• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage digi, digi-ana 70-, 80-, 90-tal

Ankeborgaren

Breitling
Ny dag, två ”nya” Casio’s.
Till vänster har vi en AL-180 [2505] och till höger en SA-71 [449].
Den som heter AL-180 drivs med solceller, och om man öppnar upp baksidan så ser man nåt som ser ut som ett batteri men är i själva verket en kondensator som hjälper till att förvara solenergin till klockan.

6C428092-09E1-437C-BE15-129CD49F15B7.jpeg
 
Senast ändrad:

Delgada

Patek
Det är mycket speciellt! Man undrar lite hur den kommit ut på marknaden.
Jag vet att piloterna som använde dem inte fick behålla dem utan de togs tillbaka då de byttes ut mot annan modell eller då man gick ur tjänst. Och det var ganska strikt kontroll på det.
Så den som kommit över en sån där sitter på en riktigt unik klocka. Grattis!👍
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Det är mycket speciellt! Man undrar lite hur den kommit ut på marknaden.
Jag vet att piloterna som använde dem inte fick behålla dem utan de togs tillbaka då de byttes ut mot annan modell eller då man gick ur tjänst. Och det var ganska strikt kontroll på det.
Så den som kommit över en sån där sitter på en riktigt unik klocka. Grattis!👍

Tack! 🙏🏼 Jag tror att det köpts och sålts några här på KS. @Fliegerchronograph🚁 har bra koll på hur det fungerat med klockor efter tjänst gissar jag. 😃
 

Signature

Cartier
2-Faktor
80-, 90-tal
Fr. v.
Seiko A359-4010 -80
Sanyo S517(?) -??
Casio DB-V30 -95

FD3367E3-BB60-428A-9492-E50C68E90074.jpeg
Seikon efter morfar och även favorit som gått hårt i yngre år.
Sanyon har jag fått på köpet i en affär och hittar väldigt lite info om den. Är glad att den fungerar men tiden behöver ställas direkt på verket då knapparna är slut.
Casion användes nästan uteslutande till att spela in musik som endast fanns tillgänglig på nätet för att sedan lyssnas av i klassrummet med många stilpoäng på köpet.
Något de på länk har gemensamt är att de är nätta och följsamma och därmed väldigt bekväma att bära.
 

Delgada

Patek
Dagens klocka är min analog-digital citizen från 1982.
Den klockan använde jag dagligen genom mina 3 år på gymnasiet, därefter under värnplikten på FJS. Man skulle ju kunna tänka sig en något mer fältmässig modell för jägartjänst, men, hur gärna vi klockentusiaster än vill tillmäta våra tingestar stor betydelse är det nog sällan klockan som avgör en sådan sak.😄
Detta var ju 80-tal och under samma period hade ju flygvapnet en ganska lik modell som viggenpiloterna hade. Se @Staafen ovan i denna tråden.
Mot slutet av 80 talet blev sedan min klocka liggande och det är stor lycka nu att den inte försvann eller kastades av mig då.
20210527_132648.jpg

20210527_081019.jpg

20210527_133103.jpg
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Dagens klocka är min analog-digital citizen från 1982.
Den klockan använde jag dagligen genom mina 3 år på gymnasiet, därefter under värnplikten på FJS. Man skulle ju kunna tänka sig en något mer fältmässig modell för jägartjänst, men, hur gärna vi klockentusiaster än vill tillmäta våra tingestar stor betydelse är det nog sällan klockan som avgör en sådan sak.😄
Detta var ju 80-tal och under samma period hade ju flygvapnet en ganska lik modell som viggenpiloterna hade. Se @Staafen ovan i denna tråden.
Mot slutet av 80 talet blev sedan min klocka liggande och det är stor lycka nu att den inte försvann eller kastades av mig då.
20210527_132648.jpg

20210527_081019.jpg

20210527_133103.jpg
Vad roligt att du har den kvar och att den dessutom höll sig så fin under en hel FJS-utbildning. Själv låg jag på KJ och min klocka var inte så fin efter haha.
 

Delgada

Patek
Vad roligt att du har den kvar och att den dessutom höll sig så fin under en hel FJS-utbildning. Själv låg jag på KJ och min klocka var inte så fin efter haha.
Vi fick lära oss att vara rädd om prylarna. Ha ha ha.
Näe skämt åsido. Men det kanske sliter mindre på klockan att dra pulka och ligga på o-plats än att göra våldsam landstigning på hala skärgårdsklippor.🤔
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Vi fick lära oss att vara rädd om prylarna. Ha ha ha.
Näe skämt åsido. Men det kanske sliter mindre på klockan att dra pulka och ligga på o-plats än att göra våldsam landstigning på hala skärgårdsklippor.🤔
Eller så är Citizen bättre än Nike i plast. 😄
 
Topp