• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora inrednings och designtråden.

snoozarn

Patek
2-Faktor
Glad att man var först på denna:


👌👌
Den blev långvarig 😂

 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Inte alls besvärlig, mycket trevlig i kommunikationen. Snabbt fraktat, väl paketerat osv.

Det var "skadan" på foten som vi hade meningsskiljaktigheter kring. Jag tyckte det såg ut som en skada och en lagning, säljaren säger att den kommer direkt ifrån Hildingsson och att skönhetsdetaljer förekommer på hans objekt (att den ej är lagad). Jag blev osäker och missnöjd, varpå jag väljer att sälja den med säljarens formulering (jag har ej ägt Hildingsson tidigare så vet ej vad som är vad) men med tydliga bilder som illustrerar det jag upplever som skada/lagning.

Sure, priset satte jag högre. Men vill någon ifrån KS ha den för 4500 kr så får ni den (skickar inte).

Also...har ni testat sälja via blocket eller?

Så, ska jag dra min livshistoria också? 😅
Jag fattar. Det ser ju ut som att benet lossnat och att Svenska Kocken limmat dit det. Jag hade också blivit besviken. Men jag förstår inte varför du upprepar påståendet om du inte tror på det själv.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Yup, blev lite meningsskiljaktigheter mellan mig och säljaren...som utomstående inte har att göra med. Har du lust får du den för 4.500 kr, KS-pris, du är välkommen att hämta den.

Lägger ut den på blocket med prissättning som är sedvanlig för blocket, man vet att bud på halva summan kommer oavsett prissättning^^
Jag hoppas att du skriver en rad i relevant GG-tråd om säljaren varit besvärlig.

Det här blir bara oerhört märkligt; jag outar gärna mig själv och vad som skrevs.

341B5A2A-72C6-4DDD-85D0-A974E8BF0ABB.png


Jag svarar vändande, men innan köparen svarade mig annonserade han den på blocket,

Case closed, nu kan vi återgå till en kul tråd igen. :)
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Det här blir bara oerhört märkligt; jag outar gärna mig själv och vad som skrevs.

341B5A2A-72C6-4DDD-85D0-A974E8BF0ABB.png


Jag svarar vändande, men innan köparen svarade mig annonserade han den på blocket,

Case closed, nu kan vi återgå till en kul tråd igen. :)
Nu har ju bilden med limkladd flera cm från fogen mystiskt försvunnit från Blocket men även utan den är det ju uppenbart en klåpig lagning och inte ett "skönhetsfel". Det blir ju en strukturell defekt också, inte bara en kosmetisk, när man börjar fylla en stor spalt med illa passande träbitar och tjockt med lim. Fogen blir inte lika stark som den varit från början och benet lär fortsätta lossna tills man låter en snickare utföra en ordentlig reparation.
 

Txistorra

Omega
Någon här som har stänkskydd från Smeg bakom sin spis? Skulle behöva något sånt men osäker på vilken (av de två) man ska köra på
 

MARTINOV

Cartier
Hej! Dessa coola balans-troll ärvdes från farmor och står hos mina föräldrar. Är det någon som känner igen dessa gubbar? Skulle själv vilja ha ett par. Vet inget om dessa, kan liksom komma från någon liten lokal konstnär från Haverdalstrakten där farmor bodde.

Finns bara en märkning som ser ut som en blandning av ett ankare och ett ”E”.

144C06E2-CB74-4DFF-9B48-1426F2D32250.jpeg
87080870-CADE-44FA-9065-0B1C3C469A43.jpeg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
I framtiden kanske köparna ratar de bostäder med nya kök och bad? Intressanta perspektiv att ta till sig helt klart!


Professor: ”Vi renoverar sönder våra hem”​

När Lone-Pia Bach, professor i restaureringskonst vid Kungliga konsthögskolan, skulle sälja sitt sekelskifteshus valde hon köpare efter om de skulle riva eller restaurera bostaden.

