• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Muffhjul

Breitling
Jag kan konstatera att alla mina termokompenserade klockor gĂ„r vĂ€l inom spec utifrĂ„n de förhĂ„llanden som rĂ„der i min miljö. GS och övriga
 NĂ„gon seriös mĂ€tning i stil med COSC har jag aldrig brytt mig om att göra
Det var mer som en nörderi-frĂ„ga 😊😊

Mitt sĂ€tt att göra testet pĂ„ Ă€r ju lĂ„ngt ifrĂ„n vetenskapligt sĂ„ bara en kul grej 😁
 

Bogatir

Cartier
Jag Àr inte uppdaterad pÄ senare referenser, men för att fÄ en uppfattning om boetten finns ju iaf SBGJ201, SBGJ203 och SBGJ235 att kika pÄ. Tycker generellt att 44GS Àr riktigt trevlig och kÀnns mer "Grand Seiko" eftersom den Àr följer deras Grammar of design.

Sedan Àr ju de tyvÀrr lite tjocka och har begrÀnsade justeringsmöjligheter i lÀnken, sÄ trots att jag Àlskade tavlan och hur boetten sÄg ut pÄ min SBGJ231 sÄlde jag den. Saknar den dock ibland.

Tack för hjÀlpen! Vad tror ni om SBGN011 eller SBGN013? Har nÄgon kikat pÄ dem i verkligheten?

1692165244976.png
 

Rymdhamstern

Panerai
Tack för hjÀlpen! Vad tror ni om SBGN011 eller SBGN013? Har nÄgon kikat pÄ dem i verkligheten?

1692165244976.png
Jag har faktiskt klÀmt, kÀnnt och kikat pÄ den, fast med svart tavla. Var nÄgra Är sedan, men minns den som ok. Varken tavla eller boett kÀnndes som nÄgot speciellt. Och den var nog lite knubbig för att vara quartz. Men vill minnas att jag tyckte den var prisvÀrd. DÄ iaf.
 

Muffhjul

Breitling
Tack för hjÀlpen! Vad tror ni om SBGN011 eller SBGN013? Har nÄgon kikat pÄ dem i verkligheten?

1692165244976.png
har klÀmt. aning tjock för att vara en kvarts.
En bra vardags klocka kÀndes det som. Numreringen pÄ 24h visningen var bra placerat minns jag att jag tyckte dÄ.
Den stör liksom inte nĂ€r man ”inte anvĂ€nder” GMT funktionen men kommer till nytta nĂ€r det Ă€r dags. Skönt att det inte Ă€r ”GMT” hela tiden om du förstĂ„r vad jag menar!
 

kuma-kun

Audemars
Dagens klocka Àr en en av dom mindre uppskattade Àldre Grand Seikona, 5645-7010, men jag gillar dom mer och mer.
SÄ till den milda grad att det blev tvÄ bilder idag!
Dessutom pÄ ett armband frÄn fel modell i Seikos sortiment men och andra sidan bÀttre enligt mig Àn orginal.


DA2BE33D-A92C-41CA-B568-E4C25A66C4DD.jpeg
48152FAE-332A-4F50-BA0E-15C97701BB71.jpeg
 

Bogatir

Cartier
Har funderat lite pĂ„ varför den hĂ€r modellen inte verkar sĂ„ populĂ€r. De verkar gĂ„ för förhĂ„llandevis lite pengar begagnat. Det Ă€r Ă€ndĂ„ en spring drive-kronograf med GMT. Jag gillar designen (pĂ„ bild i alla fall). Är jag ensam om det? Ex. SBGC003

SBGC003.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Har funderat lite pĂ„ varför den hĂ€r modellen inte verkar sĂ„ populĂ€r. De verkar gĂ„ för förhĂ„llandevis lite pengar begagnat. Det Ă€r Ă€ndĂ„ en spring drive-kronograf med GMT. Jag gillar designen (pĂ„ bild i alla fall). Är jag ensam om det? Ex. SBGC003

SBGC003.jpg
Det Àr visserligen 500+ sidor i trÄden, men du fÄr lÀsa bakÄt lite

 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Man Àr klocknörd, till stor del vintagenörd, man gillar Àrlig rejÀl patina, kanske nÀstan en ruinromantiker... ...och man gillar mekaniken, det gör man, det spelar roll vad som sitter under huven, man hÄller ordning pÄ kalibrarna sÄ att sÀga, ibland nÀstan en urverksfetischist...

Man Àlskar Schweiz...

