• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

The lord

Audemars
IMG_20210723_132732.jpg
 

Kjellhoften

Cartier
2-Faktor
AP vänner! Har alltid varit riktigt sugen på en Royal Oak 41 men har svårt att bestämma mig vilken färg jag gillar mest. Blå om jag fick välja men den verkar vara omöjlig att få tag på som vanlig dödlig till listpris. Jag testade en vit/silver hos Nymans som jag fick skriva upp mig på (bild nedan). Men senare har jag fått upp ögonen för den gråa. Vad har ni för erfarenheter av dom två? Vit eller grå? Är det samma väntan på båda tro? Tack!

44FEBC3E-390D-4BE1-9CA2-CB2128DE1B0C.jpeg

222C6665-FE59-41EA-B8FB-D8F107C209C0.jpeg
 
  • Like
Reactions: PJZ

Oktogon

Panerai
AP vänner! Har alltid varit riktigt sugen på en Royal Oak 41 men har svårt att bestämma mig vilken färg jag gillar mest. Blå om jag fick välja men den verkar vara omöjlig att få tag på som vanlig dödlig till listpris. Jag testade en vit/silver hos Nymans som jag fick skriva upp mig på (bild nedan). Men senare har jag fått upp ögonen för den gråa. Vad har ni för erfarenheter av dom två? Vit eller grå? Är det samma väntan på båda tro? Tack!

44FEBC3E-390D-4BE1-9CA2-CB2128DE1B0C.jpeg

222C6665-FE59-41EA-B8FB-D8F107C209C0.jpeg
Endast testat men gillar den den gråa klart mer än vita, även om 41 RO inte sitter bra på mig
 

PJZ

Cartier
AP vänner! Har alltid varit riktigt sugen på en Royal Oak 41 men har svårt att bestämma mig vilken färg jag gillar mest. Blå om jag fick välja men den verkar vara omöjlig att få tag på som vanlig dödlig till listpris. Jag testade en vit/silver hos Nymans som jag fick skriva upp mig på (bild nedan). Men senare har jag fått upp ögonen för den gråa. Vad har ni för erfarenheter av dom två? Vit eller grå? Är det samma väntan på båda tro? Tack!
Om du får möjligheten att köpa nån av dem för list, kör oavsett urtavla haha (y) Tror väntetiden är snarlik... de hetaste är som du säger blå, därefter svart, sen vit och grå. Eftersom du fick skriva upp dig, fråga dem hur kölistorna ser ut?

Personligen älskar jag klockor med gråa urtavlor men OM jag hade fått möjligheten att välja hade jag nog funderat på: Vad har jag för klockor i min samling idag och vad har de för tavlor? Vill jag ha "ännu" en klocka med grå urtavla eller är jag ute efter mer variation för att kunna rotera mer?

Jag äger en DJ41 med grå urtavla och just därför hade tagit vita bara för mer variation- hade jag inte haft den gråa DJ41:an, hade jag valt grå. Grått för mig är den perfekta blandningen mellan vit och svart och funkar till ALLT.
 

ChumpTime

Panerai
Om du får möjligheten att köpa nån av dem för list, kör oavsett urtavla haha (y) Tror väntetiden är snarlik... de hetaste är som du säger blå, därefter svart, sen vit och grå. Eftersom du fick skriva upp dig, fråga dem hur kölistorna ser ut?

Om @Kjellhoften fick prova en vit som var ”reserverad åt en kund” så hade han troligen fått köpa den på plats eller hoppat upp på ”ska få köpa nästa som kommer in” om han köpt något/tillräckligt mycket annat då eller tidigare... hur kölistorna ser ut är ganska irrelevant när de väl säger att de sätter en på listan. Någon tydlig leveranstid kommer de aldrig ge. Just för att nån annan som kommer in och säg, köper en förlovningsring för 500kkr och råkar fråga om en 15500 i samma veva kommer att peta ner alla andra i köordningen. Men när de väl lovat så kommer de att leverera, förr eller senare.

Det Nymans sa till mig är att grå är mer populär än svart. Och svart i sin tur mer populär än vit. Avseende antal intressenter de fått.

