• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Sorubim

Audemars
Farsans gamla Certina. Fick den av honom för 9 år sedan. Har legat istortsett orörd i klocklådan här sedan dess. Tickade igång när jag tog fram den nyss för att fotografera.😃
vincert_07.jpg


vincert_08.jpg


vincert_09.jpg
 

Sorubim

Audemars
Har använt den här en hel del de senaste dagarna, eftersom den ändå tickar och går. Den håller tiden men har relativt kort gångreserv har jag märkt.
Passar på att fråga experterna i tråden: På boettlocket så står (väldigt svagt) 6170226, vad säger det om min klocka?

vincert_10.jpg

Jag begår eventuellt nån horribel faux pas genom att ha den på ett nato 😄. Men jag har varken nåt passande läder eller länk. Den sitter dessutom väldans bekvämt såhär.
 

Fadershan

Patek
Har använt den här en hel del de senaste dagarna, eftersom den ändå tickar och går. Den håller tiden men har relativt kort gångreserv har jag märkt.
Passar på att fråga experterna i tråden: På boettlocket så står (väldigt svagt) 6170226, vad säger det om min klocka?

vincert_10.jpg

Jag begår eventuellt nån horribel faux pas genom att ha den på ett nato 😄. Men jag har varken nåt passande läder eller länk. Den sitter dessutom väldans bekvämt såhär.
Att den sannolikt är från 1966 :) Är ju en 5801-112 med kal 25-651 och hur definierar du kort gångrrserv? Kan vara både fjäder eller uppdraget som gör att den upplevs kort. Drar du upp klockan manuellt?
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Har använt den här en hel del de senaste dagarna, eftersom den ändå tickar och går. Den håller tiden men har relativt kort gångreserv har jag märkt.
Passar på att fråga experterna i tråden: På boettlocket så står (väldigt svagt) 6170226, vad säger det om min klocka?

vincert_10.jpg

Jag begår eventuellt nån horribel faux pas genom att ha den på ett nato 😄. Men jag har varken nåt passande läder eller länk. Den sitter dessutom väldans bekvämt såhär.

Jag kör nästan alltid min DS på grönt phoenix 🥶

IMG_2200.jpeg
 

Bilagor

  • IMG_1370.jpeg
    IMG_1370.jpeg
    775.7 KB · Visningar: 4

Sorubim

Audemars
Att den sannolikt är från 1966 :) Är ju en 5801-112 med kal 25-651 och hur definierar du kort gångrrserv? Kan vara både fjäder eller uppdraget som gör att den upplevs kort. Drar du upp klockan manuellt?
Tack för informationen, nu har man lite mer att googla på.👍👍

Jag använde den tre dagar i sträck:
Första dan så hade jag den på handleden samt drog upp den manuellt (5-10 "drag").
Samma procedur dag 2, på handleden hela dagen + manuellt uppdrag (5-10 "drag").
Dag tre så tänkte jag att den borde klara sig med att bara sitta på handleden, alltså inget manuellt.
På morgonen till dag 4 så hade den stannat.
 

Fadershan

Patek
Tack för informationen, nu har man lite mer att googla på.👍👍

Jag använde den tre dagar i sträck:
Första dan så hade jag den på handleden samt drog upp den manuellt (5-10 "drag").
Samma procedur dag 2, på handleden hela dagen + manuellt uppdrag (5-10 "drag").
Dag tre så tänkte jag att den borde klara sig med att bara sitta på handleden, alltså inget manuellt.
På morgonen till dag 4 så hade den stannat.
Ok. Ja nej det är inte en modern klocka och inte heller tänkt att uppdraget ska vara så effektivt känner jag. I min värld så ska det primärt behålla uppdraget snarare än att dra upp det än mer. 5-10 drag låter lite snålt. Vidare kan ju automatiken och uppdraget såklart fungera sämre vid utebliven service, slitage m.m. men dra upp bättre bara :)
 

