• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nomostråden

BrianFallon

KS Explorers Club
20230513_170814.jpg
 

arno_schmidt

Omega
2-Faktor
En fråga: Nomos gör en hel del limitied editions, men säger inte alltid antal exemplar som editionen är begränsad till. T ex Orion 1989 som kom ut vid 25 års tyska återföreningen. Den ska vara limited, men säljs än idag. Hittar inte heller uppgifter om antal exemplar.
Brukar andra klockmärken göra så?
 

frest73

Cartier
2-Faktor
En fråga: Nomos gör en hel del limitied editions, men säger inte alltid antal exemplar som editionen är begränsad till. T ex Orion 1989 som kom ut vid 25 års tyska återföreningen. Den ska vara limited, men säljs än idag. Hittar inte heller uppgifter om antal exemplar.
Brukar andra klockmärken göra så?
Ja, det finns åtskilliga Nomos LE, kanske för många. Men jag tror inte att 1989 Orion är LE, står i varje fall inget om det på hemsidan. Dom är inte heller numrerade.

Men jag har en annan underlighet med LE från Nomos. Häromåret (2020?) köpte jag en Ludwig Neomatik limiterad, "175 år urtillverkning i Glashütte". Den är numrerad. Häromdagen kom en ny LE, Orion Neomatik limiterad, "175 år urtillverkning i Glashütte". Hur långa är de 175 åren egentligen?
 

JacquesCosteau

Panerai
2-Faktor
Skulle ni som har erfarenhet av Nomos Club Campus på 38 mm säga att de "bärs stort"? Svårt att testa IRL (närmast AD i Norge tydligen) men tänker att det är en klocka med ganska mycket tavla och lång lug-to-lug, borde kanske göra att de "flyter ut" och ser större ut på handleden än 38 mm?
 

Ricky Spanish

Omega
2-Faktor
PXL_20230708_101038556.jpg
Jo men den bärs nog rätt stort ändå. Jmf med bb36 i bakgrunden.

Sen är det inte så att det stör värst, club Campus är tunn och lätt. Men kanske 36an är mer balanserad.
 

Borone

Cartier
2-Faktor
20230708_143305.jpg

I väntan på NOMOS nya oyster-liknande länk till Club Sport 37mm, som jag fick beställa efter lite tjat. 18mm varianten säljs egentligen inte separat, utan bara med de nya Club Sport-modellerna. Men nu ligger min nya länk på FedEx Arlandakontor och väntar på upphämtning. Referensen på min klocka är 743, 37mm, Neomatik. Länken på bilden är NOMOS sportlänk.
 
Senast ändrad:

Borone

Cartier
2-Faktor
Hur är låset på den länken?

Passar den till vanliga 36orna med?
Låset är samma som på sportlänken, med andra ord en blankpolerad rep-magnet. Tre mikrojusteringshål och halvlänkar på bägge sidor, så alla möjligheter att få länken att sitta perfekt. Quick pins både på end links och mikrojusteringsinfästningen. Vet tyvärr inte om länken passar 36mm modellerna, men vet att Club-modellerna med 18mm luggbredd finns med lite olika design på bandhornen..
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
En fråga: Nomos gör en hel del limitied editions, men säger inte alltid antal exemplar som editionen är begränsad till. T ex Orion 1989 som kom ut vid 25 års tyska återföreningen. Den ska vara limited, men säljs än idag. Hittar inte heller uppgifter om antal exemplar.
Brukar andra klockmärken göra så?
Jag tror inte man ska hänga upp sig så mycket på begreppet Limited Edition. Producenterna vet att det säljer och vi som säljer begagnade här berättar gärna att det är en LE fast det inte tillför något mer än att man känner sig lite exklusiv. Jag gissar att Nomos anger den mängd klockor som tillverkas det året och skriver Limited edition. Nästa år görs det en ny Limited Edition-serie. Panerai t.ex. skriver t. ex. 0843/2000 som visar klockans nummer av en serie på 2000 exemplar. Det gäller bara det året. Trots det anger säljare och t . o. m. handlare att det är en Limited Edition. Med det resonemanget är alla klockor Limited Edition eftersom det tillverkas en viss mängd varje år. Sen kanske de inte säljer alla det året och då finns de till salu i flera år efter det, fortfarande kallas de LE. Köp den du gillar istället för så gör många när de ska köpa begagnade.
 

Borone

Cartier
2-Faktor
Hur är låset på den länken?