Min svarta:
70C315E6-4AD3-48E6-9C67-0A1AB94365F3.jpeg
 

Kjellhoften

Cartier
2-Faktor
@PJZ @ChumpTime Jag har köpt tre klockor av Nymans tidigare och när jag frågade om väntetiden på den vita med ett antagande på några år sa han att den nog skulle komma innan året var slut, vilket var förvånansvärt snabbt tycker jag?


Jag har två svarta och en blå urtavla bland mina finare klockor så både grå och vit hade funkat bra. Men är det som ChumpTime skriver så kanske den gråa inte ens är ett alternativ om den är så populär.

En ljus tavla upplevs ju större än en mörk tavla så den vita tavlan på en redan stor RO41 kanske blir i överkant för mina handleder. Får hoppas att jag kommer kunna testa en grå för att jämföra.

Sen som du skriver PJZ så hade det varit dumt att inte slå till på en RO om jag får köpa den till listpris. Jag ogillar dock dom som köper klockor för att göra en affär och flippa den, så jag hade inte velat lägga dom pengarna på en klocka om den inte skulle kännas rätt. Oavsett tycker jag fortfarande den vita är väldigt fin, särkilt på sommarn när man är lite brun. Får hoppas på att kunna jämföra nån dag och se vart det landar ;)
 

-SC-

Omega
AP vänner! Har alltid varit riktigt sugen på en Royal Oak 41 men har svårt att bestämma mig vilken färg jag gillar mest. Blå om jag fick välja men den verkar vara omöjlig att få tag på som vanlig dödlig till listpris. Jag testade en vit/silver hos Nymans som jag fick skriva upp mig på (bild nedan). Men senare har jag fått upp ögonen för den gråa. Vad har ni för erfarenheter av dom två? Vit eller grå? Är det samma väntan på båda tro? Tack!
När testade du den? Har dom en 15500 inne alltså?! 🤪 Skulle vilja testa en...
 

PJZ

Cartier
Om @Kjellhoften fick prova en vit som var ”reserverad åt en kund” så hade han troligen fått köpa den på plats eller hoppat upp på ”ska få köpa nästa som kommer in” om han köpt något/tillräckligt mycket annat då eller tidigare... hur kölistorna ser ut är ganska irrelevant när de väl säger att de sätter en på listan. Någon tydlig leveranstid kommer de aldrig ge. Just för att nån annan som kommer in och säg, köper en förlovningsring för 500kkr och råkar fråga om en 15500 i samma veva kommer att peta ner alla andra i köordningen. Men när de väl lovat så kommer de att leverera, förr eller senare.

Det Nymans sa till mig är att grå är mer populär än svart. Och svart i sin tur mer populär än vit. Avseende antal intressenter de fått.
Tack för att du förtydligade att den var reserverad åt kund(?) förstod inte det innan 😌

Verkar vara skillnad på de hetaste urtavlorna i Sverige vs USA i alla fall, dina uppgifter mer relevanta såklart 👍
 

PJZ

Cartier
@PJZ @ChumpTime Jag har köpt tre klockor av Nymans tidigare och när jag frågade om väntetiden på den vita med ett antagande på några år sa han att den nog skulle komma innan året var slut, vilket var förvånansvärt snabbt tycker jag?


Jag har två svarta och en blå urtavla bland mina finare klockor så både grå och vit hade funkat bra. Men är det som ChumpTime skriver så kanske den gråa inte ens är ett alternativ om den är så populär.

En ljus tavla upplevs ju större än en mörk tavla så den vita tavlan på en redan stor RO41 kanske blir i överkant för mina handleder. Får hoppas att jag kommer kunna testa en grå för att jämföra.

Sen som du skriver PJZ så hade det varit dumt att inte slå till på en RO om jag får köpa den till listpris. Jag ogillar dock dom som köper klockor för att göra en affär och flippa den, så jag hade inte velat lägga dom pengarna på en klocka om den inte skulle kännas rätt. Oavsett tycker jag fortfarande den vita är väldigt fin, särkilt på sommarn när man är lite brun. Får hoppas på att kunna jämföra nån dag och se vart det landar ;)
Med tanke på hur diskussionen gått, antar jag att det inte går att säga om det är förvånansvärt snabbt eller superlångsamt. Men jag håller med dig, det lät som en kort väntetid!

