• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är den äkta? Vad svarar man?

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
I just detta fall är svaret givetvis, ja! Gärna ett frågande ja! Kanske kan man göra tillägget att man inte stödjer den kriminella marknaden, hellre betalar för kvalitet över kvantitet, osv. I andra fall kanske svaret (som @JB_XII gjorde) får bli något annat. Men jag kan helt klart tycka att man kan göra en poäng av att ta avstånd ifrån olagliga kopior på ett sätt som gör att den som frågar får sin moral ifrågasatt istället för att behöva försvara sin egen.

Det är inte säkert att det fanns någon moralisk aspekt i frågeställningen. Tandläkaren kanske bara var nyfiken eller intresserad. Trots allt så uppmärksammades klockan, det känns väl lite ovanligt? Någonstans fanns väl ett litet intresse.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Det är inte säkert att det fanns någon moralisk aspekt i frågeställningen. Tandläkaren kanske bara var nyfiken eller intresserad. Trots allt så uppmärksammades klockan, det känns väl lite ovanligt? Någonstans fanns väl ett litet intresse.
Hur tänkte du då? Det är klart det finns en moralisk aspekt även om hon var intresserad av klockor. Det är ju inte som att fråga om det är äkta eller fuskpäls, eller om en tavla
är äkta eller reproduktion. Det är en direkt fråga om man bär en förfalskning. Om hon tycker det är okej eller inte med förfalskning framgår inte...
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Hur tänkte du då? Det är klart det finns en moralisk aspekt även om hon var intresserad av klockor. Det är ju inte som att fråga om det är äkta eller fuskpäls, eller om en tavla
är äkta eller reproduktion. Det är en direkt fråga om man bär en förfalskning. Om hon tycker det är okej eller inte med förfalskning framgår inte...

Precis, det framgår inte. Alltså kanske det inte fanns någon moralisk aspekt i just tandläkarens fråga som sådan. Därför behöver man inte (tycker jag) framföra en moralpredikan. :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Precis, det framgår inte. Alltså kanske det inte fanns någon moralisk aspekt i just tandläkarens fråga som sådan. Därför behöver man inte (tycker jag) framföra en moralpredikan. :)
Någon predikan behöver inte framföras, men moral är moral. Både dålig och god. Så aspekten finns givetvis :)
 

Mankebank

Cartier
Tråkigt att frågan nästan bara ställs i klocksammanhang.
Nästa gång jag träffar någon som har en Porsche ska jag fråga samma sak.
Får ni frågor om era klockor? Jag har aldrig fått en enda kommentar eller fråga när jag burit Rolex. Faktum är att de enda gånger någon nämnt min klocka är några tillfällen då andra klockintresserade i uppskattande ordalag kommenterat att jag haft en Sinn.
 

Belfort

Omega
Kanske är trådskaparen som ger ett intryck av att vara en person som bär fejksaker. Kanske dålig klädstil eller slitna tänder, men det är bara tandläkaren som vet svaret om vad hon gjorde den bedömningen på :confused:.
Det kanske egentligen är en pik från tandläkarens håll att personen skulle lagt pengarna på tänderna och tandvårdsprodukter än att lyxkonsumera.
 

Laplander

Rolex
Kanske är trådskaparen som ger ett intryck av att vara en person som bär fejksaker. Kanske dålig klädstil eller slitna tänder, men det är bara tandläkaren som vet svaret om vad hon gjorde den bedömningen på :confused:.
Det kanske egentligen är en pik från tandläkarens håll att personen skulle lagt pengarna på tänderna och tandvårdsprodukter än att lyxkonsumera.
Aha, som trådskaparen måste jag säga att det var en oväntad och annorlunda infallsvinkel (på ett bra sätt) i dom banorna hade jag inte alls tänkt...
 

Johled00

Panerai
2-Faktor
Är frågan ens något att fundera på?

Tror väldigt få som bär en kopia svarar, "nej, det är en kopia"
 

Minuten

Cartier
Min tandläkare hade noterat min sub då jag låg med händerna knäppta över magen och frågade sedan om den var äkta.
Jag blev så paff så svaret blev bara ...öhhh...jaa?... Hon tyckte den var fin och sa att att Breitling också var "snygga".
Men vad ska man svara? "Ja det hoppas
jag". "Äkta människor bär äkta klockor". "Nej, det är en fejk som jag bär för att imponera på andra". Eller bara "Ja, den är äkta".

