• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

David71

Rolex
2-Faktor
Hadde vÊrt kjekt hvis GS laget en enkel mÄnefase, siden GS er sÄ opptatt av "Nature of Time". :)

GS-MP.png

Kilde: Pixelmator-jobb. Bilde av SBGY011 pÄsatt en mÄnefase fra IWC Portofino.
Snyggt. GS hade nÄgra modeller med springdrive och mÄnfas för ca 15 Är sedan, sÄ hoppas att det kommer igen.
 

C-J

Panerai
2-Faktor
Tjena!
Har lÀnge varit intresserad av grand seiko och dÄ jag tar examen frÄn universitetet till sommaren samt att mitt andra barn Àr berÀknat att födas vid samma tid sÄ tÀnkte jag fira detta med en klocka.
Har helt fastnat för sbgx263 dÄ storleken Àr rÀtt samt att tavlan Àr oerhört fin.
Men jag Àr lite fundersam kring att lÀnken inte har mikro-justering. Har inte de största handlarna sÄ jag undrar om nÄn vet hur liten lÀnken blir som minst? :)
 

martaSM30

Audemars
Tjena!
Har lÀnge varit intresserad av grand seiko och dÄ jag tar examen frÄn universitetet till sommaren samt att mitt andra barn Àr berÀknat att födas vid samma tid sÄ tÀnkte jag fira detta med en klocka.
Har helt fastnat för sbgx263 dÄ storleken Àr rÀtt samt att tavlan Àr oerhört fin.
Men jag Àr lite fundersam kring att lÀnken inte har mikro-justering. Har inte de största handlarna sÄ jag undrar om nÄn vet hur liten lÀnken blir som minst? :)
Haj!
Jag har en avtagbar lÀnk kvar, dÄ passar den fint pÄ min 14,5cm handled.
 
  • Love
Reactions: C-J

kuma-kun

Audemars
SvÄrt att svara för alla champagne tavlor men nÀr jag lÀst Àr det tydligen en omfattande process att fÄ till champagnetavlen. Den kallas F-17 och bestÄr av 12 steg.
Jag gissar att de anvÀnder samma process för alla champagnetavlor.

Antar att Seiko inte vill tala om tillverkningsproceduren eller "receptet" i detalj och fÄ har intresse av det men sjÀlvklart innnebÀr det fler steg och ytbehandlingar.
Sen att marknadsföringsavdelningen som verkar vara vÀldigt avlÀgsnade frÄn utveckling och produktion gÀrna vill pÄskina att allt Àr vÀldigt komplicerat och speciellt.
Och som marta sÀger har ju champangefÀrgade tavlor funnits i Ärtioenden sÄ Àn lite svÄrare att svara pÄ frÄgan.
 

Lenne81

Cartier
2-Faktor
Var tvungen att testa. Tavlan var inte alls som jag tĂ€nkte. Har kikat pĂ„ springdrive versionen irl och den tavlan var mycket ”snĂ€llare”.
Hur har ni andra upplevt hur beat urverket, kĂ€nns som det ”fortar sig” lite.
68D695D4-6D52-4793-A133-3BF55B0BF5AC.jpeg
 
Senast Àndrad:

seikodiverr

KS Explorers Club
Var tvungen att testa. Tavlan var inte alls som jag tĂ€nkte. Har kikat pĂ„ springdrive versionen irl och den tavlan var mycket ”snĂ€llare”.
Hur har ni andra upplevt hur beat urverket, kĂ€nns som det ”fortar sig” lite.
68D695D4-6D52-4793-A133-3BF55B0BF5AC.jpeg
SLGA009_2048px-3174.jpg

Ja, tavlan pÄ SD-kusinen SLGA009 Àr betydligt mildare. Lite fusk pÄ just den hÀr bilden med vÀldig mjukt ljus i och för sig. Jag ska leta upp en bÀttre.

Mitt intryck Àr att high-beat ofta gÄr fortar sig nÄgra sekunder pÄ dag. Pga att de liksom ligger mitt i sin spec.
Kaliber 9SA5, som du nĂ€mner, specar +5 to -3 per dag. Vilket betyder att det perfekt ruckat gĂ„r + 1 SPD. Är det det du menar?
 

seikodiverr

KS Explorers Club
NĂ„gra
Var tvungen att testa. Tavlan var inte alls som jag tĂ€nkte. Har kikat pĂ„ springdrive versionen irl och den tavlan var mycket ”snĂ€llare”.
Hur har ni andra upplevt hur beat urverket, kĂ€nns som det ”fortar sig” lite.
68D695D4-6D52-4793-A133-3BF55B0BF5AC.jpeg

HÀr Àr nÄgra bilder till pÄ SLGA009, i lite olika varianter av hÄrdare ljus.

SLGA009_2048px-5676.jpg
SLGA009_2048px-5864.jpg
SLGA009_2048px-5913.jpg
 

Lenne81

Cartier
2-Faktor
SLGA009_2048px-3174.jpg

Ja, tavlan pÄ SD-kusinen SLGA009 Àr betydligt mildare. Lite fusk pÄ just den hÀr bilden med vÀldig mjukt ljus i och för sig. Jag ska leta upp en bÀttre.

Mitt intryck Àr att high-beat ofta gÄr fortar sig nÄgra sekunder pÄ dag. Pga att de liksom ligger mitt i sin spec.
Kaliber 9SA5, som du nĂ€mner, specar +5 to -3 per dag. Vilket betyder att det perfekt ruckat gĂ„r + 1 SPD. Är det det du menar?
Ja, precis. Tyckte min fortade sig ordentligt mycket igÄr. Men sen stÀllde jag om den och lÀt den ligga över natten, dÄ var det som den hade lugnat sig. KÀndes som den fortade sig nÀstan 10sek under dagen igÄr men kan ju varit jag som inte var helt exakt nÀr jag stÀllde tiden. Ska hÄlla lite koll.