Om det är ett alternativ eller inte hade jag bara frågat din säljare/kontakt. Som du själv säger, du har köpt av dem tidigare och om de kan få fram den vita innan årets slut- Varför inte vädra din fundering och säga att den gråa växt i dina ögon och att du inte har några problem att vänta lite längre om det skulle finnas en möjlighet att plocka ut den?

Vem har gett en antydan på att vi diskuterar att köpa ut klockor för att flippa?
 

Kjellhoften

Cartier
2-Faktor
Med tanke på hur diskussionen gått, antar jag att det inte går att säga om det är förvånansvärt snabbt eller superlångsamt. Men jag håller med dig, det lät som en kort väntetid!

Om det är ett alternativ eller inte hade jag bara frågat din säljare/kontakt. Som du själv säger, du har köpt av dem tidigare och om de kan få fram den vita innan årets slut- Varför inte vädra din fundering och säga att den gråa växt i dina ögon och att du inte har några problem att vänta lite längre om det skulle finnas en möjlighet att plocka ut den?

Vem har gett en antydan på att vi diskuterar att köpa ut klockor för att flippa?
Ingen, jag menar bara att jag inte skulle ”passa på” att köpa en klocka för att den är svår att få tag på. Finns chansen på en grå även om det innebär att jag får vänta längre så hade jag gärna jämfört dom två innan jag bestämde mig.
Tror min kontakt på Nymans har semester men återkommer på forumet när jag fått reda på skillnaden i väntetid! :)
 
  • Like
Reactions: PJZ

Svante7

Omega
AP vänner! Har alltid varit riktigt sugen på en Royal Oak 41 men har svårt att bestämma mig vilken färg jag gillar mest. Blå om jag fick välja men den verkar vara omöjlig att få tag på som vanlig dödlig till listpris. Jag testade en vit/silver hos Nymans som jag fick skriva upp mig på (bild nedan). Men senare har jag fått upp ögonen för den gråa. Vad har ni för erfarenheter av dom två? Vit eller grå? Är det samma väntan på båda tro? Tack!

44FEBC3E-390D-4BE1-9CA2-CB2128DE1B0C.jpeg

222C6665-FE59-41EA-B8FB-D8F107C209C0.jpeg
 

Bilagor

  • BF737B5F-6EAA-41D9-A3AB-B113B13D034F.jpeg
    BF737B5F-6EAA-41D9-A3AB-B113B13D034F.jpeg
    35 KB · Visningar: 20

PJZ

Cartier
Stort tack till @ChumpTime som lät mig testa hans svarta APRO medan han fick testa min svarta VCO! Den svarta satt klockrent 🤓 Ska försöka testa den vita igen och jämföra lite. Tack igen ChumpTime 🙏🏼

28277190-3554-455D-B085-000E66781873.jpeg
Ouf... den side by side bilden är inte att leka med.

Efter att ha upplevt båda, hur står sig AP vs VC osv? Jag har gått mer och mer ifrån att köpa en RO till att snegla på VC. Vore kul att höra lite tankar från nån som har "erfarenhet" från båda :)
 

Kjellhoften

Cartier
2-Faktor
Ouf... den side by side bilden är inte att leka med.

Efter att ha upplevt båda, hur står sig AP vs VC osv? Jag har gått mer och mer ifrån att köpa en RO till att snegla på VC. Vore kul att höra lite tankar från nån som har "erfarenhet" från båda :)
Eller hur! Det lustiga är att vi plockade ut dom hos Nymans nästa samtidigt.
Tycker båda är fantastiska klockor. RO är lite sportigare och mer distinkt i sin look då den inte ändrats lika mycket som Overseas sen den kom. VCO är lite mera stealth och elegant med sin runda form och jag tror man kommer undan lindrigare med en smalare handled på så sätt. Fortfarande väldigt sportig och väldigt kul att kunna byta till gummi-/läderbandet som följer med.

Jag skulle nog inte kunna välja en av dom som jag föredrar mer just nu, men är helt klart starstruck efter att ha testat den svarta RO. Hade jag inte haft en svart VCO hade jag försökt jaga den svarta, nu får jag se om det blir den vita eller gråa… eller den svarta 😁
 
Topp