• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Ronke

Omega
Tjena alla Speedy entusiaster! Behöver lite hjälp och råd.
Jag har i dagsläget min Omega Speedmaster 145012-67 hos urmakaren för service. Där säger de att kronan+uppdragsaxel+kronhals måste bytas. I dagsläget tror att det sitter rätt krona tillhörande referensen. Jag kommer självklart få behålla gamla kronan efter servicen är utförd, nu har jag även fått frågan om jag vill byta glaset. Min fråga till er är hur påverkar det priset om jag byter ut delarna? Som tex glaset som egentligen inte behöver bytas men har lite repor här o där...
 
Hej på er speedyfans.

Är det någon av er som var med på 90-talet och vet vilken typ av läderband som satt på speedmaster proff (3592.50) om de inte köptes på länk. Eller gick det ens att köpa dem ny med läder?

Mvh
Mikael
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Tjena alla Speedy entusiaster! Behöver lite hjälp och råd.
Jag har i dagsläget min Omega Speedmaster 145012-67 hos urmakaren för service. Där säger de att kronan+uppdragsaxel+kronhals måste bytas. I dagsläget tror att det sitter rätt krona tillhörande referensen. Jag kommer självklart få behålla gamla kronan efter servicen är utförd, nu har jag även fått frågan om jag vill byta glaset. Min fråga till er är hur påverkar det priset om jag byter ut delarna? Som tex glaset som egentligen inte behöver bytas men har lite repor här o där...
Påverkar priset mycket negativt. Ju mer tidsenlig klockan är, alltså korrekt delar som tillhör klockan så påverkar det klockan positivt.
 

Ronke

Omega
Påverkar priset mycket negativt. Ju mer tidsenlig klockan är, alltså korrekt delar som tillhör klockan så påverkar det klockan positivt.
Okej, även om de då använder original delar från omega så påverkar det alltså priset negativt om de byter kronan tex? Glaset hade då också varit från omega. Har lämnat in den på Urteknik så hoppas de vet vad de gör.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Tjena alla Speedy entusiaster! Behöver lite hjälp och råd.
Jag har i dagsläget min Omega Speedmaster 145012-67 hos urmakaren för service. Där säger de att kronan+uppdragsaxel+kronhals måste bytas. I dagsläget tror att det sitter rätt krona tillhörande referensen. Jag kommer självklart få behålla gamla kronan efter servicen är utförd, nu har jag även fått frågan om jag vill byta glaset. Min fråga till er är hur påverkar det priset om jag byter ut delarna? Som tex glaset som egentligen inte behöver bytas men har lite repor här o där...
Behåll kronan som sagt, borde gå att återanvända om den inte är totalt utsliten. Glaset spelar mindre roll.
 

105.012

Cartier
2-Faktor
Tjena alla Speedy entusiaster! Behöver lite hjälp och råd.
Jag har i dagsläget min Omega Speedmaster 145012-67 hos urmakaren för service. Där säger de att kronan+uppdragsaxel+kronhals måste bytas. I dagsläget tror att det sitter rätt krona tillhörande referensen. Jag kommer självklart få behålla gamla kronan efter servicen är utförd, nu har jag även fått frågan om jag vill byta glaset. Min fråga till er är hur påverkar det priset om jag byter ut delarna? Som tex glaset som egentligen inte behöver bytas men har lite repor här o där...
Hej, var servar du den? Är det verkligen så att du måste byta kronan? Varför behövs den bytas?

Om du önskar att få den vattentät behöver du säkerligen byta, se till att spara originalet. Har du en bild på ”originalet”? Är ett alternativ att behålla kronan men byta axeln?

Att byta glas kan du ju göra och skulle nog säga att det knappt gör skillnad på värdet. Ofta har gamla klockor redan bytt glas och krona och det är enklare för urmakare att bara byta än att polera bort repor. Tex om plexiglaset inte är sprucket eller har för djupa repor går det att polera bort repor.
 
Senast ändrad:

JeppeH

Omega
@Klockjannen

Nu är det här en helt annan typ av Speedmaster men det kanske är intressant ändå.