Man firar femtonÄrig bröllopsdag...

Man fÄr en klocka av sin kÀra hustru!... ...och. det. eh... ...det... det Àr en Seiko. ...en japansk kvartsare... ...frÄn 1992......den Àr mycket modern/slÀtstruken/ansprÄkslös/intetsÀgande/mild/mellanmjölkig/felfri/karaktÀrslös... ...och en klocka som man dÄ aldrig nÄgonsin kommer kunna sÀlja, eftersom det ju Àr en jubileumspresent frÄn ens fru...

...och ja - man Ă€r sjuuukt nöjd!!! 😊

HÀr Àr min SBGS005: 34mm = min perfekta size, grymt hööög kvalitet, Platinum baby! otrolig lyster i metallen! tung, slim, och bekymmersfri batteriklocka, sleeper deluxe! ...tack @Molle för vÀgledning till min perfekta GS!

#sleepersarekeepers
IMG_3650.jpeg

IMG_3691.jpg

gs9.jpg

gs8.jpg

gs7.jpg
gs5.jpg
gs4.jpg
 
Senast Àndrad:

martaSM30

Audemars
Man Àr klocknörd, till stor del vintagenörd, man gillar Àrlig rejÀl patina, kanske nÀstan en ruinromantiker... ...och man gillar mekaniken, det gör man, det spelar roll vad som sitter under huven, man hÄller ordning pÄ kalibrarna sÄ att sÀga, ibland nÀstan en urverksfetischist...

Man Àlskar Schweiz...

Man firar femtonÄrig bröllopsdag...

Man fÄr en klocka av sin kÀra hustru!... ...och. det. eh... ...det... det Àr en Seiko. ...en japansk kvartsare... ...frÄn 1992......den Àr mycket modern/slÀtstruken/ansprÄkslös/intetsÀgande/mild/mellanmjölkig/felfri/karaktÀrslös... ...och en klocka som man dÄ aldrig nÄgonsin kommer kunna sÀlja, eftersom det ju Àr en jubileumspresent frÄn ens fru...

...och ja - man Ă€r sjuuukt nöjd!!! 😊

HÀr Àr min SBGS005: 34mm = min perfekta size, grymt hööög kvalitet, Platinum baby! otrolig lyster i metallen! tung, slim, och bekymmersfri batteriklocka, sleeper deluxe! ...tack @Molle för vÀgledning till min perfekta GS!

#sleepersarekeepers
IMG_3650.jpeg

IMG_3691.jpg

gs9.jpg

gs8.jpg

gs7.jpg
gs5.jpg
gs4.jpg
Sjukt snygg och cool!! SnÀll fru. Fick hon nÄgon klocka dÄ?
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
...och ja - man Ă€r sjuuukt nöjd!!! 😊

HÀr Àr min SBGS005: 34mm = min perfekta size, grymt hööög kvalitet, Platinum baby! otrolig lyster i metallen! tung, slim, och bekymmersfri batteriklocka, sleeper deluxe! ...tack @Molle för vÀgledning till min perfekta GS!

#sleepersarekeepers
IMG_3650.jpeg

ApplÄder och visslingar. Perfekt för dig och vÀldigt understated coolness (som du :) )
 

JesperO

Rolex
Man Àr klocknörd, till stor del vintagenörd, man gillar Àrlig rejÀl patina, kanske nÀstan en ruinromantiker... ...och man gillar mekaniken, det gör man, det spelar roll vad som sitter under huven, man hÄller ordning pÄ kalibrarna sÄ att sÀga, ibland nÀstan en urverksfetischist...

Man Àlskar Schweiz...

Man firar femtonÄrig bröllopsdag...

Man fÄr en klocka av sin kÀra hustru!... ...och. det. eh... ...det... det Àr en Seiko. ...en japansk kvartsare... ...frÄn 1992......den Àr mycket modern/slÀtstruken/ansprÄkslös/intetsÀgande/mild/mellanmjölkig/felfri/karaktÀrslös... ...och en klocka som man dÄ aldrig nÄgonsin kommer kunna sÀlja, eftersom det ju Àr en jubileumspresent frÄn ens fru...

...och ja - man Ă€r sjuuukt nöjd!!! 😊

HÀr Àr min SBGS005: 34mm = min perfekta size, grymt hööög kvalitet, Platinum baby! otrolig lyster i metallen! tung, slim, och bekymmersfri batteriklocka, sleeper deluxe! ...tack @Molle för vÀgledning till min perfekta GS!

