• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

martaSM30

Audemars
Efter ca 2v med denna har jag uppmÀtt +0,6 spd. Hade gÀrna sett liiite bÀttre gÄng dÄ det tydligen ska vara ett bÀttre quartzverk som gÄr att reguleras. Vad sÀger ni - kan det bÀttre?
IMG_3233.jpeg

Ref 6458
 
Halloj! SÄ sb143 ni som har en va tycker ni? VÀrda pengarna? Och va kan man tÀnkas fÄ en sÄn för i andra hand? Dela gÀrna lite bilder! Och ha en fin dag
Älskar min men tidshĂ„llningen Ă€r sĂ„dĂ€r. Ett rimligt pris begagnat Ă€r runt 7500:. Plus/minus 1000kr beroende pĂ„ tur och skick tĂ€nker jag. Finns en trĂ„d du kan kolla in. https://klocksnack.se/threads/bilder-pĂ„-seiko-spb143-co.150344/
8BB95F79-F6B8-490E-9782-B4A59B5ACE6D.jpeg
 

Hunter

Cartier
Tacksam för hjÀlp med val av bandstift (springbars) till mina Seiko dykare som Àr borrade genom hela bandhornen.
Vilken typ av bandstift Àr bÀst till denna typ av bandhorn, stift utan axlar (Seikomodellen) eller stift med axlar och varför bör man vÀlja just denna typ av stift?
Ska försöka bestÀlla bandstift för montage av nya gummin och lÀnkar men vet inte vilken typ av bandstift jag bör bestÀlla.

Klockorna det gÀller Àr i första hand Tuna, MM300, Willard och Samurai, tacksam för hjÀlp i denna frÄga.
 

Hunter

Cartier
Tacksam för hjÀlp med val av bandstift (springbars) till mina Seiko dykare som Àr borrade genom hela bandhornen.
Vilken typ av bandstift Àr bÀst till denna typ av bandhorn, stift utan axlar (Seikomodellen) eller stift med axlar och varför bör man vÀlja just denna typ av stift?
Ska försöka bestÀlla bandstift för montage av nya gummin och lÀnkar men vet inte vilken typ av bandstift jag bör bestÀlla.

Klockorna det gÀller Àr i första hand Tuna, MM300, Willard och Samurai, tacksam för hjÀlp i denna frÄga.

TyvÀrr fÄtt dÄlig Äterkoppling pÄ min frÄga.
Kompetensen inom Forumet torde vÀl finnas.

Ingen som kan bidra med sina erfarenheter?
 

Von Sparf

Omega
TyvÀrr fÄtt dÄlig Äterkoppling pÄ min frÄga.
Kompetensen inom Forumet torde vÀl finnas.

Ingen som kan bidra med sina erfarenheter?
SjÀlv föredrar jag fatbars vid alla tillfÀllen det bara Àr möjligt, kÀnns stabilare.

Normala bandstift har en tendens att röra pÄ sig vÀl mycket i hÄlen och lÄter illa dÄ man vrider pÄ handleden, knastrar pÄ ett obekvÀmt sÀtt.

Srp773
IMG_20240126_192243__01__01.jpg
 

Hunter

Cartier
SjÀlv föredrar jag fatbars vid alla tillfÀllen det bara Àr möjligt, kÀnns stabilare.

Normala bandstift har en tendens att röra pÄ sig vÀl mycket i hÄlen och lÄter illa dÄ man vrider pÄ handleden, knastrar pÄ ett obekvÀmt sÀtt.

Srp773
IMG_20240126_192243__01__01.jpg
Antar att du menar de traditionella raka seikostiften utan axlar som sitter pÄ de flesta dykaruren?
 

aakhagen

Omega
Hej forumet!

Har du lyckats lista ut vilken lÀnk jag kan ha pÄ min baby alpinist? Det finns flera alternativ till den vanliga men oklart till denna SPB211J1.

Jag skulle gÀrna prova en silver/guld-modell

Allt frÄn wish till original av intresse.

Kram frÄn Uppsala.
 

Bilagor

  • IMG_9290.jpeg
    IMG_9290.jpeg
    96.5 KB · Visningar: 6

rickards

Rolex
2-Faktor
TyvÀrr fÄtt dÄlig Äterkoppling pÄ min frÄga.
Kompetensen inom Forumet torde vÀl finnas.

Ingen som kan bidra med sina erfarenheter?
Seikos fat bars Àr vÀl 2.5mm, med en Ànde pÄ 1.1mm, och "vanliga" spring bars brukar va 1.78 mm i diameter med smalare Àndar om jag inte Àr ute och cyklar. Krage eller ej vet jag inte om det spelar nÄn större roll, dÀremot kan det va svÄrt att fÄ in fatbars med en diameter pÄ 2,5mm i mÄnga gummin utan att anvÀnda för mkt vÄld, Àn vÀrre Àr att fÄ ut dem ur gummit igen om man skulle vilja det. Finns smalare spring bars pÄ 2 mm, som ÀndÄ har 1,1 mm Àndar sÄ de sitter bra i boetten. Seikos lÀnkar brukar vÀl ha diameter som passar fatbars pÄ 2,5mm, annars blir det sladdrigt.

Watchwear har spring bars pÄ 2mm, med 1,1 mm Àndar, borde passa bra pÄ de flesta gummin, och sitta stabilt i en seiko dykarboett.


Köper du en lÀnk som har smalare borrade hÄl för spring barsen kan det stÀlla till det, men saluförs de för Seikodykare tror jag oftast de Àr borrade för att passa spring bars pÄ 2,5mm men vÄgar inte ta gift pÄ det sÄ det kan va vÀrt att försöka reda ut innan köp.
 
Topp