• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Ah, budget, allt under 5-6k är intressant, så ingen audiofili...

Men blir sjukt sugen på att provlyssna Linn nu! :)

Guru Junior säger jag då, jag körde mina tidigare på väggatativ och de låter riktigt bra. De borde kunna fiskas upp för 6k. Fattar inte att jag sålde dom.

Hittade en bild på gamla lägenheten där de sitter strax utanför tvn.
D32C32BD-BE99-4976-8384-C165444E8864.jpeg
 
Hej

Testar denna tråd för tips om in ear-lurar. Letar efter välljudande hörlurar i prisklassen 700-1 500 kr, gärna med kontrollmöjlighet till androidtelefon. Tänker att trådlösa är bra eftersom man då har analogkonverteraren i luren och således får samma kvalitet oavsett källa. Märker att mina nuvarande Beyerdynamic låter klart sämre från min LG G3 (från vilka de används klart mest) än från datorn. Tänker jag rätt då?

Testade nya Supra Nitro-X som efter inspelning lät rikitgt bra i mina öron. Dock gillade jag inte snäckornas passform (första gången någonsin) och trådlösa överföringen som inte fungerade om jag hade telefonen i fickan. De returnerades därför till butiken.

Funderat kring RHA MA750i och Shure SE215. Den förra har dock endast iPhone-kontroll och den senare ingen alls. Andra prisvärda och välljudande neutrala alternativ till dessa?
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Provlyssnade högtalare hos Hifiklubben idag.
Detta är vad jag tyckte (och min sambo som faktiskt höll med mig i allt!).

Rubicon 2:
Mycket välljudande högtalare.
Extremt bra diskant & mellanregister.
Dock ingenting för mig.

Opticon 2:
Imponerande trycka ur en så liten högtalare sett till priset. Klart sämre mellanregister och diskant jämfört med Rubicon 2.
Tror jag tyckte att dessa tryckte på bättre i botten enbart p.g.a att diskant och mellanregister inte var lika framtufsiga som i Rubicon 2.
Ingenting för mig.

Med dessa två testade så kom vi fram till att stativare inte var för mig.
Då går vi på golvare.

Opticon 5:
Mycket imponerande ljud ur en så liten golvare.

Opticon 6:
Liknande bra trycka som i Opticon 5 men ett gigantiskt lyft i diskant och mellanregister.
Riktigt bra högtalare!

Opticon 8:
Ännu bättre diskant och mellanregister och ytterst lite mer trycka.

B&W 683 S2:
Bra ljud!
Men fel stil på ljudet för mig. Passar verkligen inte mig alls.
Går bort helt.

Dali Zensor 7:
Testade för skojs skull och dom lät bra!
Men har inte en chans mot Opticon serien, Inte ens mot Opticon 5.
Men kanske föga förvånande.


Jag är riktigt såld på Opticon 6, men samtidigt orolig att dom inte klarar av när jag väl börjar vrida upp volymen.
Valet och kvalet är sprillans nya Opticon 6, eller begagnade 8.

Vad tycker panelen?

Jag lyssnade igenom en hel drös med högtalare innan jag köpte mina Opticon 6: or, inte ångrat en dag :) oslagbart bra till priset. B&W under CM-serien är helt värdelösa, låter som någon lagt en stor blöt filt över högtalarna. Jag har stresstestat mina Opticon 6: or flera gånger, tror inte du behöver oroa dig för att de inte ska palla trycket. Mina står i ett rum på cirka 50kvm
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag lyssnade igenom en hel drös med högtalare innan jag köpte mina Opticon 6: or, inte ångrat en dag :) oslagbart bra till priset. B&W under CM-serien är helt värdelösa, låter som någon lagt en stor blöt filt över högtalarna. Jag har stresstestat mina Opticon 6: or flera gånger, tror inte du behöver oroa dig för att de inte ska palla trycket. Mina står i ett rum på cirka 50kvm

Det blev inga Dali, det blev ett par högtalare som lät helt fantastiskt bra för samma peng. Audiovector QR3.
Har inte trycket som Dali, men det är inte allt. Klanget är på en helt annan nivå. Basen är riktigt tight och fin utan att vara överväldigande.
Förmågan att spela djupt är inte så viktigt eftersom jag ändå backar upp med min XTZ 12.17 sub.
Men som med ljud, högst subjektivt.
B&W fungerade verkligen inte för mig heller. Inget liv alls i högtalaren. Samma med Monitor Audio för mig.
20170923_142959.jpg
20170923_143105.jpg
20170923_143113.jpg
 

BOTL

Panerai
Några tips på stativare (vita) som kostar max 5000? Kommer lyssna på Spotify med en HK AVR 151s som kraftkälla.

tittat lite på följande Canton GLE 436
Dynavoice Definition DM-6
 

bluetrain

Cartier
Hej

Testar denna tråd för tips om in ear-lurar. Letar efter välljudande hörlurar i prisklassen 700-1 500 kr, gärna med kontrollmöjlighet till androidtelefon. Tänker att trådlösa är bra eftersom man då har analogkonverteraren i luren och således får samma kvalitet oavsett källa. Märker att mina nuvarande Beyerdynamic låter klart sämre från min LG G3 (från vilka de används klart mest) än från datorn. Tänker jag rätt då?

Testade nya Supra Nitro-X som efter inspelning lät rikitgt bra i mina öron. Dock gillade jag inte snäckornas passform (första gången någonsin) och trådlösa överföringen som inte fungerade om jag hade telefonen i fickan. De returnerades därför till butiken.

