Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Är IWC Portugeese 5001 en dressare eller inte!?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Norrlänningen, 8 december 2013.

1. Norrlänningen
    Trådstartare

Norrlänningen Präst

Är det någon på KS som kör 5001 som kan skriva lite rader om den?
    I mina ögon är det en av de finaste modeller som gjorts rent estetiskt. Men jag är rädd för att det är en sådan där klocka som är oändligt snygg på bild, men i verkligheten lite mer "meh". Jag är speciellt intresserad av info och bilder kring 500107 (dvs den i stål med blå visare).

7 days, 42mm, fantastisk boettform och avsaknad av kronskydd. Det borde vara den perfekta klockan. Men är det en dressare eller sportklocka? 42mm känns inte drejat för fem öre tycker jag.

Kommentarer och tankar kring denna fantastiska tingest tack. :woot:

PIC, andheg, Pope och 1 annan gillar detta.
  2. Pope

Pope Borgare

Från:
    långt långt ut.......
    Snygg stor dressare! :)

3. andheg

andheg Friends of KS

Förstår frågeställningen...vilken plats ska den ta :) men egentligen spelar det ingen roll när det kommer till ens favvoklocka:)

4. Ryttaren

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås
    Fantastiskt vacker skapelse. De blå visarna och siffrorna är verkligen läckra!

5. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Den är stor och hög.

Inte särskilt dressad, men funkar säkert jättefint till kostym för det.

Jag gillar den.

Whedda, Jockinho och Molle gillar detta.
  6. Isodor

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
    Den är skitfin. Bättre IRL än på bild. Klassisk design med ett fantatiskt urverk.
    Väldigt hög kvalité på finish och detaljer.

Gillar både med blå samt guldvisare. Du kommer inte ångra dig.

Den fungerar utmärkt som kostymklocka.

Omen gillar detta.
  7. Kson

Kson Friends of KS

Satan va snygg den är! Tycker det är dress :)

8. B1884

B1884 Biskop

Från:
    Göteborg
    Har provat den ett antal gånger och jag tycker den är fantastisk!

Funkar nog jättebra till kostym, men även till piké + jeans.

Min personliga favorit ifrån IWC.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

9. Omen

Omen Goldmember

Den är allt.....den fungerar nästan vi alla tillfällen och det glädjer mig att du funderar på att skaffa en, det enda negativa jag kan komma på är isåfall "höjden"på klockan, men det är inget jag stör mig på, lycka till!
    Lite ögongodis att titta på..:)

Ako, Sundström, Bolio och 9 andra gillar detta.
  10. ErikGBG

ErikGBG Biskop

Skitfin men så jävla hög tyvärr annars hade jag ägt en för länge sedan.

11. Sond

Sond Friends of KS

En person, som äter lunch på samma restauranger som jag gör ibland, sportar samma som Omen Det gör att jag vid några tillfällen har suttit så att jag har kunnat kika lite på hans klocka. Det är grymt vacker. Men mycket stor. Personen i fråga har kostym och jag tycker det blir för stort till det. Och det är höjden som gör att den upplevs så stor.

12. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Saknar superlativ för den skapelsen!

J

Omen gillar detta.
  13. KalleKnuda

KalleKnuda Stadsbo

Från:
    Guldkusten
    Otroligt snygg, chefen har en ref 500109 (blåa tavlan) som man pillat lite på. Love at first sight! Fungerar till allting

14. Frele

Frele Stadsbo

Otroligt fin! Fantastiskt välsvarvad, men även jag är lite orolig för höjden. Är en av kandidaterna till mitt nästa inköp.

15. demondave

demondave Borgare

Från:
    Ack Värmeland du sköna
    En klocka som jag, som inte är särskilt dressig alls, blir sugen på imellanåt. Känns som att bandet kan dra den klockan åt vilket håll du vill. Orginal är mer dressat, ett något ruffare skinn skulle nog dressa ner klockan ordentligt utan att förstöra den.

Älskar tavlan och visarna, ett bra exempel på vad IWC är riktigt vassa på.

16. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

I min bok ingen dressare pga höjd och diameter. Mer casualfin. Vad nu det är...

