• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Geparden

Audemars
Mörkt brunt croc (org. GS) pÄ GS SD:
6UyI9FS.jpg


Kunne ha varit en ton ljusare, men i övrigt ett band i top kvalitet (det Àr GS). Jag gÄr rakt motsatt av Yonsson, nu Àr det snart vinter sÄ Àr det av med lÀnk och pÄ med lÀder, denna SD Àr dock fött med skinn, den andra SD Àr det inte men snart....(Springbar Tweezer bestÀllt idag.)

//Bosse
Du Bosse, vet du om det dÀr Àr samma band som Seiya saluför?http://www.seiyajapan.com/collections/accessories/products/p-gs19strap_brw
Skulle gÀrna veta hur tjockt det Àr vid infÀstningen. Behöver nÄgot som "fyller upp" ordentligt vid bandhornen.
 

Bosse

Friends of KS

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Synd att de envisas sÄ med dimensionerna pÄ dykarna, tror att "mindre" kommer att komma igen dock.

Typiskt SEIKO. De tÀnker utifrÄn den tilltÀnkta anvÀndningen och lÀsbarheten, inte utifrÄn vad kunderna vill ha. Dykarklockor ska vara stora för att vara lÀttlÀsta. :banghead:
 

JesperO

Rolex
Tack, men bredden har jag koll pĂ„. Är ute efter tjockleken/höjden. Gillar inte nĂ€r banden Ă€r för tunna vid boetten.

FörstÄr dig precis och tyvÀrr tycker jag band till vissa GS inte ser sÄ bra ut dÄ bandhornet Àr ganska lÄnga och det blev ett riktigt glapp.
Vet att Molle skaffade ett kurvat crocoband frĂ„n en seikochrono till sin snowflake en gĂ„ng i tiden och det passade perfekt. Kommer inte ihĂ„g frĂ„n vilken klocka dock (nĂ„gon Sbgk kanske? Äh, lurigt alla dessa bokstavskombinationer...)
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
FörstÄr dig precis och tyvÀrr tycker jag band till vissa GS inte ser sÄ bra ut dÄ bandhornet Àr ganska lÄnga och det blev ett riktigt glapp.
Vet att Molle skaffade ett kurvat crocoband frĂ„n en seikochrono till sin snowflake en gĂ„ng i tiden och det passade perfekt. Kommer inte ihĂ„g frĂ„n vilken klocka dock (nĂ„gon Sbgk kanske? Äh, lurigt alla dessa bokstavskombinationer...)
SBGA011 fick lÄna bandet frÄn SAGK003 (dock med sömmarna vi Àndarna svartmÄlade):



image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

JaTack

Rolex
2-Faktor

sveol

Cartier
Ohhh yen Ă€r billigt nu. Passa pĂ„ och köp. SjĂ€lv gjorde jag misstaget att köpa beg pĂ„ wus innan jag kollat seya. OH well. Shogun here I come â˜ș

Skickat frÄn min GT-I9505 via Tapatalk
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
luckynumber Har mailat Waingro via Tradera, tyckte i alla fall att han skötte det hyfsat snyggt senast:

https://klocksnack.se/threads/borde-man-inte-kunna-lita-pÄ-en-sÀljare-som-tom-har-en-egen-hemsida-vet-vad-han-snackar-om.31756/

Det han gör Àr dock inte sÄ moraliskt riktigt, speciellt inte eftersom det upprepas.. Hoppas dock pÄ att det kan lösas fint!
LÀgger ett inlÀgg om Àmnet dÀr, sÄ slipper vi spamma sönder denna trÄd.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ohhh yen Ă€r billigt nu. Passa pĂ„ och köp. SjĂ€lv gjorde jag misstaget att köpa beg pĂ„ wus innan jag kollat seya. OH well. Shogun here I come â˜ș
Ja, Àr man sugen pÄ nÄgot japanskt och orkar handla frÄn Japan, sÄ Àr det verkligen lÀge nu.
 

Waingro

Breitling
Hittade inte sjÀlva lÀnken hÀr i trÄden men en Seiko dykare jag la in pÄ Tradera vart Ät skogen fel. Jag missade pinsamt nog detta och kommer omedelbart ta bort annonsen. Det Àr lite med svansen mellan benen som jag smyger in hÀr pÄ Seiko trÄden och meddelar detta dÄ mitt misstag var ganska pinsamt.

Jag vill tacka för den feedback jag fick och kunskap som togs emot. Jag borde kollat mer noga nÀr jag la ut en modell som för mig Àr mer obekant.

I övrigt sÄ har jag nyligen upptÀckt bÄde Seiko och till viss del Citizen. Tycker det verkar vara otroligt mycket klocka för pengarna och jag förstÄr varför det finns sÄ mÄnga fantaster.

Misstag görs nÀr man lÀgger ut vissa klockor sÄ Àr det bara. Förhoppningsvis lÀr man sig av dessa och misstagen blir fÀrre med tiden. I detta fall sÄ vart det lite vÀl uppenbart och jag borde verkligen uppmÀrksammat detaljer som var felaktiga.

