• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Leppe

Panerai
2-Faktor
Kanske lite för mycket OT men...
@ironcastle du var ju på kurs hos Robert(?).
Verkar seriös eller hur?

Posta i tråden 'Tudortråden'
https://klocksnack.se/threads/tudortråden.17265/post-4585232
Annat tips;
Jag lämnade alltid in min klocka till Werner på Hornsgatan i Stockholn, vet inte om han är igång fortf?
Han skulle iochförsig hålla igång så länge Stones spelade och det gör dem väl?
Jag har också bara gott att säga om Werner på Hornsgatan. Han har gjort flera fullservicear av vintage åt mig. Både mekaniska verk och quartz. Han är skön, men kanske lite dyrare än andra?
Tror han även sitter på en del delar till vintageverk.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Har fått utmärkt service till bra pris av Werner. Stones verkar ha gjort sin sista spelning men trots det tror jag Werner fortfarande är aktiv. Tror att eventuella intryck av att han är dyr kan bero på att han kan ta i när det är ett jobb han kan utföra men inte riktigt känner för... 😁
 
Senast ändrad:

Dr. D

Patek
2-Faktor
Har fått utmärkt service till bra pris av Werner. Stones verkar ha gjort sin sista spelning men trots det tror jag Werner fortfarande är aktiv. Tror att eventuella intryck av att han är dyr kan bero på att han tar kan ta i när det är ett jobb han kan utföra men inte riktigt känner för... 😁
Haha det kan stämma.
Han kan vara lite vrång.
 
Idag kör vi denna.
En Seiko som tjänstgjort på F16 Se M Sektor mitt, som verkade mellan åren 1981-1993
IMG_3763.jpeg
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Nyinkommen Omega issued RAF 1940, inuti sitter ett 23.4SC, (Seconde Centrale) deras första verk med centrumsekund (byggdes från 1936)

Har nu två likadana såna här pärlor från RAF 1940-batchen. De har identiska engelskbyggda Dennison fulmetall-case (ref 12322 30mm 37mm lug-to-lug) med verk och tavla från Omega resp Ebel.

Ebel:en klarade inte ribban när nästa stora omgång Longines/Omega etc kom 1943 och blev nedgraderad från ”6B/159” Navigatörer och piloter, till ”6B/234” Airmen. Omegan var dock bra nog!

Länken är en noname bonclip typ, jag har sett exakt samma på andra exemplar.

IMG_5467.jpg
IMG_5449.jpg
IMG_5449 (1).jpg
IMG_5451 (1).jpg
IMG_5453 (1).jpg

Omegan
IMG_5454.jpg
IMG_5455b.jpg
IMG_5454 (1).jpg
IMG_5455 (1).jpg


23.4 SC
IMG_5462.jpg

Serial=1940
IMG_5461.jpg
IMG_5460.jpg


Omega Dennison caseback:
IMG_5463.jpg
IMG_5465.jpg


Ebel, Dennison Caseback och Ebelverket
IMG_5458.jpg
IMG_5459.jpg
IMG_5457.jpg
IMG_5456.jpg
 
Senast ändrad:

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Är det någon i tråden som säljer den här?

Alternativt om någon kan ge en bedömning på om den är ok och inga konstigheter med? Jag har begränsad kunskap tyvärr, men är intresserad av klockan.
 

zbo1980

Omega
Hej,
Tänkte kolla om någon här vet mer om en vintage militär Omega jag har och vad är rimligt pris att sälja den för?
Bilder på den:
 

Bilagor

  • 199a6c5a-f520-4354-bf0d-009e4beeeae4.jpeg
    199a6c5a-f520-4354-bf0d-009e4beeeae4.jpeg
    191 KB · Visningar: 12
  • 9995e439-9a04-44ab-9498-2ce8ef6ba4f4.jpeg
    9995e439-9a04-44ab-9498-2ce8ef6ba4f4.jpeg
    163.6 KB · Visningar: 14
  • 25e8f8c0-213f-4370-b7bb-c0fe6c5f1878.jpeg
    25e8f8c0-213f-4370-b7bb-c0fe6c5f1878.jpeg
    197.5 KB · Visningar: 14

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Hej,
Tänkte kolla om någon här vet mer om en vintage militär Omega jag har och vad är rimligt pris att sälja den för?
Bilder på den:
Royal Airforce så kallad fat arrow från1953. Väldigt eftertraktad modell. Den hade ursprungligen inte röd sekundvisare, men i övrigt ser den fin ut! Om det står 2777 inuti baklocket så är det helt fastställt att det är denna modell! Sälj på auktion eller billigt till mig;-) Skämt åsido, de kommer inte så ofta ut på marknaden så pris kan vara lite svårbedömt. 30-50 tusen kanske!
 

