• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bör man bojkotta en urmakare som..

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag tror helt enkelt att det finns för få urmakare i Sverige för att det ska bli en naturlig konkurrens...

OT: varför är det så fel att man som kund (om det är möjligt) vill försöka komma lite billigare undan? (inte fallet för TS)
Det är helt ok inom andra varor/tjänster i samhället, men skulle man nämna det här blir man utpekad som snåljåp som inte vill gynna de stackars urmakarna...
 
Förstår verkligen inte vad du menar.

Förlåt om jag kommer "inlallandes" med en klocka i "bara" 2k klassen då, personligen har jag inget intresse av Rolex eller dyligt det är bara tråkigt. Kankse en vintage Heuer dock som har lite personlighet.
Och ja, jag fick tag på min 6138-0030 på nätet... verkar det krylla av dessa i Hudiksvall tror du?
Och som sagt, "köpt på nätet" ja jag har letat som fan efter orginaldelar men har inte lyckats leta fram några få visare.
Har dock satt "Schillachi61/Seikoboy" på jobbet att hitta... men han har inte inventerat hela sitt förråd än.

Men jag ber så hemst mycket om ursäkt att jag inte äger en Rolex, men jag förstår fortfarande inte vad det har att göra med att en urmakare inte kan ta sig an ett jobb... när ingen har diskuterat ett pris än.

Hade jag varit urmakare med egen butik där jag sålde klockor och folk kom inlallande med nåt skit de köpt på nätet och försökt pruta på installation skulle jag bett personen i fråga dra åt helvete. Det är inte värt besväret att handskas med all huvudvärk den typen av "kund" orsakar.
Just sayin'
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Spencer66: vad sparar jag på nätet om det är det enda stället jag kan hitta orginaldelar på? Hela grejen är ju att jag försöker hitta original.

Jag letar alltså orginalvisare (kronografdelen) till en 6138-0030 då så alla vet..

En del av urmakarens intäkt är försäljningen av delar vid service reparation. En urmakare behöver ta typ 800 kr timmen plus delar för att gå ihop. Han tyckte nog inte det var värt besväret. Jag säger inte att han gjorde rätt bara hur han säkert resonerade.
 
Men om han säger sitt timpris så är det fortfarande inte ok?

Han har alltså sagt tidigare att han inte har tillgång till orginaldelar (vilket är fullt normalt) till denna klocka.
Jag har då gett mig f*n på att hitta och har hittat det mesta, sitter nu och väntar in svar från Stefan i England.

En gång till, förstår inte problemet om en urmakare som är "urmakare" på Seiko som han själv säger inte vill ta sig an ett jobb att byta visare & bezel på två klockor om det är orginaldelar. Och NEJ, jag har inte prutat eftersom han inte vill ta åt sig jobbet...
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
En del av urmakarens intäkt är försäljningen av delar vid service reparation. En urmakare behöver ta typ 800 kr timmen plus delar för att gå ihop. Han tyckte nog inte det var värt besväret. Jag säger inte att han gjorde rätt bara hur han säkert resonerade.

Fast då hade han ju kunnat säga det. "Jag tar 650:-/h om du köpt klockan av mig, och 950:-/h om du köpt klockan hos någon annan" Så kan TS ta ställning till det. Nu tackade han ju bara nej till jobbet. Och då tycker jag inte att man är särskilt begåvad.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Men om han säger sitt timpris så är det fortfarande inte ok?

Han har alltså sagt tidigare att han inte har tillgång till orginaldelar (vilket är fullt normalt) till denna klocka.
Jag har då gett mig f*n på att hitta och har hittat det mesta, sitter nu och väntar in svar från Stefan i England.

En gång till, förstår inte problemet om en urmakare som är "urmakare" på Seiko som han själv säger inte vill ta sig an ett jobb att byta visare & bezel på två klockor om det är orginaldelar. Och NEJ, jag har inte prutat eftersom han inte vill ta åt sig jobbet...

Jag vet inte om du läste hela mitt inlägg.. Jag sade inte att han gjorde rätt. Gav bara en förklaring.. Man måste inse att urmakare inte är tvungna att göra något förutom om de är bundna av AD/garantiavtal. Egentligen inte konstigare än när man kontaktar en hantverkare om ett mindre jobb och de säger nej för att jobbet är för litet.

PS, du kan inte kräva att alla skall hålla med dig..
 