I en tidigare annons jÀmstÀllde jag tvÄ Omega urverk som verkligen inte hade ett dugg med varandra att göra. Samma sak dÀr. Man kommer pÄ sitt misstag eller sÄ gör nÄgon annan det Ät en och man stÀller sig frÄgan: Hur F*n tÀnkte jag!?
Som sagt det hÀnder och kommer hÀnda igen. Det viktiga Àr att man tar ansvar dÄ saker blir fel och försöker att inte göra samma misstag igen.

Slutligen har jag en öppen frĂ„ga nĂ€r jag Ă€ndĂ„ Ă€r hĂ€r. Om man i framtiden skulle köpa en Grand Seiko. Är det nĂ„gon speciell modell som man bör titta extra pĂ„?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för svaret Waingro
Ett tips Àr att köra en vanlig bildgoogling pÄ referensnumret nÀsta gÄng du fÄr in en SEIKO som du kÀnner att du inte har koll pÄ. I detta fallet skulle man googlat pÄ "6309-729a". DÀrefter jÀmför man bilderna.

NÀr det gÀller GS, sÄ finns det massvis av olika modeller. Fundera först pÄ om du vill ha kvarts, mekaniskt eller spring drive -urverk. Kolla dÀrefter modellerna pÄ grand-seiko.com

Det finns Àven massvis av modeller som inte finns med pÄ GS hemsida. De Àr sÄ kallade "master shop editions" och sÀljs bara i vissa butiker. Personligen föredrar jag kvarts och spring drive. En bra ingÄngsklocka med kvartsurverk Àr SBGX061 och en bra ingÄngsklocka med Spring Drive Àr SBGA085. Sen finns det Àven lite olika prisklasser. De med 5-delad lÀnk (vilket jag föredrar) kostar oftast lite extra. Vanligtvis har inte GS lyspasta pÄ visarna. Vill man ha en "billig" GS med lyspasta och spring drive, sÄ finns SBGA101. Oavsett modell, urverk och prisklass hÄller GS alltid högsta kvalitet pÄ finish, sÄ det spelar egentligen inte nÄgon roll om man köper en billigare eller en dyrare GS ur den aspekten.
 

mega

Rolex
Äntligen hĂ€r!
Alldeles nyss dök min nyinköpta 6145-8000 upp. Klockan Àr antagligen frÄn runt 1969.
Det kÀnns som om kanterna Àr skarpa och fina. Verket Àr ett sk. hi-beat och tickar pÄ som galet i 36.000 bph.
NÀr man lyssna och jÀmför med vanliga 28.000 verk kÀnns det som om det borde rasa i bitar nÀrsomhelst, riktigt hysteriskt bakom boettlocket.
Skall nog titta in till Svante pÄ KlockmÀster för en öppning och utvÀrdering. Ville egentligen ha en vit men lade ett vÀldigt lÄgt bud pÄ denna och fick den lite av misstag. Har inte sett mÄnga av just denna modell med blÄ tavla.

Klockan kÀnns relativ stor med tanke pÄ att det Àr en gammal modell (42mm mellan luggarna, 37 mm dia), fÄ se om man vÀnjer sig, brukar ha klockor pÄ runt 40mm annars. JÀmför nedan med min PO XL.

Kommentera gÀrna om ni hittar nÄgot suspekt.


Bilder:
DSC_0040.JPG
DSC_0044.JPG
DSC_0045.JPG
DSC_0063.JPG
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ser ju kanon ut mega ! Har faktiskt aldrig sett den tavlelfÀrgen pÄ den modellen. Blir du inte nöjd och vill sÀlja, sÄ stÀller jag mig gÀrna först i intressekön. :)
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Äntligen hĂ€r!
Alldeles nyss dök min nyinköpta 6145-8000 upp. Klockan Àr antagligen frÄn runt 1969.
Det kÀnns som om kanterna Àr skarpa och fina. Verket Àr ett sk. hi-beat och tickar pÄ som galet i 36.000 bph.
NÀr man lyssna och jÀmför med vanliga 28.000 verk kÀnns det som om det borde rasa i bitar nÀrsomhelst, riktigt hysteriskt bakom boettlocket.
Skall nog titta in till Svante pÄ KlockmÀster för en öppning och utvÀrdering. Ville egentligen ha en vit men lade ett vÀldigt lÄgt bud pÄ denna och fick den lite av misstag. Har inte sett mÄnga av just denna modell med blÄ tavla.

Klockan kÀnns relativ stor med tanke pÄ att det Àr en gammal modell (42mm mellan luggarna, 37 mm dia), fÄ se om man vÀnjer sig, brukar ha klockor pÄ runt 40mm annars. JÀmför nedan med min PO XL.

Kommentera gÀrna om ni hittar nÄgot suspekt.


Bilder:
DSC_0040.JPG
DSC_0044.JPG
DSC_0045.JPG
DSC_0063.JPG


Grattis vilket fint skick!
 