När Lone-Pia Bach, professor i restaureringskonst vid Kungliga konsthögskolan, skulle sälja sitt sekelskifteshus valde hon köpare efter om de skulle riva eller restaurera bostaden. Foto: Tim Aro

Efter ett år av ekonomisk turbulens har svenskarnas hemrenoveringar minskat kraftigt. Professor Lone-Pia Bach spår att ombyggnadens tid nu går mot sitt slut och att framtiden istället kommer att domineras av små, varsamma förädlingar.
under-strecket.svg

Viktor Bendz
Uppdaterad 2023-03-07
Publicerad 2023-03-05


Professor: ”Vi renoverar sönder våra hem”​

Året är 1975, det sista byggdammet är bortforslat och en miljon nya, hypermoderna, bostäder har uppförts i städer och på landsbygd, i alla delar av Sverige. Parallellt med miljonprogrammets utbyggnad har Stockholms innerstad sanerats, Klarakvarteren rivits, tunnelbanan byggts ut och människor flyttat in i hem med badrum, funktionella kök och närhet till grönområden.

Nu har snart 50 år passerat och byggnader från 70-talet ända fram till tidigt 90-tal har rivits, ska rivas eller hotas av rivning.
– Det som ligger inom den närmsta generationen förstår vi inte alltid kvaliteten av. Vi kan inte ta till oss av den och förstå att det som byggdes är ritat av namnkunniga arkitekter och ofta otroligt välbyggt, i exklusiva material och med smarta lösningar, säger Lone-Pia Bach.

Hon är arkitekten som restaurerat Sagerska huset, Harpsund, Nordiska museet och en lång rad andra kulturhistoriska miljöer. Samtidigt verkar hon som professor i restaureringskonst vid Kungliga konsthögskolan. Det är inte bara rivandet av byggnader från det senaste halvseklet som bekymrar henne.

 Lone-Pia Bach.
Lone-Pia Bach. Foto: Tim Aro




– Vi har renoverat sönder våra hem. När jag läser bostadsannonser slås jag av att nästan alla lägenheter ser likadana ut, att så många slängt bort kvalitetsmaterial och ersatt dem med sådant som inte håller och inte åldras vackert. Ju hårdare vi renoverar, desto mer förlorar vi.

Under pandemin renoverade svenskarna mer än någonsin tidigare, och gator kantades av byggsäckar fyllda med köksinredningar, rester av nedtagna väggar och fullt fungerande badrum från valfritt decennium. Drivkraften att bo bekvämt och ha det vackert omkring sig är en del av människans natur.
– Det är inget konstigt att folk renoverar, men jag önskar att man dröjer lite, försöker förstå kvaliteterna i det som redan finns, vad som motiverade det, och att man omger sig med det lite längre. Det finns statistik som visar att sex av tio som köper ny bostad byter ut köket inom 45 dagar. Då har man inte ens försökt lära känna sitt nya hem.

  Lone-Pia Bach tror att renoveringstrenden är på väg bort och att fler kommer välja att restaurera istället för att riva ut och bygga nytt.
Lone-Pia Bach tror att renoveringstrenden är på väg bort och att fler kommer välja att restaurera istället för att riva ut och bygga nytt. Foto: Tim Aro



Med stigande räntor, inflation och höga elpriser är det föga förvånande att allt färre prioriterar att renovera. Och även om renoveringarna sjunkit kraftigt av ekonomiska orsaker, så skönjer Lone-Pia Bach även ett trendbrott i sättet vi renoverar. Mindre riva ut, mer restaurera och förädla.
– Man tar bättre hand om sina byggnader nu och vi kommer se ännu mer restaurering framöver. Det kommer dels av miljömedvetenhet, dels av ekonomiska skäl. Människor förstår vilket enormt resursslöseri det är att slänga byggmaterial av hög standard och ersätta det med nyproducerat material av sämre kvalitet.
– Även de som inte vill restaurera kommer att bli illa tvungna till det. Det är bra för byggnadsbeståndet att ekonomin viker ned, säger hon.
På sociala medier har länge en vrede mot så väl historiska som nutida rivningar och renoveringar grytt. Konton som @aldrigmehr och @renoveringsraseriet postar före- och efterbilder på miljöer och fastigheter som antingen försvunnit och ersatts, eller förändrats med massproducerade och standardiserade materialval och komponenter.

Det växande intresset för arkitekturhistoria och byggnadsvård har också ökat efterfrågan på traditionella hantverksyrken, uppger Lone-Pia Bach.
– Ådringsmålare blir mer och mer efterfrågade, precis som dekormålare och stuckatörer. Men det är en liten bransch med få utövare, och efterfrågan kommer fortsätta växa, för människor vill ha hantverkare som kan arbeta med vilka material som helst och gå in i vilken byggnad som helst och hantera den.

