• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Tuff

Panerai
2-Faktor
Trevlig dimmig tisdag!
IMG_3207.jpeg
 

Clark Wayne

Panerai
2-Faktor
Betyder det att jag egentligen inte behöver bry mig om klockan är servad eller inte isf?
Njae! Är klockan servad (och det finns bevis på det) kan du vara rätt säker på att du inte kommer behöva serva den i närtid. Ofta är klockan oftast under någon form av servicegaranti dessutom. Är den inte servad eller har "okänd servicehistorik" så får du räkna med att servicebehov kan uppstå när som helst. Och då får du betala den kostnaden. Mao kanske det kan vara värt att betala 5-6000 mer för en Reduced som nyligen blivit servad istället för att köpa en med okänd servicehistorik Givet att annat är likvärdigt.

Jag skulle nog därför säga att bör kolla upp och få ett exakt svar på vad en service av en Speedy Reduced kostar. Och sedan ta med den kostnaden i kalkylen när du bestämmer budget för ditt klockköp.
 

MKC

Omega
Njae! Är klockan servad (och det finns bevis på det) kan du vara rätt säker på att du inte kommer behöva serva den i närtid. Ofta är klockan oftast under någon form av servicegaranti dessutom. Är den inte servad eller har "okänd servicehistorik" så får du räkna med att servicebehov kan uppstå när som helst. Och då får du betala den kostnaden. Mao kanske det kan vara värt att betala 5-6000 mer för en Reduced som nyligen blivit servad istället för att köpa en med okänd servicehistorik Givet att annat är likvärdigt.

Jag skulle nog därför säga att bör kolla upp och få ett exakt svar på vad en service av en Speedy Reduced kostar. Och sedan ta med den kostnaden i kalkylen när du bestämmer budget för ditt klockköp.
Kanske svår fråga, men vad brukar en standard service för en reduced gå på? Otroligt sugen på att klicka hem en från JP på C24 eller dylikt.
 

Clark Wayne

Panerai
2-Faktor
Kanske svår fråga, men vad brukar en standard service för en reduced gå på? Otroligt sugen på att klicka hem en från JP på C24 eller dylikt.
Bra fråga! Tyvärr har jag inte ett bra svar på den. Skulle nog säga att det bästa är att höra av sig direkt till en Omega-auktoriserad uris och kolla. Går kanske även att ringa Omega (iaf Omegabutiken i Sthlm) och få en prisuppgift.
 

Klockjannen

Breitling
Njae! Är klockan servad (och det finns bevis på det) kan du vara rätt säker på att du inte kommer behöva serva den i närtid. Ofta är klockan oftast under någon form av servicegaranti dessutom. Är den inte servad eller har "okänd servicehistorik" så får du räkna med att servicebehov kan uppstå när som helst. Och då får du betala den kostnaden. Mao kanske det kan vara värt att betala 5-6000 mer för en Reduced som nyligen blivit servad istället för att köpa en med okänd servicehistorik Givet att annat är likvärdigt.

Jag skulle nog därför säga att bör kolla upp och få ett exakt svar på vad en service av en Speedy Reduced kostar. Och sedan ta med den kostnaden i kalkylen när du bestämmer budget för ditt klockköp.
Stort tack för bra förklaring!
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Njae! Är klockan servad (och det finns bevis på det) kan du vara rätt säker på att du inte kommer behöva serva den i närtid. Ofta är klockan oftast under någon form av servicegaranti dessutom. Är den inte servad eller har "okänd servicehistorik" så får du räkna med att servicebehov kan uppstå när som helst. Och då får du betala den kostnaden. Mao kanske det kan vara värt att betala 5-6000 mer för en Reduced som nyligen blivit servad istället för att köpa en med okänd servicehistorik Givet att annat är likvärdigt.

Jag skulle nog därför säga att bör kolla upp och få ett exakt svar på vad en service av en Speedy Reduced kostar. Och sedan ta med den kostnaden i kalkylen när du bestämmer budget för ditt klockköp.

Exakt, och det finns gott om Speedmasters med okänd servicehistorik på marknaden. Ska man köpa ett sådant objekt som inte är mindre än 5 år gammalt så bör man se till att priset även motsvarar detta. Servicen är en rätt stor del av värdet på en speedmaster.
 

Klockjannen

Breitling
Kanske svår fråga, men vad brukar en standard service för en reduced gå på? Otroligt sugen på att klicka hem en från JP på C24 eller dylikt.
När man köper från jp exempelvis, tillkommer ju tull/skatt.. kan man komma ifrån det på något vis? Priserna därifrån är ju ca 10-15k lägre än från europa. Kanske för den anledningen jag frågade om precis?
 

Clark Wayne

Panerai
2-Faktor
När man köper från jp exempelvis, tillkommer ju tull/skatt.. kan man komma ifrån det på något vis? Priserna därifrån är ju ca 10-15k lägre än från europa. Kanske för den anledningen jag frågade om precis?
Nej, men kan inte (och bör för den skull inte heller försöka) komma ifrån skatten. 25% moms på totalkostnaden (inklusive fraktavgift) samt en liten symbolisk summa för tull tillkommer. Köper man något från utanför EU så får man snällt betala skatten och man får helt enkelt räkna på att det blir 25% dyrare än vad prislappen säger.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
När man köper från jp exempelvis, tillkommer ju tull/skatt.. kan man komma ifrån det på något vis? Priserna därifrån är ju ca 10-15k lägre än från europa. Kanske för den anledningen jag frågade om precis?

Nej går den via post är det svårt att slippa moms. Du kan använda dig av transitland men då ska leverantören du köper ifrån erbjuda detta. Vilket jag tror är ovanligt när det gäller klockor men har dålig koll. Enda sättet mig veterligen att komma undan detta är att åka dit och göra köpet fysiskt.
 

Clark Wayne

Panerai
2-Faktor
Nej går den via post är det svårt att slippa moms. Du kan använda dig av transitland men då ska leverantören du köper ifrån erbjuda detta. Vilket jag tror är ovanligt när det gäller klockor men har dålig koll. Enda sättet mig veterligen att komma undan detta är att åka dit och göra köpet fysiskt.
Tyvärr funkar inte fysiskt köp på plats heller. Så länge värdet överstiger SEK 5000 måste det förtullas och momsas vid inresa till Sverige.
 
Topp