Precis det rätta svaret! Får jag som kund ta ställning till priset så är allt OK sen.
Jag har bara försökt fått tag på materialet, och jag har själv försökt att gjort jobbet men misslyckades att linjera visarna på första försöket (men det fick duga just då för jag hade väntat 6mån)
Jag var bara ute efter ett pris, hade han sagt 500-1000:- kanske jag hade tagit det... hade han sagt mer så hade jag gjort mina egna försök inget mer med det :)
 

Apansson

Torpare
Man får väl hoppas att han är fullbelagd på sim servicetid, annars verkar det ju pantat om han inte tar in den. Alternativt i alla fall ge ett förslag med ett väl kryddat pris. Det gjorde vi i cykelverkstaden på tveksamma/störiga jobb. Krydda på priset så får kunden ta ställning helt enkelt.
 
Jo jag läste hela, först skriver du att "vill man spara på nätet"... då antar jag att du aldrig har köpt en klocka som har annonserats på nätet.
Jag letade en viss klocka och den fanns definitivt inte i Hudiksvall... = leta på nätet.

Det andra är att en urmakares förtjänst till en del är försäljning av delar.... jo men om jag redan har frågat han om han kan men han säger att han inte kan.... då måste jag väl kunna anta att han fortfarande KAN om JAG kan hitta samma delar. Fortfarande inte någon diskussion om timpris här.



Jag vet inte om du läste hela mitt inlägg.. Jag sade inte att han gjorde rätt. Gav bara en förklaring.. Man måste inse att urmakare är inte tvungna att göra något förutom om de är bundna av AD/garantiavtal. Egentligen inte konstigare än när man kontaktar en hantverkare om ett mindre jobb och de säger nej för att jobbet är för litet.
PS, du kan inte kräva att alla skall hålla med dig..
 
Har tidigare läst att många utbildade urmakare praktiskt taget endast har skruvat med ETA och känner sig hemma på dessa!
De räknar Seiko som slit o släng och byter hellre urverket än gör enklaste sevicen, riktigt synd!
Att en kund kommer med egna delar i handen och vill ha jobb utfört, blir ju lite som att själv köpa en budget-blandare till köksvasken och sedan ringa rörfirman och få den ditsatt, det gör de ej!
 

David

Bödeln
Jag tänker inte gå i polemik eftersom det är min erfarenhet att det är fullständigt meningslöst.

Jag säger bara att potentiella kunder som pratar i termer som "bojkott", skriver flera svar utan att vänta på respons emellan och upplever att de har någon sorts rättighet att få ett pris att ta ställning till bara leder till elände i form av timvis med klagomål, reklamationer och tjafs om att häva köp.

Den enda rättigheten du har är att ta dina pengar och handla på annat håll.
 
För väl hoppas att denna nya trend smittas av till andra kategorier också då.
Kanske ica-jerry står och sliter av en mellanmjölken i kön snart å!

Skickat från min HTC One via Tapatalk
 

Skolläraren

Panerai
För väl hoppas att denna nya trend smittas av till andra kategorier också då.
Kanske ica-jerry står och sliter av en mellanmjölken i kön snart å!

Varför blir du så upprörd för att någon inte håller med dig och resonerar kring hur urmakaren kan ha tänkt? Vill du bara ha medhåll är nog ett stort, öppet forum fel ställe oavsett åsikt.
 
Sluta nu, tror du jag bryr mig om medhåll?
Om du kan svara på varför en utbildad urmakare inte kan byta ut visare på ett klockmärke han säger att han är utbildad på när han får orginaldelar av mig på då kan jag ta dig på allvar. Skit i mins AM-visare.. hade han gjort jobbet på orginaldelarna så hade jag tagit det. Problem är att han skrattar åt en kund och säger "det där klarar du själv"
Hade jag också tyckt varit helt ok om jag hade gett en kommentar ala "ofan vad dyr du är" men nu har han inte ens sagt sitt pris.

Och som den enkla förklaring jag gav i början så härstammar det säkert ifrån att jag köpte en beater i form av en SKA371 (vilket han inte hade i butiken)


Skickat från min HTC One via Tapatalk
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Sluta nu, tror du jag bryr mig om medhåll?
Om du kan svara på varför en utbildad urmakare inte kan byta ut visare på ett klockmärke han säger att han är utbildad på när han får orginaldelar av mig på då kan jag ta dig på allvar. Skit i mins AM-visare.. hade han gjort jobbet på orginaldelarna så hade jag tagit det. Problem är att han skrattar åt en kund och säger "det där klarar du själv"
Hade jag också tyckt varit helt ok om jag hade gett en kommentar ala "ofan vad dyr du är" men nu har han inte ens sagt sitt pris.