Passar den till vanliga 36orna med?
Från sidan syns det att bandhornen på nya 745 och 747 ändrats, jämfört med min 743 i samma storlek. Ändlänkarna ligger mer i nivå med bandhornen på de nya modellerna. I övrigt sitter länken perfekt även på min modell och nivåskillnaden stör mig inte överhuvudtaget. Lägger med en bild på viklåset också...som hållit sig hairline-fritt i snart två dygn nu.
20230713_150302.png
20230713_150250.jpg
Screenshot_20230713_161114_Chrome.jpg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Från sidan syns det att bandhornen på nya 745 och 747 ändrats, jämfört med min 743 i samma storlek. Ändlänkarna ligger mer i nivå med bandhornen på de nya modellerna. I övrigt sitter länken perfekt även på min modell och nivåskillnaden stör mig inte överhuvudtaget. Lägger med en bild på viklåset också...som hållit sig hairline-fritt i snart två dygn nu.
20230713_150302.png
20230713_150250.jpg
Screenshot_20230713_161114_Chrome.jpg
Den sista bilden är ganska photoshopad. Ser det lika bra ut i verkligheten?
 

Borone

Cartier
2-Faktor
Funderar på att klicka hem en Nomos Club Sport Neomatic. Finns det några anledningar att inte göra det? 😅
Jag har föregångaren - ref 743 - med nya länken till Club Sport-modellerna. Mest subjektiva nackdelar kring nya länken, som jag ser det.
  • Har verkligen den nya länken NOMOS-dna, eller är den "mainstream"?
  • Är "pins and collars" verkligen rimligt på en nydesignad länk?
  • Vad hände med funktionalist-tänket när man gjorde låset spegelblankt?

Sedan är såklart andrahandsvärdet en negativ faktor med klockan, som för de flesta NOMOS-modellerna, om du tänkt köpa en ny och kanske flippa den i framtiden.

Finns såklart en massa bra anledningar att köpa den också, men det var ju inte frågan. Jag säger i alla fall KÖP! :D
 
Börjar sukta efter en club campus 36mm. Gillar designen även om luggarna kunde vara lite kortare😊. Nåväl, har dock lite funderingar kring deras ”in-house” verk. Hur har ni upplevt behov av service? Såklart kan det variera, men vad är er erfarenhet? Måste klockan även skickas ner till Tyskland för service, eller finns det urmakare på hemmaplan som tar sig an servicen? Sorry för många frågor😎
 

Ricky Spanish

Omega
2-Faktor
Börjar sukta efter en club campus 36mm. Gillar designen även om luggarna kunde vara lite kortare😊. Nåväl, har dock lite funderingar kring deras ”in-house” verk. Hur har ni upplevt behov av service? Såklart kan det variera, men vad är er erfarenhet? Måste klockan även skickas ner till Tyskland för service, eller finns det urmakare på hemmaplan som tar sig an servicen? Sorry för många frågor😎
Generellt tror jag inte service behov är större än på de flesta verk. Jag hade troligen lite otur med mitt ex ovan, kunde säkert fått det fixat under garanti men hann inte med at the time. Servicen i Tyskland var högst rimlig och frakten snabb när det väl var klart.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Börjar sukta efter en club campus 36mm. Gillar designen även om luggarna kunde vara lite kortare😊. Nåväl, har dock lite funderingar kring deras ”in-house” verk. Hur har ni upplevt behov av service? Såklart kan det variera, men vad är er erfarenhet? Måste klockan även skickas ner till Tyskland för service, eller finns det urmakare på hemmaplan som tar sig an servicen? Sorry för många frågor😎
Tänker du dig en ny är det nog inte någon stor fråga. Den tuffar nog på i 10 år och mer. De flesta klockor som lämnas in här i Sverige skickas ändå ner till till respektive märke i Geneve för service. ETA-verk och Sellita som inte finns i Nomos servas nog oftast på hemmaplan.
 
Tänker du dig en ny är det nog inte någon stor fråga. Den tuffar nog på i 10 år och mer. De flesta klockor som lämnas in här i Sverige skickas ändå ner till till respektive märke i Geneve för service. ETA-verk och Sellita som inte finns i Nomos servas nog oftast på hemmaplan.
Tack för svar, uppskattas😊. Detta med rekommenderade serviceintervall (från tillverkare) får man ta med en nypa salt. Som du säger, bara att köra på tills klockan börjar gå dåligt. Slog till på en ny 36mm club campus igår, riktigt nöjd😎
 
Generellt tror jag inte service behov är större än på de flesta verk. Jag hade troligen lite otur med mitt ex ovan, kunde säkert fått det fixat under garanti men hann inte med at the time. Servicen i Tyskland var högst rimlig och frakten snabb när det väl var klart.
Sen på bollen här, men tack för input👍🏻. Slog till på en club campus 36 mm. Min första klocka med enbart manuell uppdragning. Supernöjd😊. Håller tummarna att den trummar på en lång tid framöver. Skönt att höra att servicen i Tyskland var rimlig.
 
Topp