• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Innan du springer ivÀg och köper en ny lÀnk sÄ skulle jag prova en annan sak först. Ta en trÀkloss och sÄga ett spÄr i den sÄ du kan passa in lÀnken pÄ högkant och fÄr ett stabilt stöd. Sedan skulle jag koka bandet en stund och medans det Àr varm sÀtta det i trÀklossen samt försöka skruva ur skruvarna. Viktigt dÄ att skruvskallarna Àr hela samt anvÀndande av rÀtt mejsel. NÀsta steg blir att borra ur skruvarna och gÀnga nytt.
Jag kommer förmodligen byta till lÀder eller mocka och glömma lÀnken i en lÄda....
Men om jag skulle prova sĂ„ tackar jag för tipset, lĂ„ter riktigt bra med spĂ„r i trĂ€kloss 👍
 

kuma-kun

Audemars
Ja, visst Àr det galet. Men det Àr ganska ovanligt med matchande cert ÀndÄ? Jag har inte sett sÄ mÄnga.

SÄg nyss en auktion som slutade pÄ över 1700kr för bara ett cert, universal utan numrering (som till 56GS). Fixar man en prislapp och box kan det se attraktivt ut i nÄgons ögon. Skulle inte förvÄna mig om det fifflas en del med detta.

Troligtvis blir det inget stort skutt som priserna tar dÀr jag opererar, bland de enklare referenserna som producerats i tusental. Men vill man ha en lite ovanligare referens, eller VFA, kommer man kanske nu slÄss mot fler internationella aktörer som fÄtt upp ögonen. Kanske.

Det Àr trÄkigt att prata priser men det Àr relevant om man inte har fyllt förrÄden Ànnu och har en begrÀnsad kassa.

Visst Àr det lite trÄkigt att prata priser och jag ser gÀrna att dom hÄller sig pÄ mer lagom nivÄ.
Mycket roligare med klockor och pyssla med Àn att anvÀnda dom som investeringsobjekt.
SjÀlv har jag planer pÄ att fylla pÄ med mer GS ochsÄ för just för tillfÀllet kÀnns dom roligast.

I det hÀr fallet betalade nÄgon upp mot 10 ggr mer Àn vad en japansk vintagehandlate hade sÄlt och skeppat klockan utomlands för.
Det Àr konstigt.
Klockan Àr ju inte full set eller i pangskick dessutom.
Om jag fÄr spekulera tror jag inte det Àr nÄgon GS samlare som köpt utan en vÀlbÀrgad klocksamlare som sÄg klockan i katalogen och ville addera nÄgot trevligt till samlingen.
Det behövs ju bara tvÄ stycken av sÄna som inte tycker det Àr nÄgon nÀmnvÀrd skillnad pÄ 50 eller 500 tusen för att det ska braka ivÀg utan vett och sans.
Auktioner Àr ju lite som lotteri och det kan bli överraskningar Ät bÄda hÄll.
Hade det t.e.x. funnits en eller flera intressanta Seikos pÄ samma auktion kunde det mycket vÀl ha blivit ett helt annat pris.

Just senaste tiden har det legat mycket Seikos ute pÄ internet auktioner med diverse tillbehör och ofta ser man att det Àr inte har varit tillsammans frÄn början.
Men försöker ge sken av NOS vilket kÀnns lite bedrÀgligt.

Men nu har det bara varit snack ett tag sÄ det fÄr bli bild pÄ dagens klocka.
44 med tidiga tavlan.

6BEDE427-AF64-4CED-AC07-643ACD8C0053.jpeg
 

Wiglaf

Omega
Visst Àr det lite trÄkigt att prata priser och jag ser gÀrna att dom hÄller sig pÄ mer lagom nivÄ.
Mycket roligare med klockor och pyssla med Àn att anvÀnda dom som investeringsobjekt.
SjÀlv har jag planer pÄ att fylla pÄ med mer GS ochsÄ för just för tillfÀllet kÀnns dom roligast.

I det hÀr fallet betalade nÄgon upp mot 10 ggr mer Àn vad en japansk vintagehandlate hade sÄlt och skeppat klockan utomlands för.
Det Àr konstigt.
Klockan Àr ju inte full set eller i pangskick dessutom.
Om jag fÄr spekulera tror jag inte det Àr nÄgon GS samlare som köpt utan en vÀlbÀrgad klocksamlare som sÄg klockan i katalogen och ville addera nÄgot trevligt till samlingen.
Det behövs ju bara tvÄ stycken av sÄna som inte tycker det Àr nÄgon nÀmnvÀrd skillnad pÄ 50 eller 500 tusen för att det ska braka ivÀg utan vett och sans.
Auktioner Àr ju lite som lotteri och det kan bli överraskningar Ät bÄda hÄll.
Hade det t.e.x. funnits en eller flera intressanta Seikos pÄ samma auktion kunde det mycket vÀl ha blivit ett helt annat pris.

Just senaste tiden har det legat mycket Seikos ute pÄ internet auktioner med diverse tillbehör och ofta ser man att det Àr inte har varit tillsammans frÄn början.
Men försöker ge sken av NOS vilket kÀnns lite bedrÀgligt.

Men nu har det bara varit snack ett tag sÄ det fÄr bli bild pÄ dagens klocka.
44 med tidiga tavlan.

6BEDE427-AF64-4CED-AC07-643ACD8C0053.jpeg
Vad Àr det för armband?
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Det finns inte lÀngre nÄgon information om Grand Seiko pÄ Opturas webbplats.

Är det nĂ„gon som vet om det skett nĂ„gon förĂ€ndring i relationen mellan Optura och Grand Seiko?
 

Kjellhoften

Cartier
2-Faktor
Blev fan golvad av denna som slÀpps i december (SBGA469), sjukt fin! TyvÀrr Àr den Online Boutique Only och det verkar inte gÄ att bestÀlla till Sverige. NÄgon som har en kreativ lösning pÄ hur man kan fÄ tag pÄ den?

SBGA469-6.png

SBGA469-5.png
 
Senast Àndrad:

MLH

Cartier
Är oerhört glad att jag tagit steget och skaffat min första GS. Ni fĂ„r stĂ„ ut med lite bilder :)
DSC_0106.jpg
DSC_0107.jpg
DSC_0109.jpg
DSC_0108.jpg
Superfin! Är den 40mm? Hur bĂ€rs den i förhĂ„llande till nĂ„gon annan ”vanlig” klocka som man kanske kan relatera till? Jag Ă€r vĂ€ldigt sugen pĂ„ att testa en GS, men funderar dels pĂ„ storlek och dels pĂ„ om jag kan leva med en lĂ€nk utan mikrojustering.
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Superfin! Är den 40mm? Hur bĂ€rs den i förhĂ„llande till nĂ„gon annan ”vanlig” klocka som man kanske kan relatera till? Jag Ă€r vĂ€ldigt sugen pĂ„ att testa en GS, men funderar dels pĂ„ storlek och dels pĂ„ om jag kan leva med en lĂ€nk utan mikrojustering.
40mm stÀmmer! Jag upplever att den bÀrs marginellt större Àn tex Seiko alpinist om det hjÀlper dig?
 
Topp