• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

dempha

Rolex
2-Faktor
Hej!
Tänkte passa på att presentera en Speedmaster som verkar vara ganska ovanlig - i alla fall här på KS.
Det hela började för min del med att jag köpte en bok:
CAL00162.jpg

(som förövrigt kan rekommenderas)
Jag fastnar på sidan där Ben Clymer (grundare av Hodinkee) visar upp sin första riktiga klocka och den som fick honom att börja intressera sig för klockor på allvar och konstaterar att det är en Speedmaster jag aldrig tidigare sett - kanske inte så snygg i egentlig bemärkelse men definitivt annorlunda och lite kul...
CAL00163.jpg


Nyfiken går jag in på Chrono24 "bara för att kolla" och för att göra en ganska kort historia ännu kortare så visar det sig att det finns ett par till salu varav en är lokaliserad i samma stad som jag. Några meddelanden senare visar det sig att säljaren befinner sig ca 100m från min arbetsplats. Det kan inte vara ett sammanträffande. Det måste vara ödet.
Någon dag senare är den min!
CAL00164.jpg

CAL00167.jpg

CAL00176.jpg

CAL00177.jpg

CAL00181.jpg

Jag kan inte påstå att den får särskilt mycket handledstid, jag har en Speedmaster Professional .005 också som känns betydligt mer stilren och ja, professionell, men jag är glad att jag har den här. Speciellt somriga dagar då man känner sig lite extra lekfull och avslappnad är det kul att sätta på sig något som är lite lekfullt och färgglatt!
Slutligen lite fakta (saxat från Omegas hemsida):
Speedmaster Day-Date
Reference 3520.53.00
Case: Steel Case
Diameter: 39 mm
Dial Colour: Grey
WATER RESISTANCE 5 bar (50 metres / 167 feet)
FEATURES 24 hours Chronograph, Day-Date, Small seconds, Tachymeter
MOVEMENT Calibre: Omega 1151 Self-winding chronograph movement with rhodium-plated finish.
Power reserve: 44 hours


Tack och hej och ha en fortsatt fin söndag!
/c
Den där speedyn har jag aldrig sett förut:) Kul historia och grattis till den där balla dinkan!
 

Fillesmurfen

Breitling
Godmorgon alla! Igår hämtade jag ut min Speedy från garantiärendet. Riktigt imponerad faktiskt, lämnade in precis innan stängning förra måndagen, fick SMS att den var klar och kunde hämtas igår på fm. Så från att jag lämnade in den hos Eriksons Urhandel, de skickar till Omega, Omega reparerar, Omega skickar tillbaka och allt detta under en vecka.

Men bäst av allt? Att jag fick tillbaka den innan Speedy Tuesday :)
4B49A95E-5138-4711-9E4A-B2C04E993443.jpeg
 

snuttjulle

Panerai
2-Faktor
Daily beater......... Professional eller Reduced (begagnade) ?

Ja, vad säger panelen ? Det ekonomiska förnuftet säger Reduced, en sådan borde man väl kunna skrapa hem för 15-20K. Men den är ju lite mindre.... Å andra sidan kanske det skulle vara synd att slita på en Professional dagligen ? Dessa betingar ju onekligen en högre ekonomisk insats.

Åh dessa I-lands problem !!!
 

Fredriks89

Cartier
2-Faktor
Daily beater......... Professional eller Reduced (begagnade) ?

Ja, vad säger panelen ? Det ekonomiska förnuftet säger Reduced, en sådan borde man väl kunna skrapa hem för 15-20K. Men den är ju lite mindre.... Å andra sidan kanske det skulle vara synd att slita på en Professional dagligen ? Dessa betingar ju onekligen en högre ekonomisk insats.

Åh dessa I-lands problem !!!
Jag körde på en Professional. Resonerade att om den överlevde resan till månen tur och retur så klarar den nog vardagen här rätt bra. Men båda är ju grymma klockor och som du skrev så är ju reduced lite billigare och finns i massor med trevliga varianter.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Daily beater......... Professional eller Reduced (begagnade) ?