Och som den enkla förklaring jag gav i början så härstammar det säkert ifrån att jag köpte en beater i form av en SKA371 (vilket han inte hade i butiken)


Skickat från min HTC One via Tapatalk

Jag förstår fortfarande inte varför du är så upprörd. Jag har hur många gånger som helst bett hantverkare om hjälp men de har tackat nej för jobbet är för litet. Det är så det fungerar. Förstår att du är irriterad men det finns garanterat andra i Sverige som kan hjälpa dig.

Liten notis bara, jag har haft två billighets Seiko inne för tillfixning och det har kostat samma som för en Rolex.. Det blir inte billigare för klockan är billig om du går till auktoriserade och/eller professionella urmakare..
 

Hugii

Audemars
Osympatiska människor ska man alltid akta sig för :)

Lite onödigt nu att diskutera och förklara hur urmakaren tänkte eller inte tänkte.
Enligt min mening tänkte han inte alls (!), hade han tänkt då hade han kanske gett ett pris (och eventuellt försökt att argumentera för det höga/låga priset).

på tal om det, jag har aldrig mött en trevligare människa med god service än Lars på UrTeknik i Skövde. Varit i kontakt med honom flera gånger både via tel och mail, och han var alltid trevlig och ger ett bra svar oavsett vad frågan gällde, det var aldrig problem eller krångel. Det är så man skapar goda relationer!
 

David

Bödeln
hade han tänkt då hade han kanske gett ett pris (och eventuellt försökt att argumentera för det höga/låga priset).

Då hade han fått handskas med diverse upprördheter på olika forum gällande hur han har mage att försöka ta 3000 kr för ett visarbyte. I värsta fall skulle det kunna skrämma bort kunder han faktiskt vill ha, ser inte vad han vinner på det.
 

Hugii

Audemars
Då hade han fått handskas med diverse upprördheter på olika forum gällande hur han har mage att försöka ta 3000 kr för ett visarbyte. I värsta fall skulle det kunna skrämma bort kunder han faktiskt vill ha, ser inte vad han vinner på det.


Hur gör du när du går till en bilverkstad? Vill du hellre ha ett NEJ (utan förklaring) eller vill du ha ett pris? hmm
Jag brukar alltid fråga vad det kan kosta, men jag kanske gör fel. Hmm
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Hur gör du när du går till en bilverkstad? Vill du hellre ha ett NEJ (utan förklaring) eller vill du ha ett pris? hmm
Jag brukar alltid fråga vad det kan kosta, men jag kanske gör fel. Hmm

Saken är vilket både jag och David försöker förklara är att du kan inte kräva någonting. Vad du kan göra är att gå någon annanstans med din klocka och dina pengar..
 

POO

Panerai
Hur gör du när du går till en bilverkstad? Vill du hellre ha ett NEJ (utan förklaring) eller vill du ha ett pris? hmm
Jag brukar alltid fråga vad det kan kosta, men jag kanske gör fel. Hmm


Nu har det ju spårat lite här men han gav ju en förklaring, Dålig passform samt trixighet.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Orkar inte läsa allt, men AM-visare kan ha rätt kass passform och kräva exempelvis breddning, så visst har han rätt i att det kan vara lite bökigt. Kanske inte jättekonstigt att han inte är så sugen på att göra det.
 
Fortfarande samma svar.

Urmakaren hade väl kunnat ge mig ett pris oavsett?

Yonsson, som jag skrivit redan så är det inget problem med just dessa tre AM-visare till kronografen eftersom Jag redan har fått på dom utan problem. Jag har bara linjerat dom fel och jag ville överväga om jag skulle göra det själv (och vara oviss på hur många försök jag skulle göra) eller fundera på om utmakarens pris värt värt det.

Skickat från min HTC One via Tapatalk
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Mig veterligen tillhör väl urmakare en yrkesgrupp som har all rätt att neka ta ett jobb. Rätta gärna om jag har fel.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
 

rogman

Breitling
Eller kolla med Anders Zander i Sundsvall. Mycket duktig urmakare! Zanders urverkstad heter hans rörelse, ring och prata med honom är mitt förslag. Lite närmare från Hudik till Sundsvall än till Stockholm.
 
Topp