• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Äkta eller fake

Äkta eller Fake?

  • Äkta

    Röster: 1 3.2%
  • Fake

    Röster: 30 96.8%

  • Totala väljare
    31
  • Enkät stängd .

Orson

Omega
2-Faktor
Såg att ni skrivit lite om Cartier tidigare, dom har ju också otroligt fina klockor som kanske skulle kunna passa till någon av er :)
Rolex är alltid Rolex men stirra er inte blind på dessa som någon skrev tidigare :happyhappy:
 

MrPlow

Rolex
Gällande vilken klocka du ska köra på mellan 75 och 100k så bör du kolla in Rolex Daytona. Tycker den passar riktigt bra på en kvinnlig handled.

Se bland annat detta:

Sofi-Fahrman-Rolex-Daytona.jpg
Vilken klocka hade inte passat på den handleden?
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
Hahahaha alltså de som lever efter sina Teorier och hävdar att detta är "to good to be true" börjar jag nästan tycka synd om... Det visar ju bara hur otroligt osannolikt de finner det att det kommer en "SÖT" TJEJ hit som vill snacka och fråga om klockor!
Hmm nu vet man allafall vilka som är bekväma med tjejer irl och vilka som förmodligen inte har gått ut på sin första date än, och därför fortsätter FÖRUNDRAS över det motsatta könet och nästan deras existens på ett så "heligt ställe" som denna.. Det man aldrig sett, rört vid kommer alltid vara spännande men också skrämmande...

Trust me "boys" ( ej riktad till männen här inne), hade vi vart ute efter annat hade vi förmodligen också haft bilder på nån östeuropeisk tjej som faller de flesta i smaken och hållt all konversation genom PM för att fiska fram det vi vill ha. Men jag börjar märka av en trend att de som "snackar mest konspiration" är också de som känner sig mest "förbisedda", kanske får de ingen like, kanske fick de inte samma hjälp när de var nya, och det har förmodligen satt djupa spår i de..

Sist men inte minst finner jag det lite roligt att de som förmodligen känner sig förbisedda, undanskuffade och hävdar "ugglor i mossen" och slår på djungeltrummor och skriker ut sina åsikter, trots detta fortsätter följa och bevaka tråden.... Just saying

Sist men inte minst, kalla mig gärna KIM om det känns bättre så kan jag anses som både tjej/Kille, valet är upp till var och en..

Nu var jag snäll nog och skrev nästan en bok så de kan gotta sig och leta ännu fler ledtrådar, men tyvärr kan jag av spaningstekniska skäl inte avslöja något mer om mitt "kön"... ☝️
Heja Dig!!!! :)
 
@TinaJ som forumet redan tipsat dig om så kan den dära plasten förekomma på äldre rolex. Du kan ju även posta bilder på klockan här för att få hjälp. Sällan har iaf jag sprungit på fakes i sverige som man som gammal räv inte kan se är fake. Ännu mera sällan fakes som ser äkta ut och man måste öppna för att säkerhetsställa äkthet. Men allt förekommer såklart.

Lycka till!
 

TinaJ

Breitling
@TinaJ som forumet redan tipsat dig om så kan den dära plasten förekomma på äldre rolex. Du kan ju även posta bilder på klockan här för att få hjälp. Sällan har iaf jag sprungit på fakes i sverige som man som gammal räv inte kan se är fake. Ännu mera sällan fakes som ser äkta ut och man måste öppna för att säkerhetsställa äkthet. Men allt förekommer såklart.

Lycka till!
Tack. Imorgon ska jag och säljaren gå till en urmakare med den. Han kan lika lite om den som jag. Det är tydligen hans pappa som köpt den någon gång på 80-talet och när han gick bort i höstas ärvde sonen den. Men han är inte intresserad av den och vill sälja den. Jag känner honom litegrann. Det blir spännande att se vad urmakaren säger och vad han tycker att den kan vara värd. Jag ska ta bilder på den. Sedan får vi se hur det blir. Det kanske blir för dyrt också, men min syster ska dela på kostnaden. Tyvärr är hon utomlands och lägger hela ansvaret på mig.
 

JohnDoe

Rolex
Ett litet tips, en del urmakare är inte så bra på att öppna rolex och gör märken i boetten. Det kan påverka värdet väsentligt. Vill du sedan ha ett värderings/äkthetsintyg så kan det kosta en slant, dvs 500-1500kr beroende urmakare. Om du bor i stockholmsområdet så finns det flera att välja på. Kan tänka mig att werner på ABC (hornsgatan) kan ge ett snabbt omdöme för en rimlig peng. Annars finns rob engström och andra Rolex återförsäljare (AD) att välja på. Det är dock lite varierande på vilka återförsäljare som lämnar intyg och vad det kostar.
 

TinaJ

Breitling
Tyvärr finns det ingen återförsäljare av Rolex där jag bor, så vi fick gå till den klockbutik som finns. Den urmakaren ville inte skriva ut något äkthetsintyg eftersom han inte är officiell för Rolex. Han tittade dock på den och säger att den med all sannolikhet är äkta. Enligt honom har han för egen del fixat några Rolex, men får inte göra några officiella äkthetsintyg. När vi frågade om värdet ville han helst inte säga något, men mumlade något om åtminstone 15 000:- Varken säljaren eller jag vet om det är rimligt. Helt klart är att han helst ville sälja en ny åt oss. Han tog i alla fall inte betalt för titten. Hur noga han tittade vet vi inte. Han skulle göra det under dagen och vi var inte där då.

