• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

spruff

Omega
Bra drag på begagnatmarknaden nu. Har också sålt av ett par hojar för att kunna fylla på med lite nytt i höst. 😁
Gammelgixxern har jag haft mycket skoj med. Kört 2000 mil under de 3 somrar jag hade den. Motorn är nog en av mina favoriter hittils. Supersmooth, genom hela registret och 161 hk, ganska lagom för gatan. Bromsar och fjädring är inte i klass med dagens sporthojar, men annars förvånansvärt modern. Japanerna låg väldigt långt framme med sina hojar för 20 år sen, till skillnad från idag. 😄
Hoppas nya ägaren får lika mycket nöje.
128FB01D-9C48-478B-A84A-FA47C2F8E2E7.jpeg
 

Owaysis

Cartier
Tjena!

Har någon erfarenhet av att reparera skador på mc via försäkring?
Körde omkull med min gamla BMW från -97 som typ är värd 20-25k. Fick lite repor på tanken och blinkers som gick sönder på höger sida av hojen. Jag är osäker på om jag ska anmäla detta till försäkringen (helförsäkring).
Tror ni de ber en verkstad reparera hojen genom att lacka om tanken osv eller tror ni de löser in hojen när den är värd så pass "lite"?
 
Senast ändrad:

MrJL

Omega
2-Faktor
Tjena!

Har någon erfarenhet av att reparera skador på mc via försäkring?
Körde omkull med min gamla BMW från -97 som typ är värd 20-25k. Fick lite repor på tanken och blinkers som gick sönder på höger sida av hojen. Jag är osäker på om jag ska anmäla detta till försäkringen (helförsäkring).
Tror ni de ber en verkstad reparera hojen genom att lacka om tanken osv eller tror ni de löser in hojen när den är värd så pass "lite"?
Oftast så skickar dom en förfrågan till verkstad på vad det kostar (den du väljer att visa hojen hos).
De kollar då originalpriserna utefter offerten de får från verkstaden. Alternativt om du kan visa dom priser du kan lösa själv.
Blir det dyrare att reparera än att lösa in den så får du nog fråga om vad du vill göra.
 

Owaysis

Cartier
Oftast så skickar dom en förfrågan till verkstad på vad det kostar (den du väljer att visa hojen hos).
De kollar då originalpriserna utefter offerten de får från verkstaden. Alternativt om du kan visa dom priser du kan lösa själv.
Blir det dyrare att reparera än att lösa in den så får du nog fråga om vad du vill göra.
Tack! Ja jag anade att det var så. Det är väl främst om de alltid reparerar skador på lacken eller hur de brukar göra.
Ska de lacka om den här hojen så lär den snarare bli inlöst då den inte är värd så mkt.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Tack! Ja jag anade att det var så. Det är väl främst om de alltid reparerar skador på lacken eller hur de brukar göra.
Ska de lacka om den här hojen så lär den snarare bli inlöst då den inte är värd så mkt.
Det är nog case by case, har du tex en retrohoj som inte går att få tag på längre så är ju värdet högt för dig och då kan det vara värt att lacka om den om det är skadan.
Är det däremot "bara en gammal hoj" så löser dom oftast det på snabbaste och bästa sätt för bägge.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Stämmer, den går inte att ställa. Mt07 är känd att vara lite studsig och jag upplever det också (trots väldigt lite erfarenhet). Märker även av det vid hårdare inbromsning. Tänkte helt enkelt att få den lite mer följsam/stum men inte investera massa pengar. Har sett på nätet att man bl.a kan modda dämpningen genom att kapa distanserna och gå upp i viskositet. Detta är en dyrare lösning men har emulatorer samt möjlighet att justera preload.

Vad rekommenderas generellt att man uppgraderar först, bakre stötdämparen eller främre? Vad brukar ge mest skillnad (förstår självklart att det skiljer från hoj till hoj men tänker om det finns någon tumregel)
Efter att ha räknat på ”spring rate” på diverse sidor så tror jag att original fjädern är rätt för mig. Rekommendationen jag får (sett till min vikt+hoj) är mellan 0.87-0.90kg/mm baserat på hur passt agressivt man vill köra. Std fjädern är 0.88kg/mm. Det borde förhoppningsvis innebära att ett oljebyte borde göra stora skillnad. Vad jag förstått så är det 10W i gaffeln nu så tänkte öka till 15W. Någon som har tips på bra olja för vårat svenska klimat? Kommer främst åka när det är c.a +10 grader.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Efter att ha räknat på ”spring rate” på diverse sidor så tror jag att original fjädern är rätt för mig. Rekommendationen jag får (sett till min vikt+hoj) är mellan 0.87-0.90kg/mm baserat på hur passt agressivt man vill köra. Std fjädern är 0.88kg/mm. Det borde förhoppningsvis innebära att ett oljebyte borde göra stora skillnad. Vad jag förstått så är det 10W i gaffeln nu så tänkte öka till 15W. Någon som har tips på bra olja för vårat svenska klimat? Kommer främst åka när det är c.a +10 grader.
Låter onekligen som rätt fjäder.
Tjockare olja var vanligt på gamla SV650 med, men då fjädern även var för klen var det inget jag orkade mig på.

När det kommer till oljan borde det väl inte vara någon större skillnad mellan olika 15W och temperaturer väl?
Meningen med viskositetstalet är väl att de ska vara samma vid samma temperatur, eller har jag missat nått?
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Låter onekligen som rätt fjäder.
Tjockare olja var vanligt på gamla SV650 med, men då fjädern även var för klen var det inget jag orkade mig på.

När det kommer till oljan borde det väl inte vara någon större skillnad mellan olika 15W och temperaturer väl?
Meningen med viskositetstalet är väl att de ska vara samma vid samma temperatur, eller har jag missat nått?
Tänkte testa med det till att börja med. I värsta fall får det bli ett Cartridge kit från Öhlins. Kanske blir overkill samt att man inte får tillbaka pengarna när man säljer men tänker att hustrun kanske blir sugen på hoj och väljer att ta över den :)
Jag trodde också att det var lika tills jag började googla runt lite. Uppenbarligen ska man titta på centistokes vid 40 samt 100 grader. Ser ut att skilja rätt mycket mellan olika fabrikat trots samma SAE.

 

Thunell

Panerai
2-Faktor
Jag ska iväg och kolla på en Africa Twin på fredag.
Kört sporthoj, nakenhoj och bobber men aldrig känt som något av dem var min grej så nu jävlar ska man prova på en AT en nyare modell 2018.
Någon som kört en Och kan ge en input?

Kul!! Verkar vara en mycket kompetent maskin 🤩. Antar du vet om att den finns som automat, kallad DCT?
 
Topp