zbo1980

Omega
Royal Airforce så kallad fat arrow från1953. Väldigt eftertraktad modell. Den hade ursprungligen inte röd sekundvisare, men i övrigt ser den fin ut! Om det står 2777 inuti baklocket så är det helt fastställt att det är denna modell! Sälj på auktion eller billigt till mig;-) Skämt åsido, de kommer inte så ofta ut på marknaden så pris kan vara lite svårbedömt. 30-50 tusen kanske!
Tack så jättemycket för att du delar din kunskap! Imponerande! Om jag väljer att sälja den då kontaktar jag dig :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Royal Airforce så kallad fat arrow från1953. Väldigt eftertraktad modell. Den hade ursprungligen inte röd sekundvisare, men i övrigt ser den fin ut! Om det står 2777 inuti baklocket så är det helt fastställt att det är denna modell! Sälj på auktion eller billigt till mig;-) Skämt åsido, de kommer inte så ofta ut på marknaden så pris kan vara lite svårbedömt. 30-50 tusen kanske!
Så hemska taveltryck, hade mått illa om jag haft en.
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Är sugen på att införskaffa en DTU-2A/P MIL-W-3818B. Har kikat runt lite de senaste dagarna och ett ex på Ebay såg intressant ut. Har ingen bild på verket, tyvärr. Denna nedan:
Screenshot_20240301-112832_eBay.jpg
Screenshot_20240301-112844_eBay.jpg


Har jämfört front och baklock med lite andra som jag hittat på nätet med samma contract nr och de ser liknande ut serienummer stämmer överens med datum. Krona och glas har jag inte lagt någon större vikt vid då jag tyckte det var svårt att avgöra och veta hur en helt korrekt ska se ut.
Exempel:
Screenshot_20240301-112645_Chrome.jpg
Screenshot_20240301-112703_Chrome.jpg
Screenshot_20240301-112804_Chrome.jpg


Tacksam för all input.
 

deddas

Rolex
Hej,
Tänkte kolla om någon här vet mer om en vintage militär Omega jag har och vad är rimligt pris att sälja den för?
Bilder på den:
Royal Airforce så kallad fat arrow från1953. Väldigt eftertraktad modell. Den hade ursprungligen inte röd sekundvisare, men i övrigt ser den fin ut! Om det står 2777 inuti baklocket så är det helt fastställt att det är denna modell! Sälj på auktion eller billigt till mig;-) Skämt åsido, de kommer inte så ofta ut på marknaden så pris kan vara lite svårbedömt. 30-50 tusen kanske!
Stämmer den där? Tavlan känns ”off”? Ommålad?
Visarna har väl fått ny lume också?

Edit:
Blir lite mer osäker nu, efter att ha kollat lite snabbt på nätet. Det är något som ”känns” lite off med den ändå?
Snabba C24 reffar!
IMG_8731.png
IMG_8732.png
 
Senast ändrad:

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Stämmer den där? Tavlan känns ”off”? Ommålad?
Visarna har väl fått ny lume också?

Edit:
Blir lite mer osäker nu, efter att ha kollat lite snabbt på nätet. Det är något som ”känns” lite off med den ändå?
Snabba C24 reffar!
IMG_8731.png
IMG_8732.png
Jag kan för lite om modellen för att säga säkert! Nästan alla är väl ommålade av MoD när de de gjorts iordning för att tjänstgöra igen?
 

deddas

Rolex
Jag kan för lite om modellen för att säga säkert! Nästan alla är väl ommålade av MoD när de de gjorts iordning för att tjänstgöra igen?
Asså, jag är verkligen ingen expert heller. Haha det vill jag vara tydlig med! 😅
Men...
Så som jag har förstått det var det ju inte alltid så att de målades om/lämnades in överhuvudtaget till MoD? Sen har de ju "utsatts" för användning i väldigt olika grad, antar jag? Dessutom om den skulle ommålats skulle det varit väldigt länge sedan? Jag är som sagt ingen expert, det är bara något med tavlan som känns lite "off"? Den känns lite för "clean" och nyligen fixad. Med det sagt blev jag ju dock mer osäker när jag googlade lite snabbt för bilder. Tror dessutom mellan 30-50' är lite högt? Mellan 20-30' kanske?
 
Topp