Så nu funderar jag om detta är vettigt, eller om vi borde köpa något nytt annat märke istället. Urmakaren var också väldigt på att jag ska köpa nytt till mig själv också, men det måste vänta efter denna affär. För den som börjat plugga och ska leva på studielån i minst 5,5 år svider denna present nog i börsen.

Stort tack för alla goda råd jag fått.
 

JohnDoe

Rolex
15.000 låter lågt. Den där ser rätt fin ut tycker jag spontant. Kan du få en bättre bild (närmare) på själva klockan med urtavlan så blir det lättare att bedöma.
 

TinaJ

Breitling
15.000 låter lågt. Den där ser rätt fin ut tycker jag spontant. Kan du få en bättre bild (närmare) på själva klockan med urtavlan så blir det lättare att bedöma.
Det här är det bästa jag kunde åstadkomma. Tur att jag hann läsa ditt svar innan jag måste gå och återlämna den till säljaren. Han är så gullig att jag fått låna den hemma några timmar, men så känner vi varandra också. Det är väl det som talar för affär med honom. Jag tror inte att han lurar mig medvetet och vi litar på varandra. Men det enda han vet är att hans pappa köpte den på 80-talet. Var vet han inte.
IMG-20160209-WA0000.jpg
 

Bilagor

  • IMG-20160209-WA0000.jpg
    IMG-20160209-WA0000.jpg
    125.6 KB · Visningar: 35

JohnDoe

Rolex
Det bästa är om han har original box och certifikat kvar. Ju mer "papper" desto bättre. I princip alla beg klockor som säljs behöver service. För en mer korrekt värdering kan man t.ex kontakta kaplans.se men det kostar en slant. Någonstans 15-20, troligtvis mer 20 än 15 är ett rimligt pris. Därtill kommer service.
 

TinaJ

Breitling
Det bästa är om han har original box och certifikat kvar. Ju mer "papper" desto bättre. I princip alla beg klockor som säljs behöver service. För en mer korrekt värdering kan man t.ex kontakta kaplans.se men det kostar en slant. Någonstans 15-20, troligtvis mer 20 än 15 är ett rimligt pris. Därtill kommer service.
Inga papper har hittats enligt sonen. Bara klockan. Kan vilken urmakare som helst serva den och hur lång tid tar service. Vi vill ha presenten klar om ca: en månad.

Så man kan räkna med en totalkostnad på 20 000 då? Och att det är rimligt? Om nu säljaren accepterar det. Han kanske vill kolla mer, eftersom urmakaren svarade så svävande.
 

JohnDoe

Rolex
Innan du lämnar in den på service så kolla om det finns någon kunnig medlem i din närhet. Vissa vintage modeller kan förlora kraftigt i värde om vissa delar byts ut. Tror inte det gäller den här modellen men vet inte säkert. Viktigt att urmakaren får rätt instruktioner.
 

TinaJ

Breitling
OK. Stort tack för alla svar. De har varit till stor hjälp. Nu måste jag gå och lämna tillbaka den innan han tror att jag försöker stjäla den. Jag har i alla fall fått en del bra tips att fundera på.
 

MangeB

Omega
Tjabba!

Vill bara dubbelkolla.. snubblade över denna bild på facebook. Nog fan är den tokfejk va?
Jag har censurerat bort hans namn, gillar dock titeln pojken är noga med att visa upp :D

1234060_10153369711782224_8533525184666750214_n.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tjabba!

Vill bara dubbelkolla.. snubblade över denna bild på facebook. Nog fan är den tokfejk va?
Jag har censurerat bort hans namn, gillar dock titeln pojken är noga med att visa upp :D

1234060_10153369711782224_8533525184666750214_n.jpg
image.jpeg
image.jpeg

Fake, jämför tjockleken på klockan och bredden på bandhornen med bilderna ovan. Den har helt fel proportioner. Fel ref men samma skillnad.

ta54cn.jpg

+ att den borde haft borstade bandhorn.
 
Senast ändrad:

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
image.jpeg
image.jpeg

Fake, jämför tjockleken på klockan och bredden på bandhornen med bilderna ovan. Den har helt fel proportioner. Fel ref men samma skillnad.

ta54cn.jpg

+ att den borde haft borstade bandhorn.
16523 har polerade bandhorn och jag kan inte riktigt se att proportionerna är fel? Här är en bild från en 16523 på krono (dock med annan tavla...):
4056185e_xxl.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
16523 har polerade bandhorn och jag kan inte riktigt se att proportionerna är fel? Här är en bild från en 16523 på krono (dock med annan tavla...):
4056185e_xxl.jpg
Är knappast expert på Rolex men den länken och de bandhornen (på bilhandlarklockan) hör inte ihop, drog därför slutsatsen att den ska föreställa den äldre modellen och i så fall är bandhornen fel.

Typ så här:
Rolex16523floating_003.jpg

Ej SEL= borstade bandhorn.
 
Topp