Den Àr snygg den dÀr Springdrive-modellen. Hade dock redan en Springdrive i lÄdan sÄ jag kÀnde att jag ville testa en Hi Beat. Dels Àr det ju sÄ snyggt urverk och sen Àr det lite coolt att de fÄtt till 80h power reserve. Men synd om den ska gÄ sÄ mycket för fort per dag.
 

seikodiverr

KS Explorers Club
Ja, precis. Tyckte min fortade sig ordentligt mycket igÄr. Men sen stÀllde jag om den och lÀt den ligga över natten, dÄ var det som den hade lugnat sig. KÀndes som den fortade sig nÀstan 10sek under dagen igÄr men kan ju varit jag som inte var helt exakt nÀr jag stÀllde tiden. Ska hÄlla lite koll.

Den Àr snygg den dÀr Springdrive-modellen. Hade dock redan en Springdrive i lÄdan sÄ jag kÀnde att jag ville testa en Hi Beat. Dels Àr det ju sÄ snyggt urverk och sen Àr det lite coolt att de fÄtt till 80h power reserve. Men synd om den ska gÄ sÄ mycket för fort per dag.
Den ska gÄ max 5 sekunder fort per dag. GÄr den fortare sÄ fixar de det pÄ garantin.
 

seikodiverr

KS Explorers Club
Ja, precis. Tyckte min fortade sig ordentligt mycket igÄr. Men sen stÀllde jag om den och lÀt den ligga över natten, dÄ var det som den hade lugnat sig. KÀndes som den fortade sig nÀstan 10sek under dagen igÄr men kan ju varit jag som inte var helt exakt nÀr jag stÀllde tiden. Ska hÄlla lite koll.

Den Àr snygg den dÀr Springdrive-modellen. Hade dock redan en Springdrive i lÄdan sÄ jag kÀnde att jag ville testa en Hi Beat. Dels Àr det ju sÄ snyggt urverk och sen Àr det lite coolt att de fÄtt till 80h power reserve. Men synd om den ska gÄ sÄ mycket för fort per dag.
Den kanske har blivit magnetiserad?
 

Lenne81

Cartier
2-Faktor
Den kanske har blivit magnetiserad?
Tror inte det. DĂ„ borde den gĂ„ snabbt hela tiden? đŸ€”

Blev faktiskt varnad av nÄgra som Àger just denna modell att deras hade fortat sig mer Àn det som Seiko skriver i sin spec. Men tÀnkte att det inte kanske var sÄ utbrett problem.
Jag fÄr se, men den snubben (hyfsad kÀnd klocksnubbe frÄn youtube) sade att bÄde hans och hans brors SLGH005 fortade sig nÀrmare 10sek/dag.
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
Tror inte det. DĂ„ borde den gĂ„ snabbt hela tiden? đŸ€”

Blev faktiskt varnad av nÄgra som Àger just denna modell att deras hade fortat sig mer Àn det som Seiko skriver i sin spec. Men tÀnkte att det inte kanske var sÄ utbrett problem.
Jag fÄr se, men den snubben (hyfsad kÀnd klocksnubbe frÄn youtube) sade att bÄde hans och hans brors SLGH005 fortade sig nÀrmare 10sek/dag.
Enkelte eiere (ref. WUS) sier at den gÄr innenfor spec dersom man holder mainspring maks trekt. De som sitter mye i ro gjennom en arbeidsdag, mÄ/bÞr manuelt trekke dette urverket for at klokken skal gÄ innenfor spec. PrÞv og se. :)
 

loevhagen

Patek
2-Faktor

seikodiverr

KS Explorers Club
Tror inte det. DĂ„ borde den gĂ„ snabbt hela tiden? đŸ€”

Blev faktiskt varnad av nÄgra som Àger just denna modell att deras hade fortat sig mer Àn det som Seiko skriver i sin spec. Men tÀnkte att det inte kanske var sÄ utbrett problem.
Jag fÄr se, men den snubben (hyfsad kÀnd klocksnubbe frÄn youtube) sade att bÄde hans och hans brors SLGH005 fortade sig nÀrmare 10sek/dag.
Man ska hÄlla sig till Spring Drive och Quartz helt enkelt. Min SLGA009 har gÄtt plus 0,4 sek pÄ tvÄ veckor :)
 

C-J

Panerai
2-Faktor
GS Japan varsler prisoppgang pÄ mange modeller in effect 23. januar 2023. PrispÄslaget er mellom 10-13% pÄ mange kjente modeller.

Usikkert om dette forplanter seg til oss i Skandinavia - men trolig sÄ gjÞr det vel det.

Kilde: https://www.grand-seiko.com/jp-ja/-...o/Home/news/20221229/GrandSeiko_PriceList.pdf
Herfra: https://www-grand--seiko-com.transl...en&_x_tr_hl=no&_x_tr_pto=wapp&scl=162&scl=359
GÀller detta alla ADs för grand seiko i sverige?
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Ja de Ă€r verkligen fina👌 Hoppas den hinner komma in i butik bara dĂ„ de skulle bestĂ€lla den nĂ€r jag snacka med dom😅
IsÄfall borde AD hÄlla sig till priset som sagts nÀr klockan bestÀlldes, inte det nya priset. Vissa ADs som har kö pÄ klockorna (t.ex. Rolex) sÀljer till det nya priset, men en GS borde du kunna fÄ för det gamla priset.
 
  • Like
Reactions: C-J
Topp