17. 80s

80s Präst

Från:
    Sveriges ursprung
    Använder min varje dag. Visst det här med höjden var ngt jag var orolig för när jag beställde den.
    Det här kommer låta konstigt, men som tur är har den krympt ansenligt för mig o nu älskar (whoops ännu konstigare benämning) jag den verkligen. Provade en önskeklocka nyligen i london 5167 samt DD dessa kändes plötsligt oerhört nätta o knappt märkbara.
    Blir lite lycklig varje dag jag tar på den.
    Större klocka kan jag definitivt inte tänka mig dock.

PIC, Marcus och Omen gillar detta.
  18. CharlieSocks

CharlieSocks Stadsbo

Skulle den inte varit så monstruöst stor hade den suttit på min arm för länge sen :(

19. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Den är grym iaf!

20. Whedda

Whedda Präst

Varken eller och både och...

Den lyckas ju med något många dressklockor misslyckas med nämligen att kännas bärbar till mer ledig klädsel. Detta tror jag beror på den lite större storleken och tavellayouten. Samtidigt är det ett utmärkt val till kostym i dagens läge där folk knappast höjer på ögonbrynen ens över dykarklockor med gummiband till affärskostym. Jag tycker den är fin i blått men kanske allra bäst i guld med brunt läderband.

Omen gillar detta.
  21. Whedda

Whedda Präst

när jag såg tjockleken på 14mm omvärderar jag mitt tidigare uttalande som dressklocka. Det är väldigt tjockt fördelat på 42mm.
    Jag gillar i övrigt alla med klockan men föredrar tunna klockor.

22. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Den är inte sportig, inte dress....den klär sig som smart.... men sen krävs lite andra trix för att den ska hamna helt "rätt"......

80s och Omen gillar detta.
  23. Omen

Omen Goldmember

Håller med om höjden, men visst funkar det..:)

DrDre, PIC, 80s och 1 annan gillar detta.
  24. Patrike

Patrike Bonde

Från:
    Lidingö
    Tycker den är rätt dresad. Gillar storleken, då de flesta klassiska dress ur är så små att det ser feminint ut.

Har klämt på 5001 i rose ett antal gånger. Fantastisk design. Men det är något som tar emot. Att en urmakare ifrågasatt iwc,s kvalitet när jag rådfråga hjälper inte till heller.

Tänkte ta mig tid att titta på nya PP 5227 och ALS Grande Lange 1 Moon Phase.

Sent from my iPhone 6.5 using Tapatalk

25. Norrlänningen
    Trådstartare

Norrlänningen Präst

80s och Omen gillar detta.
  26. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Har du och din sambo/fru/flickvän matchande träningsoveraller på helgerna?

Sent from my iPhone using Tapatalk

CharlieSocks gillar detta.
  27. Patrike

Patrike Bonde

Från:
    Lidingö
    Ser feminint ut på mig, måste jag tillägga. Tycker att tex en 35mm dress kan funka grymt bra på andra.

Nej, de matchande overallerna har vi bara på vardagar.

Sent from my iPhone 6.5 using Tapatalk

28. fredrikb

fredrikb Stadsbo

Har just skaffat en 5001-07 (vit tavla, blå visare).

Dressare i klassiska termer vet jag inte om den är, men visst funkar den fint att ha till kostym. Som många påpekat är den ju dock rätt hög, så att få den att glida in under manschetten är knappast realistiskt. Istället får man bära den utanför, vilket bland annat Kevin Spacey gör i "House of Cards" på ett rätt snyggt sätt (detta är dock en 3714, men principen är densamma):

Sedan funkar den ju fint att bäratill tröja/jeans etc, men jag skulle nog inte ha den på mer formella tillställningar som bröllop etc, utan då skulle jag hellre ha något mindre, diskretare.

Värt även att nämna är att med dubbel manschett med manschettknappar blir det lätt lite "too much". Om man nöjer sig med silkesknutar så funkar det bättre.

Allt IMHO.

Sond gillar detta.
  29. Kvisten, laketwig och Norrlänningen gillar detta.
  30. POO

POO Präst

Snygg klocka men knappast dress, men dagligen syns diverse pulsklockor och annat skit burna som dressare så det kan ju kvitta.
    Dock påminner den om ett såndäringa fickur som blivit konverterat till ett armbandsur i något baltland pga de lite lustiga proportionerna.
    Förövrigt får jag nog hålla med mästerdödaren här ovanför.

Mårtenssons ur Brookfield