Eftersom Grand Seiko-trÄdens förstasida var nÄgot negativ Àndrar vi hÀrmed första inlÀgget och bjuder
samtidigt pÄ en gammal paketöppning av en GS.
HÀr pratar vi allmÀnt snack omrand Seiko.
Det luriga Àr att klockan tillverkades mellan 2002 och 2009. Dessutom Àr det en master shop edition vilket innebÀr att den Àr mer limiterad Àn "standard-GSarna". Att hitta en klocka i bra skick med full set har i princip varit omöjligt. Oftast har det brustit pÄ att lÀnken varit för kort.
MEN, sÄ kom den dÄ Àntligen, ett full set frÄn 2004 inhandlades utifrÄn ganska intetsÀgande bilder, men med beskrivningen
"skick: A, full set".
Full set: Check! Ytter/innerbox, tvÄ manualer och gÄngtest utifrÄn 17 dagar (6 positioner och temperatur).
TillrÀckligt lÄng lÀnk: check!
PÄ med dagsfÀrskt alligatorlÀder frÄn Hirscch: check!
Klockan visade sig vara i kanonskick. Helt utan repor, inte ens lÀttare repor pÄ lÀnken.
Klockan Àr en SBGM001 (cirka 39mm exkl krona), en "true GMT", den första GS-GMTn. Ni kÀnner ju till SBGM029 efter @Chrisses recension. 001an Àr "originalet" som 029an hyllar. Den har svart tavla till skillnad mot 029an och ursprungsurverket 9s56 (28800bph, +55hrs, +5/-3spd). Klockan har dessutom skruvad krona (100m wr).
Nu blir det bildfest:
Senast Àndrad: