Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Hej båtisar!
Förra året flyttade jag ut till Nacka med sambo och dotter (nu 14 månader). Börjar planera för en tid efter husrenoveringen när man har så kallad ”fritid” igen, och båt här ute vore magiskt.
Nu till min fråga, på en skala 1-10 hur dum i huvudet är man om man köper en äldre, billig, inte så stor segelbåt och lär sig segla? Har ingen tidigare erfarenhet av båt, men kan hantera glasfiber och gelcoat efter att ha pysslat en del med segelflyg. Inte främmande att meka med motor heller. Men vill inte heller spendera hela vintern med underhåll.
T.ex. @KXII har en båt till salu som verkar flyta och ha det mesta man behöver redan (finns motor? Annars kanske man vill ha en liten utombordare eller något) - https://klocksnack.se/threads/billig-segelbåt-monark-540.178346/
Vad går sönder på en gammal segelbåt? Ska man kolla efter vissa instrument eller liknande, eller kan man lika gärna uppgradera det i efterhand?
Ska man släppa tanken och köpa en nyare motorbåt istället?
Hej båtisar!
Förra året flyttade jag ut till Nacka med sambo och dotter (nu 14 månader). Börjar planera för en tid efter husrenoveringen när man har så kallad ”fritid” igen, och båt här ute vore magiskt.
Nu till min fråga, på en skala 1-10 hur dum i huvudet är man om man köper en äldre, billig, inte så stor segelbåt och lär sig segla? Har ingen tidigare erfarenhet av båt, men kan hantera glasfiber och gelcoat efter att ha pysslat en del med segelflyg. Inte främmande att meka med motor heller. Men vill inte heller spendera hela vintern med underhåll.
T.ex. @KXII har en båt till salu som verkar flyta och ha det mesta man behöver redan (finns motor? Annars kanske man vill ha en liten utombordare eller något) - https://klocksnack.se/threads/billig-segelbåt-monark-540.178346/
Vad går sönder på en gammal segelbåt? Ska man kolla efter vissa instrument eller liknande, eller kan man lika gärna uppgradera det i efterhand?
Ska man släppa tanken och köpa en nyare motorbåt istället?
Tack! Båtplats behöver vi, och det är såklart kö på de som ligger närmast oss. Tittar därför en del på båtar där man även kan få ta över platsen den står på.Inte dumt alls, är så folk som inte har båt i familjen brukar göra (iaf i min bekantskapskrets). Kika även runt lite på blocket på lite olika modeller (Båtnytt har haft en del guider för förstagångsköpare/seglare, se om du kan hitta dessa).
Viktigast är väl egentligen om du har enkel tillgång till båtplats? Skulle börja i den änden.
Tack för svar. Låter ju kanon! (Googlar långkölad…)Som @Hallis säger är båtplats en av de första pusselbitarna. Min bror köpte nyss en folkbåt men är utan båtplats till vintern, den stressen är inget man vill vara med om (särskilt om man vill ha bra tillgång till båten för fix, speciellt för träbåtar).
Med risk att det uppfattas som marknadsföring men, om du är nybörjare eller precis ska börja segla är båtar som exempelvis monarken perfekta. Relativt långsamma och lutar inte så värst mycket (vet med mig att det är en sån sak som är jobbig till en början) och sen stabila när det går hög sjö!. Som första båt hade jag valt en långkölad då det inte blir lika stort fokus på kryssning utan mer bara chill slörsegling.
Nästa grej som är väldigt skönt att ha är en stabil och fräsch utombordare. Den behöver inte nödvändigtvis vara kraftfull, men det kan både vara segt och kännas tryggt att veta med sig att man alltid kan köra för motor om vinden bestämmer sig för att ändras.
Saker som kan vara slitna och bra att kolla upp är seglen. Andra instrument (vet inte riktigt vilka typ av instrument du tänker på?) är mer krimskrams som kan läggas till pö om pö. Finns segelbåtar utan en enda elektrisk manick, sedan båtar där allt är automatiskt, båda skutorna seglar
Ingen orsak! Kölens utformning påverkar hur man seglar. Fenkölad båt är mer för kryssning och är i det avseendet kanske inte det man ska börja med (och lutar mer). Långkölad är mer som sagt för chill-segling, och är bra att börja med!Tack! Båtplats behöver vi, och det är såklart kö på de som ligger närmast oss. Tittar därför en del på båtar där man även kan få ta över platsen den står på.
Tack för svar. Låter ju kanon! (Googlar långkölad…)
En utombordare lär köpas, inbillar mig att det är svårt att lägga till och från i hamnen utan motor?
Instrument, ja vad behöver man? Vindmätare, djupmätare och navigation kanske? Men känner jag mig själv rätt så sitter det nog instrument som kostar mer än båten på plats innan jag ens lärt mig hissa segel
Kör!Hej båtisar!
Förra året flyttade jag ut till Nacka med sambo och dotter (nu 14 månader). Börjar planera för en tid efter husrenoveringen när man har så kallad ”fritid” igen, och båt här ute vore magiskt.