Ja, vad säger panelen ? Det ekonomiska förnuftet säger Reduced, en sådan borde man väl kunna skrapa hem för 15-20K. Men den är ju lite mindre.... Å andra sidan kanske det skulle vara synd att slita på en Professional dagligen ? Dessa betingar ju onekligen en högre ekonomisk insats.

Åh dessa I-lands problem !!!
Herregud vad konstig resonerat?
 

snuttjulle

Panerai
2-Faktor
Jaha, ja men det låter enkelt. Då behöver man alltså inte ta in andra personers erfarenheter av hur (i detta fallet) en ganska värdefull klocka skulle fungera i vardagligt bruk med tanke på slitage, servicekostnader osv..... Det är ju ändå två ganska olika klockor i materialhänseende (urverk, glas mm). Till utseendet är dom ganska lika.
My mistake - jag trodde det var ett diskussionsforum.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jaha, ja men det låter enkelt. Då behöver man alltså inte ta in andra personers erfarenheter av hur (i detta fallet) en ganska värdefull klocka skulle fungera i vardagligt bruk med tanke på slitage, servicekostnader osv..... Det är ju ändå två ganska olika klockor i materialhänseende (urverk, glas mm). Till utseendet är dom ganska lika.
My mistake - jag trodde det var ett diskussionsforum.
Jag skulle säga såhär; köp den du är bekväm med att använda. Låter som om reduced skulle kunna vara bättre då du ställer frågan. Hållbarhet behöver du nog inte tänka på så vida du inte kör padda eller bilar till vardags.
När jag köpte min från -69 var den inte så dyr och jag hade den väldigt ofta, nu är jag mer restriktiv i mitt användande av den.
Köpte mig en SKX som beater och en SMP som daily driver för att slippa gå naken.
 

snuttjulle

Panerai
2-Faktor
Jag skulle säga såhär; köp den du är bekväm med att använda. Låter som om reduced skulle kunna vara bättre då du ställer frågan. Hållbarhet behöver du nog inte tänka på så vida du inte kör padda eller bilar till vardags.
När jag köpte min från -69 var den inte så dyr och jag hade den väldigt ofta, nu är jag mer restriktiv i mitt användande av den.
Köpte mig en SKX som beater och en SMP som daily driver för att slippa gå naken.
Ok, tack för input. Kör ju bil men "bilar" inte ;) (var tvungen att tänka lite....)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jaha, ja men det låter enkelt. Då behöver man alltså inte ta in andra personers erfarenheter av hur (i detta fallet) en ganska värdefull klocka skulle fungera i vardagligt bruk med tanke på slitage, servicekostnader osv..... Det är ju ändå två ganska olika klockor i materialhänseende (urverk, glas mm). Till utseendet är dom ganska lika.
My mistake - jag trodde det var ett diskussionsforum.
För det första; bara för att du inte gillar svaren du får innebär inte att det inte är en diskussion på ett diskussionsforum.

För det andra; Jag förstår fortfarande inte varför du försöker resonera dig fram till vad som hade varit ekonomiskt smartast? Är det inte mycket roligare att köpa det man faktiskt vill ha? Om ditt svar på det är att du inte vet om du har råd med det du faktiskt vill ha (utgår från att det är Speedy pro), så kan du väl börja med att undersöka vad det skulle kosta att äga en sån? Det är inget som kostar mer än 6-7k var femte år, och det är ingen superlyxgrej utan det är bara att bära varje dag om man vill det - facit har du på de 778 sidorna i den här tråden.
 
  • Like
Reactions: NRE

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Jaha, ja men det låter enkelt. Då behöver man alltså inte ta in andra personers erfarenheter av hur (i detta fallet) en ganska värdefull klocka skulle fungera i vardagligt bruk med tanke på slitage, servicekostnader osv..... Det är ju ändå två ganska olika klockor i materialhänseende (urverk, glas mm). Till utseendet är dom ganska lika.
My mistake - jag trodde det var ett diskussionsforum.
Speedy Pro funkar utmärkt i vardagen.

Till utseendet är de långt ifrån varandra.
 
Topp