• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

MasterLink

Cartier
2-Faktor
Konsumerar en trevlig "budgetchampagne" idag 🙂.

IMG_20230923_194110.jpg
 

Hawk100

Rolex
Aldrig hört talas om någon av dem förut - spännande!
Hur var de?
Kul med -07 -08 -09 även om det inte är samma skumpa.
Serge Pierlot gillade jag verkligen. Mycket fyllig från ca 50% PN. Även Elodie D från 2000 var fyllig och mogen, även om en flaska jag drack för några veckor sedan var ännu fylligare. Dyraste flaskan, Empreinte (1100kr) var en besvikelse. Riktigt ”tunn” Meunier, även om den tog sig något när den blivit varm….
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Jag har hittils inte stött på någon 100% meuneir som haft ett existensberättigande. De har inte nödvändigtvis varit dålig men hade troligen blivit bättre med en skvätt ch och/eller pn.
Någon som testat Clos des Bergeronneau?
 

Hawk100

Rolex
Jag har hittils inte stött på någon 100% meuneir som haft ett existensberättigande. De har inte nödvändigtvis varit dålig men hade troligen blivit bättre med en skvätt ch och/eller pn.
Någon som testat Clos des Bergeronneau?
Jag håller med. För att jag verkligen ska gilla en champagne behövs oftast en rejäl skvätt PN i, även om en del riktigt gamla BdB också kan vara okej. Men exempelvis Roche-Bocart:en från 2007 som var 100% CH hade ännu inte blivit tillräckligt rund o fyllig för att få högsta betyg av mig…
Och 100% Meunier passar inte alls min smak. Samma sak med Brut nature/Zero dosage. Det tycker jag sällan smakar gott tyvärr….
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag håller med. För att jag verkligen ska gilla en champagne behövs oftast en rejäl skvätt PN i, även om en del riktigt gamla BdB också kan vara okej. Men exempelvis Roche-Bocart:en från 2007 som var 100% CH hade ännu inte blivit tillräckligt rund o fyllig för att få högsta betyg av mig…
Och 100% Meunier passar inte alls min smak. Samma sak med Brut nature/Zero dosage. Det tycker jag sällan smakar gott tyvärr….
Jag tycker som du, fast skulle vilja tillägga att BdB kan fungera riktigt fint till mat. Stand alone är den ofta lite för vass för min smak.
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Är ledig imorgon. Således måste det ju vara fredag idag. Var ett tag sedan jag drack skumpa så dags att poppa något.
Vve Fourny et Fils "R" är en ambitiös årgångslös bdb.
  • Stockarna är 50 år
  • Jäst och mognadslagrad på ekfat i 18 månader
  • Endast första pressningen används
  • Lagras minst fyra år på jästen
  • Alltid gjord på 50/50 på två efterföljande årgångar, denna är från 15/16 om jag räknat rätt
  • Flaskan degorgerad april -22

Detta är mycket bra champagne. Väldigt långt ifrån citronvatten. Vinös och nästan lite burgundisk i stilen. Bra koncentration, kraft och komplexitet. Är säkert ännu bättre om 5-10 år.

Edit. Har utvecklats bra över natten. Doften är mer komplex med mer brioche, lite honung och mogna höstäpplen. Möjligen att den blivit något mer endimisionell i munnen.

PXL_20231005_144931139.jpg
 
Senast ändrad:

Hawk100

Rolex
IMG_2502.jpeg

Hämtade ut de här i veckan….
De små är från 2018 och storebror är från 2019.
Men jag kommer nog låta alla 3 ligga och vila några år….
50/50 PN/CH och 8-10 g socker.
Jag har gillat de tidigare årgångarna!!

Kuriosa: magnumen var billigare än de två mindre tillsammans. Ovanligt!?!
Men det kan förstås bero på annan årgång (ingen av dem är dock årgångsklassad eller årtalsmärkt) eller att storebror fått ligga och gosa ett år mindre i källaren (så egentligen är han väl lillebror, trots sin storlek🤔) Men ovanligt ändå, så vitt jag i alla fall känner till??
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Har ni testat något från Launois bredare sortiment? Deras vanliga BdB är ytterst trevlig, men såg att de har flertalet andra flaskor att erbjuda. Något ni rekommenderar att man klickar hem? :)
 

Zprty

Omega
2-Faktor
Har ni testat något från Launois bredare sortiment? Deras vanliga BdB är ytterst trevlig, men såg att de har flertalet andra flaskor att erbjuda. Något ni rekommenderar att man klickar hem? :)
Maxime, Vinum Dei och Caroline de Chestillion tycker jag är bäst utöver standard bdb. Vet inte om alla finns i beställningssortimentet dock…
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Deras BdN tycker jag är riktigt bra och prisvärd. Har jämfört den side by side med BdB och tycker båda håller hög klass.
Testa deras vintage 2015 (Maxime). Grymt tycker jag!
Tack! Har ni provat Launois Rosé?

