• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🏔 Alpinist-trĂ„den

ilpastore

Breitling
Kört nÀstan uteslutande med brunt lÀder dÄ jag inte gillade medföljande lÀnken men slÀngde pÄ den inför besök hos urmakaren (avmagnetisering gjorde susen, frÄn +30 till +/-0 spd). Börjar undra varför jag inte gillade den frÄn början, nu kÀnns den klockren. Minus för sÀmre lÀngdjusteringsmöjligheter med de ganska lÄnga lÀnkarna och det korta spÀnnet men den gör sig vÀldigt bra annars med de polerade detaljerna.
IMG_20230220_213715.jpg
 

Vinflaskan

Cartier
Jag hĂ€mtade ut min frĂ„n urmakaren igĂ„r! 🙂 Gick bet pĂ„ att rucka den sjĂ€lv sĂ„ ett proffs fick ta över. Nu gĂ„r den... som en klocka, ha ha!
20230310_154123~2.jpg
BerÀtta mer! Var det svÄrare att rucka Àn andra klockor? Har nÀmligen tÀnkt att försöka sjÀlv i nÀsta vecka nÀr min Timegrapher kommer, men har ocksÄ förberett mig pÄ att misslyckas och har ocksÄ pratat med en urmakare som ville ha 500 spÀnn och klockan i minst en vecka. Priset kÀndes okej men en vecka Àr alldeles för lÀnge eftersom jag kör OWGMARCH. Vad fick du betala för ruckningen?

Edit: @Defreud förstÄeligt, den ser grym ut!
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
BerÀtta mer! Var det svÄrare att rucka Àn andra klockor? Har nÀmligen tÀnkt att försöka sjÀlv i nÀsta vecka nÀr min Timegrapher kommer, men har ocksÄ förberett mig pÄ att misslyckas och har ocksÄ pratat med en urmakare som ville ha 500 spÀnn och klockan i minst en vecka. Priset kÀndes okej men en vecka Àr alldeles för lÀnge eftersom jag kör OWGMARCH. Vad fick du betala för ruckningen?
Saken Ă€r att jag inte riktigt kan sĂ€ga vad jag ska betala för det Ă€r litet andra klockor som ocksĂ„ ska fixas och vi slĂ„r ihop allt pĂ„ slutet, sĂ„ just har jag inte betalat nĂ„got... 😯

Jag lyckades aldrig fÄ klockan att gÄ tillrÀckligt bra, men jag har ingen timegrapher utan flyttade litet pÄ spaken och kollade gÄngavvikelsen efter ett dygn. Ibland hamnade jag pÄ stort plus och sen stort minus, och sÄ dÀr höll det pÄ. Sen i morse har den nu fortat sig tre sekunder sÄ jag Àr nöjd. Den dÀr lilla spaken Àr kÀnslig som tusan och till slut famlade jag i mörkret sÄ jag fick bita i det sura Àpplet och lÀmna in den. Den gick typ -25 s/dygn innan ruckningen och det Àr litet jobbigt att leva med tycker jag. Den fÄr hellre forta sig litet Àn sacka.
 

Vinflaskan

Cartier
Saken Ă€r att jag inte riktigt kan sĂ€ga vad jag ska betala för det Ă€r litet andra klockor som ocksĂ„ ska fixas och vi slĂ„r ihop allt pĂ„ slutet, sĂ„ just har jag inte betalat nĂ„got... 😯

Jag lyckades aldrig fÄ klockan att gÄ tillrÀckligt bra, men jag har ingen timegrapher utan flyttade litet pÄ spaken och kollade gÄngavvikelsen efter ett dygn. Ibland hamnade jag pÄ stort plus och sen stort minus, och sÄ dÀr höll det pÄ. Sen i morse har den nu fortat sig tre sekunder sÄ jag Àr nöjd. Den dÀr lilla spaken Àr kÀnslig som tusan och till slut famlade jag i mörkret sÄ jag fick bita i det sura Àpplet och lÀmna in den. Den gick typ -25 s/dygn innan ruckningen och det Àr litet jobbigt att leva med tycker jag. Den fÄr hellre forta sig litet Àn sacka.

