• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

Capital

Cartier
Kul att vissa gillar dem men inget för mig. Kan iaf komma på en handfull cyklar jag hade införskaffat föst innan jag ens skulle komma på tanken på en fatbuke.
 

Minuten

Cartier
Fatbike är rätt nischat och sannolikt inget som man köper som enda cykel.

För mig som har miltals med lös sand nästan utanför dörren så var det en självklarhet att det blev en fatbike. Känslan var, fasen en sån här skulle jag haft när jag började med MTB 1990.
Med rätt däcktryck blir sand och lösa rullstensåsstenar en häftig upplevelse att flyta fram över.....sen blir det vidrigt att cykla på väg, jag har nästan cyklat omkull på slät väg pga att jag anpassat däcktrycket efter ovan nämnda underlag.

Ska man ha en enda cykel skulle jag välja en gravelbike, med rakt styre.
 

Pleasureman

Cartier
Varmt på turen idag.
IMG_0101.jpeg
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Vi är och cyklar i Trysil i några dagar. Kört en eftermiddag nu på stigar. Riktigt najs för en annan som är orutinerad och har med en elvaåring. Rekommenderas verkligen om man vill köra en MTB-semester. Imorrn tänker vi pröva liftarna och köra lite mer downhill.
Nu lite slapp afterbike på hotellet innan middagen… Det känns i kroppen efter bara några timmar i spåren!
IMG_4355.jpeg
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Har inte postat här på länge. Blev en lång och bra säsong på längskidor följt av landsvägscykling hela våren. Men nu är vi i fjällen och plockar höjdmetrar. 41km och 900hm häromdagen och 1200hm (30 km) backrepetitioner idag.

53E71A43-2B43-40F4-9006-E36000FDF9B0.png

652DE812-CDC2-4EEE-95D3-0F58F3246990.jpeg


Funäsfjällen. Spår-, och ledbolaget jobbar vidare med preppade fjällspår. Både XC och downhill, så det finns goda möjligheter att köra sig trött. Och lerig.

B4D0747C-F442-4DEA-B13E-F472A336353F.jpeg


Nya leden 535 ger otroligt vackra vyer (även på vintern, då högfjällsspåren pistas).
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har inte postat här på länge. Blev en lång och bra säsong på längskidor följt av landsvägscykling hela våren. Men nu är vi i fjällen och plockar höjdmetrar. 41km och 900hm häromdagen och 1200hm (30 km) backrepetitioner idag.

53E71A43-2B43-40F4-9006-E36000FDF9B0.png

652DE812-CDC2-4EEE-95D3-0F58F3246990.jpeg


Funäsfjällen. Spår-, och ledbolaget jobbar vidare med preppade fjällspår. Både XC och downhill, så det finns goda möjligheter att köra sig trött. Och lerig.

B4D0747C-F442-4DEA-B13E-F472A336353F.jpeg


Nya leden 535 ger otroligt vackra vyer (även på vintern, då högfjällsspåren pistas).
Fyyyyy. Jag hade dött en säker död!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Fyyyyy. Jag hade dött en säker död!
Haha, nejdå. Man kan cykla långsamt uppför. Eller menar du att det är för mkt distans och för lite tekniskt lekande? I så fall har du en poäng. Det är ju en mix av stök, grus, fyrhjulingsväg och väldigt smal fjällstig. Inte så där krispigt som där du brukar vara…
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Haha, nejdå. Man kan cykla långsamt uppför. Eller menar du att det är för mkt distans och för lite tekniskt lekande? I så fall har du en poäng. Det är ju en mix av stök, grus, fyrhjulingsväg och väldigt smal fjällstig. Inte så där krispigt som där du brukar vara…
Fysiskt alltså. Det där hade jag aldrig orkat.
 

Capital

Cartier
Efter inspiration från Mikes bike rides youtube kanal var jag en tur till Sölvesborg idag för att testa deras flow trail. Riktigt kul 1-2km maskinbyggd flow trail packad med features. Många hopp, gaps och berms i varierade storlekar. Allt gick att rulla eller köra en alternativ linje, så som gjort för att utvecklas. För att ta sig till starten kan man antingen cykla en grusväg raka vägen upp eller ta en skogsstig för att få lite mer variation. Fanns även en separat singeltrack utan byggda inslag på ca 2,5 km för de som gillar sånt.

Kan varmt rekommendera en tur till Sölvesborg. Ska även finnas en pumptrack inne i stan och många andra linjer som inte är utmarkerade men det hade jag inte tid att utforska denna gången.
IMG_3304.jpeg
IMG_3306.jpeg
IMG_3305.jpeg
IMG_3307.jpeg
 
Topp