• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
TrollhÀttan tappar sin AD. TrÄkigt!
Men 15% rabatt pÄ lagret om nÄgon letar ny GS :)
IMG_6583.png
 
Har sÀkert avhandlats pÄ nÄgra stÀllen i den 600-sidiga trÄden men: fÄr ni inte psykbryt av avsaknaden av mikrojusteringar?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Har sÀkert avhandlats pÄ nÄgra stÀllen i den 600-sidiga trÄden men: fÄr ni inte psykbryt av avsaknaden av mikrojusteringar?
Rent matematiskt brukar 3st halvlĂ€nkar kunna erbjuda samma avstĂ„ndsjustering som hĂ„len ett viklĂ„s ger. TyvĂ€rr tror jag mĂ„nga skulle behöva revidera sin ide om hur en klocka med lĂ€nk mĂ„ste bĂ€ras, den Ă€r ju inte ett flexibelt lĂ€derband

 

Quark

Cartier
2-Faktor
Rent matematiskt brukar 3st halvlĂ€nkar kunna erbjuda samma avstĂ„ndsjustering som hĂ„len ett viklĂ„s ger. TyvĂ€rr tror jag mĂ„nga skulle behöva revidera sin ide om hur en klocka med lĂ€nk mĂ„ste bĂ€ras, den Ă€r ju inte ett flexibelt lĂ€derband

Bara sÄ jag Àr sÀker pÄ vad du menar: tÀnker du att man borde justera in sin lÀnk sÄ att den Àr tillrÀckligt lös för att aldrig vara för trÄng?

Personligen tycker jag att mikrojustering bara Àr nödvÀndigt pÄ tungar klockor, sÀg 200 gram och uppÄt. LÀttare klockor Àn sÄ funkar OK Àven om lÀnken inte Àr helt perfekt lÀngd. Jag har faktiskt oftast mer problem med lÀngden hos gummi-, canvas- och sailcloth-band (anvÀnder aldrig lÀder). DÀr finns ju inga möjligheter till justering som Àr finare Àn avstÄndet mellan hÄlen, vilket oftast Àr ungefÀr lika lÄngt som en hel lÀnkbit.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Bara sÄ jag Àr sÀker pÄ vad du menar: tÀnker du att man borde justera in sin lÀnk sÄ att den Àr tillrÀckligt lös för att aldrig vara för trÄng?

Personligen tycker jag att mikrojustering bara Àr nödvÀndigt pÄ tungar klockor, sÀg 200 gram och uppÄt. LÀttare klockor Àn sÄ funkar OK Àven om lÀnken inte Àr helt perfekt lÀngd. Jag har faktiskt oftast mer problem med lÀngden hos gummi-, canvas- och sailcloth-band (anvÀnder aldrig lÀder). DÀr finns ju inga möjligheter till justering som Àr finare Àn avstÄndet mellan hÄlen, vilket oftast Àr ungefÀr lika lÄngt som en hel lÀnkbit.
Man bör inse begrĂ€nsningen i förhĂ„llande till hur man â€Ă¶nskar” att en klocka ska sitta. Dagens större boetter och kraftigare lĂ€nkar erbjuder inte samma komfort som en lĂ€ttare klocka med tunnare lĂ€nk gör. Det Ă€r, och har alltid varit, omöjligt att bĂ€ra en klocka pĂ„ lĂ€nk och fĂ„ den att sitta lika dant över hela dygnet om man svĂ€ller normalt. Är man dessutom en person som svĂ€ller mycket över dygnet blir skillnaden i komfort Ă€n större. AlltsĂ„ fĂ„r man justera lĂ€nken sĂ„ den Ă€r bekvĂ€m nĂ€r man Ă€r som svullnast och gilla lĂ€get att den Ă€r mer lös dĂ„ man inte Ă€r svullen (vilket Ă€ndĂ„ brukar vara det tillstĂ„nd som Ă€r minst förekommande).
 
