• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Glad

Omega
KvÀllens klocka framför shl
IMG_1374.jpeg
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Tycker indexen pĂ„ Superior alltid Ă€r sĂ„ crisp 👌

Är klockan polerad?
Man brukar titta pĂ„ övergĂ„ngarna i varje fasning, Ă€r det mjukt eller en svart linje kan det avslöja en polering eller att den slitits genom Ă„ren. De hĂ€r gjordes i hĂ„rdstĂ„l har jag för mig, de verkar tĂ„la mer Ă€n vanliga stĂ„lmodeller. Är den hĂ€r polerad Ă€r det gjort i Polen, den ser skarp ut tycker jag.
 

menellerhur

Omega
2-Faktor
Man brukar titta pĂ„ övergĂ„ngarna i varje fasning, Ă€r det mjukt eller en svart linje kan det avslöja en polering eller att den slitits genom Ă„ren. De hĂ€r gjordes i hĂ„rdstĂ„l har jag för mig, de verkar tĂ„la mer Ă€n vanliga stĂ„lmodeller. Är den hĂ€r polrad Ă€r det gjort i Polen, den ser skarp ut tycker jag.
Lite det jag tÀnker sjÀlv, kanske t.o.m NOS, men dÄ tycker jag det Àr konstigt att den Àr utan originallÀnk, dÀrav frÄgan

Sen sĂ„ verkar jag lĂ€gga hairlines och swirls pĂ„ klockor bara jag andas pĂ„ dom, och alla Ă€r vĂ€l inte lika vĂ„rdslösa som mig đŸ€·â€â™‚ïž
 
Senast Àndrad:

Senpai

Cartier
2-Faktor
Lite det jag tÀnker sjÀlv, kanske t.o.m NOS, men dÄ tycker jag det Àr konstigt att den Àr utan originallÀnk, dÀrav frÄgan

Sen sĂ„ verkar jag lĂ€gga hairlines och swirls pĂ„ klockor bara jag andas pĂ„ dom, och alla Ă€r vĂ€l inte lika vĂ„rdslösa som mig đŸ€·â€â™‚ïž
NOS Àr en term som anvÀnds flitigt av klockor i bra skick, och förlorar dÄ sin betydelse.

New old stock, ska fylla ett antal kriterier enligt mig.

Det Àr en modell som utgÄtt ur leverantörens sortiment
Det finns alla tillbehör som följde klockan frÄn fabriken (band eller lÀnk, lÄda, prislapp, garantibevis etc)
Den Àr inte anvÀnd av köpare överhuvudtaget, eller den Àr aldrig sÄld ur butiken
Minimala spÄr av hantering

Vad ska man dÄ kalla den hÀr typen av klockor om begreppet devalverats? De Àldre Àr sÀllsynta, men existerar givetvis.

SÄledes Àr exemplaret ovan inte NOS enligt mig.
 

Sierra18

Breitling
Hej vĂ€nner! Min kompis Ă€r pĂ„ jakt efter en ny klocka och Ă€r sugen pĂ„ en spb14X. Jag har en spb143 sĂ„ tycker han ska köpa en likadan 😂. Hör gĂ€rna av er om ni har en till salu!
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Hej vĂ€nner! Min kompis Ă€r pĂ„ jakt efter en ny klocka och Ă€r sugen pĂ„ en spb14X. Jag har en spb143 sĂ„ tycker han ska köpa en likadan 😂. Hör gĂ€rna av er om ni har en till salu!
Du har ju en til salu hÀr
 

RĂ€v

Cartier
2-Faktor
Tycker indexen pĂ„ Superior alltid Ă€r sĂ„ crisp 👌

Är klockan polerad?

Man brukar titta pĂ„ övergĂ„ngarna i varje fasning, Ă€r det mjukt eller en svart linje kan det avslöja en polering eller att den slitits genom Ă„ren. De hĂ€r gjordes i hĂ„rdstĂ„l har jag för mig, de verkar tĂ„la mer Ă€n vanliga stĂ„lmodeller. Är den hĂ€r polerad Ă€r det gjort i Polen, den ser skarp ut tycker jag.

