Den här rätt trötta debatten om hur ett varumärke är relativt ett annat är för mig mindre intressant än det som vissa tidigare talare rört vid; att marknaden tillsammans antingen expanderar eller krymper. Den Schweiziska klockindustrin står inför ett paradigmskifte; av olika anledningar så växer det på både hemma- och nya marknader nu upp en generation konsumenter som inte spontant tittar på handleden för att få reda på vad tiden är. Skiftet är, i min mening, lika dramatiskt som när folk gick från att plocka upp ett fickur/lyssna på kyrkklockor till att titta på handleden.
För att ta en annan Schweizisk industri har Wenger gått i konken för att bli uppköpt av Victorinox, Victorinox har behövt anpassa sig efter faktumet att vi är den första generationen där bärandet av fickkniv ses som suspekt/kriminellt. Idag är Victorinox ett generellt varumärke som säljer klockor, väskor, parfym, köksknivar och allehanda andra grejer. De gör fortfarande fällknivar i Schwytz och Delemont men när du går in i deras flagship store på Zürich Lufthafen finns de mer där som corporate storytelling än A-produkter. Jag fick den distinkta känslan av att omsättningen och marginalen idag finns i de andra produktlinjerna.
Bör Rolex känna sig hotade av Omega? Njet. Båda varumärkena (och i förlängningen vi som klockintresserade) bör känna oss hotade av den potentiella allmänna nedgången i armbandsursbärande. Hade internet funnits på 20-talet hade nog "Fickurssnack" varit fullt av motsvarande diskussioner huruvida fickursmärke X var starkare än Y, faktumet att fickurssagan snart skulle vara all för gemene man hade nog gått helt förbi samtliga.
På frågan:
Rolex gör schyssta armbandsur i olika metaller och signallerar antingen ett djupare klockintresse eller en hel del stålars på fickan, beroende på vem som bär den. I min verklighet är den typiska kunden någon som växt upp på en mindre ort, utbildat sig, flyttat till storstaden för att jobba med något "flashigt". Köps oftast av bäraren själv.
Omega gör sig IMO bäst i stål. Mitt egna Schweiziska favoritmärke (efter farfar & farsan). Köps oftast i present till bäraren. Typisk kund: ointresserad av horologi eller klockor i allmänhet. Gateway-klocka.
Bör Rolex vara orolig för Omega? Nein. Det finns nog bara handleder och pengar i samhället för att båda varumärkena borde kunna frodas i rikedom. Förhoppningsvis gör de fortfarande armbandsur när detta forum dött i förmån för "holografiskt-inbyggt-kommunikationschipsnack".