Senast Àndrad:
Man bör inse begrĂ€nsningen i förhĂ„llande till hur man â€Ă¶nskar” att en klocka ska sitta. Dagens större boetter och kraftigare lĂ€nkar erbjuder inte samma komfort som en lĂ€ttare klocka med tunnare lĂ€nk gör. Det Ă€r, och har alltid varit, omöjligt att bĂ€ra en klocka pĂ„ lĂ€nk och fĂ„ den att sitta lika dant över hela dygnet om man svĂ€ller normalt. Är man dessutom en person som svĂ€ller mycket över dygnet blir skillnaden i komfort Ă€n större. AlltsĂ„ fĂ„r man justera lĂ€nken sĂ„ den Ă€r bekvĂ€m nĂ€r man Ă€r som svullnast och gilla lĂ€get att den Ă€r mer lös dĂ„ man inte Ă€r svullen (vilket brukar vara det tillstĂ„nd som Ă€r minst förekommande).
Fast just dÄ med tanke pÄ lÀnkens begrÀnsning per definition; varför i hela vÀrlden inte ha mikrojusteringar pÄ den.... Jag justerar de klockor jag har med lÀnk konstant sÄ kÀnner att utan mikrojusteringarna vore bÀrbarheten och komforten klart sÀmre, i praktiken en kill factor
 

Muffhjul

Breitling
Microjustering Àr ju smidig om det bara Àr möjligt att justera storleken i en buss. Inte annars. AlltsÄ kunna Àndra stl utan nÄn verktyg. Ska verktygen fram sÄ Àr det inte sÄ jÀtte viktigt tycker jag.

Hade varit schysst med en lösning lik IWCs lÄs dÀr loggan Àr en knapp för snabbjusteringen.
 

kuma-kun

Audemars
Jag tycker det Àr obegripligt att inte Seiko har microjustering pÄ klockor i den hÀr prisklassen.
Man hör ju vÀldigt ofta folk som irriterar sig pÄ det och Àven vissa vÀljer annat mÀrke pÄ klockan för att fÄ det som man vill ha.
Har enklare Citizen frÄn 60-talet som har det sÄ det Àr vÀldigt enkelt att göra.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag tycker det Àr obegripligt att inte Seiko har microjustering pÄ klockor i den hÀr prisklassen.
Man hör ju vÀldigt ofta folk som irriterar sig pÄ det och Àven vissa vÀljer annat mÀrke pÄ klockan för att fÄ det som man vill ha.
Har enklare Citizen frÄn 60-talet som har det sÄ det Àr vÀldigt enkelt att göra.
Att knorra pĂ„ ett forum kan kanske nĂ„ nĂ„gon Seikorepresentant, men det bör vara lĂ„ngt mer effektivt att lĂ„ta sĂ€ljaren i butik höra kritiken. Kanske Ă€ven avstĂ„ ett köp vĂ€l i butik sĂ„ att kritiken nĂ„r fram? Nu nĂ€r GS hĂ„rdlanserar pĂ„ att slĂ„ internationellt skulle det sĂ€kert kunna tvinga fram ett nytt lĂ„s (om kunder avstĂ„r köp med hĂ€nvisning till detta bekymmer). Jag ser samma frĂ„ga pĂ„ Ă€ven utlĂ€ndska forum. Butiker med fulla hyllor som inte fĂ„r sĂ„lt lĂ€r ta skruv ;) Alternativt skampruta i butik med hĂ€nvisning till problemet? Men, nu Ă€r ju inte GS ensamma om att sakna ”on the go” microjustering, snarare tvĂ€rt om

 

kuma-kun

Audemars
Att knorra pĂ„ ett forum kan kanske nĂ„ nĂ„gon Seikorepresentant, men det bör vara lĂ„ngt mer effektivt att lĂ„ta sĂ€ljaren i butik höra kritiken. Kanske Ă€ven avstĂ„ ett köp vĂ€l i butik sĂ„ att kritiken nĂ„r fram? Nu nĂ€r GS hĂ„rdlanserar pĂ„ att slĂ„ internationellt skulle det sĂ€kert kunna tvinga fram ett nytt lĂ„s (om kunder avstĂ„r köp med hĂ€nvisning till detta bekymmer). Jag ser samma frĂ„ga pĂ„ Ă€ven utlĂ€ndska forum. Butiker med fulla hyllor som inte fĂ„r sĂ„lt lĂ€r ta skruv ;) Alternativt skampruta i butik med hĂ€nvisning till problemet? Men, nu Ă€r ju inte GS ensamma om att sakna ”on the go” microjustering, snarare tvĂ€rt om


Knorra pÄ forum?
Jag tycker det Àr mÀrkligt att GS inte har det och sÄnt som Àr naturligt att diskutera pÄ ett klockforum.
 

kuma-kun

Audemars
Dags för bilder kanske?
Idag blev det en blÄ 56 men det syns tydligt pÄ fotot att det Àr gucka mellan glasring och glas och att limningen av glaset inte var den bÀsta.

