• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är nåt av dessa ur värda en renovering

Glutch

Breitling
En fråga rörande Omegan: Att det är en De Ville automatic det ser man ju, men när kan den tänkas vara gjord och har den någon ytterligare beteckning? Det verkar vara en tämligen ovanlig modell för jag finner ingen likadan när jag söker efter den...
 

Martin Lovasz

Audemars
En fråga rörande Omegan: Att det är en De Ville automatic det ser man ju, men när kan den tänkas vara gjord och har den någon ytterligare beteckning? Det verkar vara en tämligen ovanlig modell för jag finner ingen likadan när jag söker efter den...
Skulle tippa på 70-tal men det finns ett referensnummer på insidan av bakboetten man kan söka på.
 

rogart-63

Patek
En fråga rörande Omegan: Att det är en De Ville automatic det ser man ju, men när kan den tänkas vara gjord och har den någon ytterligare beteckning? Det verkar vara en tämligen ovanlig modell för jag finner ingen likadan när jag söker efter den...
Vad är det för storlek på den . Ser nästan ut att vara en dammodell? har aldrig sett någon som har datumet så långt in på tavlan?
 

Glutch

Breitling
Vad är det för storlek på den . Ser nästan ut att vara en dammodell? har aldrig sett någon som har datumet så långt in på tavlan?
Vet inte hur man mäter *skäms igen *
Glaset är iaf 25
Boetten är 30 och med krona 32 (kronan ÄR väl den man drar upp och ställer tiden med?)
Dammodell stämmer bra, den har då varit brukad av en kvinna innan och den skulle definitivt inte passa mina armar!
 
Senast ändrad:

Glutch

Breitling
Jag inser ju att jag har oerhört begränsad kunskap jämfört med er här så jag är ytterligt tacksam för ert tålamod! Klockor är nåt man kollar tid på och köper nytt när de krånglar har varit inställningen hittills
 

Martin Lovasz

Audemars
Titta vad jag har i skräplådan.

00001.jpg


Man kan förstå varför svarta klockor inte var så poppis för det håller inte färgen särskilt bra. modellen är från 1977/78. Observera att det är en tidszonmodell så för att ställa tiden drar man ut kronan som vanligt och ställer timman och datum men för att ställa minuter och sekunder trycker man istället in kronan i 5 sekunder, släpper upp och trycker in kronan snabbt igen så börjar sekund- och minut-visarna att snurra fortare.

00002.jpg


I hittar man antingen denna Tissot 2030 (SSIH 5500) eller uppföljaren 2031 (samma men med skruv för att lossa ställaxelns spärr). På Tisost verken hittar man ett serienummer som då avslöjar året den var tillverkad men detta upphörde när de gick upp i Swatch Group i början av 80-talet. Urverket var hopplöst omodernt när den släpptes och Tissot gick sedan över till ETA's mycket tunna och moderna urverk som släpptes 1979.

En detalj som var speciellt för en handfull tillverkare i början och som var en återvändsgränd är att man använd en liten elmotor och fördelen var att det är lätt att jobba med och robusta och så länge som motorn fungerar går urverket utan problem. Nackdelen är att de är dyra att byta ut och idag finns de sällan att hitta.

Ett litet råd här. Släng inte klockan om den fungerar (släng överhuvudtaget inte klockan) för en del Omega modeller från samma tid använder urverket och det gör att en fungerade motor är värd flera hundra kronor.
 
Senast ändrad:

Glutch

Breitling
Titta vad jag har i skräplådan.
00001.jpg

Man kan förstå varför svarta klockor inte var så poppis för det håller inte färgen särskilt bra. modellen är från 1977/78. Observera att det är en tidszonmodell så för att ställa tiden drar man ut kronan som vanligt och ställer timman och datum men för att ställa minuter och sekunder trycker man istället in kronan i 5 sekunder, släpper upp och trycker in kronan snabbt igen så börjar sekund- och minut-visarna att snurra fortare.
00002.jpg

I hittar man antingen denna Tissot 2030 (SSIH 5500) eller uppföljaren 2031 (samma men med skruv för att lossa ställaxelns spärr). På Tisost verken hittar man ett serienummer som då avslöjar året den var tillverkad men detta upphörde när de gick upp i Swatch Group i början av 80-talet. Urverket var hopplöst omodernt när den släpptes och Tissot gick sedan över till ETA's mycket tunna och moderna urverk som släpptes 1979.

En detalj som var speciellt för en handfull tillverkare i början och som var en återvändsgränd är att man använd en liten elmotor och fördelen var att det är lätt att jobba med och robusta och så länge som motorn fungerar går urverket utan problem. Nackdelen är att de är dyra att byta ut och idag finns de sällan att hitta.

