• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Whedda

Rolex
Ett relativt nytt tillskott i samlingen och min första GS. Jubileumsmodellen SGBW033 frÄn 2011 i NOS fullset. Den perfekta storleken för mig pÄ 36mm. Sjukt nöjd sÄ hÀr lÄngt.

image.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Riktigt snygg. Är det Quartz i den?
Kort svar: Ja

LÄngt svar: StÄr det inte automatic eller spring drive pÄ urtavlan pÄ en GS Àr sÄ Àr det i princip alltid kvarts. Enda undantagen Àr reissues pÄ gamla modeller som i posten ovan min. DÀr stÄr det i och för sig Diashock som Àr stötmekanismen till deras automatiska klockor.
 

DAJAB

Omega
2-Faktor
Jajamensan!

Köpte den av @Chuck, och för det tackar jag honom. Jag sÄlde min SBGX061 för jag tyckte det blev kaka pÄ kaka, Ängrar mig ... :banghead: Men denna Àr en Keeper.

Riktigt snygg med vit tavla. Har verkligen fÄtt upp ögonen för Grand Seiko efter era inlÀgg. KÀnns som ganska vettigt köp om jag ska köpa en kvartsare. I vilket prisspann ligger en bÀttre begagnand sbgx059?
 

mega

Rolex
Hehe... Jag Àr nog smygis nummer ett... Tycker det Àr sÄ grymt svÄrt att ta bra skarpa/reflexfeia bilder med min Xperia Z3. Zoomar man in det allra minsta blir det pixligt.
Men ok, hÀr Àr min SBGA 127, spring drive och titan. Gillar titanutförandet eftersom det inte Àr lika blankt som stÄl. Dessutom Àlskar jag just denna boettform och att den Àr rÀtt lÄg trots glasbaksida. "FrÄn början" lockade inte spring drive det allra minsta, men jag har svÀngt hundraÄttio grader. Svepande sekundvisare Àr verkligen maffigt, och tidshÄllningen under ett par mÄnader har varit ca +0,5s/dag. Brukar hacka den ett par 2-3 sekunder per vecka konsekvent. TidshÄllningen varierar inte med anvÀndning eller positioner. PR pÄ 72 timmar dessutom.
Snart börjar man vÀl gilla kvarts ocksÄ :arghh:
Min Àr nummer 537 av en LE pÄ 700.
DSC_1082.JPG
 

Blackmore

Panerai
Riktigt snygg med vit tavla. Har verkligen fÄtt upp ögonen för Grand Seiko efter era inlÀgg. KÀnns som ganska vettigt köp om jag ska köpa en kvartsare. I vilket prisspann ligger en bÀttre begagnand sbgx059?

Den som vet bÀttre Àn mig, rÀtta gÀrna. De (SBGX) ligger vÀl runt 10-ish. Vissa andra som t.ex. SBGV009 sticker vÀl ivÀg uppemot 20-strecket.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Sjukt stilig klocka SPGA001... :rolleyes: Ni som har koll, vilka modeller Àr i titan och vilka modeller Àr 40mm eller mer? Jag testade en GS förra Äret och tycker dom Àr riktigt fina, men den jag testade var 39mm och kÀndes lite för liten. NÀsta frÄga... Springdrive eller Quartz? Jag ska erkÀnna att jag blivit lite sugen pÄ en klocka som hÄller tiden vÀldigt bra utan att för den sakens skull vara GPS eller satelitklocka, borde vara quartz? Sedan kan jag tycka att sjÀlva urverket Springdrive verkar riktigt cool. Input och rÄd mottages gÀrna :)
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Sjukt stilig klocka SPGA001... :rolleyes: Ni som har koll, vilka modeller Àr i titan och vilka modeller Àr 40mm eller mer? Jag testade en GS förra Äret och tycker dom Àr riktigt fina, men den jag testade var 39mm och kÀndes lite för liten. NÀsta frÄga... Springdrive eller Quartz? Jag ska erkÀnna att jag blivit lite sugen pÄ en klocka som hÄller tiden vÀldigt bra utan att för den sakens skull vara GPS eller satelitklocka, borde vara quartz? Sedan kan jag tycka att sjÀlva urverket Springdrive verkar riktigt cool. Input och rÄd mottages gÀrna :)
HĂ€r kan du botanisera bland alla nuvarande modeller:
http://www.seiko-watch.co.jp/sp/gs/collection/all.php
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
SÄ dÀr ja, nu kan man bli fullvÀrdig medlem. No moore hangaround!
En liten paketöppning pÄ den?
Första gÄngen jag hörde namnet Grand Seiko var i mitten av 80 talet dÄ farsan fick en klocka i present nÀr han var i Japan.
Sedan dess har det legat och smÄ pyrt att man nÄgon dag ska Àrva den nu duktigt slitna dinka han Àger. Senast nÀr han fyllde Är gav jag honom en Citizen eco-drive i supertitanium med motiveringen -lÄt din stackars Seiko vila lite nu ;)
Nu finns ju GS att köpa i Sverige, vilket jag iof har vetat ett tag, men det har inte riktigt lockat förrns under det senaste Äret.
Jag vill ha en egen, som bara jag har slitit in. Jag har Ă€ven haft lite tankar kring vad man brukar kalla "Ă„rsklocka". I mitt fall var det givna valet Zenith El Primero 1969. Nu var det inte helt lĂ€tt att hitta en sĂ„dan till bĂ„de bra pris och i tillrĂ€ckligt fint skick, om man inte vill köpa tribute klockan Original 1969. Även Longines har en Heritage 1969 som Ă€r precis sĂ„ ful som mĂ„nga klockor var under den tiden. Även Omega Speedmaster Pro fanns i Ă„tanke.
Alla Seiko fans vet ju att det var under just detta Är den första riktiga quartzaren kom, Astron. SÄ, med denna lilla förklaring till valet av klocka kommer hÀr lite bilder.
IMG_0588.JPG

LÀder look pÄ boxen, check!
IMG_0590 (2).JPG

Japp, varken Springdrive eller Highbeat, utan Quartz. Precis som nÀr det begav sig 69Ž
IMG_0591 (2).JPG

Den limiterade modellen med glasbaksida, SBGV019G.
IMG_0593 (2).JPG

MÄste sÀga att den supertunna blÄa sekundvisaren verkligen ger en extra dimension till den annars diskreta tavlan.
IMG_0592.JPG

LÀnken som Àr av den "enklare" modellen utan dom tunna polerade mellan bitarna, utan helt borstad, passar boetten perfekt.
StorleksmÀssigt hade jag initialt önskat mig nÄgra mm till. Men vÀl pÄ armen satt den perfekt och jag inser att jag har tillrÀckligt med andra större klockor.
Jag testade SBGA001G innan, och den var ju heeelt perfekt :D.
Börjar det klia i Springdrive tarmen sÄ ligger en sÄn högt upp pÄ listan.
Tackar för mig och avslutar med en :gs: bom chacka lack!
 
Topp