• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag kommer nog aldrig att förstå mig på begagnatmarknaden för klockor....
Håller med om att det blir ett svårt segment innan en klocka blir vintage och får nån sorts premium tack vare det. När en klocka bara är begagnad, eller semi-vintage borde den ju rimligtvis vara billigare än en ny likandan. Nu blir väl iofs en begagnad Speedy plus service något billigare än en helt ny men det är inte en betydande skillnad.
 
Håller med om att det blir ett svårt segment innan en klocka blir vintage och får nån sorts premium tack vare det. När en klocka bara är begagnad, eller semi-vintage borde den ju rimligtvis vara billigare än en ny likandan. Nu blir väl iofs en begagnad Speedy plus service något billigare än en helt ny men det är inte en betydande skillnad.

Det är koko. En 20 år gammal speedy är lika mycket vintage som en 20 år gammal V70, och en sådan skiljer sig inte bara en service från en ny.

Om den är oservad kan vi dra av lite, säg 22. Med service blir det 27. Det är lägre än en ny. Troligtvis skulle han kunna få den ännu lite lägre om den var helt oservad.

Det är inte motsvarande 20 år lägre än en ny iaf.
 

Zalath

Panerai
Det är koko. En 20 år gammal speedy är lika mycket vintage som en 20 år gammal V70, och en sådan skiljer sig inte bara en service från en ny.
Det är inte motsvarande 20 år lägre än en ny iaf.
Fast tappar en Speedy så mycket i värde över tid? Jag tycker det ser ut som värdet är relativt konstant. Får säkert en 20-årig lite lägre, men om du ska ha ett specifikt årtal är det inte alltid så lätt att hitta en som ser fin ut för ett lågt pris.
 
Fast tappar en Speedy så mycket i värde över tid? Jag tycker det ser ut som värdet är relativt konstant. Får säkert en 20-årig lite lägre, men om du ska ha ett specifikt årtal är det inte alltid så lätt att hitta en som ser fin ut för ett lågt pris.

Det är ju det den inte gör, en 20 år gammal V70 är inte värd någonting, men en speedy verkar vara värd mer än sitt nypris, vilket jag finner koko :p
 

Fred72

Cartier
Mycket snack, lite bilder.
DSC_0014-01.jpeg
 

Kasper

Friends of KS
Var nyss på Nymans och testade en speedmaster (den med hesaliteglas) och jag är väldigt sugen :) Funderar på antingen den eller nya explorer 1 för att komplettera min blåa pelagos. Var lite fundersam över storleken (att ha två stora klockor) men tyckte den bar sig mycket mindre än pelagosen så det är nog inget problem.

Är också väldigt frestad att köra lite olika band till speedyn (något som tyvärr inte blir bra enligt mig på pelagosen.) Är det enkelt att byta band och så?

Och självklart tog jag en bild :)
20160813_132641.jpg


Vad tycker ni, ska min nästa klocka bli en Omega Speedmaster ? :D
 

Zalath

Panerai
Var nyss på Nymans och testade en speedmaster (den med hesaliteglas) och jag är väldigt sugen :) Funderar på antingen den eller nya explorer 1 för att komplettera min blåa pelagos. Var lite fundersam över storleken (att ha två stora klockor) men tyckte den bar sig mycket mindre än pelagosen så det är nog inget problem.

Är också väldigt frestad att köra lite olika band till speedyn (något som tyvärr inte blir bra enligt mig på pelagosen.) Är det enkelt att byta band och så?

Och självklart tog jag en bild :)
20160813_132641.jpg


Vad tycker ni, ska min nästa klocka bli en Omega Speedmaster ? :D

Båda är superfina klockor som har ganska mycket gemensamt. Gammal design som inte har ändrats så mycket (förutom storleken på 214270), svartvita stålklockor och inte så mycket lullull. Det är lätt att byta band på en Speedy om du har rätt verktyg. Det medföljer ett till de nyare, och köper du en lite äldre utan kostar det några hundra. Båda kommer passa kanon till din Pelagos. Välj den som känns bäst. Kan du inte bestämma dig tycker jag du tar Speedyn, om inte för att den är ganska mycket billigare. :)
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Var nyss på Nymans och testade en speedmaster (den med hesaliteglas) och jag är väldigt sugen :) Funderar på antingen den eller nya explorer 1 för att komplettera min blåa pelagos. Var lite fundersam över storleken (att ha två stora klockor) men tyckte den bar sig mycket mindre än pelagosen så det är nog inget problem.