Lone-Pia Bach, professor i restaureringskonst vid Kungliga konsthögskolan.
Lone-Pia Bach, professor i restaureringskonst vid Kungliga konsthögskolan. Foto: Tim Aro



På frågan om varför människor ska bevara kök med lådor som kärvar, skåp som luktar unket och inredningar som minner om de gamla ägarna, svarar Lone-Pia Bach att det handlar om perspektiv, att tänka långsiktigt och att förädla istället för att förstöra. Hyvla lådor som kärvar, såpskura skåp som luktar och jobba med ytskikt för att skapa ett vackrare hem.

– Det är klart att det är exklusivt att ta in en stuckatör eller dekormålare, men restaurering handlar om långsiktighet, och utslaget över decennier är det en låg kostnad jämfört med att sätta in standardiserade produkter som inte har så lång livslängd och inte går att renovera.
Själv har Lone-Pia Bach precis flyttat från ett 1800-talshus till en fastighet från 1938, och i hennes nya lägenhet har badrummet inte målats om sedan byggåret. Vid försäljningen av sitt gamla hem lät hon inte heller vem som helst ta över ägandet.
– Jag hade aldrig sålt huset till någon som skulle riva eller förstöra inredningen. Då hade jag väntat in nästa köpare. Som tur är älskar de nya ägarna huset som det är.

Viktor Bendz
 

Shake&Bake

Omega
2-Faktor
Att restaurera kostar dock bra mycket mer, särskilt när det är om om riktiga yrkesmän som kan utföra dessa. Samtidigt så är äldre kök horribla att arbeta i för mig som är lite längre, så att behålla dessa har aldrig varit ett alternativ (Rivit några nu).
 

Edin

Panerai
Är med på att vi många gånger river och renoverar för fort/kortsiktigt men det finns även stunder då det är befogat. Gamla kök är inte byggda för dagens ”krav” på bekvämligheter och ibland går det inte att få till på ett vettigt sätt. Men jag tycker man många gånger inte tar hänsyn till husets ålder/stil när man renoverar och att det ofta blir lager på lager istället för att skrapa av och göra det ”ordentligt”.

Men helt klart har hon en poäng!
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Att restaurera kostar dock bra mycket mer, särskilt när det är om om riktiga yrkesmän som kan utföra dessa. Samtidigt så är äldre kök horribla att arbeta i för mig som är lite längre, så att behålla dessa har aldrig varit ett alternativ (Rivit några nu).
Funktion är en väldigt viktig aspekt när det kommer till arbetsplatser som t ex ett kök. Du borde kunna gå tillbaka till 1940-talet för att hitta arbetsbänkar och skåp som med dagens mått mätt sitter för lågt. Sånt går iofs alltid att justera men skåpens djup från förr gör det svårt att få in en pizzatallrik. Jag skulle tro att du har rätt i att det blir billigare att sätta in nytt men det är bara just nu. Om den äldre stommen håller i evigheter och den nya inte går att renovera kanske det blir billigare sett över tid.
 

Shake&Bake

Omega
2-Faktor
Funktion är en väldigt viktig aspekt när det kommer till arbetsplatser som t ex ett kök. Du borde kunna gå tillbaka till 1940-talet för att hitta arbetsbänkar och skåp som med dagens mått mätt sitter för lågt. Sånt går iofs alltid att justera men skåpens djup från förr gör det svårt att få in en pizzatallrik. Jag skulle tro att du har rätt i att det blir billigare att sätta in nytt men det är bara just nu. Om den äldre stommen håller i evigheter och den nya inte går att renovera kanske det blir billigare sett över tid.
Fördelen med ett billigare modernt kök (se IKEA) är att du kan fräscha upp köket med lyckor osv för ganska små pengar och ett bra utbud. Om du skulle behöva byta de äldre luckorna eller renovera dessa som lekman, vad kostar det?

Jag är inte helt anti att bevara, det finns en del riktigt snygga hus med detaljer som knappt går att hitta idag som verkligen är värda att restaurera. Mitt egna projekt har fått behålla en del av sitt ursprung, men har ändå blåst ut det mesta för allt var inte bättre förr (uppvärmning osv).
IMG_20230227_090915.jpg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Fördelen med ett billigare modernt kök (se IKEA) är att du kan fräscha upp köket med lyckor osv för ganska små pengar och ett bra utbud. Om du skulle behöva byta de äldre luckorna eller renovera dessa som lekman, vad kostar det?

