• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex GMT trĂ„den đŸ‘ŠđŸŒâ€Š

loevhagen

Patek
2-Faktor
Av og til er noe gammelt og slitt helt OK.
Polert? Ja.
Faded? Ja.
Dings? Ja.
Perfekt? Nei
Men, alt dette gjĂžr den egentlig helt perfekt. ;)

16710.png
 

Linus

Cartier
Jag har en 16710 frÄn -96 som har ca 30 timmar gÄngreserv. Ett par Är sedan jag servade den, men tycker det kÀnns klent. Vad fÄr ni ut av era 16710: or?
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har en 16710 frÄn -96 som har ca 30 timmar gÄngreserv. Ett par Är sedan jag servade den, men tycker det kÀnns klent. Vad fÄr ni ut av era 16710: or?
Jag har inte mÀtt upp min men 30h Àr ju för dÄligt. Jag tycker du ska lÀmna in den för en koll. Men se till att dra upp den ordentligt och lite till, och gör en riktigt mÀtning först.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Byta inlÀgg pÄ GMT igen dÄ - vad tror gÀnget om att anvÀnda en sÄn hÀr att bÀnda med?
Eller Àr det bÀttre med typ boettkniv eller annan kniv?

IMG_5858.jpeg
IMG_5860.jpeg
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
SĂ„ja!
Äntligen vĂ„gade jag mig pĂ„ detta igen. Första gĂ„ngen med denna klockan sĂ„ lossnade ju Ă€ven ringen som hĂ„ller glaset och jag höll pĂ„ att bli galen. Efter att den varit hos Bergströms och fĂ„tt en ny fjĂ€der för ett tag sen sĂ„ har jag inte vĂ„gat röra den, men nu gav jag mig pĂ„t med bra resultat. Jag blev lite nervös nĂ€r jag inte fick ringen att snurra innan jag fattade att den mĂ„ste klickas fast först. Sen i med insert och voilĂ :
Nu blir det original pepsi ett tag!
IMG_5861.jpeg


IMG_5862.jpeg
 

Nazular

Cartier
2-Faktor
Jag mÄste verkligen skaffa en 16710. Möjligheterna Àr ju otroliga. Coke har alltid legat mig varmt kring hjÀrtat. Vintagemarknaden Àr dock lite skrÀmmande.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag mÄste verkligen skaffa en 16710. Möjligheterna Àr ju otroliga. Coke har alltid legat mig varmt kring hjÀrtat. Vintagemarknaden Àr dock lite skrÀmmande.
Just do it!
Det finns sÀkert en massa fina ex dÀrute och priserna verkar ha gÄtt ner den senaste tiden.

16710 Àr den bÀsta klockan jag har tror jag. Sen den kom in i bilden för mig förra sommaren sÄ Àr det den som fÄtt mest tid pÄ armen, och dÄ med just coke och pÄ originallÀnken.
 

Roghurt

Omega
SĂ„ja!
Äntligen vĂ„gade jag mig pĂ„ detta igen. Första gĂ„ngen med denna klockan sĂ„ lossnade ju Ă€ven ringen som hĂ„ller glaset och jag höll pĂ„ att bli galen. Efter att den varit hos Bergströms och fĂ„tt en ny fjĂ€der för ett tag sen sĂ„ har jag inte vĂ„gat röra den, men nu gav jag mig pĂ„t med bra resultat. Jag blev lite nervös nĂ€r jag inte fick ringen att snurra innan jag fattade att den mĂ„ste klickas fast först. Sen i med insert och voilĂ :
Nu blir det original pepsi ett tag!

Fick du fast insertet med smörkniven ocksÄ? ;)
 

Degnell

Cartier
2-Faktor
Jag Ă€r fortfarande inne pĂ„ att skaffa ett premiumgummi till min 126710blnr(varmare tider nĂ€rmar sig med stormsteg😎). Rubber B och Everest lockar, men jag kan inte motivera över 3000:- för ett gummi. Hade ett Rubber B pĂ„ min 114060 och det var perfekt passform förvisso, men det Ă€r trots allt ett eftermarknadsband Ă€ven om det betraktas som ”originalet” av gummin till Rolex. NĂ„gon som testat Horus? De skriver som info pĂ„ sina band DOES NOT FIT REF #126710BLNR (BATGIRL). Men exempelvis bandet jag lĂ€nkar till ser onekligen ut att vara monterar pĂ„ just den referensen enligt andra bildenđŸ€”

 