Kan hända att tandläkerskan sonderade marknaden lite, kanske helt enkelt var intresserad/attraherad?
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Någon predikan behöver inte framföras, men moral är moral. Både dålig och god. Så aspekten finns givetvis :)

Behöver det inte göra. Jag kan besöka ett land och fråga om cannabis är lagligt eller olagligt utan att ha en en moralisk värdering i bakgrunden. Man ska inte lägga in så mycket värdering alltid. Ibland undrar bara folk saker. :)
 

hm201

Omega
Om det är en kvinna
"är dina bröst äkta?"
Om det är en man
Diverse invektiv, med mindre det är en äldre man då
"är ditt hår äkta?" passar bättre.
 

Jofaaa

Cartier
Får ni frågor om era klockor? Jag har aldrig fått en enda kommentar eller fråga när jag burit Rolex. Faktum är att de enda gånger någon nämnt min klocka är några tillfällen då andra klockintresserade i uppskattande ordalag kommenterat att jag haft en Sinn.
Samma här, aldrig hänt att nån frågat eller kommenterat något liknande, oavsett vad jag burit.
 
Rolig tråd! Det är svårt det där, får jag gissa så är det nog så att frågan "är den äkta" egentligen bara är ett sätt att säga "jag ser att du har en Rolex, vilket jag råkar veta är en exklusiv klocka klocka" - lite som ett sätt att upplysa om att man har ett visst intresse eller i alla fall lite koll.

Sidospår, jag sålde för ett tag sedan något på blocket och herrn som köpte kom i en ny fin Merca med en Rolle på armen (GMT Master om jag minns rätt) och hämtade upp prylen jag begärde typ 1500 kr för... Och säger "och priset då, jag tänkte väl inte pruta, eller vad säger du...?"

Jag var jäääkligt nära att säga "Nä då skulle du inte satt på dig den klockan om du ska pruta" men jag lät bli, nu när jag läst denna tråd ångrar jag att jag inte i stället drog till med ett lite beklagande "Jahaaaa... den där är inte äkta...?"
 

Torulf

Cartier
Frågar nån på krogen, puben eller klubben är svaret alltid "nej tyvärr".

Blir jag tillfrågad av vänner, kollegor eller i andra formella och säkra situationer. Brukar skämtsamt säga "Ser jag ut som någon som bär en fejkklocka?". Till vilket svaret oftast brukar vara ett skämtsamt "haha öhh ja?!" eller "jävla Schtekare". Sen säger jag inget mer.
 
För ”vanliga” människor är det inget konstigt med kopior, snarare konstigare att lägga flera tiotusentals kronor på en klocka. De tilltalas av klockans utseende och vill ha, spelar roll om den är fake eller inte. Alternativet är nåt fr Ur&Penn eller DW för nån tusenlapp. Att man betalar för kvalite, hantverk, varumärke mm och dessutom inte stödjer kriminella har de inte tänkt på.
 

PNM

Panerai
För ”vanliga” människor är det inget konstigt med kopior, snarare konstigare att lägga flera tiotusentals kronor på en klocka. De tilltalas av klockans utseende och vill ha, spelar roll om den är fake eller inte. Alternativet är nåt fr Ur&Penn eller DW för nån tusenlapp. Att man betalar för kvalite, hantverk, varumärke mm och dessutom inte stödjer kriminella har de inte tänkt på.

1. Okänd klocka, snygg
2. Okänd klocka, ful
3. Rolex, dyr
4. Rolex, fejk
 

driftig

Breitling
Jag råkade ut för en liknande händelse vid mitt förra tandläkarbesök, med en kvinnlig tandläkare. Det visade sig att hon tyckte om lite finare handväskor, därav frågan om klockan var äkta för att "sätta nivån". Så vi pratade lite om en kommande resa och butiker. Det resulterade i att jag fick ett par tips på födelsedagspresent till min sambo och tandläkerskan fick en trevlig pratstund. Win-Win.
 

Simon.x

Rolex
En till tråd en av en Rolex ägare vilka problem ni har vissa blir tillfrågade om Rizzla papper mm :D ASG
Samla ihop samtliga Rolex trådar till bäst off ROLEX på KS :D

//Simon
 

Simon.x

Rolex
Kanske är trådskaparen som ger ett intryck av att vara en person som bär fejksaker. Kanske dålig klädstil eller slitna tänder, men det är bara tandläkaren som vet svaret om vad hon gjorde den bedömningen på :confused:.
Det kanske egentligen är en pik från tandläkarens håll att personen skulle lagt pengarna på tänderna och tandvårdsprodukter än att lyxkonsumera.

haha den var bra +1 :D

//Simon
 
Topp