Jag är inte helt anti att bevara, det finns en del riktigt snygga hus med detaljer som knappt går att hitta idag som verkligen är värda att restaurera. Mitt egna projekt har fått behålla en del av sitt ursprung, men har ändå blåst ut det mesta för allt var inte bättre förr (uppvärmning osv).
IMG_20230227_090915.jpg
Fint som snus! Nu bygger du nytt och då är det ingen fråga. Nä förresten, det där är 60-tal? Jag gillar den stilen med mycket ljusinsläpp. Jag har själv ett hus från 1970 och det är helt orört (förutom nya bad och vitvaror) med samma U-kök med hängande köksluckor som var tidstypiskt då. Med en ftx får man samma bra luft som nybyggt. Har du samma treglasfönster som original eller är de utbytta? Jag har bott i den typen av hus som du nu har sedan jag var liten, men jag förstår att det inte är samma krav på isoleringens prestanda då som nu. Vårda väl för det är värt det! Det var en härlig tid när det byggdes stora kåkar i etager helt utan tanke på uppvärmningskostnader.
 

albinh

Cartier
2-Faktor
En får väl göra så gott det går. Vår kåk är från 1958 och vi valde nya Vittinge-pannor för att behålla stilen på taket även om det blev dyrare. Fönster renoveras också med linoljefärg i motsvarande kulör som var från början (efter att de skrapats trärena från brun plastfärg från 70-80-tal). Det är såklart galenskap om man tänker på energieffektiviteten, då skulle fönster behöva bytas, men det skulle också medföra behov av mer aktiv ventilation osv. Allt är en balansgång antar jag. Köket är inte modernt avseende bänkhöjder, men jag tycker mycket om mitt skafferi med luftinsläpp, så får se hur köksrenoveringen får bli. Att sambon är föremålsantikvarie kanske också spelar in en del.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Lagom är bäst. Jag har bytt ett par sopsluta fönster i mitt sekelskifteshus, men spar alla detaljer som ”funkar”. Jag tänker så att mitt hus är min bostad, inte min hobby. Har dock låtit lokala sågverket ta fram stål så de kan hyvla fram rätt lister att komplettera dörrar och så med, så lite knas-byggnadsvårdare är jag väl.
 

Shake&Bake

Omega
2-Faktor
Fint som snus! Nu bygger du nytt och då är det ingen fråga. Nä förresten, det där är 60-tal? Jag gillar den stilen med mycket ljusinsläpp. Jag har själv ett hus från 1970 och det är helt orört (förutom nya bad och vitvaror) med samma U-kök med hängande köksluckor som var tidstypiskt då. Med en ftx får man samma bra luft som nybyggt. Har du samma treglasfönster som original eller är de utbytta? Jag har bott i den typen av hus som du nu har sedan jag var liten, men jag förstår att det inte är samma krav på isoleringens prestanda då som nu. Vårda väl för det är värt det! Det var en härlig tid när det byggdes stora kåkar i etager helt utan tanke på uppvärmningskostnader.
60-tal, tidigt 70. Kommer ersätta glaset med kassetter och behålla som det ser ut idag i vardagsrummet (Nytt golv med golvvärme och en annan trappa). Vardagsrummet var det enda som egentligen var värt försöka behålla. Kommer lite bilder när allt är klart sen:)
 

MARTINOV

Cartier
Någon som har tips på någon schysst kontorsstol? Snöat in på detta stuket:

1681458692347.png


Tyvärr finns dessa bara med halvhög rygg (62cm) som mest, jag vill även ha nackstöd.
 

Mr. Potatohead

Omega
2-Faktor
Någon som har tips på någon schysst kontorsstol? Snöat in på detta stuket:

1681458692347.png


Tyvärr finns dessa bara med halvhög rygg (62cm) som mest, jag vill även ha nackstöd.
Välj en modell utan hjul. Hjulen kommer över tid skada golvet och bidrar också mycket till känslan av just en kontorsstol. Kör utan hjul och sätt möbeltassar under så kan du skjuta runt den utan att skada golvet.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Nytt in på lampfronten: Ateljé Lyktan.

Det känns som ett otroligt prisvärt begagnat alternativ till golvlampor. Nya kostar de huggorm, men på auktion och andra sidor går de för vettiga pengar.

Lampskärmen är inköpt på IKEA. Totalt kostade allt under 1000: -, ändå känns det som ett roligare alternativ än mycket nytt.

1738A50C-18F6-46D9-A2E3-B4ADF7A390B6.jpeg
 
Topp