IMG_3024.jpeg


Den är från 2006 och var innan service nu i februari oöppnad. Tack vare att klockan inte använts dagligen under alla år så behövdes inte allt för många delar bytas (väntar på email från urmakaren för lista) men hela verket är nedplockat, servat och smort. Det kostade prick 8000 kr ink moms vilket ändå känns rimligt med tanke på att det är några timmars jobb, och så betalar man ju för kunskapen. Hade fler delar behövt bytas kunde servicen/repet gått på över 12 000 kr.

Anser för egen del att service måste räknas in på allt gammalt om kvitto eller trovärdiga uppgifter om motsatsen saknas.
 

Ronke

Omega
Hej, var servar du den? Är det verkligen så att du måste byta kronan? Varför behövs den bytas?

Om du önskar att få den vattentät behöver du säkerligen byta, se till att spara originalet. Har du en bild på ”originalet”? Är ett alternativ att behålla kronan men byta axeln?

Att byta glas kan du ju göra och skulle nog säga att det knappt gör skillnad på värdet. Ofta har gamla klockor redan bytt glas och krona och det är enklare för urmakare att bara byta än att polera bort repor. Tex om plexiglaset inte är sprucket eller har för djupa repor går det att polera bort repor.
Hej, jag servar den på Urteknik. För mig behöver den inte vara vattentät kommer ej vara i vattnet med den i vilket fall. Plexiglaset har inga sprickor men djupa repor skulle jag säga. Här kommer bilder, som sagt jag vet inte ens om det är en original krona det kanske ni i forumet kan svara på?
IMG_1560.jpeg
 

105.012

Cartier
2-Faktor
Hej, jag servar den på Urteknik. För mig behöver den inte vara vattentät kommer ej vara i vattnet med den i vilket fall. Plexiglaset har inga sprickor men djupa repor skulle jag säga. Här kommer bilder, som sagt jag vet inte ens om det är en original krona det kanske ni i forumet kan svara på?
IMG_1560.jpeg
Den är original 👍. Jag skulle be dem om möjligt använda kronan men byta axel om det så behövs. Sen skulle jag be dem att inte polera klockan men det har du kanske redan gjort?
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
@Klockjannen

Nu är det här en helt annan typ av Speedmaster men det kanske är intressant ändå.

IMG_3024.jpeg


Den är från 2006 och var innan service nu i februari oöppnad. Tack vare att klockan inte använts dagligen under alla år så behövdes inte allt för många delar bytas (väntar på email från urmakaren för lista) men hela verket är nedplockat, servat och smort. Det kostade prick 8000 kr ink moms vilket ändå känns rimligt med tanke på att det är några timmars jobb, och så betalar man ju för kunskapen. Hade fler delar behövt bytas kunde servicen/repet gått på över 12 000 kr.

Anser för egen del att service måste räknas in på allt gammalt om kvitto eller trovärdiga uppgifter om motsatsen saknas.

Det måste definitivt räknas in. Med tanke på värdet på vissa Speedmaster referenser så kan en service på 10k bli en väldigt stor skillnad på priset du betalar. Lita absolut aldrig på säljare som hävdar att nån urmakare sagt till dom att det inte finns något servicebehov på klockan eller dylikt. Är den 20 år gammal ska defintivt service vara inprisat när man köper.
 

Ronke

Omega
Den är original 👍. Jag skulle be dem om möjligt använda kronan men byta axel om det så behövs. Sen skulle jag be dem att inte polera klockan men det har du kanske redan gjort?
Skönt att höra! Har varit i kontakt med urmakaren nu. Dom behåller kronan som sitter på och byter axeln. Har redan sagt att de inte ska polera den, tack alla som svara på frågorna! Trevlig helg på er :)
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Nytillskott från -84 som jag tänkte ge mig på att serva själv och ev montera på originaltavla igen på. Har även originalvisare jag tänkte försöka matcha ny lysmassa på. Ev sätta på original bezeln med. Ska ta lite bra bilder men vad säger ni? Borde man låta dom nya delarna sitta kvar? Känns inte så charmigt?

IMG_0535.jpeg
IMG_0530.jpeg
IMG_5846.jpeg
IMG_5847.jpeg
IMG_5848.jpeg
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Nytillskott från -84 som jag tänkte ge mig på att serva själv och ev montera på originaltavla igen på. Har även originalvisare jag tänkte försöka matcha ny lysmassa på. Ev sätta på original bezeln med. Ska ta lite bra bilder men vad säger ni? Borde man låta dom nya delarna sitta kvar? Känns inte så charmigt?