Fadershan

Patek
Tack för informationen, nu har man lite mer att googla på.👍👍

Jag använde den tre dagar i sträck:
Första dan så hade jag den på handleden samt drog upp den manuellt (5-10 "drag").
Samma procedur dag 2, på handleden hela dagen + manuellt uppdrag (5-10 "drag").
Dag tre så tänkte jag att den borde klara sig med att bara sitta på handleden, alltså inget manuellt.
På morgonen till dag 4 så hade den stannat.
Ok. Ja nej det är inte en modern klocka och inte heller tänkt att uppdraget ska vara så effektivt känner jag. I min värld så ska det primärt behålla uppdraget snarare än att dra upp det än mer eller ja iaf mer rimlig för mätning :). 5-10 drag låter lite snålt. Vidare kan ju automatiken och uppdraget såklart fungera sämre vid utebliven service, slitage m.m. men dra upp bättre bara
 

Zachelitomega

Cartier
2-Faktor
Måste rikta ett stort tack till allas vår egna @JoakimS för sitt fantastiska arbete med min nedärvda DS2:a!

Kort sammanfattning om klockans liv följer nedan:
Klockan inhandlades i butik av min morfar som för tiden arbetade med reparationer av flygplan på Arlanda och behöde en stryktålig klocka och valet föll på denna handjagade DS2:a med blå tavla. Den har varit en följeslagare genom många resor (man fick jäkligt bra rabatt på flyg om man arbetade på SAS förr) så klockan har besökt en ängd länder värden över.

Morfar har sedan dess bytt ut denna mot en mängd andra klockor efter det men nu när han gick igenom sina skrymslen dök denna upp igen och jag fick ärva den. Nu kommer den få fortsätta va med om äventyr genom min polisiära karriär och till förtjänst av @JoakimS fungera som den än gång i tiden gjorde, fast istället för att ta tiden mellan plan som landar så blir det tider för inlåsningar av bovar och banditer istället! 😃 Hoppas alla har en fantastisk kväll därute!

PS ja jag har inte ställt datumet ännu 😂
IMG_9354.jpeg
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Måste rikta ett stort tack till allas vår egna @JoakimS för sitt fantastiska arbete med min nedärvda DS2:a!

Kort sammanfattning om klockans liv följer nedan:
Klockan inhandlades i butik av min morfar som för tiden arbetade med reparationer av flygplan på Arlanda och behöde en stryktålig klocka och valet föll på denna handjagade DS2:a med blå tavla. Den har varit en följeslagare genom många resor (man fick jäkligt bra rabatt på flyg om man arbetade på SAS förr) så klockan har besökt en ängd länder värden över.

Morfar har sedan dess bytt ut denna mot en mängd andra klockor efter det men nu när han gick igenom sina skrymslen dök denna upp igen och jag fick ärva den. Nu kommer den få fortsätta va med om äventyr genom min polisiära karriär och till förtjänst av @JoakimS fungera som den än gång i tiden gjorde, fast istället för att ta tiden mellan plan som landar så blir det tider för inlåsningar av bovar och banditer istället! 😃 Hoppas alla har en fantastisk kväll därute!

PS ja jag har inte ställt datumet ännu 😂
IMG_9354.jpeg
Skön klocka och historia, skön morfar och framför allt skön polis!
Nej men skämt o sido det var en ära att damma av din morfars forna följeslagare. 😊 lycka till nu!
IMG_8942.jpeg
 

DrKlocka

Audemars
Återigen i PH-klubben! Denna gång med länk o cert. Tack @virrooo för att du ville släppa denna skönhet till mig.
Har saknat min ph200 sedan jag sålde den för något år sedan. Kul att få köpa en annan, med länk dessutom som jag letade i något år förgäves.

Ska bli kul att få ge den en omgång service nästa vecka så den blir tät och kan användas till vardags.

20231020_155005.jpg
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Återigen i PH-klubben! Denna gång med länk o cert. Tack @virrooo för att du ville släppa denna skönhet till mig.
Har saknat min ph200 sedan jag sålde den för något år sedan. Kul att få köpa en annan, med länk dessutom som jag letade i något år förgäves.

Ska bli kul att få ge den en omgång service nästa vecka så den blir tät och kan användas till vardags.

20231020_155005.jpg
Dela gärna lite bilder och reflektioner från servicen. Det är alltid intressant!
 

Fadershan

Patek
Återigen i PH-klubben! Denna gång med länk o cert. Tack @virrooo för att du ville släppa denna skönhet till mig.
Har saknat min ph200 sedan jag sålde den för något år sedan. Kul att få köpa en annan, med länk dessutom som jag letade i något år förgäves.

