• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

S.L

Vacheron
2-Faktor
Ny bekantskap,
C7388A47-4858-4F4B-B695-77F4E37C6D85.jpeg
 

AB

Panerai
2-Faktor
Vill slĂ„ ett slag för ”solguldtunan”, SNE498. Sjukt snygg klocka i en mycket bra storlek, boetten mĂ€ter för en tonfisk blygsamma 46,7mm i diameter. Relativt tunn Ă€r den ocksĂ„, 12,4mm. Ett mycket bra SeikoslĂ€pp under 2018 men Ă€n sĂ„ lĂ€nge ingen konsensusklocka hĂ€r pĂ„ KS. Rekommenderas starkt!

0785FD2B-33A9-4457-9746-228862B05F81.jpeg
 

Rolfen

Rolex
KÀrlek i sol! Trots flera hundra klockor i samlingen sÄ har denna fÄtt sitta pÄ i tre mÄnader i strÀck. OWG kanske inte Àr en omöjlighet trots allt :wideyed:
Fetingisol.jpg
 

Trijicon

Breitling
Är det vĂ€rt att kosta pĂ„ en gammal Seiko Premier frĂ„n 2005 ett nytt armband, skrotade armbandet i veckan pĂ„ den gamla trotjĂ€naren.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
SÄÄÄ, köpte en Seiko SARB017 Alpinist för knappt ett Är sen som min fru snabbt snodde Ät sig och som jag har knappt sett till den sen dess. Klockan dÄ alltsÄ, frun ser jag som tur Àr varje dag. Nu har hon varit lika rÀdd om den som med allt annat och den har börjat dra sig typ en minut per dygn sÄ nu fick jag tillbaka den för "den hÄller ju inte tiden". NÀhÀ, just snyggt...

Jag lÀmnade in den till urmakaren som kommenterade med "vad i hela vÀrlden har du gjort med denna" och rekommenderade full service samt byte av delar som gÄtt Ät skogen för att garantera full funktion. Hela kalaset skulle gÄ loss pÄ 2200kr vilket jag inte riktigt beredd att lÀgga pÄ en klocka som kostade 3000kr. SÄ frÄgan Àr, vad göra? Kollade om man skulle ersÀtta hela urverket med ett NE15 (samma som det 6R15 som sitter i) men det gÄr loss pÄ typ 1400kr, utan arbete. Vad hade ni gjort?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
SÄÄÄ, köpte en Seiko SARB017 Alpinist för knappt ett Är sen som min fru snabbt snodde Ät sig och som jag har knappt sett till den sen dess. Klockan dÄ alltsÄ, frun ser jag som tur Àr varje dag. Nu har hon varit lika rÀdd om den som med allt annat och den har börjat dra sig typ en minut per dygn sÄ nu fick jag tillbaka den för "den hÄller ju inte tiden". NÀhÀ, just snyggt...

Jag lÀmnade in den till urmakaren som kommenterade med "vad i hela vÀrlden har du gjort med denna" och rekommenderade full service samt byte av delar som gÄtt Ät skogen för att garantera full funktion. Hela kalaset skulle gÄ loss pÄ 2200kr vilket jag inte riktigt beredd att lÀgga pÄ en klocka som kostade 3000kr. SÄ frÄgan Àr, vad göra? Kollade om man skulle ersÀtta hela urverket med ett NE15 (samma som det 6R15 som sitter i) men det gÄr loss pÄ typ 1400kr, utan arbete. Vad hade ni gjort?
Klockan Àr alltsÄ ett Är gammal? Varför skulle den behöva service? FjÀderbrott?

Ska den anvÀndas eller mestadels ligga i en lÄda?
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Klockan Àr alltsÄ ett Är gammal? Varför skulle den behöva service? FjÀderbrott?

Ska den anvÀndas eller mestadels ligga i en lÄda?
Ja, köpte den ny pÄ nÀtet i december förra Äret. FrÄgade inte i detalj för vi pratades bara vid som hastigast vid pÄ telefon och det var inte urmakaren sjÀlv som ringde, men nÄgot har gÄtt sönder i urverket i alla fall. Kan ju ta reda pÄ vad om det hjÀlper?

Fram tills nu sÄ har min fru anvÀnt den tvÄ av tre dagar i veckan sÄ den anvÀnds mycket och kommer inte att ligga i en lÄda.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja, köpte den ny pÄ nÀtet i december förra Äret. FrÄgade inte i detalj för vi pratades bara vid som hastigast vid pÄ telefon och det var inte urmakaren sjÀlv som ringde, men nÄgot har gÄtt sönder i urverket i alla fall. Kan ju ta reda pÄ vad om det hjÀlper?

Fram tills nu sÄ har min fru anvÀnt den tvÄ av tre dagar i veckan sÄ den anvÀnds mycket och kommer inte att ligga i en lÄda.
Tycler det lĂ„ter udda. Om det Ă€r fjĂ€derbrott sĂ„ borde det rĂ€cka att byta fjĂ€der. Är det SEIKO-urmakare vi pratar om? De borde ju kunna byta verk billigare. Jag hade personligen tryckt i ett 7s26 istĂ€llet, kostar ju inte mycket. Om det Ă€ndĂ„ ”bara” Ă€r frugan som ska anvĂ€nda den.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Tycler det lĂ„ter udda. Om det Ă€r fjĂ€derbrott sĂ„ borde det rĂ€cka att byta fjĂ€der. Är det SEIKO-urmakare vi pratar om? De borde ju kunna byta verk billigare. Jag hade personligen tryckt i ett 7s26 istĂ€llet, kostar ju inte mycket. Om det Ă€ndĂ„ ”bara” Ă€r frugan som ska anvĂ€nda den.
Nej, Àr min lokala urmakare i Halmstad. Vet inte om det finns nÄgon SEIKO-urmakare hÀr. Kanske MÄrtenssons, de sÀljer bÄde Seiko och GS. NÄgon hÀr kanske vet?