IMG_0535.jpeg
IMG_0530.jpeg
IMG_5846.jpeg
IMG_5847.jpeg
IMG_5848.jpeg
Så kul! Jag hade nog velat att den ska se så tidsenlig ut så möjligt annars försvinner charmen för en 40 åring speedy i mitt tycke.
 

Enlundgren

Cartier
Nytillskott från -84 som jag tänkte ge mig på att serva själv och ev montera på originaltavla igen på. Har även originalvisare jag tänkte försöka matcha ny lysmassa på. Ev sätta på original bezeln med. Ska ta lite bra bilder men vad säger ni? Borde man låta dom nya delarna sitta kvar? Känns inte så charmigt?

IMG_0535.jpeg
IMG_0530.jpeg
IMG_5846.jpeg
IMG_5847.jpeg
IMG_5848.jpeg
Återställ! Helt klart! Jag hoppas på att få se lite bilder på det också, det är riktigt kul att se dina projekt! 👍🏻
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Återställ! Helt klart! Jag hoppas på att få se lite bilder på det också, det är riktigt kul att se dina projekt! 👍🏻
Hittade nu att orginalkrona också följe med, satt en bruten uppdragsaxel på den. Så den ska väl också tillbaka. Original pushers låg också i en påse. Dom ser man väl inte nån skillnad på dock? Men original ska väl tillbaka där med?

Kan absolut dela bilder längs vägen här om ni vill 😊👍

Även originalglaset hittade jag nu. bör också bytas tillbaka ju. Ser inte ut att vara sprucket, enbart repigt så borde kunna poleras upp.
 
Senast ändrad:

ArakanI

Breitling
2-Faktor
På tal om service, jag lämnade in min 3861 på ett garantiärende hos Omega(WoS) då den tappar ca 2 minuter per dag.

Kommer den att poleras då?

Jag har burit den i princip varje dag sedan jag köpte den i Juni 2021, så den har ju en del spår av användning. Spår som jag gärna har kvar då det ändå är en bruksklocka.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
På tal om service, jag lämnade in min 3861 på ett garantiärende hos Omega(WoS) då den tappar ca 2 minuter per dag.

Kommer den att poleras då?

Jag har burit den i princip varje dag sedan jag köpte den i Juni 2021, så den har ju en del spår av användning. Spår som jag gärna har kvar då det ändå är en bruksklocka.
Troligen så poleras den då, som en del av servicen.
 

Dr H

Cartier
2-Faktor
Hej Speedyvänner,
Jag köpte min Speedy Pro .005 i slutet av 2022, begagnad av en firma som hade lagt ut den på Tradera. Den kom fullset med stora boxen med alla tillbehör som ska vara med, utom garantikortet. Finns det något enkelt sätt att ta reda på vilket år den är i från? Eller måste man ta den till en AD? Alla böcker som följde med har tryckår 2016, så den borde inte vara äldre än så.
Allt gott!
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Studerade delarna ikväll. Tavlan var tyvärr risigare är jag trodde. Men ska se om det går att tvätta den lite. För så som den ser ut nu är jag inte så sugen på att stoppa i den. Lysmassan har runnit ut och gjort fläckar.

Visarna var också dom ganska slitna. Det syns nog inte lika tydligt dock. Men inser att jag saknar minutvisare och en visare till subdial. Så kanske får bli dom nya visarna trots allt.

Bezeln tycker jag ser bättre ut. Även om den har några dings så är den ju i helt ok skick och borde sitta på klockan igen.

Glaset ser också okej ut. Finns en del repor på insidan också. Är osäker på hur känslig omega loggan är för att polera insidan, men lite polywatch får det nog bli iaf. Utsidan går jag på med grövre polering sen.

Kronan ser bra ut. Jag monterade ur den trasiga uppdragsaxeln.

IMG_0545.jpeg
IMG_0546.jpeg

IMG_0551.jpeg
IMG_0552.jpeg
IMG_0553.jpeg
IMG_0554.jpeg
IMG_0547.jpeg
IMG_0548.jpeg
IMG_0550.jpeg
 
Topp