• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är IWC Portugeese 5001 en dressare eller inte!?

iw500107_2.jpg


ACE_3930.jpg



Är det någon på KS som kör 5001 som kan skriva lite rader om den?
I mina ögon är det en av de finaste modeller som gjorts rent estetiskt. Men jag är rädd för att det är en sådan där klocka som är oändligt snygg på bild, men i verkligheten lite mer "meh". Jag är speciellt intresserad av info och bilder kring 500107 (dvs den i stål med blå visare).

7 days, 42mm, fantastisk boettform och avsaknad av kronskydd. Det borde vara den perfekta klockan. Men är det en dressare eller sportklocka? 42mm känns inte drejat för fem öre tycker jag.

Kommentarer och tankar kring denna fantastiska tingest tack. :woot:
 

andheg

Rolex
2-Faktor
Förstår frågeställningen...vilken plats ska den ta :) men egentligen spelar det ingen roll när det kommer till ens favvoklocka:)
 

Isodor

Audemars
Den är skitfin. Bättre IRL än på bild. Klassisk design med ett fantatiskt urverk.
Väldigt hög kvalité på finish och detaljer.

Gillar både med blå samt guldvisare. Du kommer inte ångra dig.

Den fungerar utmärkt som kostymklocka.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Har provat den ett antal gånger och jag tycker den är fantastisk!

Funkar nog jättebra till kostym, men även till piké + jeans.

Min personliga favorit ifrån IWC.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Den är allt.....den fungerar nästan vi alla tillfällen och det glädjer mig att du funderar på att skaffa en, det enda negativa jag kan komma på är isåfall "höjden"på klockan, men det är inget jag stör mig på, lycka till!
Lite ögongodis att titta på..:)

20130929_151305_2_bestshot_zps9874f9dc.jpg
 

Sond

Patek
En person, som äter lunch på samma restauranger som jag gör ibland, sportar samma som Omen Det gör att jag vid några tillfällen har suttit så att jag har kunnat kika lite på hans klocka. Det är grymt vacker. Men mycket stor. Personen i fråga har kostym och jag tycker det blir för stort till det. Och det är höjden som gör att den upplevs så stor.
 

Frele

Cartier
Otroligt fin! Fantastiskt välsvarvad, men även jag är lite orolig för höjden. Är en av kandidaterna till mitt nästa inköp.
 

demondave

Rolex
En klocka som jag, som inte är särskilt dressig alls, blir sugen på imellanåt. Känns som att bandet kan dra den klockan åt vilket håll du vill. Orginal är mer dressat, ett något ruffare skinn skulle nog dressa ner klockan ordentligt utan att förstöra den.

Älskar tavlan och visarna, ett bra exempel på vad IWC är riktigt vassa på.
 
D

Deleted member 1265

Guest
Använder min varje dag. Visst det här med höjden var ngt jag var orolig för när jag beställde den.
Det här kommer låta konstigt, men som tur är har den krympt ansenligt för mig o nu älskar (whoops ännu konstigare benämning) jag den verkligen. Provade en önskeklocka nyligen i london 5167 samt DD dessa kändes plötsligt oerhört nätta o knappt märkbara.
Blir lite lycklig varje dag jag tar på den.
Större klocka kan jag definitivt inte tänka mig dock.
 

Whedda

Rolex
iw500107_2.jpg


ACE_3930.jpg



Är det någon på KS som kör 5001 som kan skriva lite rader om den?
I mina ögon är det en av de finaste modeller som gjorts rent estetiskt. Men jag är rädd för att det är en sådan där klocka som är oändligt snygg på bild, men i verkligheten lite mer "meh". Jag är speciellt intresserad av info och bilder kring 500107 (dvs den i stål med blå visare).

7 days, 42mm, fantastisk boettform och avsaknad av kronskydd. Det borde vara den perfekta klockan. Men är det en dressare eller sportklocka? 42mm känns inte drejat för fem öre tycker jag.

Kommentarer och tankar kring denna fantastiska tingest tack. :woot:

Varken eller och både och...

Den lyckas ju med något många dressklockor misslyckas med nämligen att kännas bärbar till mer ledig klädsel. Detta tror jag beror på den lite större storleken och tavellayouten. Samtidigt är det ett utmärkt val till kostym i dagens läge där folk knappast höjer på ögonbrynen ens över dykarklockor med gummiband till affärskostym. Jag tycker den är fin i blått men kanske allra bäst i guld med brunt läderband.
 

Whedda

Rolex
när jag såg tjockleken på 14mm omvärderar jag mitt tidigare uttalande som dressklocka. Det är väldigt tjockt fördelat på 42mm.
Jag gillar i övrigt alla med klockan men föredrar tunna klockor.
 

Patrike

Omega
Tycker den är rätt dresad. Gillar storleken, då de flesta klassiska dress ur är så små att det ser feminint ut.

Har klämt på 5001 i rose ett antal gånger. Fantastisk design. Men det är något som tar emot. Att en urmakare ifrågasatt iwc,s kvalitet när jag rådfråga hjälper inte till heller.

Tänkte ta mig tid att titta på nya PP 5227 och ALS Grande Lange 1 Moon Phase.


Sent from my iPhone 6.5 using Tapatalk
 

fredrikb

Cartier
Har just skaffat en 5001-07 (vit tavla, blå visare).

Dressare i klassiska termer vet jag inte om den är, men visst funkar den fint att ha till kostym. Som många påpekat är den ju dock rätt hög, så att få den att glida in under manschetten är knappast realistiskt. Istället får man bära den utanför, vilket bland annat Kevin Spacey gör i "House of Cards" på ett rätt snyggt sätt (detta är dock en 3714, men principen är densamma):

house-of-cards-kevin-spacey.jpg

1719460-houseofcards-iwc-portugese-chrono-jpg_1759082.jpg


Sedan funkar den ju fint att bäratill tröja/jeans etc, men jag skulle nog inte ha den på mer formella tillställningar som bröllop etc, utan då skulle jag hellre ha något mindre, diskretare.

Värt även att nämna är att med dubbel manschett med manschettknappar blir det lätt lite "too much". Om man nöjer sig med silkesknutar så funkar det bättre.

Allt IMHO.
 

POO

Panerai
Snygg klocka men knappast dress, men dagligen syns diverse pulsklockor och annat skit burna som dressare så det kan ju kvitta.
Dock påminner den om ett såndäringa fickur som blivit konverterat till ett armbandsur i något baltland pga de lite lustiga proportionerna.
Förövrigt får jag nog hålla med mästerdödaren här ovanför.
 
Topp