Funderat kring RHA MA750i och Shure SE215. Den förra har dock endast iPhone-kontroll och den senare ingen alls. Andra prisvärda och välljudande neutrala alternativ till dessa?

Om du fortf är inne på SE215spåret har en ny version kommit med bluetoothkabel som ser ut att kunna styra iphone... http://www.shure.com/americas/produ...es-with-bluetooth-enabled-communication-cable . Shure brukar leverera så den kan säkert vara ett bra alternativ i prisklassen.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Senast ändrad:

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor

bluetrain

Cartier
Men dret, jag köpte ju mina utan bluetooth relativt nyligen. Aja får väl punga upp och skaffa dessa också. Bästa in-ear lurarna jag haft.
Skulle behålla lurarna om jag vore dig. Det sitter ju mmcx-anslutning och det finns en uppsjö bluetoothkablar som passar rakt av. T ex par LEAR BTC-01 Bluetooth wireless cable som jag själv kört mot shure. Förvånansvärt bra ljud, lätta etc..
 

BOTL

Panerai
Mina högtalare jag köpte anses som basfattig.
Jag anser att basen är imponerande hög och precisionen utom dess like.
Så det är ju så subjektivt.
Det där "finliret" hoppas jag få råd med senare. Nu vill man bara ha lite bakgrundsmusik som inte låter som död. Lyssnade på Sonos och det är vedervärdigt ljud, som sista skriken från en döende varelse. De enklaste högtalarna för 3000 lär bättre än 2 av sonos värstingar i stereoformat på alla sätt. Så detta blir en form av kompromiss nu när frugan är gravid. Därav tanken att lägga lite mer på stativare som kan agera zon 2 när jag har råd med bättre grejer.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Det där "finliret" hoppas jag få råd med senare. Nu vill man bara ha lite bakgrundsmusik som inte låter som död. Lyssnade på Sonos och det är vedervärdigt ljud, som sista skriken från en döende varelse. De enklaste högtalarna för 3000 lär bättre än 2 av sonos värstingar i stereoformat på alla sätt. Så detta blir en form av kompromiss nu när frugan är gravid. Därav tanken att lägga lite mer på stativare som kan agera zon 2 när jag har råd med bättre grejer.

Gotcha!
Åk förbi en kompetent butik och kika! Om jag inte mindes helt fel så bodde du i Gävle? Ta en tur till HifiExperience, Dom hjälper dig precis som dom hjälpte mig. Skicka också ett mejl i förskott med vad du är ute efter så står det redan förberett tills du kommer dit :)
 

aneki

Omega
Jag lyssnar mest på pop och lite house osv. ALDRIG rock eller sånt, det kan vara bra att nämna.

Den lite billigare seriern nu heter M. Ska försöka provlyssna
Dynaudio spelar ofta neutralt. Målet är som jag förstått det att spela helt ofärgat, så då kvittar musiktyp. Det du kommer sakna på högtalare i den prisklassen är tung bas. Men du kan få rapp bas iaf.
 

Molgan

Cartier
Som flera redan rekommenderat, Dynaudio, ett av de bästa fabrikaten på marknaden, dess signum är ett naturligt ljud som kanske inte låter sådär "wow" i butiken, men tro mig, in the long run så är det en vinnare i mångas öron.
Vad gäller Dynaudio-modell, i princip alla modellerna låter bra, men ju större desto mer raffinerat blir det, så go as big as possible :)
Installerade XEO 2 hos min far tidigare, och tom dessa små aktiva rackare spelar sjukt fint och bjuder på en riktigt trevlig musikupplevelse!

Ett av mitt livs hörnstenar är musik och så varit sedan 10 års ålder, jag vill påstå att Dynaudio kan leverera vad du behöver för resten av ditt liv.
Jag kör en av deras tyngre modeller sedan 4-5 år tillbaka, och dessa är en av några "saker" här i livet jag aldrig kommer att byta ut; min hustru, våra barn samt då dessa högtalare :D
 

BOTL

Panerai
Som flera redan rekommenderat, Dynaudio, ett av de bästa fabrikaten på marknaden, dess signum är ett naturligt ljud som kanske inte låter sådär "wow" i butiken, men tro mig, in the long run så är det en vinnare i mångas öron.
Vad gäller Dynaudio-modell, i princip alla modellerna låter bra, men ju större desto mer raffinerat blir det, så go as big as possible :)
Installerade XEO 2 hos min far tidigare, och tom dessa små aktiva rackare spelar sjukt fint och bjuder på en riktigt trevlig musikupplevelse!

Ett av mitt livs hörnstenar är musik och så varit sedan 10 års ålder, jag vill påstå att Dynaudio kan leverera vad du behöver för resten av ditt liv.
Jag kör en av deras tyngre modeller sedan 4-5 år tillbaka, och dessa är en av några "saker" här i livet jag aldrig kommer att byta ut; min hustru, våra barn samt då dessa högtalare :D

Emmit M20 ligger 2000 över budget. Frågan är när brukar man prissänka högtalare? De är snart ett år gamla.
 

Molgan

Cartier
Emmit M20 ligger 2000 över budget. Frågan är när brukar man prissänka högtalare? De är snart ett år gamla.

Dynaudio är ett långsiktigt fabrikat, många av deras tyngre modeller tillverkas i åratal (min modell lanserades 2002 tror jag) och det är snarare prishöjning som gäller över tid.
Emmit M20 tror jag kommer att existera i sin nuvarande form åtminstone två år till, så räkna inte med några prissänkningar än påett tag, just vid dess utfasning från marknaden kan det komma ett drop.
 
Topp