• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Michael.

Rolex
Sväng med duccen.
IMG_4604.jpeg
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Ja italienarna kan det där med det estetiska :)
Ducati Supersport 939s - 2019. Nyare modellerna är 950/950s.
Vad är storyn bakom namnet Supersport? Jag har aldrig fattat varför modellen heter så med tanke på att Supersport är de snabbaste hojarna och race-serien?
De har ju snabbare hojar som Panigale osv?
Hade varit intressant att få veta :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad är storyn bakom namnet Supersport? Jag har aldrig fattat varför modellen heter så med tanke på att Supersport är de snabbaste hojarna och race-serien?
De har ju snabbare hojar som Panigale osv?
Hade varit intressant att få veta :D
Jag är någorlunda säker på att tanken är att SS är Ducatis sporthojar för gata medan värstingarna är mer avsedda för bana. Så var det väl från början också, därav att flera hade halvkåpa. Som komplement för bana på den tiden fanns 748 och 998.
 
Senast ändrad:

Michael.

Rolex
Jag är någorlunda säker på att tanken är att SS är Ducatis sporthojar för gata medan värstingarna är mer avsedda för bana. Så var det väl från början också, därav att flera hade halvkåpa. Som komplement för gata på den tiden fanns 748 och 998.
Så är det, även kallad Gubbsport hoj :D passar mig bra.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag ska iväg och kolla på en Africa Twin på fredag.
Kört sporthoj, nakenhoj och bobber men aldrig känt som något av dem var min grej så nu jävlar ska man prova på en AT en nyare modell 2018.
Någon som kört en Och kan ge en input?
Tror du blir helnöjd om du bara håller dig på underlag cykeln är gjord för.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Vad är storyn bakom namnet Supersport? Jag har aldrig fattat varför modellen heter så med tanke på att Supersport är de snabbaste hojarna och race-serien?
De har ju snabbare hojar som Panigale osv?
Hade varit intressant att få veta :D
Supersport är väl inte den snabbaste då motorerna max får vara 600 R4 typ CBR600, 675 R3 Daytona eller i V2 750 kubik. Superbike är väl snabbare? Det märkligaste tycker jag är att den har mer än 750 kubik då, fast med det namnet borde det även vara en riktig racer.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Skulle sälja denna men tror inte jag kan 😍

IMG_4625.jpeg

Såg att en låg ute nu för 70 000... Bara att sälja om du får den summan... Allt nytt är ju faktiskt bättre idag :)

Jag är någorlunda säker på att tanken är att SS är Ducatis sporthojar för gata medan värstingarna är mer avsedda för bana. Så var det väl från början också, därav att flera hade halvkåpa. Som komplement för bana på den tiden fanns 748 och 998.

Låter rimligt, de bygger säkert på namnets historia då, därav att Panigale då är de "riktiga" sporthojarna nu för tiden.

Och ett foto:
Snart dags att plocka ut.
1000002272.jpg

Sent va? Har du kunnat hålla dig så länge att ta premiärturen?

Så är det, även kallad Gubbsport hoj :D passar mig bra.

Väldigt skönt med rakare rygg på senare år :)
Därför jag kör Tuonon nu... Och försäkringen förstås...

Supersport är ingen sporthoj, det är en mer en sportig touringhoj. Finns bagagelådor i tillbehörslistan.
Det var precis det jag inte förstod, varför den heter Supersport. Men nu fattar jag det.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Supersport är väl inte den snabbaste då motorerna max får vara 600 R4 typ CBR600, 675 R3 Daytona eller i V2 750 kubik. Superbike är väl snabbare? Det märkligaste tycker jag är att den har mer än 750 kubik då, fast med det namnet borde det även vara en riktig racer.
Supersport World Championship - Wikipedia

In 2012, to be eligible for Supersport World Championship, a motorcycle must satisfy FIM's homologation requirements and have a four-stroke engine in one of the following configurations:[6]

  • Between 400 and 600 cubic centimetres (24 and 37 cu in) – 4 cylinders
  • Between 600 and 800 cubic centimetres (37 and 49 cu in) – 3 cylinders
  • Between 800 and 955 cubic centimetres (48.8 and 58.3 cu in) – 2 cylinders

Superbike World Championship - Wikipedia

The motorcycles that race in the championship are tuned versions of motorcycles available for sale to the public, by contrast with MotoGP where purpose built machines are used. MotoGP is the motorcycle world's equivalent of Formula One, whereas Superbike racing is similar to sports car racing.

Sen gör ju Italienarna hur dom vill så det behöver ju inte vara rimligt :D
 
Såg att en låg ute nu för 70 000... Bara att sälja om du får den summan... Allt nytt är ju faktiskt bättre idag :)


Tror inte du har hängt med, min förra som gått mer än dubbelt som denna och var i sämre skick gick för 79. Denna svensksålda lågmilare med få ägare och förmodligen de finaste skick man kan hitta har jag fått ett par bud om 90" för. De börjar bli sällsynt att hitta fina nu. 😊


IMG_4667.jpeg
 
Det är bara att gratulera om du säljer :)

Jag har haft 2st som jag har sålt. Roliga hojar helt klart, förvånansvärt bra att pendla med och köra med i city...

Håller med, det är min tredje men för varje år som jag blir äldre tvekar jag på att de är så trevliga att pendla med.. 😅 Kanske jämfört med andra sporthojar men jag har andra hojar som ger betydligt mindre stela lemmar, jag börjar bli gammal helt klart!.. 🙈😂
 

Michael.

Rolex
Väldigt skönt med rakare rygg på senare år :)
Därför jag kör Tuonon nu... Och försäkringen förstås...
Så är det, är ändå sugen på lite mer rakare rygg än på SS.
Någon naken variant.
Streetfighter V2, BMW s1000r eller Tuonon är lite intressant. Olika motorer såklart så man vill testköra lite i sommar innan man byter.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Så är det, är ändå sugen på lite mer rakare rygg än på SS.
Någon naken variant.
Streetfighter V2, BMW s1000r eller Tuonon är lite intressant. Olika motorer såklart så man vill testköra lite i sommar innan man byter.

Tuonon har ganska aggressiv sittställning, jag gillar det eftersom jag gillar sportigare ställning när jag kör.
Det är något magiskt med V4. Du kanske redan har testat?
Ducatis V4 är ju riktigt häftig, men kostar ju lite också... Radfyra är ju också härligt med de höga varvtalen. Saknar det ibland, men ljudet och vridet från V4 är ju brutalt och underbart.
 
Topp