• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

Svante7

Omega
Fick du köpa till extra länkar? Tyckte själv att länken var rätt kort som standard när jag prova hos AD, tror jag max skulle behövde ta bort 1-2 bitar och jag har damhandleder på 16,5cm. Eller så hade säljaren inte koll och länken var kortad på den jag testa.

Nej jag betalade inget för mina två extra länkbitar :)
 

joca

Patek
2-Faktor
Låset på min a p har blivit ganska lätt att öppna när jag tar på mig tröjor och jackor så öppnar sig låset. Är det någon som har eller haft samma problem och vet om detta är något som skulle kunna gå på garantin? Jag har försökt göra rent men det hjälper inte.
Min 15300 var likadan. Öppnades lite då och då lite jobbigt :)
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Ramlade över denna Royal Oak på chrono24, någon som har erfarenhet av 33mm? Bilder? Bärbart?
Ref: 14470ST
https://www.chrono24.se/audemarspiguet/royal-oak-ref14470st-automatik-33mm--id10277846.htm
Skärmavbild 2019-02-10 kl. 00.25.01.png
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Menar du att 33mm blir för liten och tjock i automat eller bara för liten överlag?
Tycker inte denna ser supertjock ut:
8AAA1F31-3F3D-4B9F-8607-D7540F1629BC.jpeg



Är det en 36mm? :)
Hur bärs den jämfört med en 5siffrig DD?
Nope 33mm Quartz bärs fint! Lite mindre än DD. Har dock haft 14790 som bärs klart större än DD. Denna är ju mestadels gjord i tantal vilket ger den en ytterst trevlig tyngd som väger upp nättheten fint.
 
Senast ändrad:

hejsam

Patek
2-Faktor
Nope 33mm Quartz bärs fint! Lite mindre än DD. Har dock haft 14790 som bärs klart större än DD. Denna är ju mestadels gjord i tantal vilket ger den en ytterst trevlig tyngd som väger upp nättheten fint.
Snyggt, ja den sitter riktigt bra på dig den. Får börja överväga Quartz också helt enkelt.

Står och velar mellan en 5-siffrig DD i vitguld eller Royal Oak i 33-36mm.
Du som ägt båda, hur skulle du resonera? :)
 

Brogren

Cartier
Nope 33mm Quartz bärs fint! Lite mindre än DD. Har dock haft 14790 som bärs klart större än DD. Denna är ju mestadels gjord i tantal vilket ger den en ytterst trevlig tyngd som väger upp nättheten fint.

Jag vet inte riktigt hur mycket större en 14790 bärs än en DD/DJ i 36mm. I alla fall inte min 14790 mot min DJ 1601.
Menar du 40mm DD?

Snyggt, ja den sitter riktigt bra på dig den. Får börja överväga Quartz också helt enkelt.

Står och velar mellan en 5-siffrig DD i vitguld eller Royal Oak i 33-36mm.
Du som ägt båda, hur skulle du resonera? :)

Jag skulle kört på en Royal Oak. Gillar den mer än DD. Ovanligare, mer mångsidig i mina ögon.

20190210_123655.jpg





20190210_123723.jpg
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag vet inte riktigt hur mycket större en 14790 bärs än en DD/DJ i 36mm. I alla fall inte min 14790 mot min DJ 1601.
Menar du 40mm DD?



Jag skulle kört på en Royal Oak. Gillar den mer än DD. Ovanligare, mer mångsidig i mina ögon.

20190210_123655.jpg





20190210_123723.jpg
Min personliga uppfattning är att 14790 bärs större än DD 36mm, och då även större än DJ 36mm (4-siffrig ref) som bärs mindre än DD. En 33mm AP å andra sidan bärs lite mindre än en DJ men inte märkbart, och blir lite ”dressig” i framtoningen.

Tycker även det skiljer lite på tavlornas upplevda storlek på senare 14790 (som din) och tidigare som har längre index och saknar minutgraderingar, på de tidigare så tycker jag tavlan ser större ut.
 

Primaris

Omega
Om dom inte har båda i lager så rekomenderar jag 15450 alla dar i veckan. Helst med blå tavla. Den är helt magisk i alla vinklar och ljus. Den bärs lite större än 37 mm vilket är optimalt enligt mig. Jag skulle säga att den känns lite mindre än min 14060. 41 mm på en RO blir väldigt stort. Jag testade 15400 en gång och den kändes gigantiskt på mig. Jag är 191 cm lång och handlederna är 18-19 cm i omkrets. Jag förstår inte varför AP envisas med så stora klockor men jag gissar att det beror på att USA är deras största marknad. Jänkare har inte samma stil som vi nordmän :) lycka till med resan
Tack för din input!! Jag kommer inte att beställa en 15202, dels för att jag inte gillar att där inte är någon sekundvisare, dels för att jag kommer troligtvis aldrig att få den. Både 15450 och 15500 har de sagt till mig att det är "rimliga" väntertider(även om de inte kunde garantera något) Jag är själv 191cm lång och har 16.3 cm handleder. Tycker min GMT 40mm är perfekt i storlek. Men ska givetvis testa båda och skapa min uppfattning. Kan skriva när jag varit där och beställt :)
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Då denna tråden dyker upp i mitt flöde så kollar jag alltid om det är någon som har fått sig en Code 1159.
Nåja, den dagen dom blir tillgängliga så är det ändå ingen som vågar posta sitt senaste inköp.
 

hannes1988

Cartier
En liten fundering...
Varför ser man ”City of sails” så sällan? Är sugen på en Ap med gummiband. Är det några kända fel/problem med verket? Bild nedan för inspirationens skull.

19F6396F-6A12-4EED-8982-462852DEAE45.jpeg
 
Topp