Är också väldigt frestad att köra lite olika band till speedyn (något som tyvärr inte blir bra enligt mig på pelagosen.) Är det enkelt att byta band och så?

Och självklart tog jag en bild :)
20160813_132641.jpg


Vad tycker ni, ska min nästa klocka bli en Omega Speedmaster ? :D

Båda är superfina klockor som har ganska mycket gemensamt. Gammal design som inte har ändrats så mycket (förutom storleken på 214270), svartvita stålklockor och inte så mycket lullull. Det är lätt att byta band på en Speedy om du har rätt verktyg. Det medföljer ett till de nyare, och köper du en lite äldre utan kostar det några hundra. Båda kommer passa kanon till din Pelagos. Välj den som känns bäst. Kan du inte bestämma dig tycker jag du tar Speedyn, om inte för att den är ganska mycket billigare. :)

Det enda jag kan komplettera Zalath's analys med är att Speedy'n är den ultimata klockan för oss som gillar att byta mellan olika band ofta. Den passar på i stort sett allt! Skumma igenom den här tråden och låt ögonen festa loss på alla underbara kombinationer som visas upp!:)
 

Kasper

Friends of KS
Båda är superfina klockor som har ganska mycket gemensamt. Gammal design som inte har ändrats så mycket (förutom storleken på 214270), svartvita stålklockor och inte så mycket lullull. Det är lätt att byta band på en Speedy om du har rätt verktyg. Det medföljer ett till de nyare, och köper du en lite äldre utan kostar det några hundra. Båda kommer passa kanon till din Pelagos. Välj den som känns bäst. Kan du inte bestämma dig tycker jag du tar Speedyn, om inte för att den är ganska mycket billigare. :)

Det enda jag kan komplettera Zalath's analys med är att Speedy'n är den ultimata klockan för oss som gillar att byta mellan olika band ofta. Den passar på i stort sett allt! Skumma igenom den här tråden och låt ögonen festa loss på alla underbara kombinationer som visas upp!:)

Tack för två grymma svar! :) Jag är nog inne mer på en speedy som det är just nu, det känns som en klocka som man inte kan bli missnöjd med. Och det är en ny jag är intresserad av (eller ja, den senaste modellen, begagnad kanske kan funka) så det låter ju bra med medföljande verktyg. Den verkar ju gå att hitta ganska billig ny, inom eu :)
 

Otori

Cartier
2-Faktor
Båda är superfina klockor som har ganska mycket gemensamt. Gammal design som inte har ändrats så mycket (förutom storleken på 214270), svartvita stålklockor och inte så mycket lullull. Det är lätt att byta band på en Speedy om du har rätt verktyg. Det medföljer ett till de nyare, och köper du en lite äldre utan kostar det några hundra. Båda kommer passa kanon till din Pelagos. Välj den som känns bäst. Kan du inte bestämma dig tycker jag du tar Speedyn, om inte för att den är ganska mycket billigare. :)

Kan ni tipsa om bra verktyg att byta band med? Själv tycker jag att är ganska knepigt.
 

pumas

Breitling
Går också i köptankar kring en Speedmaster, hesalite. Har dock gett mig tusan på att gå igenom hela denna tråd innan köp. Är på sidan 27 av 147.... Nu får ni sluta skriva helt enkelt så jag får min klocka någon gång! ;)

OT: Vill bara kort passa på att hissa Bergströms Ur i Uppsala också. Var förbi idag och tittade på en ref. 006 (safir fram och bak). De hade inte 005 inne men säljaren kunde ta med sin privata så fick jag titta på den. Service i världsklass!
 
Topp