• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Akvaristik

Arcticreef

Panerai
Har skaffat ett biologiskt reningsverk till burken.
BEBB62B5-0DD1-4949-86F6-0C763722614D.jpeg
 

Rooster91

Panerai
Står och velar om det inte är dags att lägga ner saltet efter 6 år.
Antingen det eller investera i ny fungerande utrustning och köpa nya fiskar och städpatrull (dyrt)..
Det lutar åt att gå tillbaka till sötvatten, men det känns väldigt vemodigt. Dagsfärsk bild
IMG_20220704_210728.jpg

Och från revets glansdagar
IMG_20220704_234305.jpg
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Står och velar om det inte är dags att lägga ner saltet efter 6 år.
Antingen det eller investera i ny fungerande utrustning och köpa nya fiskar och städpatrull (dyrt)..
Det lutar åt att gå tillbaka till sötvatten, men det känns väldigt vemodigt. Dagsfärsk bild
IMG_20220704_210728.jpg

Och från revets glansdagar
IMG_20220704_234305.jpg
Inte såååå vemodigt med sötvatten dock. Finns mkt kul. Men såklart vemodigt att lägga ner ett salt pga brist i maskineriet..
 

Rooster91

Panerai
Inte såååå vemodigt med sötvatten dock. Finns mkt kul. Men såklart vemodigt att lägga ner ett salt pga brist i maskineriet..
Sötvatten är kul och det är kul att börja om med något nytt.
Men kommer sakna det blåa skenet från akvariet, stora räkor, korallerna, clownerna..
Det var grymt kul att börja med salt men det finns såklart negativa saker med.
Maxgräns på 4 fiskar
Dyrt
Segare vattenbyten
Högljud skummare
 

Arcticreef

Panerai
Sötvatten är kul och det är kul att börja om med något nytt.
Men kommer sakna det blåa skenet från akvariet, stora räkor, korallerna, clownerna..
Det var grymt kul att börja med salt men det finns såklart negativa saker med.
Maxgräns på 4 fiskar
Dyrt
Segare vattenbyten
Högljud skummare
Stoppa i ett rullfilter, chaetomorpha alger med bra belysning i sumpen. Då sköter det sig nästan självt. Byta 10% av vattnet i månaden, kanske också.
 

Rooster91

Panerai
Stoppa i ett rullfilter, chaetomorpha alger med bra belysning i sumpen. Då sköter det sig nästan självt. Byta 10% av vattnet i månaden, kanske också.
I början körde jag osmos vatten då var det som bäst, men även då var det lite uppförsbacke då jag började med död sten som läckte fosfat.
Så jag behöver definitivt investera i en sån om jag ska fortsätta.
Utöver det så börjar lampan spöka och slocknar ibland så jag tror att den börjar ge upp. Det är ytterligare en kostnad.
Skummaren är inte helt hel längre heller.
Sedan kostar en fisk runt 300kr och uppåt.
Saltet är slut.

Och som sagt har en förlorande kamp mot algerna just nu, och orken finns inte riktigt där eller kapitalet.
Dessutom tror jag att sonen lär tycka det är roligare att gå köpa fisk lite oftare. :)
 

Arcticreef

Panerai
I början körde jag osmos vatten då var det som bäst, men även då var det lite uppförsbacke då jag började med död sten som läckte fosfat.
Så jag behöver definitivt investera i en sån om jag ska fortsätta.
Utöver det så börjar lampan spöka och slocknar ibland så jag tror att den börjar ge upp. Det är ytterligare en kostnad.
Skummaren är inte helt hel längre heller.
Sedan kostar en fisk runt 300kr och uppåt.
Saltet är slut.

Och som sagt har en förlorande kamp mot algerna just nu, och orken finns inte riktigt där eller kapitalet.
Dessutom tror jag att sonen lär tycka det är roligare att gå köpa fisk lite oftare. :)
Enklaste lösningen är att du har makroalger i själva akvariet. Konkurrerar ut allt otyg till en minimal kostnad.
F51949D1-56AF-4073-B568-24815995ED6E.jpeg
 

Rooster91

Panerai
Enklaste lösningen är att du har makroalger i själva akvariet. Konkurrerar ut allt otyg till en minimal kostnad.
F51949D1-56AF-4073-B568-24815995ED6E.jpeg
Sant jag har vart inne på der själv förut, vet inte varför jag inte testat, förut växte både xenia och kenyaträd som ogräs och skogar men efter ha rensat kraftigt tog alger över istället.. vi får se, men 6 år i hobbyn kanske behövs en paus.
 

Rooster91

Panerai
Listade även ut att det var dino jag hade i saltkaret, hade ingen lust eller ork att fightas mot den. Nästan enklare att bara starta om istället. Det roliga är att jag tror att den utlöstes av för låga näringsämnen. Hade ingen koll på det får skylla mig själv
 
Topp