Lite det jag tÀnker sjÀlv, kanske t.o.m NOS, men dÄ tycker jag det Àr konstigt att den Àr utan originallÀnk, dÀrav frÄgan

Sen sĂ„ verkar jag lĂ€gga hairlines och swirls pĂ„ klockor bara jag andas pĂ„ dom, och alla Ă€r vĂ€l inte lika vĂ„rdslösa som mig đŸ€·â€â™‚ïž

NOS Àr en term som anvÀnds flitigt av klockor i bra skick, och förlorar dÄ sin betydelse.

New old stock, ska fylla ett antal kriterier enligt mig.

Det Àr en modell som utgÄtt ur leverantörens sortiment
Det finns alla tillbehör som följde klockan frÄn fabriken (band eller lÀnk, lÄda, prislapp, garantibevis etc)
Den Àr inte anvÀnd av köpare överhuvudtaget, eller den Àr aldrig sÄld ur butiken
Minimala spÄr av hantering

Vad ska man dÄ kalla den hÀr typen av klockor om begreppet devalverats? De Àldre Àr sÀllsynta, men existerar givetvis.

SÄledes Àr exemplaret ovan inte NOS enligt mig.

Den hÀr klockan har fÄtt en lÀttare polering i Japan och sÄldes till mig för lÀnge sedan - dÄ den förra Àgaren, en svensk bosatt i Japan, hittade en som var Ànnu skarpare och hade rÀtt lÀnk. Jag var glad dÄ och Àr Ànnu gladare idag.
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Den hÀr klockan har fÄtt en lÀttare polering i Japan och sÄldes till mig för lÀnge sedan - dÄ den förra Àgaren, en svensk bosatt i Japan, hittade en som var Ànnu skarpare och hade rÀtt lÀnk. Jag var glad dÄ och Àr Ànnu gladare idag.
Som sagt, ser skarp ut fortfarande efter mÄnga Är, lÀnken passar ocksÄ ovÀntat bra, med de smÄ bitarna som stÄr i stil med minutmarkörerna.
 

Sierra18

Breitling
Du har ju en til salu hÀr
Tack för tipset!
 

Erik_N

Breitling
I gÄr kvÀll, nÀr det gÄtt en vecka till, sÄ tog jag en ny bild.

IMG_5469.jpeg


SBGX337 stÀmmer fortfarande pÄ sekunden överens med telefonen.
SLA039 ligger 48 s efter, vilket innebÀr att den hÀmtat upp lite och nu ligger pÄ -3,4 s/dygn efter tvÄ veckor.
SPB153 fÄr vara med pÄ lite andra villkor nu, den stÀllde jag rÀtt onsdag morgon. Det innebÀr att den bara gÄtt 5,5 dygn nÀr bilden togs. 3 min 40 s efter sen dess blir 40 s/dygn, lika dÄligt som första veckan alltsÄ.

Under veckan som gick sÄ bar jag SLA039 tre dagar och SPB153 en dag, samt drog upp dem nÄgra gÄnger. Vid lÀmpligt tillfÀlle sÄ ska jag bÀra Kapten Willard en vecka och se om han presterar bÀttre dÄ.

Utom tÀvlan i den hÀr trÄden kan jag nÀmna att min Omega Seamaster kvarts nu ligger 2-3 s före SBGX337 efter tvÄ veckor. Alla kvartsur Àr inte lika bra. Jag vet inte om Älder gör skillnad, men den Àr frÄn 2002.
Efter att ha blivit buren nÄgra dagar sÄ kan kapten Willard fÄ lite upprÀttelse. I mÄndags kl. 12:00 (tre dygn sen) sÄ stÀllde jag den mot kvartsuret. Sen har jag burit den all vaken tid och efter tre dygn sÄ ligger SPB153 50 s efter referensen SBGX337. Efter 3,5 veckor stÀmmer den senare fortfarande pÄ sekunden mot telefonen. Kapten Willard har alltsÄ tappat 17 s/dygn under dessa tre dygn. AvsevÀrt bÀttre Àn de 38-40 s/dygn jag fick nÀr jag inte bar den sÄ mycket.

IMG_5492.jpeg


SLA039 lÄg och vilade sig sÄ den somnade in helt, sÄ den fick inte vara med den hÀr gÄngen.
 
Senast Àndrad:
Topp