Funderade pÄ om man ska slÀnga i ett NH35 för 7S26 kÀnns lite vÀl fattigt men dÄ kanske det behövs ny krona/kronstam ocksÄ? Funkar det att byta till ett 7S26 rakt av? Med tanke pÄ hur min fru behandlar sina (lÀs: mina) klockor sÄ vill jag inte lÀgga för mycket pengar pÄ det.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nej, Àr min lokala urmakare i Halmstad. Vet inte om det finns nÄgon SEIKO-urmakare hÀr. Kanske MÄrtenssons, de sÀljer bÄde Seiko och GS. NÄgon hÀr kanske vet?

Funderade pÄ om man ska slÀnga i ett NH35 för 7S26 kÀnns lite vÀl fattigt men dÄ kanske det behövs ny krona/kronstam ocksÄ? Funkar det att byta till ett 7S26 rakt av? Med tanke pÄ hur min fru behandlar sina (lÀs: mina) klockor sÄ vill jag inte lÀgga för mycket pengar pÄ det.
Snackar du om de som sÀljer Doxa nu? Med tanke pÄ allt jag hört om dem skulle jag inte lÀmna nÄgot till dem och jag skulle definitivt inte lita pÄ ett utlÄtande dÀrifrÄn.

Be att fÄ tillbaka klockan och ring KLM Globen istÀllet. 7s26 bör passa rakt av förutsatt att du köpet ett 7s26 med kronan pÄ rÀtt stÀlle men det blir ju bÀttre om du byter till ett verk med hack och wind, enklare procedur om inte annat.

MÄrtenssons lÀr ocksÄ bli en ÄtervÀndsgrÀnd.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Ja, det Àr den urmakaren. Visste inte att de hade sÄ dÄligt rykte? Ska ÀndÄ hÀmta klockan imorgon för jag kommer inte att betala sÄ mycket för att fÄ den reparerad dÀr.

DÄ ringer jag KLM imorgon och ser vad de tycker. Jag vill helst inte byta ner mig till ett utan hack och manuellt uppdrag men det Àr ju ÀndÄ bÀttre med ett 7s26 Àn en trasig klocka.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja, det Àr den urmakaren. Visste inte att de hade sÄ dÄligt rykte? Ska ÀndÄ hÀmta klockan imorgon för jag kommer inte att betala sÄ mycket för att fÄ den reparerad dÀr.

DÄ ringer jag KLM imorgon och ser vad de tycker. Jag vill helst inte byta ner mig till ett utan hack och manuellt uppdrag men det Àr ju ÀndÄ bÀttre med ett 7s26 Àn en trasig klocka.
DÄligt rykte vet jag inte men jag har hört tillrÀckligt mÄnga (dock inte mÄnga) skrÀckhistorier för att aldrig frÄga dem om nÄgot klockrelaterat. SÄ tolka det hur du vill. :)

Globen kan sÀkert rÄda dig, har som sagt svÄrt att tro att den skulle behöva en helservice.
 

Lauda

Patek
2-Faktor
-Hej!

Idag plockade jag ut en klocka som jag haft i sikte ett tag. Det blev en SRPC25K1. Som jag förstÄr det sÄ Àr det efterföljaren av SRP787K1.

Är det nĂ„gon mer skillnad mellan dessa tvĂ„ modeller Ă€n den super fascinerande tavlan som skiftar mellan svart och blĂ„?

Kanske dum frĂ„ga, men klassas klockan som mekanisk eller automatiskt? Jag tĂ€nker att man vrider upp kronan manuellt om den ska bli ”fulladdad”?

FD5BFF39-C4E1-4E87-99BE-B11ADBFFA17E.jpeg

270AE31C-B7A0-4AB8-8ACE-C1A62D572040.jpeg

B191D861-7E7C-4AF0-AA38-34A6E70E002B.jpeg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
-Hej!

Idag plockade jag ut en klocka som jag haft i sikte ett tag. Det blev en SRPC25K1. Som jag förstÄr det sÄ Àr det efterföljaren av SRP787K1.

Är det nĂ„gon mer skillnad mellan dessa tvĂ„ modeller Ă€n den super fascinerande tavlan som skiftar mellan svart och blĂ„?

Kanske dum frĂ„ga, men klassas klockan som mekanisk eller automatiskt? Jag tĂ€nker att man vrider upp kronan manuellt om den ska bli ”fulladdad”?

FD5BFF39-C4E1-4E87-99BE-B11ADBFFA17E.jpeg

270AE31C-B7A0-4AB8-8ACE-C1A62D572040.jpeg

B191D861-7E7C-4AF0-AA38-34A6E70E002B.jpeg
Du har sunburst pÄ din, den andra modellen har inte sunburst-tavla.

Mekaniska urverk finns som manuella (dras inte upp automatiskt) och automatiska (dras upp av rotorn med hjÀlp av handledens rörelser. SÄ ja, den Àr mekanisk och en automatisk sÄdan. Motsatsen till mekanisk Àr en klocka med annan drivkÀlla Àn en huvudfjÀder, exempelvis en kvartsklocka som drivs av batteri.

Den kommer bli fullt uppdragen av att du har pÄ dig den, rÀcker att du vrider upp verket via kronan tills klockan startar. Om du vet med dig att du ska sova direkt sÄ kan du ju dra nÄgra extra varv för att fÄ upp kraftreserven.
 
Topp