• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Sebaden

Omega
2-Faktor
Tack för tipset, kan bli aktuellt ifall oljan över natten inte hjÀlper. Har försökt att trycka ut dellÀnkibten med smal skruvmejsel mellan lÀnkbitarna. Dock förgÀves...
Du har nog större chanser med Coca-Cola Àn med matolja dÄ matoljan inte har de egenskaper som krÀvs för att fÄ bort eventuell korrosion. Coca-Cola dÀremot Àr en bra roströdare.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Den som klibbar minst, det Àr fosforsyran i colan du vill Ät. Har du Àttika och citron sÄ funkar det lika bra. Blir nog mindre kladd dÄ.
Ättika och citron har jag. Ska testa det, ifall inte oljan funkar. Orkar inte sĂ„hĂ€r dags gĂ„ ner och trixa i köket fĂ„r bli imorgon.
Tack för dina tips!
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Olja funkade inte. Lyckades till och med ha sönder spetsen pĂ„ nĂ„gon redskap jag hade hemma. La spetsen mellan dellĂ€nkbitarna och trycka allt jag kunde

Jag fÄr se hur citron+Àttika hjÀlper.
660D5CC3-127A-40E5-B0B7-8B0699B807D4.jpeg 0B792CBE-5383-4DAA-80F4-15CC5F52F57A.jpeg
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Olja funkade inte. Lyckades till och med ha sönder spetsen pĂ„ nĂ„gon redskap jag hade hemma. La spetsen mellan dellĂ€nkbitarna och trycka allt jag kunde

Jag fÄr se hur citron+Àttika hjÀlper.
660D5CC3-127A-40E5-B0B7-8B0699B807D4.jpeg 0B792CBE-5383-4DAA-80F4-15CC5F52F57A.jpeg
Jag var ocksÄ med om att en lÀnkbit dummade sig. Dock nÀr de skulle ihop, sÄ jag har varit rÀdd för det dÀr om de ska isÀr.

Rören som gÄr igenom alltihop fÄr inte vara sÀrskilt sneda, alternativt hÄlen genom lÀnkbitarna speciellt off center, för att det dÀr ska bli resultatet. Du fÄr en byrÄlÄdeeffekt som kan kÀrva rejÀlt.

Jag tÀnker: pressa isÀr dem. T ex genom en lÄng rÀtt smal konisk pinne, alltsÄ en liten kil, som du fÄr tillverka sjÀlv, t ex av en smal mejsel. In med den mellan den yttersta lÀnkbiten (andra sidan som Àr ner mot bordet) och den mittre lÀnkbiten. Knacka försiktigt in den mellan dem sÄ mÄste den yttre börja krypa ut. Sitter rören fast sÄ in i helvete, sÄ finns det risk att de slÀpper/gÄr av och blir kvar ÀndÄ. Men Àr det sÄ illa kommer det aldrig att gÄ att fÄ isÀr ÀndÄ.

Men innan det skulle jag möjligen testa att vÀrma ordentligt först, dvs en bra bit bortom 100 grader.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Jag var ocksÄ med om att en lÀnkbit dummade sig. Dock nÀr de skulle ihop, sÄ jag har varit rÀdd för det dÀr om de ska isÀr.

Rören som gÄr igenom alltihop fÄr inte vara sÀrskilt sneda, alternativt hÄlen genom lÀnkbitarna speciellt off center, för att det dÀr ska bli resultatet. Du fÄr en byrÄlÄdeeffekt som kan kÀrva rejÀlt.

Jag tÀnker: pressa isÀr dem. T ex genom en lÄng rÀtt smal konisk pinne, alltsÄ en liten kil, som du fÄr tillverka sjÀlv, t ex av en smal mejsel. In med den mellan den yttersta lÀnkbiten (andra sidan som Àr ner mot bordet) och den mittre lÀnkbiten. Knacka försiktigt in den mellan dem sÄ mÄste den yttre börja krypa ut. Sitter rören fast sÄ in i helvete, sÄ finns det risk att de slÀpper/gÄr av och blir kvar ÀndÄ. Men Àr det sÄ illa kommer det aldrig att gÄ att fÄ isÀr ÀndÄ.

Men innan det skulle jag möjligen testa att vÀrma ordentligt först, dvs en bra bit bortom 100 grader.
Tack för utförlig svar. Ska testa det! Blir det missfÀrgningar ifall jag vÀrmer stÄlet med eld?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Tack för utförlig svar. Ska testa det! Blir det missfÀrgningar ifall jag vÀrmer stÄlet med eld?
Tror inte eld kommer att ge sÄ mycket om vi inte talar svets eller liknande. Du mÄste ha mycket energi i lÄgan. TÀndare eller gastÀndare blir nog aj-varmt, men annars mest sotigt. Ugnen Àr nog ett bÀttre alternativ.

FĂ€rgskala enligt nedan.
Screenshot_20210701-162734_Samsung Internet.jpg


NÀr det vÀl Àr varmt kommer det inte trilla isÀr av sig sjÀlv sÄ det mÄste ÀndÄ finnas en tanke om hur de ska komma isÀr nÀr de vÀl Àr varma.
Kilar brukar vara bra, det blir en djÀvulsk sprÀngkraft av dem.

Man kan för att försöka minimera restskador lÀgga smala tungor av stÄl mellan kilen och lÀnkbitarna sÄ att kilen inte pressar mot lÀnkbitarna. Tungorna skulle man kunna knycka av ett avlagt tillkapat bladmÄtt exempelvis. Tunt, plant och starkt.

Och det kan nog vara vist att börja pÄ sidan dÀr du tagit ur skruvarna, dÄ har du kommit en bit pÄ vÀg, och kraften som hÄller ihop rörbiten med resten, minskar.
 

kirex

Cartier
Ny Breitling :eek: igen! Kunde inte lÄta bli. Har alltid varit svag för UTC-modulen trots att den aldrig egentligen behövs med dagens GMT-modeller etc. Men snygg Àr den.
 

Bilagor

  • Breitling Super Chronomat 44 UTC 01.jpg
    Breitling Super Chronomat 44 UTC 01.jpg
    223.2 KB · Visningar: 17
  • Breitling Super Chronomat 44 UTC 02.jpg
    Breitling Super Chronomat 44 UTC 02.jpg
    117.7 KB · Visningar: 18
  • Breitling Super Chronomat 44 UTC 03.jpg
    Breitling Super Chronomat 44 UTC 03.jpg
    101.6 KB · Visningar: 16

Simon.x

Rolex
Nja, inte för en lÀnkjustering. Köpa klocka för tiotusentals kronor Àr okej, men vet inte men kÀnns sÄ fel att betala femhundring för lÀnkjustering.
1. LÀmna den till Svante vet jag sÄ löser det sig. :cigar:

2. Fler olje tips Broms olja lÄt den ligga över natten.
Ev anvÀnd en Lödstation sÀtt den pÄ 300C eller mer ner i hÄlet ;)

Annars se alternativ 1.

//Simon
 
Topp