Tack för svar! Hoppas att Timegrapher ska göra ruckningen lÀttare men Àr som jag förstÄtt ganska knepigt att fÄ till bra. Min gÄr ocksÄ cirka -25 s/dygn och det blir rÀtt mycket efter ett tag. Har inte mÀrkt av det tidigare eftersom jag inte bara kollar klockan rÀtt slarvigt utan Àven för jag roterar rÀtt friskt. Nu med samma klocka 10 dagar i rad sÄ Àr det ÀndÄ en grej som stör.
I övrigt har klockan vÀxt pÄ mig och tidigare tveksamheter gÀllande storleken Àr nog helt bortblÄsta. Tror faktiskt att jag skulle kunna bli owg pÄ riktigt med den, trots att jag i regel gillar mindre klockor.
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Tack för svar! Hoppas att Timegrapher ska göra ruckningen lÀttare men Àr som jag förstÄtt ganska knepigt att fÄ till bra. Min gÄr ocksÄ cirka -25 s/dygn och det blir rÀtt mycket efter ett tag. Har inte mÀrkt av det tidigare eftersom jag inte bara kollar klockan rÀtt slarvigt utan Àven för jag roterar rÀtt friskt. Nu med samma klocka 10 dagar i rad sÄ Àr det ÀndÄ en grej som stör.
I övrigt har klockan vÀxt pÄ mig och tidigare tveksamheter gÀllande storleken Àr nog helt bortblÄsta. Tror faktiskt att jag skulle kunna bli owg pÄ riktigt med den, trots att jag i regel gillar mindre klockor.
Ja, jag brukar gilla större klockor Àn alpinisten, ha ha! Har företrÀdesvis dykare. Men denna ligger i nÄgon sorts gyllene mittzon.

F.ö. sÄ sa min urmakare att dessa 6R35-verk Àn litet knepiga att fÄ att gÄ bra. Den förra versionen (6R15) var lÀttare att rucka. Fick man den att gÄ bra i timegrapher sÄ höll den sig dÀr, men det Àr förmodligen nÄgot med den förlÀngda gÄngreserven som gör det klurigare i beteendet. De kan vara litet "all over the place".
 
Nu Ă€r jag nöjd Ă€gare till en SPB 159. Förutom dĂ„ att den gĂ„r alldeles för snabbt. NĂ€stan 40-50 sekunder per dygn. Eftersom jag köpte den pĂ„ nĂ€tet tĂ€nkte jag att det Ă€r enklast att lĂ€mna in den nĂ„gonstans i Stockholm (dĂ€r jag bor). Är det nĂ„gon som har tips pĂ„ ett bra stĂ€lle som tĂ€cks av Seiko-garantin?

Tack pÄ förhand! (Och ny pÄ forumet sÄ hoppas att den hÀr posten hamnade pÄ rÀtt stÀlle...)

IMG_20230313_132903.jpg
 

lofgreno

Audemars
Saken Ă€r att jag inte riktigt kan sĂ€ga vad jag ska betala för det Ă€r litet andra klockor som ocksĂ„ ska fixas och vi slĂ„r ihop allt pĂ„ slutet, sĂ„ just har jag inte betalat nĂ„got... 😯

Jag lyckades aldrig fÄ klockan att gÄ tillrÀckligt bra, men jag har ingen timegrapher utan flyttade litet pÄ spaken och kollade gÄngavvikelsen efter ett dygn. Ibland hamnade jag pÄ stort plus och sen stort minus, och sÄ dÀr höll det pÄ. Sen i morse har den nu fortat sig tre sekunder sÄ jag Àr nöjd. Den dÀr lilla spaken Àr kÀnslig som tusan och till slut famlade jag i mörkret sÄ jag fick bita i det sura Àpplet och lÀmna in den. Den gick typ -25 s/dygn innan ruckningen och det Àr litet jobbigt att leva med tycker jag. Den fÄr hellre forta sig litet Àn sacka.
Min gÄr inte heller jÀttebra (SPB159). Lite konstigt dÄ min SPB149 med samma urverk gÄr fantastiskt bra...
 
Postade i Seiko 5 ocksÄ men gör det hÀr ocksÄ. Inser att min Seiko 5 gÄr mycket bÀttre. Runt 3-5 sekunder för fort per dygn. Lite surt.
 
Det finns sĂ„ mĂ„nga versioner av den hĂ€r klockan. Är det bara de nyare svarta/blĂ„a/gröna som saknar kompassringen? Eller har jag missat nĂ„gon modell?
 

LHOTSE

Cartier
Alpinisten Ă€r en av mina absoluta favoritklockor. Helt Ă€rligt vet jag inte om jag tycker den Ă€r supersnygg men den har nĂ„got elegant över sig som jag Ă€r svag för. Sen diggar jag storleken skarpt. đŸ”ïž ⛰

AA33A3A0-D839-459E-85E8-37D1E836D643.jpeg
 

LHOTSE

Cartier
Snyggt! Vad Àr det för band du har?


Vet inte om det passar jĂ€ttebra, men bra och skönt gummi! 🙂
 

TorstenT

Omega
IMG_20230409_142440.jpg


Nu Àr jag riktigt fÄnig, men ibland önskar jag den hÀr fanns i en riktigt mörk svart ton och med vita siffror istÀllet för lÄtsas-vintage. Detaljer...
Hehe jag kĂ€nde precis samma för min spb155. Men sen bestĂ€mde jag mig bara för att det inte Ă€r lĂ„tsasvintage/fejkpatina, utan bara en hĂ€rligt beige fĂ€rg😁
 
Topp