• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

AP eller Rolex?

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Vad var budgeten tidigare? Med 150' så skulle iaf jag gå på en AP om det handlade om antingen eller. Beror ju lite på om du bara ska ha en klocka eller vill ha flera framöver och om kassakistan är stängd för lång tid eller fylls på stadigt.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
"Första ring och fattar ingenting" smak å stil kommer med åldern ;)
Det beror på hur man ser det. Mycket bra finish på AP RO och de andas kvalitét och känns mer robusta än de rolex jag ägt och testat men så länge jag inte skiter pengar går rolex före AP alla dagar i veckan. Dessutom gillar jag inte de nya grande tapisserie tavlorna lika mycket som de äldre.
AP går bort pga omotiverat dyra överpriser vid service, andrahandsvärdet står sig inte som rolex, urverket är väl fint men serviceintervallerna i jämförelse med rolex nya rekommendationer på vart 10e år är ett skämt särskilt när en service kostar som den gör.
AP i sig verkar ha en skev attityd, läs exempelvis Aleks tråd om service/packningsbyte på sin RO.
Läst andra liknande trådar. De verkar ha väldigt svårt att få fram nya delar till gamla klockor medans tillverkare som patek tillverkar delarna om de inte har dom på lager så verkar AP ha en mer attityd som säger too bad for you, köp nytt eller ta den som den är.

Rolex är mer en comfortzone, starkare varumärke även om det är Rolex vintage som är de riktiga pärlorna så har de sin charm och en rolex kommer alltid vara en rolex.

Edit: skulle jag äga en royal oak så skulle det vara en stålkvartsare på 36mm som Aleks har och flippat så fort det började bli dags för service. Hade inte velat ha med AP att göra. Kanske bara jag som är överdrivet skeptisk. :)
 
Senast ändrad:

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Sam
Det beror på hur man ser det. Mycket bra finish på AP RO och de andas kvalitét och känns mer robusta än de rolex jag ägt och testat men så länge jag inte skiter pengar går rolex före AP alla dagar i veckan. Dessutom gillar jag inte de nya grande tapisserie tavlorna lika mycket som de äldre.
AP går bort pga omotiverat dyra överpriser vid service, andrahandsvärdet står sig inte som rolex, urverket är väl fint men serviceintervallerna i jämförelse med rolex nya rekommendationer på vart 10e år är ett skämt särskilt när en service kostar som den gör.
AP i sig verkar ha en skev attityd, läs exempelvis Aleks tråd om service/packningsbyte på sin RO.
Läst andra liknande trådar. De verkar ha väldigt svårt att få fram nya delar till gamla klockor medans tillverkare som patek tillverkar delarna om de inte har dom på lager så verkar AP ha en mer attityd som säger too bad for you, köp nytt eller ta den som den är.

Rolex är mer en comfortzone, starkare varumärke även om det är Rolex vintage som är de riktiga pärlorna så har de sin charm och en rolex kommer alltid vara en rolex.

Samt att det verkar omöjligt att få dom korrekt polerade vid slitage om man nu vill det.

Beror nog på vad man ska ha klockan till, ser inte AP som någon beater direkt även om dom är väldigt fina.
 

aleksi

Omega
Stora eller små handleder? Gå och testa klockorna i en uraffär. Skaffa dig egen uppfattning och våga ta ett eget beslut utifrån den. You can do it!
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Btw så kör jag en rolex 116613lb.

Jag vill påstå att om man är osäker är att en Rolex är säkrare, finns ingen herrmodell i deras line-up som inte passar nästan vem som helst . En AP kan dock bli fel om man köper "fel" modell
 

Sond

Patek
För lite information för att ge ett vettigt svar. Men jag skulle gå på båda om du är bredd att spendera 150'. En AP 15300 och en Sub eller en GMT. Ska du bara köpa en skulle jag gå på Rolex då de helt enkelt är mer robusta. Men det är ju så otroligt stor skillnad på framförallt Rolex olika modeller att det är klokt att fundera noga på vilken typ av klocka man vill ha och inte bara vilket märke.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Jag säger Rolex.. Jag avskyr AP som pesten.. Hutlösa servicepriser..Funkar bra för högavlönade fotbollsstjärnor som ändå slänger sina klockor var 5:e år. ;)

För 150' kan du hitta en lätt begagnat Patek 5167 (Vattennöt) om du vill ha ett märke i finare segment.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Btw, det här med att rolex är robustare osv samt att man måste ha en beater om man har en AP... Finns det ärligt talat någon här som skulle använda sin AP utöver vad den klarar? Folk verkar häpnas över att jag badat med min 116613 i havet och att den använts till den grad att den har en del hairlines och en repa eller två.
 