JesperO

Rolex
Äntligen hĂ€r!
Alldeles nyss dök min nyinköpta 6145-8000 upp. Klockan Àr antagligen frÄn runt 1969.
Det kÀnns som om kanterna Àr skarpa och fina. Verket Àr ett sk. hi-beat och tickar pÄ som galet i 36.000 bph.
NÀr man lyssna och jÀmför med vanliga 28.000 verk kÀnns det som om det borde rasa i bitar nÀrsomhelst, riktigt hysteriskt bakom boettlocket.
Skall nog titta in till Svante pÄ KlockmÀster för en öppning och utvÀrdering. Ville egentligen ha en vit men lade ett vÀldigt lÄgt bud pÄ denna och fick den lite av misstag. Har inte sett mÄnga av just denna modell med blÄ tavla.

Klockan kÀnns relativ stor med tanke pÄ att det Àr en gammal modell (42mm mellan luggarna, 37 mm dia), fÄ se om man vÀnjer sig, brukar ha klockor pÄ runt 40mm annars. JÀmför nedan med min PO XL.

Kommentera gÀrna om ni hittar nÄgot suspekt.


Bilder:
DSC_0040.JPG
DSC_0044.JPG
DSC_0045.JPG
DSC_0063.JPG
Kul, Grattis
Ser ut att vara en ganska skarp boett med fina fasningar kvar.
MÄste hÄlla med yonsson, aldrig sett den tavelfÀrgen förut (svÄrt att se, stÄr det 8000 pÄ urtavlan ocksÄ?), hoppas det Àr en riktigt unik lite pÀrla du sitter med dÀr.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Äntligen hĂ€r!
Alldeles nyss dök min nyinköpta 6145-8000 upp. Klockan Àr antagligen frÄn runt 1969.
Det kÀnns som om kanterna Àr skarpa och fina. Verket Àr ett sk. hi-beat och tickar pÄ som galet i 36.000 bph.
NÀr man lyssna och jÀmför med vanliga 28.000 verk kÀnns det som om det borde rasa i bitar nÀrsomhelst, riktigt hysteriskt bakom boettlocket.
Skall nog titta in till Svante pÄ KlockmÀster för en öppning och utvÀrdering. Ville egentligen ha en vit men lade ett vÀldigt lÄgt bud pÄ denna och fick den lite av misstag. Har inte sett mÄnga av just denna modell med blÄ tavla.

Klockan kÀnns relativ stor med tanke pÄ att det Àr en gammal modell (42mm mellan luggarna, 37 mm dia), fÄ se om man vÀnjer sig, brukar ha klockor pÄ runt 40mm annars.
Snygg i blÄtt! Ser ut att vara ett fint ex. Min sÀger hej,
 

mega

Rolex
Kul, Grattis
Ser ut att vara en ganska skarp boett med fina fasningar kvar.
MÄste hÄlla med yonsson, aldrig sett den tavelfÀrgen förut (svÄrt att se, stÄr det 8000 pÄ urtavlan ocksÄ?), hoppas det Àr en riktigt unik lite pÀrla du sitter med dÀr.
Det stÄr "Japan 6145" till vÀnster om "sexan" och "8010TAD" till höger. Har kollat lite andra tavlor och det verkar vara standard med "8010", varför vet jag inte...
Årtalet kan man tydligen utlĂ€sa av första siffran pĂ„ serienumret, sen bör man veta vilket Ă„rtionde det handlar om. 9 = 1969.
Man var visst tvungen att lÀmna in klockan över dagen för ett utlÄtande. Har precis fÄtt in min sÄ jag vÀntar nog lite, mÄste njuta och kÀnna in den lite först.
 

JesperO

Rolex
Det stÄr "Japan 6145" till vÀnster om "sexan" och "8010TAD" till höger. Har kollat lite andra tavlor och det verkar vara standard med "8010", varför vet jag inte...
Årtalet kan man tydligen utlĂ€sa av första siffran pĂ„ serienumret, sen bör man veta vilket Ă„rtionde det handlar om. 9 = 1969.
Man var visst tvungen att lÀmna in klockan över dagen för ett utlÄtande. Har precis fÄtt in min sÄ jag vÀntar nog lite, mÄste njuta och kÀnna in den lite först.

Lurade bara pÄ varför det Àr olika nummer pÄ tavla och boettlock (8010TAD vs 8000)... har sett det innan pÄ en del, men vet inte varför. Ser att frere s ocksÄ har en TADtavla.
PÄ mina 6146or sÄ överensstÀmmer nuffrorna tror jag.
 

JesperO

Rolex
Lurade bara pÄ varför det Àr olika nummer pÄ tavla och boettlock (8010TAD vs 8000)... har sett det innan pÄ en del, men vet inte varför. Ser att frere s ocksÄ har en TADtavla.
PÄ mina 6146or sÄ överensstÀmmer nuffrorna tror jag.

FÄr ta tillbaka det, mina siffror stÀmmer inte heller... fan va lurt. Kanske skall vara sÄ trots allt. Kanske Molle eller martback vet??
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
8010 Àr vÀl en annan boett (den feta)? Tavla och boett ska vÀl matcha? Har för dÄlig koll pÄ vintage GS kÀnner jag.

Edit: SÄg inlÀgget ovan nu.
 
Topp