Kanske lite OT, men har ni märkt av att alla webbeställningar nu måste förhandsbetalas (fr.o.m. i måndags infördes det i hela Stockholm)? Gillar inte det personligen. Antar att det beror på att somliga inte hämtar ut sina beställningar. Jag hämtar ut praktiskt taget 99% av alla beställningar jag lägger (händer ibland att man råkar ångra sig och låter flaskan vara, men det händer typ en gång om året) och föredrar att betala vid hämtning...
 

Zprty

Omega
2-Faktor
Tack! Har ni provat Launois Rosé?

Kanske lite OT, men har ni märkt av att alla webbeställningar nu måste förhandsbetalas (fr.o.m. i måndags infördes det i hela Stockholm)? Gillar inte det personligen. Antar att det beror på att somliga inte hämtar ut sina beställningar. Jag hämtar ut praktiskt taget 99% av alla beställningar jag lägger (händer ibland att man råkar ångra sig och låter flaskan vara, men det händer typ en gång om året) och föredrar att betala vid hämtning...
Provade den i somras. Ingen speciellt i min mening, men samtidigt är jag inget fan av rose överlag. Alltid kul att prova nytt dock
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Tack! Har ni provat Launois Rosé?

Kanske lite OT, men har ni märkt av att alla webbeställningar nu måste förhandsbetalas (fr.o.m. i måndags infördes det i hela Stockholm)? Gillar inte det personligen. Antar att det beror på att somliga inte hämtar ut sina beställningar. Jag hämtar ut praktiskt taget 99% av alla beställningar jag lägger (händer ibland att man råkar ångra sig och låter flaskan vara, men det händer typ en gång om året) och föredrar att betala vid hämtning...
Nej, men den är säkert värd att prova en flaska av (det är det mesta i min bok) :)
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
En dag sen, men var inte sugen igår på champagnens dag.
Ruffin et fils är en liten NM-producent strax söder om Épernay.
Vi blev mötta av en tjej i tonåren och hennes lillebror, gissningsvis kommande generation att driva familjeföretaget. Hon var väldigt kunnig och trevlig, så det blev några lådor.
1000021734.jpg
En BdB jag faktiskt tycker är riktigt trevlig.
 

Hawk100

Rolex
IMG_2590.jpeg

Kvällens bubbel.
Abbatialen har fått ligga till sig några år här hemma medan Didier Rothieren hämtades upp på bolaget för bara någon vecka sedan vilket märktes…. Skulle ha tagit en av de äldre som fått ligga och vila här hemma några år istället…
Gillar dock båda och har köpt på mig några fler som ska få mogna lite ytterligare!!
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Louis Bouillot Les Lavots 2017 (ja det är Crémant de Bourgogne och inte champagne...)

Louis Bouillot har under ~10år gjort vinifierat olika vingårdslägen i Bourgogne för att hitta de bästa lägena och resultatet är tre olika vin.
Samtliga är från ett enskilt läge och årgångsvin. Samtliga är även vinfierade och mognadslagrade på 50% ekfat. Denna är en blandning av pinot noir och chardonnay (50/50?).

Detta är ett uppenbart bra vin men kanske inte helt i min smak. Doften är väldigt svag och anonym (kan nog till viss del förklaras av de kassa glasen) med lite äpple och mandelmassa.
Ganska kraftig i munnen med mycket textur. Skulle säga att detta är matbubbel. I eftersmaken är det precis som producenten skriver massor av surkörsbär.
Ett lite udda men bra vin som inte matchar mina preferenser riktigt.

Edit. Efter att ha druckit den till snittar med rökt andbröst och färskost kan jag konstatera att den lyfte några pinnar. Definitivt inte en aperitif.

PXL_20231027_152415675.jpg
 
Senast ändrad:
Topp