3F8FE2ED-C1CF-4355-B080-371E25D44093.jpeg


Sagt och gjort efter jobbet och stÀrkt av en rejÀl pilsner tog jag lös boett med glas för rengöring.
Efter att ha skurat den ordentligt torkade jag den noggrant men upptÀckte at glaset satt löst och kunde tryckas ur med tummen.
Inte bara ful limning utan dÄlig ochsÄ sÄ nu ligger klockan en burk och vÀntar pÄ morgondagen nÀr jag Àr mindre stilig men mer stadig pÄ handen.
Som tur Àr har jag andra klockor som jag kan ha i kvÀll.

2BA1A753-95A0-49D9-9645-DC3334374415.jpeg
 
Har mailat deras Europakontor och fick svaret "Only our sportier timepieces come with a micro-adjustement clasp, which indeed does not include Grand Seiko SBGX261. To this date, we are not in position to confirm any future evolution of our creations, and we thank you for your kind understanding."

Har sjÀlv en obsession för klassiska brittiska axelremsvÀskor i fiskevÀskmodell (Brady, Chapman): vÀskorna Àr som helhet oerhört funktionella men dom har inga fickor pÄ insidan, vilket analogt med avsaknad av mikrojusteringar pÄ en klocka kÀnns helt obegripligt
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Knorra pÄ forum?
Jag tycker det Àr mÀrkligt att GS inte har det och sÄnt som Àr naturligt att diskutera pÄ ett klockforum.
Jag menar snarare att det antagligen inte leder till nÄgon förÀndring att bara knorra pÄ forum. Nu nÀr vi diskuterar det kanske fler köpare pÄpekar fenomenet direkt till sÀljaren i butik?
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
Skal man fĂ„ GS til Ă„ innfĂžre microjustering pĂ„ sine armbĂ„ndsur, mĂ„ man fĂžlge en strategi som empiri viser faktisk virker: Press via sosiale plattformer/medier. Å poste enkeltvis pĂ„ ulike fora hjelper ikke. VĂŠr mer strategisk og aggressiv.

Eksempelvis:

  • Start en kampanje pĂ„ e.g. IG der det postes bilder av savnet etter microjustering pĂ„ GS klart fremgĂ„r
  • Tag bidene med GS sin officielle IG-konto
  • Lag en tag som heter for eksempel #wewantmicroadjustmentnow
  • Krysspost poster pĂ„ IG til andre platformer
  • Lag en egen account som re-poster alle bilder tagget med #wewantmicroadjustmentnow
  • Kommenter pĂ„ tvers av kontoer som poster bilder tagget #wewantmicroadjustmentnow

Min bet er at dersom man gjÞr dette, vil GS forstÄ at det ikke er enkeltbrukere som har en mening - men et watch community - og de kan over tid ikke ignorere tilbakemeldingene.

$0.02
 

hd1

Omega
2-Faktor
FrÄga till GS-gÀnget!

Är det hĂ€r ett original GS-band, eller eftermarknads? MĂ€rkningen pĂ„ bilden Ă€r den enda som finns pĂ„ bandet.

IMG20230902101623~2.jpg
IMG20230902101438~2.jpg
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
FrÄga till GS-gÀnget!

Är det hĂ€r ett original GS-band, eller eftermarknads? MĂ€rkningen pĂ„ bilden Ă€r den enda som finns pĂ„ bandet.

IMG20230902101623~2.jpg
IMG20230902101438~2.jpg
Det Ă€r inte GS-lĂ€der. NĂ„gon köpte spĂ€nnet löst och satte pĂ„ ett no-name alligator helt enkelt😃
 
  • Like
Reactions: hd1

Christoban

Cartier
Tack för trevliga nyheter! Jag Àr sugen pÄ GS med lÀnk. SBGW035 ser bra ut men den Àr nÀstan samma som min SBGW001.
Vet nÄgon om det gÄr att köpa GS beads of rice lÀnk separat?
Plockar upp den hÀr frÄgan igen och kollar om det finns nÄgon i trÄden som kanske gjort slag i saken och kompletterat sin sbgw231 (eller nÄgon av de andra med samma boett) med en BoR-lÀnk?

Ser sÄ larvigt bra ut till den cremefÀrgade tavlan pÄ bild.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Plockar upp den hÀr frÄgan igen och kollar om det finns nÄgon i trÄden som kanske gjort slag i saken och kompletterat sin sbgw231 (eller nÄgon av de andra med samma boett) med en BoR-lÀnk?

Ser sÄ larvigt bra ut till den cremefÀrgade tavlan pÄ bild.
Jag kanske minns fel, men testade inte @Molle lÀnken ifrÄn den limiterade day/date kvartsaren?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Haha, fram med mikroskopet eller?
Är du köparen?
 

hd1

Omega
2-Faktor
Är du köparen?
Du har PM
 
Topp