JohnDoe

Rolex
Daytona funkar utmärkt när man leker byggare bob hemma. Att klockorna går o ha vid bad, sol, hav&pool är ju sjävklart. När ska man annars ha den? Om klockan inte tål att användas är det ingen mening att ha den. Men vid fest & fina middagar säger en del... Hmm enligt min erfarenhet är det de absolut mest "slitande" tillfällena. Klockor som bara tål att sitta hemma i soffan med bubbelplast på är meningslösa att ha.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Btw, det här med att rolex är robustare osv samt att man måste ha en beater om man har en AP... Finns det ärligt talat någon här som skulle använda sin AP utöver vad den klarar? Folk verkar häpnas över att jag badat med min 116613 i havet och att den använts till den grad att den har en del hairlines och en repa eller två.

Har alla som uttalar sig om hur fragila en AP är ens ägt en? Har alla som uttalar sig om hur stor prisskillnad det är mellan Rolex- och AP-service lämnat in bägge märkena på service?

AP är generellt dyrare på service, ja, men har personligen hört om flera Rolexurverk i 15XX-serien, allmänt uppfattade som enkla 'traktorverk' som hamnat kring 5-siffriga belopp i servicekostnad.

Ibland snackas det ganska mycket. Och vets ganska lite.

Gör hemläxan, känn på de klockor som är intressanta och köp med hjärtat.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Har alla som uttalar sig om hur fragila en AP är ens ägt en? Har alla som uttalar sig om hur stor prisskillnad det är mellan Rolex- och AP-service lämnat in bägge märkena på service?

AP är generellt dyrare på service, ja, men har personligen hört om flera Rolexurverk i 15XX-serien, allmänt uppfattade som enkla 'traktorverk' som hamnat kring 5-siffriga belopp i servicekostnad.

Ibland snackas det ganska mycket. Och vets ganska lite.

Gör hemläxan, känn på de klockor som är intressanta och köp med hjärtat.

Jag kan bara uttala mig om Patek men om AP jobbar på samma nivåer som Patek så är det primadonnor som definitivt inte klarar något.. Men det kan ju vara så att AP är mycket mer tåliga än PP.... Ärligt så är de märkena skit vad det gäller tålighet..
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Rolex kommer alltid att vara rolex och alla har ju rolex känns det som. Personligen skulle jag nog köra en AP 15400 för att de är så otroligt snygga och att AP är ganska mycket mer ovanliga.
Har du haft en 15400 på handleden? Mina handleder är 18.5-19cm och när boetten är i största laget på en integrerad länk känns det as konstigt. 39mm hade jag rekommenderat till folk som mig som har stora handleder och är lite bitigare. 36mm till alla med mindre handleder eller har stora handleder men är smala till lags.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag kan bara uttala mig om Patek men om AP jobbar på samma nivåer som Patek så är det primadonnor som definitivt inte klarar något.. Men det kan ju vara så att AP är mycket mer tåliga än PP.... Ärligt så är de märkena skit vad det gäller tålighet..

Absolut något annat än Rolex, jag håller med, och skulle jag köra Novemberkåsan/skida över nordpolen/springa Marathon de Sables/hugga 6 kubik ved/åka 30 mil på en stelbens ram så skulle jag hellre göra det med en Rolex på handleden än en AP/PP.

Men jag vidmakthåller att de ändå inte är det dagliga användningsområdet för 99% av dem som hänger här inne och att en AP/PP kan hänga med på rätt mycket av det som den genomsnittlige KSaren pysslar med utan att trilla isär.
 
