• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Akvaristik

Rooster91

Panerai
Nystart
IMG_20220708_122626.jpg
 

Rooster91

Panerai
Nu har jag väntat snart en månad på att rotjäveln ska sjunka, imorgon tänkte jag gå loss på den med en borr för o försöka få vatten att tränga in mer.
 

Måberg

Panerai
Bumpar lite med en dum fråga!
Scrollade Instagram och såg bilder där de lagt belysning på botten av akvariumet/inne i dekorationerna.
Rätt kul idé tyckte jag, men vad "tycker" fiskarna om detta..? Samt är det verkligen säkert? Tänker att ett batteri är ganska giftigt osv 😬

Har dessutom gått och skaffat större akvarium igen!
Gick nu från ca 150 till ca 250liter.
"Kul historia" med detta är att det från början var min farsa som köpte det för 30+ år sedan, sedan har det stått en sväng hos min svärfar, sedan hos min svåger och nu landade det hos mig och sambon 😅
Bilder kommer framöver när alla fiskar flyttat in och ny pump införskaffats!
 

Rooster91

Panerai
Bumpar lite med en dum fråga!
Scrollade Instagram och såg bilder där de lagt belysning på botten av akvariumet/inne i dekorationerna.
Rätt kul idé tyckte jag, men vad "tycker" fiskarna om detta..? Samt är det verkligen säkert? Tänker att ett batteri är ganska giftigt osv 😬

Har dessutom gått och skaffat större akvarium igen!
Gick nu från ca 150 till ca 250liter.
"Kul historia" med detta är att det från början var min farsa som köpte det för 30+ år sedan, sedan har det stått en sväng hos min svärfar, sedan hos min svåger och nu landade det hos mig och sambon 😅
Bilder kommer framöver när alla fiskar flyttat in och ny pump införskaffats!
De vi sålde i djuraffärn jag jobbade i hade sladd, precis som pumpar osv.
 

Pumba

Cartier
2-Faktor
Fluval Egde är helt klart ett av mina favoritkar, även om belysningen inte orkar med alla sorts växter.
Mitt 46 liters har varit igång i ungefär fem år.

20190927_183712.jpg
Snyggt! Jag ska banta ner mitt för att gå mer åt ditt håll. Köpte det begagnat med invånarna och har inte mage att låta dom dö i förtid så de får successivt fasas ut 😅
 
Höll på med Akvarie för ca 7år sedan. Då var intresset för aquascaping och likande ganska litet. Hade velat starta upp igen men har svårt för LED belysningen. Halogen gav ett sånt fantastiskt ljusspel och skuggor i akvariet. Men alldeles för dyrt att ha på 2x400W belysning 8h om dygnet nu för tiden. Nån gång i framtiden ska jag börja igen, frågan är när.
C1B1A205-7D94-4E56-BCC5-7C4986182C22.jpeg
 

Marwa

Omega
Höll på med Akvarie för ca 7år sedan. Då var intresset för aquascaping och likande ganska litet. Hade velat starta upp igen men har svårt för LED belysningen. Halogen gav ett sånt fantastiskt ljusspel och skuggor i akvariet. Men alldeles för dyrt att ha på 2x400W belysning 8h om dygnet nu för tiden. Nån gång i framtiden ska jag börja igen, frågan är när.
C1B1A205-7D94-4E56-BCC5-7C4986182C22.jpeg
Kanske några veckor efter att du skaffat solceller på hustaket som hjälper att lasta av elräkningen ? :)

Jag körde en period med 70Watt metallhalogen och 100Watt metallhalogen som HID , extremt högt ljusutbyte per watt och fullspektrumljus.
Dom är dessutom mycket billigare nu än när jag höll på för 10 år sedan, bara som tips för att spara kanske 70% elkostnad jämfört med vanlig halogen med glödtråd.

492Y66_AS01.jpg
 

Pumba

Cartier
2-Faktor
Jag har en helt ny och oanvänd pump till Fluval Edge som ligger och skräpar i garderoben. Köpte den då jag trodde min gamla höll på att ge upp men det visade sig att den bara behöver rengöras när jag började läsa manualen till den nya🤦🏻‍♂️


Om någon är intresserad kan ni svänga iväg ett PM så löser vi det

Tänker att detta är så nischat att jag försöker här och inte i köp/sälj men om det är helt galet lägger jag den där istället
 

Sorubim

Audemars
B0B05154-7A8E-4099-B97D-37E3BBBB4304.jpeg


Efter ett heligt krig mot dålig vattenkvalitet och alger börjar det bli ordning på den här lilla tanken
Tjusigt, men det var attans vilken galen trängsel den tidigare ägaren hade skapat däri.
Jag hade kunnat adoptera dina 5-bandsbarber :), men jag bor nog på för långt avstånd. Du kan ju alltid höra med nån seriös akvariebutik ifall dom tar emot firrar? Välvuxna, friska pansarmalar tackar dom nog inte nej till, t.ex.
 

Pumba

Cartier
2-Faktor
Tjusigt, men det var attans vilken galen trängsel den tidigare ägaren hade skapat däri.
Jag hade kunnat adoptera dina 5-bandsbarber :), men jag bor nog på för långt avstånd. Du kan ju alltid höra med nån seriös akvariebutik ifall dom tar emot firrar? Välvuxna, friska pansarmalar tackar dom nog inte nej till, t.ex.
Bra idé! Ska fundera på den saken.

Nu är beståndet ner från 25 (!!) till under 20 och de verkar trivas rätt bra i den här konstellationen
 

ted

Omega
2-Faktor
Gärna lite bilder som visar hela burken!!
Kul tråd Fler som kombinerar dessa fantastiska hobbies :)
Jag har alltid haft akvarium sedan jag fick mitt första för 34 år sedan då jag var en liten grabb..
Alltid älskat vatten och fisk. Som liten gick jag mer med håven på bryggan än badade. Har även sysslat lite med dykning ett tag.
Snöade ett tag (ca10år) in på saltvatten men har sedan några år lagt det på hyllan och försökt ha en lite mer avslappnad men ändå urspårad inställning till akvaristiken.. Byggt om mitt salta system till sötvatten. Då det står i vardagsrummet har jag byggt in diverse yngel och odlingsakvarier i möbeln för att det ska kunna se snyggt ut när alla luckor är stängda. Jag har dragit in avlopp och byggt automatiskt vattenbyte med breddavlopp för att minimera skötsel.
Har byggt om det några gånger och haft både växtakvarium, Malawiciklider och nu är det främst fisk från Tanganyikasjön.
Stora akvariet är ca 1400liter 2,5x0,8x0,8m. Hela systemet med all akvarier starx över 2000liter.
Lägger med några bilder hur det sett ut genom åren. Lägger också med några bilder på dammen, det simmar ju fisk där också :)

IMG_1299.JPG
IMG_1307.JPG
IMG_1308.JPG
56675615819__68B0872D-3B2F-4032-9CCA-5FBC3B466DF3.JPG
IMG_0444.JPG
61955198699__BEB25F88-82BE-46CB-9132-BE0DA2A852AD.JPG
IMG_0338.JPEG
IMG_1211.JPG
IMG_5402.JPG
Finns ett inlägg i början av tråden där du in se hela som det sett ut genom åren😀 men jag ska försöka ta något nytt foto som det ser ut idag.
 
Senast ändrad:
Topp