Ett litet råd här. Släng inte klockan om den fungerar (släng överhuvudtaget inte klockan) för en del Omega modeller från samma tid använder urverket och det gör att en fungerade motor är värd flera hundra kronor.
Ha! Vad kul, tack för förträfflig info! Jag hade tänkt hänga kvar vid den ändå. Den är så ful att den är skoj. :D
 

Pictor

Audemars
Det kanske var då som nu; så ful att det är lite kul. Den är ju vulgärt gräslig - helt klart stenhård!
Vill markera din J . Wahlgren. Ett utsökt ur med en mkt. vacker gravyr, se på den fina kedjan, och avslutet som skulle in i västknappen. Den lilla röda signalen
kunde få en brud på fall när de begav sig. Ok, det var ett tag sen men historia slipar blicken för gott hantverk b.l.a. Hoppas att " Walle" får vara kvar hos dig.
 

Glutch

Breitling
Vill markera din J . Wahlgren. Ett utsökt ur med en mkt. vacker gravyr, se på den fina kedjan, och avslutet som skulle in i västknappen. Den lilla röda signalen
kunde få en brud på fall när de begav sig. Ok, det var ett tag sen men historia slipar blicken för gott hantverk b.l.a. Hoppas att " Walle" får vara kvar hos dig.
Då får det bli lite fler bilder på både den och den lilla
LD5ZL48h.jpg

fa461fsh.jpg

jJpzpNlh.jpg

S63Alwqh.jpg

Jag gillar ju spontant dessa bättre än omega fickuret även om det må vara värt mer
 

Glutch

Breitling
Kan du se om det finns ett serienummer på baksidan av Certina quartzklockan för jag är alltid ute efter mer information om Certina.
Jag ber om ursäkt för sent svar men livet kom ii mellan lite! Jag har iaf hittat ett nummer: 260 1089 41
Hoppas att det kan vara till nån glädje!

Jag tog och införskaffade autosol och polerade upp leijona uret med och det blev fantastiskt bra! Nu återstår bara resten av dem så det blir en trött tumme...
 

Glutch

Breitling
En annan fråga: När kan Leijona:n resp Lemania:n tänkas vara tillverkade?
Det vill säga dessa två:
pdJ4H6x.png

WAWwG6K.png

Jag tänkte skaffa mig tidsenliga armband till bägge men vet inte riktigt vad jag är på jakt efter.
Lemanian har just nu ett "sportigt" armband som jag förknippar med slutet på 60 början på 70-talet nångång. Det är liknande nedanstående fast det är i råare läder och utan sömmar, men stilen är den samma:
21_small%20copy.jpg

Leijonan satte jag temporärt en metallänk på (som varken hör hemma eller passar särskilt bra designmässigt) men det var vad som stod till buds hemma. Passar på att posta en bild på Leijonan när den är lite mer upputsad (putsningen och poleringen är inte färdig ännu men det syns en viss skillnad i varje fall!):
s4FJabW.jpg

Har ni några bra tips på vad jag ska klä dessa i eller åtminstone från när de kan tänkas härstamma?
 

Martin Lovasz

Audemars
Tack! Serienumrer talar om att vi befinner oss i det sena 80-talet med Certina klockan.

Leminia klockan är tillverkad från mitten till sent 40-tal. Man införde en logo av en enkel krona ovanför Lemania 51-52 så nyare än så är den inte, jag tror inte uppvridningskronan är original dock för den känns äldre. Leijona klockan ser ut som 60-tal för mig då den fortfarande har sub-sekund men man har gått över till Tritium i den självlysande färgen.

Ett råd dock och det är att inte använda metallarmband då dessa förstör hornen med tiden och det vill vi ju inte. :)
 

Glutch

Breitling
Tack! Serienumrer talar om att vi befinner oss i det sena 80-talet med Certina klockan.

Leminia klockan är tillverkad från mitten till sent 40-tal. Man införde en logo av en enkel krona ovanför Lemania 51-52 så nyare än så är den inte, jag tror inte uppvridningskronan är original dock för den känns äldre. Leijona klockan ser ut som 60-tal för mig då den fortfarande har sub-sekund men man har gått över till Tritium i den självlysande färgen.

Ett råd dock och det är att inte använda metallarmband då dessa förstör hornen med tiden och det vill vi ju inte. :)
Toppen, tack snälla för infon! Då blir det väl ett liknande armband på leijona klockan som nu sitter på lemania klockan då jag skarpt gillar stilen och decenniumet stämmer. Armband till lemania klockan; några tips där?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Topp