Nu till min fråga, på en skala 1-10 hur dum i huvudet är man om man köper en äldre, billig, inte så stor segelbåt och lär sig segla? Har ingen tidigare erfarenhet av båt, men kan hantera glasfiber och gelcoat efter att ha pysslat en del med segelflyg. Inte främmande att meka med motor heller. Men vill inte heller spendera hela vintern med underhåll.
T.ex. @KXII har en båt till salu som verkar flyta och ha det mesta man behöver redan (finns motor? Annars kanske man vill ha en liten utombordare eller något) - https://klocksnack.se/threads/billig-segelbåt-monark-540.178346/
Vad går sönder på en gammal segelbåt? Ska man kolla efter vissa instrument eller liknande, eller kan man lika gärna uppgradera det i efterhand?
Ska man släppa tanken och köpa en nyare motorbåt istället?
Kan bara instämma med @Arvis och @KXII less is more. Bra att lära sig från grunden och inte förlita sig på gadgets eller teknik. Behovet för vad ni verkligen behöver kommer ni att upptäcka efterhand. Instämmer helt med vindex, knopmätare är ju skoj men inte nödvändigt.Kör!
Hur ska man kunna lära sig segla utan båt? Så tänkte vi för 20 år sedan och köpte en Misil II (Hallberg-Rassy). Trygg nybörjarbåt. Mer vanlig och lite vassare seglare är annars tex If-båt. Det mesta du behöver följer oftast med men sommar- och vinterplats är ju helt avgörande.
Enda instrumentet vi hade var en knopmätare (rätt onödigt).
En vindex i masttoppen är ändå lite skönt. Utombordare, solceller och batteri så du kan driva en kyl, radio och lite lampor gör livet trevligt. Köp Skippo-appen och Hydrografikas sjökort på mobilen.
På vår tid bytte man in kylklampar på handelsbodarna, lyssnade på sjövädersrapporten och navigerade efter papperssjökort…Det funkade också.
Jag tänker så för varje sesöng, det är ganska dyrt iom jag är ute några enstaka gånger men sen är man ju ute och skjuter fram den tanken ett år framåt!Hade tänkt sälja båten för att köpa större men börjar redan ångra mig. Fan vad det är skönt med en liten och behändig båt.
Kan inte komma på någon fördel med långkölad, är en förlegad design bara. Sedan tycker jag att inombordare är väldigt trevligt att ha. Blir ju dyrare om den skall vara nyare/pålitligt men att kunna starta den snabbt och smidigt själv samt att kunna förflytta sig i sjö är rätt viktigt i min värld.Ingen orsak! Kölens utformning påverkar hur man seglar. Fenkölad båt är mer för kryssning och är i det avseendet kanske inte det man ska börja med (och lutar mer). Långkölad är mer som sagt för chill-segling, och är bra att börja med!
Vi har kastat oss ut ett par gånger med en åra och sen låtit vinden fånga upp oss men ja en utombordare är bra att ha i början!
Vissa tycker såna gadgets är en del av seglandet. Jag tycker dock att ju färre mojänger desto bättre.
Vindmätare? Vad gör det för skillnad att veta om det blåser 4 sekundmeter eller 5 när du väl är ute? Var vinden kommer ifrån kommer du att enkelt se på seglen, eller bara känna med kinden.
Djupmätare, om du vet båtens djup (vilket du kommer att göra), så behövs ingen djupmätare för du väljer bara att inte gå in där det är för grynnigt.
Navigation finns på mobilen. Eniro släppte för något år sen en jättebra app som heter "på sjön" den har sjökort, plotter, och är väldigt uppdaterad skulle jag säga. Vi har ställe i den grynntätaste delen av skärgården och vi har alla grynnor på mobilen. Där får du även info om hur många knot du är uppe i osv.
Jag skulle säga; tänk mindre på alla grejer du behöver såsom redan nämnt och fokusera mer på att ha en bra motor och att faktiskt komma ut. Tid på sjön kommer att ge så mycket mer än vad en mojäng kommer att ge.
varit i samma sits denna sommaren. Första veckan blåste mer eller mindre konstant så det skulle inte varit behagligt att vara ute. Sen ska det som sagt vara varmt och skönt men icke.. hoppas på fina kvällar nu när man drar igång på jobbet igen. Blir iof båten till konferens i slutet av augusti oavsett väder då en båttur på en timme lätt tas mot en biltur på över två.Har under mina tre semesterveckor kunnat vara ute vid 2 tillfällen.
Regnet & kylan har varit konstant men idag fredagen innan jobbet drar igång igen blev det läge.
Svensk högsommar…..17 grader och växlande molnighet.
Märkligt, huserar själv på östkusten och visst har det inte varit en 2018 sommar men så jäkla illa tycker jag inte vi har haft ändå, någon kort skur ibland men låångt ifrån varje dag. Västkusten där jag jobbar däremot har ju haft det lite motigt i det stora helaJa det har tyvärr varit en riktig skitsommar på östkusen. Vi har åkt VARJE gång det har varit bra väder under semestern och det ser ut att hålla sig över kvällen (vi vill övernatta). Det resulterade i 5 båtturer på hela sommaren Samtliga blåsiga och lite för kalla också.