• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

JLC

Panerai
2-Faktor
Alaska project!
 

Bilagor

  • 242F3E79-DAA1-4FB6-B7A1-9A441CCD8561.png
    242F3E79-DAA1-4FB6-B7A1-9A441CCD8561.png
    623.2 KB · Visningar: 53

pmannen1

Breitling
2-Faktor
Hej, jag har lite frågor kring Speedmaster 105.012

  • Vilka delar bör vara original, dvs inte utbytta vid service eller renovering?
  • Är det ok att det är nya delar om dessa är tidsenliga?
  • Anses klockan vara "värdelös" om det inte är tidsenliga delar?
  • Hur mycket påverkas priset om det är nya tidsenliga delar jämfört med en där allt är original?

Jag har tittat runt lite och sett att det är väldigt olika kring vad som är utbytt på olika 105.012. Det vanligaste verkar vara att kronan. bezel, pushers, glas eller att visare är utbytta.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej, jag har lite frågor kring Speedmaster 105.012

  • Vilka delar bör vara original, dvs inte utbytta vid service eller renovering?
  • Är det ok att det är nya delar om dessa är tidsenliga?
  • Anses klockan vara "värdelös" om det inte är tidsenliga delar?
  • Hur mycket påverkas priset om det är nya tidsenliga delar jämfört med en där allt är original?

Jag har tittat runt lite och sett att det är väldigt olika kring vad som är utbytt på olika 105.012. Det vanligaste verkar vara att kronan. bezel, pushers, glas eller att visare är utbytta.
Du vill att boett, bakboett, tavla, visare, bezel och förstås verk är korrekt och ursprungliga. Det är en fördel om krona och pushers är original men utgör ingen större värdeminskning om det är servicedelar. Glas är i regel bytta och spelar väldigt lite roll på värdet.
 

105.012

Cartier
2-Faktor
Hej, jag har lite frågor kring Speedmaster 105.012

  • Vilka delar bör vara original, dvs inte utbytta vid service eller renovering?
  • Är det ok att det är nya delar om dessa är tidsenliga?
  • Anses klockan vara "värdelös" om det inte är tidsenliga delar?
  • Hur mycket påverkas priset om det är nya tidsenliga delar jämfört med en där allt är original?

Jag har tittat runt lite och sett att det är väldigt olika kring vad som är utbytt på olika 105.012. Det vanligaste verkar vara att kronan. bezel, pushers, glas eller att visare är utbytta.
Det är viktigt med rätt delar för värdet av klockan, men det beror vad klockan kostar och skicket på den. Vanligt är att tryckknappar, krona och glas är bytt. Jag bryr mig inte om glaset är bytt men tryckknappar och krona är fortfarande viktigt för mig. Anledningen att de ofta är bytta är för att säkra vattentäthet. Krona och tryckknappar som är tidsenliga går att få tag på i efterhand. Krona ca 5k och ett par tryckknappar ca 5k. Men om de andra delarna är ”fel” drar det iväg.
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
För min del så anser jag att det är omöjligt att vara säker på
att allting är "original" (om man avser att det enbart är de delar
som fanns med på klockan när den var ny) om man själv inte ägt den
sen den inköptes. Så jag anser att allt ska vara korrekt för referensen
förutom då plexit där jag inte tycker det spelar någon roll. Det som skiljer
plexit åt är mig veterligen enbart utseendet på Omega-loggan och den är ju
dessutom inte alltför lätt att se i vissa vinklar. Man vill ju inte ha ett
alltför repigt plexi men kan man få tag på ett NOS korrekt plexi så är ju
det att föredrar men det påverkar inte värdet för mig.

Vad gäller värdet på en klocka som inte innehåller 100% korrekta delar så brukar
jag utgå ifrån det värde som beskrivs här:


Sen drar jag av kostnaden för vad en korrekt komponent skulle kosta att
köpa för att slutligen lägga till vad man kan få för att sälja den
"felaktiga" komponenten.
 
Topp