Ska bli kul att få ge den en omgång service nästa vecka så den blir tät och kan användas till vardags.

20231020_155005.jpg
Kul, grattis! Är ju en väldigt bra vardagsklocka! Ja länken (eller iaf ändlänkarna är ju nästan som hönständer ja) Grattis! Hur var det med kronan, var den bytt till rätt nu?
 

Pictor

Audemars
Återigen i PH-klubben! Denna gång med länk o cert. Tack @virrooo för att du ville släppa denna skönhet till mig.
Har saknat min ph200 sedan jag sålde den för något år sedan. Kul att få köpa en annan, med länk dessutom som jag letade i något år förgäves.

Ska bli kul att få ge den en omgång service nästa vecka så den blir tät och kan användas till vardags.

20231020_155005.jpg
Grattis !!
Ett härligt ur då som nu.
Nita fast den på armen !!
 

DrKlocka

Audemars
Grattis !!
Ett härligt ur då som nu.
Nita fast den på armen !!
Borde egentligen bygga in något slags lås i länken och ge nyckeln till en förmyndare som ger mig nyckeln i två fall - antingen när den behöver service eller om jag går i personlig konkurs. Hugga av mig handen är ju inte ett alternativ så då borde den stanna kvar länge 😁
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Hej, håller på att serva en gammal Certina DS manuell. Glaset är riktigt slitet. Är det någonsin värt att bevara glasen på dessa om det råkar vara original? Kan ju lägga några timmar på att polera ner det och få fram en fin finish. Men har annars nya armerade glas hemma att slänga på. Vad hade ni gjort?

”Swiss patent pending” 😅
IMG_9145.jpeg
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Hej, håller på att serva en gammal Certina DS manuell. Glaset är riktigt slitet. Är det någonsin värt att bevara glasen på dessa om det råkar vara original? Kan ju lägga några timmar på att polera ner det och få fram en fin finish. Men har annars nya armerade glas hemma att slänga på. Vad hade ni gjort?

”Swiss patent pending” 😅
IMG_9145.jpeg

Det kan väl vara kul med original, men det är ju bara kuriosa. ATC Sternkreuz med silverring är väl standard att använda. 31.1 tror jag.
 

Fadershan

Patek
Hej, håller på att serva en gammal Certina DS manuell. Glaset är riktigt slitet. Är det någonsin värt att bevara glasen på dessa om det råkar vara original? Kan ju lägga några timmar på att polera ner det och få fram en fin finish. Men har annars nya armerade glas hemma att slänga på. Vad hade ni gjort?

”Swiss patent pending” 😅
IMG_9145.jpeg

Det kan väl vara kul med original, men det är ju bara kuriosa. ATC Sternkreuz med silverring är väl standard att använda. 31.1 tror jag.

Hade såklart bara 31,0 och 31,2 hemma 🤣 men kan man knö ner en 31,2? Eller så kan 31,0 kanske funka.. får testa
Näää! Nu får DS-polisen komma in. Det är inte bara kuriosa utan det är dykarglas på DS och ett "vanligt" armerat glas blir fel i både profil och tjocklek. Det ger klockan en annan känsla och utseende. Originalglasen är dyra så är det inte söndersprucket så kavla upp ärmarna och gör jobbet! Måste man så får man byta ut till så nära som möjligt. Orginalstorlek ska vara 31 men i flera boetter blir det ofta snäppet för litet eller så är inte måtten superexakta så jag har använt på pappret både 31.0 och 31.1 (oftast 31.1).
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Näää! Nu får DS-polisen komma in. Det är inte bara kuriosa utan det är dykarglas på DS och ett "vanligt" armerat glas blir fel i både profil och tjocklek. Det ger klockan en annan känsla och utseende. Originalglasen är dyra så är det inte söndersprucket så kavla upp ärmarna och gör jobbet! Måste man så får man byta ut till så nära som möjligt. Orginalstorlek ska vara 31 men i flera boetter blir det ofta snäppet för litet eller så är inte måtten superexakta så jag har använt på pappret både 31.0 och 31.1 (oftast 31.1).
Glaset som satt på kändes högre, speciellt i mitten. Så därför jag reagerade på det. Då tar jag och kollar så det inte är sprucket och polerar upp det helt enkelt 👍 tack DS-Polisen 😉
 
Topp