Degnell

Cartier
2-Faktor
IMG_7413.png

LĂ„ter mĂ€rkligt? Är det inte samma infĂ€stning oavsett lĂ€nk?đŸ€” men ett etablerat företag som sĂ€ljer band borde vĂ€l veta?
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Jag Ă€r fortfarande inne pĂ„ att skaffa ett premiumgummi till min 126710blnr(varmare tider nĂ€rmar sig med stormsteg😎). Rubber B och Everest lockar, men jag kan inte motivera över 3000:- för ett gummi. Hade ett Rubber B pĂ„ min 114060 och det var perfekt passform förvisso, men det Ă€r trots allt ett eftermarknadsband Ă€ven om det betraktas som ”originalet” av gummin till Rolex. NĂ„gon som testat Horus? De skriver som info pĂ„ sina band DOES NOT FIT REF #126710BLNR (BATGIRL). Men exempelvis bandet jag lĂ€nkar till ser onekligen ut att vara monterar pĂ„ just den referensen enligt andra bildenđŸ€”

Rubber B! 👍
 

Gold

Panerai
2-Faktor
Jag Ă€r fortfarande inne pĂ„ att skaffa ett premiumgummi till min 126710blnr(varmare tider nĂ€rmar sig med stormsteg😎). Rubber B och Everest lockar, men jag kan inte motivera över 3000:- för ett gummi. Hade ett Rubber B pĂ„ min 114060 och det var perfekt passform förvisso, men det Ă€r trots allt ett eftermarknadsband Ă€ven om det betraktas som ”originalet” av gummin till Rolex. NĂ„gon som testat Horus? De skriver som info pĂ„ sina band DOES NOT FIT REF #126710BLNR (BATGIRL). Men exempelvis bandet jag lĂ€nkar till ser onekligen ut att vara monterar pĂ„ just den referensen enligt andra bildenđŸ€”


Den Àr vÀl monterad pÄ en 116710BLNR sÄ det Àr ju en helt annan referens
 

Devour

Omega
2-Faktor
Har ni nÄgon favoritstad i europa som Àr tÀt pÄ bra grÄhandlare? TÀnkte ta med frun pÄ weekend och samtidigt passa pÄ att leta efter en fin 16710 om inget dyker upp pÄ hemmaplan!

Blir win/win 😁
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
IMG_7413.png

LĂ„ter mĂ€rkligt? Är det inte samma infĂ€stning oavsett lĂ€nk?đŸ€” men ett etablerat företag som sĂ€ljer band borde vĂ€l veta?
Det Àr ingen skillnad pÄ infÀstningen pÄ 126710 beroende pÄ lÀnktyp. DÀrtill passar lÀnk frÄn 114060 pÄ 126710 sÄ det Àr svÄrt att se att ett gummi som passar sub inte skulle passa pÄ GMT.

Vad som dÀremot kan skilja Àr infÀstningen i lÄset. SÄ om det gÀller den varianten av AM gummi dÀr man monterar viklÄset frÄn bandet sÄ kan det vara olika.
Jag har testat att montera lÄset frÄn 126710 oyster pÄ en 126710 jubilee och det gÄr men det Àr inte en perfect match
 

Degnell

Cartier
2-Faktor
Det Àr ingen skillnad pÄ infÀstningen pÄ 126710 beroende pÄ lÀnktyp. DÀrtill passar lÀnk frÄn 114060 pÄ 126710 sÄ det Àr svÄrt att se att ett gummi som passar sub inte skulle passa pÄ GMT.

Vad som dÀremot kan skilja Àr infÀstningen i lÄset. SÄ om det gÀller den varianten av AM gummi dÀr man monterar viklÄset frÄn bandet sÄ kan det vara olika.
Jag har testat att montera lÄset frÄn 126710 oyster pÄ en 126710 jubilee och det gÄr men det Àr inte en perfect match
Jaha, funkar lĂ€nken frĂ„n subben? Köpte ett begagnat Rubber B av en kille som sĂ„lt sin sub och köpt en 126710blnr dĂ„ han menade pĂ„ att det inte passade hans nya klocka. Bytte sen bort klockan jag köpte gummit till sĂ„ kan ju inte testa, men efter lite detektivarbete idag kan jag konstatera att det inte blir Horus. Horus menade pĂ„ att om klockan sĂ„ldes ny med ett Oyster skulle deras band passa men inte om den kom pĂ„ Jubilee. Skrev till Nymans som bekrĂ€ftade det jag redan va rĂ€tt sĂ€ker pĂ„, att infattningen för bandet med lugholes storlek och placering Ă€r 100% identiska oavsett lĂ€nk. Hittade pĂ„ en bild pĂ„ Horus Instagram dĂ€r en norsk profil var taggad. Letade mig in pĂ„ hans konto dĂ€r samma bild Ă„terfanns sĂ„ skrev till honom och frĂ„gade och för att citera honom: ”Godt observert. Gummibandet passer dessverre mindre optimalt pĂ„ 1267xx-kassene. En av grunnene er at Rolex har endret plasseing av Lug holes.

Med veldig mye kraft og tÄlmodighet kan du fÄ reimen til Ä passe.

Ellers har Zealande og Everest mer passende alternativer.”

Min sambo kanske har en poĂ€ng i det hon sa. ”Du köper en klocka för typ 150 papp och tycker det Ă€r fullt rimligt, men ett gummi för 3000:- anser du Ă€r hutlöst. Är det logiskt?”
 
Topp