#sleepersarekeepers
IMG_3650.jpeg

IMG_3691.jpg

gs9.jpg

gs8.jpg

gs7.jpg
gs5.jpg
gs4.jpg
Grym! Stealth wealth nÀr det Àr som bÀst.
Vilken fru du har - hÄll i henne!
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Skickar ut en frÄga hÀr

Under morgonen hade jag problem att fÄ lÄset pÄ lÀnken att stÀnga sig i lÄst lÀge pÄ min sbgx055. JÀmförde med det likadana lÄset pÄ min sbgx341. Det var definitivt nÄgot som var löst eller trasigt.

Öppnade lĂ„set och det visade sig att en av de tvĂ„ fjĂ€drarna gĂ„tt av med nĂ„gon millimeter. (Den lĂ€ngs ner inringat i rött) Jag klippte dĂ„ till en ungefĂ€r lika lĂ„ng bit som den saknade delen av fjĂ€dern frĂ„n en stĂ„ltrĂ„d med samma diameter som mothĂ„ll. Nu stĂ€nger den sig precis som den ska.
För den som undrar sÄ slÀpper man pÄ de tvÄ skruvarna dÀr hÄlen markerats med blÄtt. FjÀdrarna ligget i spÄren dit de röda pilarna pekar. Sen skjuter man in hela paketet frÄn sidan, fÀster skruvarna. Drar dit ena skruven helt i en av de utrymmen som de blÄ pilarna pekar pÄ. Sedan trycker man ihop spÀnnet och drar den andra skruven. Ett jÀkla pill och utan förstorningslampa och bra mejslar/pinsett hade det aldrig gÄtt.

Funkar precis som det ska nu men undrar ÀndÄ om nÄgon vet om jag kan införskaffa nya fjÀdrar?
TÀnkte stÀlla frÄgan till klockmaster men dÀr jag bor saluför de inte gs sÄ oklart om de kommer kunna svara

IMG_5691.jpeg
IMG_5693.jpeg
 
Senast Àndrad:

Bezelman

Audemars
2-Faktor
hur bra gÄr era 9F urverk?

Jag har mÀtt min och fortar sig knappt 0.2s pÄ en mÄnad drygt. ( <2.4s/Är, sjuka siffror)

synd bara att Grand Seiko inte gör en riktig manuell (mekaniskt) urverk. NÀsta steg för dem hoppas jag att det blir ett seriöst manuellt urverk. (De mekaniska manuella som finns idag Àr avskalade automatverk)
Alla jag haft har legat vÀl inom 10 spy. Min nuvarande SBGX 343 gÄr sjukt bra och ligger pÄ 2-3 spy. MÀtt pÄ hela Äret...
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Skickar ut en frÄga hÀr

Under morgonen hade jag problem att fÄ lÄset pÄ lÀnken att stÀnga sig i lÄst lÀge pÄ min sbgx055. JÀmförde med det likadana lÄset pÄ min sbgx341. Det var definitivt nÄgot som var löst eller trasigt.

Öppnade lĂ„set och det visade sig att en av de tvĂ„ fjĂ€drarna gĂ„tt av med nĂ„gon millimeter. (Den lĂ€ngs ner inringat i rött) Jag klippte dĂ„ till en ungefĂ€r lika lĂ„ng bit av en stĂ„ltrĂ„d med samma diameter som mothĂ„ll och nu stĂ€nger den sig precis som den ska.
För den som undrar sÄ slÀpper man pÄ de tvÄ skruvarna dÀr hÄlen markerats med blÄtt. FjÀdrarna ligget i spÄren dit de röda pilarna pekar. Sen skjuter man in hela paketet frÄn sidan, fÀster skruvarna. Drar dit ena skruven helt i en av de utrymmen som de blÄ pilarna pekar pÄ. Sedan trycker man ihop spÀnnet och drar den andra skruven. Ett jÀkla pill och utan förstorningslampa och bra mejslar/pinsett hade det aldrig gÄtt.

Funkar precis som det ska nu men undrar ÀndÄ om nÄgon vet om jag kan införskaffa nya fjÀdrar?
TÀnkte stÀlla frÄgan till klockmaster men dÀr jag bor saluför de inte gs sÄ oklart om de kommer kunna svara

IMG_5691.jpeg
IMG_5693.jpeg
Har du mÄttet pÄ fjÀdern? Jag Àr tÀnker nÀrmast pÄ diametern. Det skulle ju vara möjligt att kapa en som Àr lÀngre om bara diametern Àr rÀtt
 
Topp