• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är du ett märkesfan eller ett fan av en viss modell?

C

China

Guest
80talisten skrev:
China skrev:
masterkiller skrev:
China skrev:
Nej, jag är nog mer insnöad på urverken än olika designer på klockor. :)

Antar att alla dina klockor är skelleterade då..... ;)

Nja, faktiskt inte...

Farligt forum det här, man får lätt uppslag till nya projekt. :cool:

Vad skulle du satsa på om du skulle satsa på en riktigt highend skeleterad klocka, Breguet? eller kanske något mera exotiskt ändå.. :)

Breguets ultratunna verk är aldrig fel, men jag har nog ett par andra favoriter (bland många kandidater).

Piaget Altiplano Skeleton har väckt ett visst habegär, trots att utsmyckningen av verket är minimal. Men minimalism har sin charm. RGM:s American caliber 20 är en annan favorit, ett ganska överkomligt pris för en handgjord klocka i den gamla fina traditionen.

piaget-altiplano-skeleton-automatic-watch-calibre-1200-s.jpg


http://www.watchalyzer.com/sihh/sihh-20 ... tic-watch/

7923991428_bfe316b25e.jpg


http://www.rgmwatches.com/collections/A ... /CA20.php#

http://christopherwardforum.com/viewtop ... 33&t=13849
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
China skrev:
80talisten skrev:
China skrev:
masterkiller skrev:
China skrev:
Nej, jag är nog mer insnöad på urverken än olika designer på klockor. :)

Antar att alla dina klockor är skelleterade då..... ;)

Nja, faktiskt inte...

Farligt forum det här, man får lätt uppslag till nya projekt. :cool:

Vad skulle du satsa på om du skulle satsa på en riktigt highend skeleterad klocka, Breguet? eller kanske något mera exotiskt ändå.. :)

Breguets ultratunna verk är aldrig fel, men jag har nog ett par andra favoriter (bland många kandidater).

Piaget Altiplano Skeleton har väckt ett visst habegär, trots att utsmyckningen av verket är minimal. Men minimalism har sin charm. RGM:s American caliber 20 är en annan favorit, ett ganska överkomligt pris för en handgjord klocka i den gamla fina traditionen.

piaget-altiplano-skeleton-automatic-watch-calibre-1200-s.jpg


http://www.watchalyzer.com/sihh/sihh-20 ... tic-watch/

7923991428_bfe316b25e.jpg


http://www.rgmwatches.com/collections/A ... /CA20.php#

http://christopherwardforum.com/viewtop ... 33&t=13849
Jag gillade verkligen Piaget Altiplano Skeleton , läckert med microrotorn... RGM har jag blivit mer och mer intresserad av. Vad är instegsprisen för dom?
 
C

China

Guest
80talisten skrev:
Jag gillade verkligen Piaget Altiplano Skeleton , läckert med microrotorn... RGM har jag blivit mer och mer intresserad av. Vad är instegsprisen för dom?

RGM har en del lite billigare modeller med ETA baserade verk för i runda slängar 2000-2500$ (lite mindre intressanta i mitt tycke). Deras egna American calibers ligger på ca 4500$ (RGM/Hamilton 945/921/923) och uppåt . Funderar du på RGM så är mitt tips att gå på deras egna American calibers, med tanke på hantverket så är priset ganska överkomligt. Roland Murphy är dessutom en trevlig prick, och har man önskemål om gravyrer eller andra ändringar för att få en mer personlig klocka, så är han aldrig helt omöjlig. Jag tycker att det har sin charm att kunna diskutera direkt med tillverkaren och själv vara en del av processen. RGM är väl annars inte så kända i Europa, men jag tycker att man håller en lika hög klass som många exklusiva Schweizare, till en förhållandevis rimlig kostnad.
 

Fred72

Cartier
Jag är mer insnöad på designen än på urverken på klockor. Gillar framförallt kronografer och dykarklockor, stål är det som tilltalar mig mest men börjar trots det bli sugen på en TT sub.

//Fred
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Modellfan, måste jag välja märke så blir det Rolex.

Men det finns däremot självklart en uppsjö av dinkor som jag verkligen gillar också:

Jaeger Lecoultre: Master Compressor Diving, Reverso
Vacheron Constantin: Overseas
Audemars Piguet: Royal Oak
Patek Philippe: Aquanaut
BlancPain: Fifty Fathoms
Zenith: El primero (äldre, osäker på ref)
Omega: Constellation
Enicar: Sherpa Diver
Longines: Legend diver
Seiko: Marinemaster 300 , Sumo
Citizen: Aqualand
Tudor: Black bay, snowflake"
Och så vidare....

Och det är bara vad jag känner idag, allt kan ändras om en vecka. Däremot så vet jag att Rolex och ett antal av dess modeller alltid har någon mytisk, permanent plats hos mig då märket appellerar till mig på ett sätt som inget annat gör.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
China skrev:
80talisten skrev:
Jag gillade verkligen Piaget Altiplano Skeleton , läckert med microrotorn... RGM har jag blivit mer och mer intresserad av. Vad är instegsprisen för dom?

RGM har en del lite billigare modeller med ETA baserade verk för i runda slängar 2000-2500$ (lite mindre intressanta i mitt tycke). Deras egna American calibers ligger på ca 4500$ (RGM/Hamilton 945/921/923) och uppåt . Funderar du på RGM så är mitt tips att gå på deras egna American calibers, med tanke på hantverket så är priset ganska överkomligt. Roland Murphy är dessutom en trevlig prick, och har man önskemål om gravyrer eller andra ändringar för att få en mer personlig klocka, så är han aldrig helt omöjlig. Jag tycker att det har sin charm att kunna diskutera direkt med tillverkaren och själv vara en del av processen. RGM är väl annars inte så kända i Europa, men jag tycker att man håller en lika hög klass som många exklusiva Schweizare, till en förhållandevis rimlig kostnad.
Hantverk och manufakturskalibrar är något jag går igång rejält på... Ju mindre massproduktion, desto mer lockande för min del :) äger du någon RGM förresten..?
 

Peter K

Panerai
2-Faktor
Re: Sv: Är du ett märkesfan eller ett fan av en viss modell?

Entusiast märken.
Armida, Artego, G.Gerlach, Halios, Precista mfl.
 
Topp