• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 336 52.2%
  • Hesalit

    Röster: 308 47.8%

  • Totala väljare
    644

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Hej!

Håller på att försöka byta band på min Omega SMP men inser att det är lite trixigt. Verkar som att man måste ha någon form pincett då båda sidorna på bandstiftet måste in samtidigt för att lyckas. Är det någon som har något bra tips på bra bandstiftsverktyg? Jag har provat en pincett från watchwear men vi kommer inte överens, se bild nedan.
IMG_7016-130x156.jpg
Vanligt enkelt bandstift verktyg brukar räcka.
Klipper nedan kanske kan hjälpa dig?
 

aquvist

Cartier
2-Faktor
Hej!

Håller på att försöka byta band på min Omega SMP men inser att det är lite trixigt. Verkar som att man måste ha någon form pincett då båda sidorna på bandstiftet måste in samtidigt för att lyckas. Är det någon som har något bra tips på bra bandstiftsverktyg? Jag har provat en pincett från watchwear men vi kommer inte överens, se bild nedan.
IMG_7016-130x156.jpg
Jag brukar lägga lite tejp på luggarna och pilla ut med en liten mejsel..tycker man får bättre grepp med mejseln än många av verktygen som säljs. Negativa är väl att man bara får ut en sida i taget men därav tejpen
 
Vanligt enkelt bandstift verktyg brukar räcka.
Klipper nedan kanske kan hjälpa dig?
Tackar för hjälpen och länken. Ser väldigt enkelt ut när man kollar på killen i videon men är rädd att jag skulle repa upp klockan rejält om jag försökte göra på samma sätt. Jag fick av originallänken men fick inte på gummibandet jag köpt från watchwear.
 
Jag brukar lägga lite tejp på luggarna och pilla ut med en liten mejsel..tycker man får bättre grepp med mejseln än många av verktygen som säljs. Negativa är väl att man bara får ut en sida i taget men därav tejpen
Tackar för tipset! Jag kastade in handduken och gick till en klockaffär för att få på gummiarmbandet. Hon berättade att hon inte fick på armbandet med originalstiften till länken utan fick byta till ett par tunnare. Han sa också att hon var tvungen att använda ett annat verktyg för att bända in stiftet? Berodde tydligen på att det är så snäv passform på gummibandet mot klockan.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Tackar för hjälpen och länken. Ser väldigt enkelt ut när man kollar på killen i videon men är rädd att jag skulle repa upp klockan rejält om jag försökte göra på samma sätt. Jag fick av originallänken men fick inte på gummibandet jag köpt från watchwear.
Beror på gummibandet som inte är modellspecifikt utan passar mer eller mindre bra i olika boetter. Ett Omega original hade klickat i hålen direkt. Går som sagt att lösa med lite våld, smalare eller böjda bandstift.
 
Senast ändrad:

kjn

Breitling
2-Faktor
Kanske inte rätt tråd, men testar:

Jag är lite sugen på en PO 39,5 mm och funderar hur AD:s förhåller sig till listpriserna nu för tiden. Är det någon som har koll på hur utrymmet för rabatter ser ut?
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Tackar för tipset! Jag kastade in handduken och gick till en klockaffär för att få på gummiarmbandet. Hon berättade att hon inte fick på armbandet med originalstiften till länken utan fick byta till ett par tunnare. Han sa också att hon var tvungen att använda ett annat verktyg för att bända in stiftet? Berodde tydligen på att det är så snäv passform på gummibandet mot klockan.
Pincett är ändå väldigt bra! Kan inte kommentera din men köpte en gång den här svindyra Bergeon 7825 -pincetten. Slog upp att jag gav strax över 1500:- under någon slags kampanj och det har jag aldrig ångrat. Bra verktyg kan man rätt använda ha livet ut. Men den hjälper ju inte alls om man t ex som jag försökte trycka på Omegas OEM-gummi för 42mm på denna äldre SMP. Klickade i till slut med tunna bandstift men nej, det kändes inte bra.
IMG_3579.jpeg
 
Senast ändrad:
Pincett är ändå väldigt bra! Kan inte kommentera din men köpte en gång den här svindyra Bergeon 7825 -pincetten. Slog upp att jag gav strax över 1500:- under någon slags kampanj och det har jag aldrig ångrat. Bra verktyg kan man rätt använda ha livet ut. Men den hjälper ju inte alls om man t ex som jag försökte trycka på Omegas OEM-gummi för 42mm på denna äldre SMP. Klickade i till slut med tunna bandstift men nej, det kändes inte bra.
IMG_3579.jpeg
Den pincetten ser bra mycket trevligare ut än den jag använde, den var inget vidare.
Svart gummiband passar bra på SMP med vit urtavla, får nog slå till på ett originalgummi framöver. Skulle vilja ha det med viklås men det verkar gå löst på drygt sju tusen...
20240418_172908.jpg
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Den pincetten ser bra mycket trevligare ut än den jag använde, den var inget vidare.
Svart gummiband passar bra på SMP med vit urtavla, får nog slå till på ett originalgummi framöver. Skulle vilja ha det med viklås men det verkar gå löst på drygt sju tusen...
20240418_172908.jpg
Ja, viklåset i stål kostar drygt 3000 kr. Det är billigt jämfört med andra material. Guld kostar 42k!

 

Quark

Cartier
2-Faktor
4.680 kr för gummiband med viklås enligt Omegas hemsida alltså... billigare än de dryga 7.000 jag hade fått för mig att det kostade kslike
Nej, 7240 kr med viklås. 3620 kr för bara gummibandet, om man redan har ett viklås.

4370 kr för bandet med c-spänne.

Se länkarna nedan.


 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Den pincetten ser bra mycket trevligare ut än den jag använde, den var inget vidare.
Svart gummiband passar bra på SMP med vit urtavla, får nog slå till på ett originalgummi framöver. Skulle vilja ha det med viklås men det verkar gå löst på drygt sju tusen...
20240418_172908.jpg
Så det där är gummit från watchwear? Då är jag förvånad över den bristfälliga passformen ”Modellen är framtagen för att passa Omega Seamaster Diver 300M”. Javisst, men vilket boett, 41 eller 42mm ? Vad säger du @Feskarn

Den gamla devisen att man får vad man betalar för gäller ändå även om Omega begär rövarpriser. Köpte Zealande för under hälften men nja, tycker inte det kan matcha OEM.
 
Senast ändrad:

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Så det där är gummit från watchwear? Då är jag förvånad över den bristfälliga passformen ”Modellen är framtagen för att passa Omega Seamaster Diver 300M”. Javisst, men vilket boett, 41 eller 42mm ? Vad säger du @Feskarn

Den gamla devisen att man får vad man betalar för gäller ändå även om Omega begär rövarpriser. Köpte Zealande för under hälften men nja, tycker inte det kan matcha OEM.

Det står på hemsidan. 42mm.

Har inte hört någon mer kommentera att det varit bristfällig passform på det gummit. Men ska se om jag kan få hem min Seamaster och testa gummit på den.
 
Hej! Har en Omega Seamaster 300 Professional från 96. Lådan samt 3 länkbitar blev stulna och behöver nu nya. Om någon har tips på vart jag kan få tag på 3, gärna rätt slitna, bitar till ett bra pris eller om ni har några, så kontakta mig gärna!
Ha det!
 
Topp