• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sedan får man ändå ta i beaktning att ex omega (swatch group) höjt priset sisådär 6 ggr senaste 12 månaderna medans Tudor varit relativt stabila. Om det år någonstans de bör ”cut corners” så är det boxen. För min del hade jag helst sett att man har någon typ av resecase.
Instämmer, hade helt klart känts rimligare och mer användbart. Men ärligt talat, så kan jag uppleva G-shock plåtlådan som tillräcklig.

Anyway - Ranger i regn når solen skinner er nice. :)

P6030010.JPG

Man ska ändå komma ihåg att dessa klockor, precis som tidigare nämnt, är massproduktion till en bråkdel av försäljningspriset och i synnerhet boxarna.
Tudor är väl förhållandevis okänt utanför klockkretsar och således kan tyckas att hela presentationen med en ny klocka blir desto viktigare. De flesta som köper en rolle för att sedan gå ner och vifta med den på Stureplan är nog rätt ointresserad av boxen men för en entusiast är utprovning, köp, box etc en del av hela upplevelsen, i alla fall för mig.

Man ska ändå komma ihåg att dessa klockor, precis som tidigare nämnt, är massproduktion till en bråkdel av försäljningspriset och i synnerhet boxarna.
Tudor är väl förhållandevis okänt utanför klockkretsar och således kan tyckas att hela presentationen med en ny klocka blir desto viktigare. De flesta som köper en rolle för att sedan gå ner och vifta med den på Stureplan är nog rätt ointresserad av boxen men för en entusiast är utprovning, köp, box etc en del av hela upplevelsen, i alla fall för mig.
Noen refleksjoner:

• Så er det jo også slik at mange kjøper Rolex for ikke gå på Stureplan og andre in-steder - men kjøper den fordi det de facto er en god og solid klokke. Mange som har fordommer og det må jo forsure livet i lengden?
  • Tudor ukjent? Se her:

morgan-stanley-industry-report-2022-top-watch-brands.jpg

Senast ändrad:
@MrJazze - er du fornøyd med din Tudor?

92a88d9a-6e43-42c5-a2a8-6c1a43b6deea-jpeg.2270182
Jag var väldigt nöjd med 79220 bortsett från att den var lite stor och tjock. Länken var fantastisk, snudd på rolexkänsla. Skaffade i stället 79030 och storleken är mycket bra men tyvärr uteblir kvalitetskänslan. Det är klart att det är en bra klocka men kvalitetskänslan är sämre än sin föregångare vilket har gjort mig rejält ifrågasättande eftersom priset samtidigt gått upp ca 40%, men det har du säker redan förstått efter att ha gått igenom mina tidigare inlägg.

Noen refleksjoner:

• Så er det jo også slik at mange kjøper Rolex for ikke gå på Stureplan og andre in-steder - men kjøper den fordi det de facto er en god og solid klokke. Mange som har fordommer og det må jo forsure livet i lengden?
  • Tudor ukjent? Se her:

morgan-stanley-industry-report-2022-top-watch-brands.jpg
Det skulle vara intressant att se vart statistiken kommer från och hur många procent rank 15 motsvarar.

Här är 2023 rapporten.
Har aldrig sett Tudor redovisats separat utan endast ihop med Rolex, men totalen är ca. 30%.
1685825200900.jpeg

(Morgan Stanley Watch Report 2023 https://professionalwatches.com/morgan-stanleys-top-20-swiss-watch-company-ranking-for-2023/ )

Ganska långt upp säger man att rolex marknadsandel är ish 30% inte inräknat tudor men lite längre ner säger man att rolex står för drygt 90% av koncernens totala marknadsandel så jag förstod inte riktigt men man får nog anse att Tudor är ett förhållandevis lite märke och ganska okänt för gemene man trotts allt.

Ganska långt upp säger man att rolex marknadsandel är ish 30% inte inräknat tudor men lite längre ner säger man att rolex står för drygt 90% av koncernens totala marknadsandel så jag förstod inte riktigt men man får nog anse att Tudor är ett förhållandevis lite märke och ganska okänt för gemene man trotts allt.
Må være slitsomt å alltid tenke negativt. 🤷‍♂️

maxresdefault.jpg

Är hos Tidlösa Ur på kurs. Himla trevligt!
Var här även igår, vilket man kan läsa om i en annan tråd om man vill (men då får man vidga vyerna en smula). https://klocksnack.se/threads/🧸-officiella-g-shocktråden.24037/post-4584830
Då isär och ihop. Idag isär, tvätta, smörjning och montera ihop igen.
Läraren Robert, tidigare lärare på Urmakarskolan, är fantastisk. Mycket kunnig, transparent, öppen och full av goda tips och erfarenheter; såhär säger Rolex på deras kurser, såhär säger Omega, det här är kvalitet på riktigt osv osv.

Riktigt roligt!

Lite bilder från idag.

Olika smörjmedel och en sats verktyg för att t ex trycka ihop minutrör som blivit för stort.
20230604_104418.jpg

Tog med ett Traderafynd som Robert tog en titt på. Är väl mest tänkt att vara försökskanin för kommande egengjord service. Men verkar vara i bra skick och inte särskilt sliten. Kan nog bli nåt bra av den.
20230604_120940.jpg

Delvis demonterat.
20230604_121412.jpg

Robert demonstrerar hur man demonterar en fjäder på kontrollerat vis.
20230604_124208.jpg

Fjädrar från 3 olika klockor. En bra, en okej och en som är kass.
20230604_125446.jpg

Läraren själv, även om perspektivet blev helknas.
20230604_124915.jpg

Färdigt för tvätt.
20230604_132339.jpg

Fortsättning följer....

Har äntligen testat BB54 och resultatet blev att jag tog bort mig från listan på 54an och skrev upp mig på en BB58 istället.
54an är otroligt bra men 58 kändes bättre som helhet på armen. Visst 54ans tjocklek och även T-fit går inte att klaga på men på armen var den lite väl för intetsägande.
Frugan testade BB31 i S&G och jäklar vad fin den var. Vi båda har aldrig gillar jubilee länkar men efter att hon testat en idag (även jag slängde på den snabbt på armen) så är vi sålda på jubilee. Nu vill jag bara hitta en lika bra jubilee länk till BB58an jag kommer ha inom en snar framtid.

Har äntligen testat BB54 och resultatet blev att jag tog bort mig från listan på 54an och skrev upp mig på en BB58 istället.
54an är otroligt bra men 58 kändes bättre som helhet på armen. Visst 54ans tjocklek och även T-fit går inte att klaga på men på armen var den lite väl för intetsägande.
Frugan testade BB31 i S&G och jäklar vad fin den var. Vi båda har aldrig gillar jubilee länkar men efter att hon testat en idag (även jag slängde på den snabbt på armen) så är vi sålda på jubilee. Nu vill jag bara hitta en lika bra jubilee länk till BB58an jag kommer ha inom en snar framtid.
Vill du ha jubilee så är mitt tips uncle seiko där du använder BB58ans spänne. WISDEAL bör ge 10% rabatt.

Vill du ha jubilee så är mitt tips uncle seiko där du använder BB58ans spänne. WISDEAL bör ge 10% rabatt.
Yes, jag funderade på ett uncle seiko jubilee. Frågan är hur bekvämt är det för det jag reagerade på med Tudors jubilee var hur skönt det var på handleden, utseendemässigt tycker jag fortfarande sådär om det men komforten var ju helt otrolig.
Tack för tipset om koden 👍

Tillbaka
Topp