• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

Troje

Omega
Det kan inte undgått någon som läser denna tråd att jag är på jakt efter en 35-37mm Royal Oak. En fråga; om man ställer modellerna 4100 och 14790 mot varandra, vad är för- resp nackdelarna?
 

Trulli

Cartier
Ja, alltså dom satte inte på ett frimärke på klockan och skickade den så som på bilden.
Förlåt, kunde inte låta bli ;)
Vid service och polering av Nymans fick jag tillbaks min insvept i "gladplast" så som på din bild. Där av min fråga. Jag var inte nöjd med polering utförd av Nymans, de fick även backjobb, men jag vart aldrig helt nöjd. Nästa gång bad jag Nymans skicka klockan till AP och då kom den tillbaka i förseglad påse.
När den kom tillbaks från AP såg den helt ny ut, superskarp.
 
Senast ändrad:

PJZ

Cartier
Tillbaka från service! Äntligen 😍
1B338421-E5AB-4597-B147-1099A66D9537.jpeg
15300... den är för bra
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Vid service och polering av Nymans fick jag tillbaks min insvept i "gladplast" så som på din bild. Där av min fråga. Jag var inte nöjd med polering utförd av Nymans, de fick även backjobb, men jag vart aldrig helt nöjd. Nästa gång bad jag Nymans skicka klockan till AP och då kom den tillbaka i förseglad påse.
När den kom tillbaks från AP såg den helt ny ut, superskarp.
Nymans har vad jag sett aldrig lyckats med sin polering.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Det kan inte undgått någon som läser denna tråd att jag är på jakt efter en 35-37mm Royal Oak. En fråga; om man ställer modellerna 4100 och 14790 mot varandra, vad är för- resp nackdelarna?
På ref 4100 och 14432 blir packningarna lätt synliga. Ref 4100 är en tre bitars medans 14790 boett är två bitars. Länkarna skiljer sig också på referenserna och en hel del annat. 4100 är bland annat lite mindre än 14790. Utöver dessa referenser hade jag kollat på ref 14486, 36 mm med Fredric piguet verk och en tydligt bredare bezel och ref 14700 (37mm) med en tunn bezel
 
Senast ändrad:

Berns

KS Explorers Club
OWG March
Vänder mig hit för rådgivning; sneglar och förhandlar med säljaren rörande en 14790st. Vad säger ni om skicket enligt bilderna nedan? Inte tiptop gällande poleringen men inte heller katastrof, eller är jag fel ute?

64305F1F-326C-4248-829B-213896A9C0EC.jpg ba48a7fc-d442-4944-a308-51653b9c464a.jpg e7f49822-4ab9-41e8-ab83-7db94c3ca88a.jpg
Mk2 tavla med de feta visarna. Eftersom visare och index ser ut att ha åldrats lika så tror jag det är så klockan föddes. För mk2 är både smala och feta korrekt, men feta används också som servicevisare. Gissar att det är en D-serie?

Kolla även färkoden är 01 (sist i referensnumret). 14790ST.OO.0789ST.01

Jag gillar den.
 

Troje

Omega
Mk2 tavla med de feta visarna. Eftersom visare och index ser ut att ha åldrats lika så tror jag det är så klockan föddes. För mk2 är både smala och feta korrekt, men feta används också som servicevisare. Gissar att det är en D-serie?

Kolla även färkoden är 01 (sist i referensnumret). 14790ST.OO.0789ST.01

Jag gillar den.

Snyggt, stort tack för feedbacken @Berns ! ⭐ Referensen är precis den du nämner; 14790ST.OO.0789ST.01 enligt extraktet från APs arkiv. Enligt samma underlag är tillverkningsåret 1997, så precis som du även nämner där @Berns är detta en en D-serie.

Nu är det bara mitt egna sunda förnuft som ska övertalas gällande prislappen.....
 
  • Like
Reactions: MNE
Topp