• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

O-scar

Panerai
2-Faktor
14F3657B-52B7-4F7D-8F04-4C83CD8D809A.jpeg

Tänkte göra entré i denna tråd med nyförvärvet. Grymt nöjd, grämer mig att jag missade Speedy Tuesday med en dags marginal, men det kommer lyckligtvis fler. Har (likt några andra?) problem med att få perfekt passform på länken, för tillfället lite för tajt och med en extra länkbit troligen lite löst även om jag flyttar microjusteringen ett snäpp in. Testar med för tajt några dagar innan jag provar något lösare. Annars får det nog bli läder eller dylikt under sommaren och länk på höst/vinter när handleden är mindre svullen. Tack för mig.
Jag har också svårt att få det perfekt, precis som många andra. Men jag har alltid en sån där man tar ur sim kortet i en iPhone i plånboken. Säg att man bara sitter och gör ingenting till att vara lite aktiv, då om handleden sväller så flyttar jag bara spännet med den prylen till yttersta. Funkar fin fint :)
 

Pave

Cartier
2-Faktor
Jag har också svårt att få det perfekt, precis som många andra. Men jag har alltid en sån där man tar ur sim kortet i en iPhone i plånboken. Säg att man bara sitter och gör ingenting till att vara lite aktiv, då om handleden sväller så flyttar jag bara spännet med den prylen till yttersta. Funkar fin fint :)

Får lov att experimentera, smart med iPhone prylen förresten.
 

dempha

Rolex
2-Faktor
14F3657B-52B7-4F7D-8F04-4C83CD8D809A.jpeg

Tänkte göra entré i denna tråd med nyförvärvet. Grymt nöjd, grämer mig att jag missade Speedy Tuesday med en dags marginal, men det kommer lyckligtvis fler. Har (likt några andra?) problem med att få perfekt passform på länken, för tillfället lite för tajt och med en extra länkbit troligen lite löst även om jag flyttar microjusteringen ett snäpp in. Testar med för tajt några dagar innan jag provar något lösare. Annars får det nog bli läder eller dylikt under sommaren och länk på höst/vinter när handleden är mindre svullen. Tack för mig.
Som tur är så är det bara 6 dagar kvar till nästa :cool: hoppas det löser sig med länken!
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Upptäckte precis ett sylvasst stift sticka ut från min 1479-länk. Förslag på åtgärd? Trycka tillbaks eller dra ut helt?

3308ECEB-0FE4-40DE-BC3A-A341B951287B.jpeg
 

Calvin

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej!
Tänkte passa på att presentera en Speedmaster som verkar vara ganska ovanlig - i alla fall här på KS.
Det hela började för min del med att jag köpte en bok:
CAL00162.jpg

(som förövrigt kan rekommenderas)
Jag fastnar på sidan där Ben Clymer (grundare av Hodinkee) visar upp sin första riktiga klocka och den som fick honom att börja intressera sig för klockor på allvar och konstaterar att det är en Speedmaster jag aldrig tidigare sett - kanske inte så snygg i egentlig bemärkelse men definitivt annorlunda och lite kul...
CAL00163.jpg


Nyfiken går jag in på Chrono24 "bara för att kolla" och för att göra en ganska kort historia ännu kortare så visar det sig att det finns ett par till salu varav en är lokaliserad i samma stad som jag. Några meddelanden senare visar det sig att säljaren befinner sig ca 100m från min arbetsplats. Det kan inte vara ett sammanträffande. Det måste vara ödet.
Någon dag senare är den min!
CAL00164.jpg

CAL00167.jpg

CAL00176.jpg

CAL00177.jpg

CAL00181.jpg

Jag kan inte påstå att den får särskilt mycket handledstid, jag har en Speedmaster Professional .005 också som känns betydligt mer stilren och ja, professionell, men jag är glad att jag har den här. Speciellt somriga dagar då man känner sig lite extra lekfull och avslappnad är det kul att sätta på sig något som är lite lekfullt och färgglatt!
Slutligen lite fakta (saxat från Omegas hemsida):
Speedmaster Day-Date
Reference 3520.53.00
Case: Steel Case
Diameter: 39 mm
Dial Colour: Grey
WATER RESISTANCE 5 bar (50 metres / 167 feet)
FEATURES 24 hours Chronograph, Day-Date, Small seconds, Tachymeter
MOVEMENT Calibre: Omega 1151 Self-winding chronograph movement with rhodium-plated finish.
Power reserve: 44 hours


Tack och hej och ha en fortsatt fin söndag!
/c
 

Thunell

Panerai
2-Faktor
Hej!
Tänkte passa på att presentera en Speedmaster som verkar vara ganska ovanlig - i alla fall här på KS.
Det hela började för min del med att jag köpte en bok:
CAL00162.jpg

(som förövrigt kan rekommenderas)
Jag fastnar på sidan där Ben Clymer (grundare av Hodinkee) visar upp sin första riktiga klocka och den som fick honom att börja intressera sig för klockor på allvar och konstaterar att det är en Speedmaster jag aldrig tidigare sett - kanske inte så snygg i egentlig bemärkelse men definitivt annorlunda och lite kul...
CAL00163.jpg


Nyfiken går jag in på Chrono24 "bara för att kolla" och för att göra en ganska kort historia ännu kortare så visar det sig att det finns ett par till salu varav en är lokaliserad i samma stad som jag. Några meddelanden senare visar det sig att säljaren befinner sig ca 100m från min arbetsplats. Det kan inte vara ett sammanträffande. Det måste vara ödet.
Någon dag senare är den min!
CAL00164.jpg

CAL00167.jpg

CAL00176.jpg

CAL00177.jpg

CAL00181.jpg

Jag kan inte påstå att den får särskilt mycket handledstid, jag har en Speedmaster Professional .005 också som känns betydligt mer stilren och ja, professionell, men jag är glad att jag har den här. Speciellt somriga dagar då man känner sig lite extra lekfull och avslappnad är det kul att sätta på sig något som är lite lekfullt och färgglatt!
Slutligen lite fakta (saxat från Omegas hemsida):
Speedmaster Day-Date
Reference 3520.53.00
Case: Steel Case
Diameter: 39 mm
Dial Colour: Grey
WATER RESISTANCE 5 bar (50 metres / 167 feet)
FEATURES 24 hours Chronograph, Day-Date, Small seconds, Tachymeter
MOVEMENT Calibre: Omega 1151 Self-winding chronograph movement with rhodium-plated finish.
Power reserve: 44 hours


Tack och hej och ha en fortsatt fin söndag!
/c


Cool ju!! Grattis till köpet. :)
 

Calvin

KS Explorers Club
2-Faktor
Cool ju!! Grattis till köpet. :)
Tack så mycket!
Själva köpet skedde för ett bra tag sedan men den har fått nytt liv nu efter en tur till urmakaren där den fick ett nytt glas. Originalglaset var antireflexbehandlat på insidan och den behandlingen hade börjat släppa vilket inte såg så roligt ut - var först orolig för att det var kondens men så var inte fallet.
 
Topp