummar nästan inget jämfört med andra förtvättsmedel
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
Att dem ger bathe+ minus för att den inte skummar mer ...... Schampot skall göra två saker bryta upp smuts där det går och ge så lite friktion som möjligt(främst detta).
Jag kör på med shampo i foam lance sen även schampo i hink för att få så lite friktion som möjligt (efter det jag kört med förtvättsmedel). Dessutom så är utspädningen mycket högre på Bathe+

Som de som säger att exv när förtvättsmedel inte skummar mycket inte är "bra" eller upplevs som att dem inte gör sitt job, Touch Less från Bilt Hamber som i princip är det bästa förvättsmedlet skummar nästan inget jämfört med andra förtvättsmedel
ViB är ju knappast rekondare. Men de kanske anlitat nån med kompetens att göra testet?
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Har ingen egen åsikt om ViB test, jag bara bifogade den. Själv använder jag för tillfället Turtle, vilket fungerade utmärkt förra torsdagen då jag tvättade båda våra bilar, som i och för sig har keramiskt lackskydd.
BMW 420 GC 2024-03-07 (nytvättad).jpg

Hyundai 2024-03-07 (nytvättad).jpg
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har ingen egen åsikt om ViB test, jag bara bifogade den. Själv använder jag för tillfället Turtle, vilket fungerade utmärkt förra torsdagen då jag tvättade båda våra bilar, som i och för sig har keramiskt lackskydd.
BMW 420 GC 2024-03-07 (nytvättad).jpg

Hyundai 2024-03-07 (nytvättad).jpg
Antar att det är ett sämskinn som ligger runt backspegeln? Testa en sån här istället, lovar att du kommer älska det ;)
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Antar att det är ett sämskinn som ligger runt backspegeln? Testa en sån här istället, lovar att du kommer älska det ;)

Tack, har en redan men brukar torka efter med sämskskinn då det alltid rinner lite från lister, yttre backspeglar, bakom nummerplåtar mm när man kör ut från tvätthallen.
 
Topp