Ja, det blir iallafall till att åka och prova lite till att börja med. Som läget är just nu så lutar det mer åt Rolex. Känns mer som en klocka för mig. Jag använder inte klocka på jobbet för den är bara i vägen då. Men den ska användas både till att kunna sitta i soffan med samt till att blanda cement om jag skulle vilja det. Har idag en planet ocean, breitling for bentley och en superavenger. Mina handleder är åt det grövre hållet typ 18-19. Och hur min ekonomi är, ja jag kan köpa en sån här klocka, låta den ligga om jag inte trivs och köpa en annan utan behöva spara särskilt länge eller att flippa den "gamla". Min ålder (vad den nu har med det att göra) är 42. Kommer meddela o lägga upp bild här när det är klart, o ja det kan ta tid, men kan också bli imorgon. Mao sjukt velig samt måste va på rätt humör, så därför inleds det med en stor provarunda. Jag är enormt tacksam för alla svar och förslag.
 

stabil

Cartier
Har du haft en 15400 på handleden? Mina handleder är 18.5-19cm och när boetten är i största laget på en integrerad länk känns det as konstigt. 39mm hade jag rekommenderat till folk som mig som har stora handleder och är lite bitigare. 36mm till alla med mindre handleder eller har stora handleder men är smala till lags.

15400 fungerade alldeles utmärkt på mina 17 cm handleder.

Till ts. Mitt tips är att kika på vc overseas!
 

MariaE

Panerai
Äh, har du råd att tröttna på den så tycker jag att du ska köra på en AP (om du nu gillar den). @Målarn är en förebild när det gäller hur en ska använda en klocka. Så behåll du din AP på när du blandar cement.

Med det sagt så vill jag även nämna att jag aldrig testat en AP utan har bara en teoretisk positiv uppfattning om den.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Rolex kommer alltid att vara rolex och alla har ju rolex känns det som.......men som andra har skrivit skall den flippas är det bästa andrahandsvärdet och enklast att bli av med. Själv kör jag en Jaeger men har haft Rolex tidigare.....de flesta fina märken har någon modell som är fin och passar, så gå och prova fler är mitt råd.
 

Trulli

Cartier
AP alla dagar i veckan!
För mig är det en enorm skillnad, AP tillhör den högre skolan. Sen kan ju hipp hoppare och annat löst folk smutsa ner ett märke, men det gör ju inte klockan sämre för det.
Service och kvalitet är en intressant diskussion. För mig är inte täta serviceintervaller eller att de är ömtåliga synonymt med dålig kvalitet. Jag minns en en sportvagnstillverkare som gjorde jämförelsen mellan en buss och en F1 bil. Bussen dimensioneras för att kunna rulla med komfort flera 100 000 mil medan en F1 bil byggs att maximera prestandan. Således håller inte motorerna mer än ett lopp, för att sedan plockas isär och renoveras. Det är få som anser att F1 ingenjörerna använder billiga materialval och dålig teknik. Dvs har dålig kvalitet. De leder utveckligen som sedan kommer till personbilarna/bussarna.

Jag tycker att att AP har fina urverk med mer själ och är dessutom små konstverk. Med små toleranser krävs mer kärlek :)

Med din budget och ekonom, välj AP om du gillar designen.
Btw jag äger både Rolex och AP
 

Ketan

Cartier
Har du haft en 15400 på handleden? Mina handleder är 18.5-19cm och när boetten är i största laget på en integrerad länk känns det as konstigt. 39mm hade jag rekommenderat till folk som mig som har stora handleder och är lite bitigare. 36mm till alla med mindre handleder eller har stora handleder men är smala till lags.
Mina handleder mäter omkring 19 cm. Har iofs aldrig testat klockan men känns som 39mm kommer kännas för liten. Men vad vet jag =) Får ta en tur till cph och testa den :D
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Äh, har du råd att tröttna på den så tycker jag att du ska köra på en AP (om du nu gillar den). @Målarn är en förebild när det gäller hur en ska använda en klocka. Så behåll du din AP på när du blandar cement.

Med det sagt så vill jag även nämna att jag aldrig testat en AP utan har bara en teoretisk positiv uppfattning om den.
Men sen kör ju Målarn med Rolex också..
 
Topp